Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلال الدین سلیمی گفت: طرح احیای بافت فرسوده از سال ۹۵ شروع شده و این استان تا سال ۹۷ یک هزار و ۹۷۳ واحد سهمیه گرفته است.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۸۲۲ واحد از سوی دستگاه‌های متولی به بانک معرفی شده و ۵۵۶ مورد نزدیک به ۵۰ درصد منجر به عقد قرارداد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او یادآور شد: سهم استان در سال ۹۷ از محل اجرای طرح بافت فرسوده ۳۰۰ واحد بوده که تا کنون ۱۴۱ نفر به بانک معرفی و ۵۶ مورد از این تعداد نیز منجر به عقد قرارداد شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه بقیه متقاضیان معرفی شده در شرف عقد قرارداد هستند پیش بینی می‌شود در سال جاری تمامی طرح‌ها از محل سهمیه ۹۷ منجر به قرارداد شود.

عدم ارتباط افقی دستگاه‌ها چالش بافت فرسوده است

مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان با اشاره به روند اجرای مشکلات بافت فرسوده گفت: هماهنگی‌های لازم بین اداره‌های مرتبط با بافت فرسوده در استان در مسیر خود قرار نگرفته و ارتباط افقی بین آنان کامل نشده است.

سلیمی گفت: در این بین برخی از دستگاه‌های مرتبط شرح وظایف تحقق این طرح را به صورت تک دستگاهی می‌بینند و تعامل آنچنانی با باقی اداره‌ها ندارند.

وی با اشاره به اینکه بانک مسکن در بافت فرسوده به عنوان مجری تامین منابع مالی است اظهار داشت: مقرر شده متقاضیان با همکاری همدیگر در این بافت‌ها اقدام به تجمیع اسناد مالکیت کرده تا از تسهیلات بیشتری بهره‌مند شود.

او گفت:، اما عدم موافقت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با درخواست تجمیع اسناد مالکیت متقاضیان یکی از چالش‌های این طرح و به سرانجام رسیدن ماموریت بانک مسکن است.

بانک مسکن به دنبال ورود بخش خصوصی در احیای بافت فرسوده است

مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان با اشاره به اینکه احیای بافت فرسوده از سال گذشته در قالب طرح بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گرفته است یادآور شد: بافت فرسوده از طرح‌هایی است باید با همکاری و مشارکت بخش خصوصی انجام شود از این رود بانک مسکن از تمامی سرمایه‌های این بخش به صورت ویژه استقبال می‌کند.

سلیمی خاطر نشان کرد: شرکت سرمایه گذاری بانک مسکن نیز به عنوان بخش خصوصی وارد این بخش شده و در نظر دارد در سه لکه شهری شامل منطقه غفور، ننله و شیخان سنندج اقدام به سرمایه گذاری کند.

وی افزود: این شرکت احداث ۲۰۰ واحد مسکونی در این سه منطقه بافت فرسوده سنندج را با همکاری اداره کل راه و شهرسازی کردستان به نمایندگی از سازمان ملی زمین و مسکن را احداث می‌کند.

 اقدام زیرساختی در بافت‌های ناکارآمد به سرانجام نرسیده است

مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان ساماندهی ساخت و ساز‌ها و ابنیه‌ها در بافت ناکارامد و نواحی منفصل شهری را از دیگر ماموریت‌ها طرح بازآفرینی شهری اعلام کرد و گفت: در این بخش نیز اقدامات دستگاه‌های متولی در خصوص تکمیل زیرساخت‌های به سرانجام نرسیده است.

سلیمی گفت: صدور سند و نقشه کشی مجدد معابر از جمله اقدامات زیربنایی لازم در نواجی منفصل شهری برای اجرای طرح بازآفرینی است که تا کنون در اقدامی در این صروت انجام نشده است.

طرح بازآفرینی شهری در بخش‌های مختلف از جمله ساماندهی محلات و ساخت مساکن محله‌های بافت فرسود، نواحی منفصل شهری و بافت تاریخی جدید اجرا می‌شود.

علاوه بر برنامه ریزی برای ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی توسط بانک مسکن در طرح بازآفرینی شهری در سنندج در قالب ۱۱ طرح با ۱۷۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی در چهار نواحیه منفصل نایسر، فرجه، تقتقان، حسن آباد و یک محله تاریخی آغه زمان در حال اجراست.

بانک مسکن در استان کردستان دارای ۲۴ شعبه است که ۱۰ مورد از این شعبات در شهر سنندج و ۱۴ مورد نیز در سایر شهرستان‌ها خدمات رسانی می‌کنند.

سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در کشور هزینه می‌شود که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار از سوی بخش خصوصی، ۷۰ هزار میلیارد ریال از سوی شهرداری‌ها و ۸۰ هزار میلیارد ریال نیز از سوی دولت هزینه می‌شود که اعتبار تمام طرح‌های اجرا شده در کردستان از محل منابع دولتی تامین شده است.

هم اکنون ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور شامل ۱۹ میلیون نفر از ۵۶ میلیون نفر جمعیت شهری در مناطق و محلاتی با بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می‌کنند و این میزان در استان کردستان حدود ۵۰ درصد از جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری است.

در سال ۹۰ و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه نشینی و روی آوری مردم به سمت حاشیه شهر‌ها کمک شایانی کرده است.

نایسر، ننله و حسن آباد، تقتقان، فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره) و محله در قلعه، محله تازه آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می‌شوند.

در استان کردستان می‌توان از سنندج و مریوان به عنوان ۲ شهری که بیشترین میزان حاشیه نشینی را دارند، نام برد اگر چه در دیگر شهر‌های استان هم این پدیده در حال افزایش است.

انتهای پیام/ز

منبع : ایرنا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار مسکن بافت فرسوده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۴۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فضای سبز در بافت فرسوده شهر قم

مدیر منطقه ۳ شهرداری قم گفت: توسعه فضای سبز در بافت فرسوده منطقه سه یکی از برنامه‌های سال 1403 است.

مهرداد روحانی وزیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: یکی از پروژه‌های سال ۱۴۰۳ ساخت فضای سبز در بافت فرسوده است که عددی بالغ‌بر ۵ میلیارد تومان نیز به آن اختصاص داده‌شده و امسال زمینی را برای آن تملک خواهیم کرد.

وی به پروژه تقاطع غیر همسطح بلوار شهید کیوانفر و خیابان امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: این پروژه سال‌های است به خاطر مخالفت‌های بخش‌های مختلف اجرایی نشده که نیاز است به آن پرداخته‌شده و اجرایی شود.

مدیر منطقه سه شهرداری قم ادامه داد: در مورد نورپردازی و زیباسازی خیابان امام خمینی (ره) نیز امسال پروژه‌ای را اجرا کرده و سیما و منظر این خیابان را ارتقا خواهیم داد.

روحانی وزیری هزینه نگهداری فضای سبز منطقه را عددی برابر ۶۰ میلیارد تومان محاسبه کرد و گفت: بخشی از هزینه نگهداری از فضای سبز منطقه مربوط به آبیاری و نگهداری و هرس فضای سبز بیمارستان‌ها است.

وی از کاشت ۱۵ هزار نهال در سال ۱۴۰۲ در منطقه سه خبر داد و بیان کرد: همچنین آب‌نماها و بهسازی زمین‌های بازی بوستان ولایت نیز در سال ۱۴۰۲ در منطقه سه انجام‌شده است.

روحانی وزیری ادامه داد: همچنین کف سازی و پیاده‌روسازی بوستان بنیادی نیز انجام‌شده و اقدامات لازم برای خرید وسایل بازی و ست‌های ورزشی در بوستان بنیادی در حال پیگیری است.

کد خبر 750354

دیگر خبرها

  • ۹۲ درصد متقاضیان واجد شرایط تسهیلات نهضت ملی مسکن، قرارداد امضا کردند
  • نوسازی ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان سال
  • مسیرگشایی در بافت فرسوده خوی با اعتباری بالغ بر ۳۹۰ میلیاردتومان
  • بسته‌های تشویقی شهرداری جهت رغبت در نوسازی بافت‌های فرسوده!
  • افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور
  • توسعه فضای سبز در بافت فرسوده شهر قم
  • اعمال بسته نوسازی بافت فرسوده در ۵۸۱ شهر
  • امکان ساخت ۴ و نیم میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • امکان ساخت ۴.۵ میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • میزان تسهیلات بافت‌های فرسوده اعلام شد