Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@13:03:38 GMT

بلایی که کارگران افغان سر سی‌و‌سه پل اصفهان آوردند

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۱۵۲۸۶

عضو شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان طرح اجرا شده برای ایمن‌سازی سی‌و‌سه پل توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان را بسیار بد و غیرکارشناسی توصیف می‌کند.

به گزارش ایران، او در این باره می‌گوید: «طرح اجرا شده توسط میراث فرهنگی، مصوبه شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان را ندارد و غیرقانونی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» «احمد منتظر» عضو این شورا در حالی طرح اجرا شده را غیرقابل دفاع می‌خواند که «محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور در سفری به اصفهان این طرح را تأیید می‌کند. طالبیان به‌دنبال اعتراض فعالان میراث فرهنگی در شبکه‌های مجازی به این شهر صفوی رفت. این اعتراض‌ها بعد از انتشار جدیدترین عکس‌ها از طرح ایمن‌سازی سی و سه پل در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت.

«علی فصیحی» مسئول پایش پل‌های تاریخی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما می‌گوید: «ایمن‌سازی سی‌و‌سه پل و پل‌های تاریخی اصفهان به‌عنوان یک ضرورت برای حفظ جان مردم و یک اصل مسلم انجام می‌شود.» طرح ایمن‌سازی یکی از مشهورترین پل‌های تاریخی اصفهان به‌دنبال سقوط یک کودک از سی و سه پل و جان باختن او، روی میز مسئولان میراث فرهنگی استان رفت. به‌گفته فصیحی، این پل در سال شاهد چند سقوط است که در برخی از حادثه‌ها به مرگ «گردشگر» هم منجر می‌شود.

او می‌افزاید: «در ضرورت ایمن‌سازی پل شکی وجود ندارد. اما بحث روی چگونگی ایمن‌سازی پل بود. ما دو سال روش‌های مختلف را بررسی کردیم که آیا از شیشه، چوب یا فلز استفاده کنیم. شورای فنی میراث فرهنگی به‌گزینه «استحکام بخشی با ستون‌های فلزی رسید و مصوب کرد.» فصیحی انجام این کار را بدون هیچ آسیبی برای پل سی و سه پل توصیف می‌کند و می‌گوید:«ما ستون‌های فلزی را روی عرشه‌های بتنی که در دهه 50 به سی و سه پل اضافه شد، زدیم.» به اعتقاد فصیحی، این ستون‌های فلزی حداقل دید منظری و حداقل مداخله را در بنای سی و سه پل دارند. فصیحی درحالی از دید منظری سی‌و‌سه پل به‌دنبال اجرای این طرح دفاع می‌کند که بسیاری از منتقدان میراث فرهنگی اصفهان اعتقاد دارند، طرح ایمن‌سازی میراث فرهنگی استان، به دید منظری سی و سه پل خدشه جدی وارد کرده و از آن به سقوط میراث فرهنگی در حفاظت از بناها یاد می‌کنند! اما فصیحی این انتقاد را غرض ورزی رسانه‌ها در نحوه انتشار عکس‌های طرح می‌داند.

«احمد منتظر» عضو شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان نیز می‌گوید:«طرحی که در این شورا مصوبه گرفت استفاده از بکسل‌های ظریف بود.» به گفته او اگر این بکسل‌ها استفاده می‌شد، منظر بیرونی پل خدشه دار نمی‌شد. منتظر می‌گوید:«چون چیزی از بکسل‌های بسیار ظریف اما قوی، دیده نمی‌شد.» این کارشناس درباره ادعای میراث فرهنگی اصفهان مبنی بر مصوبه داشتن طرح اجرا شده روی سی‌و‌سه پل هم می‌گوید:«این طرح مصوبه شورای فنی را ندارد یا اگر دارد امضای همه اعضای شورا پای آن نیست. مثلاً من به‌عنوان عضو این شورا، اصلاً از این طرح خبر ندارم و آن را امضا نکرده‌ام.» او اعتقاد دارد که میراث فرهنگی اصفهان توانایی اجرای تکنولوژی‌های جدید را ندارد، برای همین به سراغ‌ طرح‌های پر ایراد می‌رود.

به‌گفته منتظر، امروزه روش‌هایی با بالاترین اطمینان و کمترین مداخله در اروپا اجرا می‌شود. او اعتقاد دارد که طرح‌های میراث فرهنگی در ایستگاه بی‌پولی متوقف شده‌اند و می‌گوید:«هم بی‌پولی و هم عدم توانایی اجرای تکنولوژی‌های جدید، باعث شده تا میراث فرهنگی اصفهان کار را خراب کند.»

مرمت سی‌و‌سه پل پیش از این هم، سیل انتقادات را به‌سمت میراث فرهنگی اصفهان برده بود. میراث فرهنگی در پروژه قبلی، مرمت را به یک پیمانکار سپرد. پیمانکار هم به‌دلیل نداشتن متخصص، هزینه بالای مرمت آثار تاریخی و همچنین نبود نظارت بر عملکردش، کار را به کارگران افغان سپرد. نتیجه بازسازی پل 400 ساله توسط کارگران تبعه این کشور همسایه، آه از نهاد بسیاری از کارشناسان مستقل برآورد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کارگران افغان سی و سه پل میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۵۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه تعریض جاده اجیرلو ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، جابر جهان‌بین بعد از ظهر یکشنبه در بازدید از تعریض و ایمن سازی جاده مواصلاتی از سمت ورودی اجیرلو اظهار کرد: پروژه تعریض و ایمن‌سازی جاده مواصلاتی از سمت ورودی اجیرلو ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه این پروژه یکی از مطالبات به حق مردم شهرستان بوده است، گفت: پروژه تعریض جاده اجیرلو به طول ۲ کیلومتر با هزینه‌ای حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حال اجرا است.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد بیان کرد: امید می‌رود با تعریض این جاده مواصلاتی و با احداث میدان در ورودی سه راهی فرودگاه آمد و شده رانندگان داخلی و ترانزیتی تسهیل یابد.

جهان‌بین با اشاره به تردد روزانه بیش از ۵ هزار خودرو سبک و سنگین و ادوات کشاورزی از این مسیر ادامه داد: این جاده مواصلاتی پارس آباد به شهرستان‌های همجوار و مرکز استان یکی از جاده‌های پرتردد این شهرستان به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: تقاضا داریم مسؤولین ادارات از جمله امور برق مغان، آب و فاضلاب در جهت حل مشکل و معضلی که در تعریض جاده مواصلاتی وجود دارد، اهتمام ویژه داشته باشند.

کد خبر 6091350

دیگر خبرها

  • معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد
  • اصلاح خط لوله فاضلاب و ایمن‌سازی خیابان شهیدان کاظمی انجام شد
  • بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • خط لوله آبنیل ـ اصفهان ایمن سازی شد
  • تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • پروژه تعریض جاده اجیرلو ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد