Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@06:14:04 GMT

نشان داوود رشیدی در دستان چهار نسل

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۱۴۱۳۹

نشان داوود رشیدی در دستان چهار نسل

نشان داوود رشیدی شب گذشته در تماشاخانه سنگلج به جلال ستاری، رخشان بنی‌اعتماد، محمد مساوات و مجتبی پورطهماسب اهدا شد. ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر ادبیات و نشر نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، شب گذشته دومین دوره اهدای نشان داوود رشیدی با اجرای منصور ضابطیان در تماشاخانه سنگلج و اهتمام احترام برومند برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراسم که با یک دقیقه سکوت به یاد عزت‌الله انتظامی، زاده محله سنگلج آغاز شد، برگزیدگان نشان داوود رشیدی را به جامعه هنری و فرهنگی معرفی کرد.

احترام برومند پس از پخشی از نمایش دیکته به کارگردانی رشیدی دهه چهل و نمایش های سنگلج را درخشان خواند که به موضوعات سیاسی و اجتماعی آن روزها می‌پرداخت.

وی از رشیدی و بیضایی و دیلمقانی و رادی نام برد که برخی از مهمترین آثار آن دوران را در این سالن روی صحنه بردند و گفت این نمایش‌ها همگی به بحران‌های جامعه ایرانی می‌پرداختند. آثار آینه تمام نمایی از بحران‌ها و سلطه در آن دوران بود که گاه با واقع‌گرایی و گاه در قالب استعاره با مخاطبان سخن می‌گفتند.

برومند روایت‌‌های آن را به سبب مستقل بودن از گفتمان سلطه آن زمان روایتی صادقانه دانست و  از همین رو گفت برای همین است که سنگلج حافظه تاریخی تئاتر است.

برای اهدای نخستین نشان فرهاد و لیلی رشیدی روی صحنه آمدند تا نشان رشیدی را به جلال ستاری اهدا کنند.

جواد مجابی در رثای ستاری گفت: به گمان من ستاری نمونه یک روشنفکر فرهنگی خلاق است. تعریف مختصری از روشنفکر در ذهن من است. روشنفکر فرهنگی کسی است که نقد خردورز نسبت به وضعیت بشری برای مخاطبان خود دارد. ستاری منتقد خردمندی است که مستمر با توجه به فرهنگ ایران کار کرده و مخاطب اصلی او شیفتگان فرهنگ ایران بوده‌اند.

جایزه جلال ستاری در غیاب او به لاله تقیان، همسر وی اهدا شد. این جایزه برای یک عمر فعالیت فرهنگی و پژوهش در حوزه تئاتر و اسطوره اهدا شد. وی در حین دریافت جایزه گفت: من از طرف جلال ستاری ماموریت یافتم از شما تشکر کنم که وقت گذاشتید و در اینجا حاضر شدید.

او از جانب ستاری گفت من همانند شصت هفتاد سال پیش هنوز با داوود هستم.

آتیلا پسیانی برای اهدای جایزه دوم به محمد مساوات روی صحنه آمد و گفت: من از رشیدی در جامعه‌ای که جوان را برابر جهل می‌داند و استعدادهای جوانان را می‌کشد، رشیدی همواره حامی جوانان بود. بیست سال پیش وضعیت تئاتر تجربی مناسب نبود اما آرام آرام کسانی پیدا شدند که واقعا مایه مباهات ما شدند از جمله محمد مساوات.

مساوات پس از دریافت این جایزه با جذاب بودن این شب گفت به این جایزه احتیاج داشته چون جایزه چیز خوبی است.

جایزه سوم به رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی پورطهماسب اهدا شد. برای اهدای این جایزه فیروزه صابر دعوت شد که در پروژه کارستان به این دو هنرمند همکاری داشته است. کارستان پروژه‌ای است که در آن تصویری مستند از برخی کارآفرینان ایرانی ارائه داده‌اند.

باران کوثری به نمایندگی رخشان بنی‌اعتماد این جایزه را دریافت کرد و علت عدم حضور را جراحی این کارگردان عنوان کرد. پیامی ویدئویی از بنی‌اعتماد منتشر شد که در آن گفت: اینکه مجموعه کارستان مورد توجه خانواده رشیدی قرار گرفته است برای اعضای کارستان اهمیت و باارزش است.

او گفت شخصیت رشیدی همانند سوژه‌هایی فیلم‌های کارستان الهام‌بخش بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر بوده است.

مجتبی میرطهماسب برنده آخرین نشان نیز در سخنان خود گفت: من سال‌ها فیلم می‌سازیم و چند سالی به تبع توران خانم تصمیم گرفتیم رقابت نکنیم.

وی دریافت این نشان را دلالت بر آن دانست که یک فعالیت در نهایت در جایی دیده می‌شود و درباره کارستان و شخصیت هایش گفت این افراد به سختی می‌پذیرفتند که وارد حرفه شویم و گروه کارگردانان با یک هدف مشترک جمع شدیم و تا حدودی موفق شدیم. خیر برکت این مراسم یاد داوود رشیدی بود که ما را متا هم بار دیگر جمع کرد.

انتهای پیام/

R1369/P1356/S4,34,35/CT11 واژه های کاربردی مرتبط تماشاخانه سنگلج سینما تئاتر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تماشاخانه سنگلج سینما تئاتر تماشاخانه سنگلج سینما تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۴۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، به تازگی بحث تخریب و گودبرداری ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج در خیابان بهشت تهران مطرح شده و اخبارش منتشر شده، اما به سرعت روند تخریب این ساختمان پی گرفته شده است.

گویا این ساختمان که برای شهرداری تهران است، قرار بوده در طرح گذشته به سنگلج بپیوندد، اما نه تنها این اتفاق نیافتاده بلکه الان تخریب شده و هر لحظه امکان دارد که برای بنای ثبت ملی سنگلج هم اتفاقات ناگواری در اثر این مجاورت بیافتد.

اتابک نادری هنرمند امروز در صفحه شخصی خود فیلمی بدین مضمون منتشر کرد که با همراهی مسئولان تماشاخانه، مرکز هنر‌های نمایشی و گروه مهندسین دفتر عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بام سنگلج حضور پیدا کرده و نسبت به روند تخریب و گودربرداری این ساختمان ابراز نگرانی کردند.

پریسا مقتدی رییس تماشاخانه سنگلج نیز چندی پیش درباره پیگیری‌هایش توضیح داد: طی روز‌های گذشته مجددا به آقای نادعلی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر و مدیرکل هنر‌های نمایشی اطلاع دادیم. عکس و فیلم‌هایی را تهیه کردیم و طی نامه‌نگاری‌هایی که انجام داده‌ایم اعلام نگرانی کردیم که این تخریب دارد صورت می‌گیرد. در جریان هستم که مدیرکل محترم نیز مکاتباتی با وزیر داشته‌اند. با دفتر طرح‌های عمرانی وزارتخانه جناب آقای جان‌نثار و همکاران‌شان مهندس توکلیان، گفت‌وگو کردیم که دیدار حضوری از پروژه داشتند و با مهندسان آن پروژه نیز صحبت کردند. متاسفانه این طور به گوش ما رسید که ۲۰ متر هم می‌خواهند پایه‌ریزی کنند. هر چند مهندسان دفتر طرح و برنامه معتقد بودند که اگر دقت لازم در این تخریب و پی‌ریزی بشود مشکلی پیش نمی‌آید، اما آنها هم به سهم خودشان نگرانی‌هایی داشتند. به هر حال ۳۰ سال از ساخت آن ساختمان می‌گذرد و به نوعی این ۲ ساختمان در گذر زمان به هم تکیه داده‌اند.

کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی نیز در اظهار نظر نسبت به این اتفاق گفت: : شهرداری تهران در اقدامی کاملا غیر قانونی و کاملا چراغ خاموش اقدام به تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج کرده است. بنای تماشاخانه سنگلج ثبت ملی است و این اقدام شهرداری تهران تخلف آشکار، خودسرانه و کاملا غیر قانونی است. مکاتبات لازم را با آقای دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی و گردشگری انجام داده‌ایم و منتظر پیگیری و پاسخ این وزارتخانه هستیم.

حالا باید منتظر ماند و پیگیری کرد تا ببینیم مسئولان شهرداری چه جواب و صحبتی در ارتباط با این اتفاق دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شایعه عجیب درباره کلاهبرداری داوود کیم در ایران!
  • شایعه عجیب درباره کلاهبرداری داوود کیم خواننده مشهور کره‌ای در ایران
  • مهار تمساح با دستان خالی!
  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • جزییات تصادف زنجیره‌ای ۶ خودرو در بزرگراه ستاری تهران
  • سکانس‌هایی از فیلم های پاور
  • نشان طلای رقابت‌های جام جهانی در دستان دختر چهارمحال و بختیاری
  • جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • رشیدی: برخورد با دانشجویان آمریکایی نشان‌دهنده دموکراسی پوشالی آمریکاست