Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان طی دومین بخش از گفتگوی خود با خبرگزاری تسنیم به اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای میان دو کشور ایران و پاکستان پرداخته و تهران و اسلام آباد را مکمل یکدیگر دانست. ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲ بین الملل آسیا-اقیانوسیه پاکستان و هند نظرات

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، پاکستان یکی از خاص‌ترین همسایگان ما به شمار می‌رود که از لحاظ فرهنگی و اعتقادی اشتراکات بسیاری با ایران اسلامی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گزارش واشنگتن پست مردم پاکستان بین کشورهای جهان بیشترین علاقه را به ایران اسلامی دارند و علاوه بر آن جمله مشهور رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «مسلمانان پاکستانی به خصوص شیعیان همواره پشتیان انقلاب اسلامی ایران بوده اند» نیز موید این ادعا است.

پیروزی حزب تحریک انصاف در انتخابات و روی کار آمدن عمران خان که در سخنرانی های خود بارها از تمایلش برای گسترش ارتباط با ایران سخن گفته است بهانه‌ای شد تا خبرنگار تسنیم در اسلام آباد به ملاقات «مهدی هنردوست» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان رفته و گفتگوی مشروحی را پیرامون تحولات اخیر و همچنین چالش‌هایی که پیش روی ارتباط دو کشور است به انجام برساند.

مخاطبان محترم می‌توانند این مصاحبه تفصیلی را طی 3 بخش ملاحظه فرمایند:

بخش اول گفتگوی اختصاصی تسنیم با سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان

بخش دوم: 

تسنیم: یکی از چالش‌های جدی سفر زائرین مسیر کویته به تفتان است و به نظر نمی رسد که مشکلات آن به زودی پایان یابد، آیا برای راههای جایگزین مانند تردد هوایی یا دریایی چاره ای اندیشیده شده است؟ فعالان پاکستانی می‌گویند اگر کشتی مناسبی برای اجاره در ایران وجود داشته باشد آنها آماده اجاره آن هستند آیا همکاری در این زمینه صورت خواهد گرفت؟

هنردوست: الحق و الانصاف یکی از بزرگترین خدماتی که طی چندساله اخیر داشته‌ایم و می‌توان دست آوردهای آن را برشمرد خدمت به زائرین پاکستانی بوده است، باید توجه داشت که 95 درصد از مسافرینی که از پاکستان به ایران می‌روند در اصل زائرین پاکستانی هستند وانگیزه زیارت عتبات را دارند، برخی از خدماتی که به زوار ارائه شده است است به شرح ذیل می باشد:

اولا با توجه به نرخ ویزای تفریحی و توریستی مشاهده خواهید کرد که نرخ ویزای زیارتی حتی یک ریال افزایش نداشته است، این درحالی است که اتباع ایرانی برای سفر به پاکستان جهت اخذ ویزا باید نرخی بالاتر از 100 دلار پرداخت کنند ولی ما همچنان از زورا پاکستانی 18 تا 20 دلار برای ویزای زیارتی دریافت می‌کنیم. و دلیل اصلی این نرخ ارزان توجهی است که جمهوری اسلامی ایران به زوار دارد و نسبت به عدم تمکن مالی آنان آگاهی دارد. حالا آنکه طبق مقررات بین المللی این (نرخ ویزا) یک موضوع دو جانبه است.

دومین تسهیلاتی که برای زوار قائل شده‌ایم تعداد بیشتر پروازها است، در حال حاضر 3 پرواز از لاهور به ایران صورت می‌گیرد، یک پرواز از کراچی به مقصد ایران وجود دارد و پس از یک وقفه سه ماهه پرواز مشهد به اسلام آباد نیز از سرگرفته خواهد شد البته این پرواز چارتری است و مطلع هستید که پروازهای چارتر چندان تحت کنترل دولت‌ها نیستند ولی ما امیدواریم با موفقیت این خط چارتری به زودی در این مسیر شاهد تردد پروازهای دائمی باشیم.

مطلب بعدی تفاهمی است که برای راه اندازی یک خط دریایی بین بندر کراچی و بندر چابهار صورت گرفته است، این تفاهم به یک دلیل تاکنون اجرایی نشده است و آن هم عدم توافق طرفین بر سر موضوع مهم کیفیت این کشتی مسافربری است.

ما امکانات خوبی در ایران داریم اگر طرف های ذی ربط در پاکستان چه بخش دولتی و چه خصوصی مایل باشند که با یک شرکت ایرانی ضمن عقد قرارداد یک کشتی ایرانی را اجاره کنند ما 100 درصد از این تصمیم حمایت خواهیم کرد.

چهارمین نکته در خصوص تردد زمینی زوار است که دلیل اصلی آن عدم استطاعت مالی زائرین پاکستانی است باید عرض کنم که مشکل کاملا به طرف پاکستانی باز می‌گردد ولی کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که در ارائه ویزا تسهیلات لازم را ارائه کنیم، 3 سال قبل تعداد ویزاهایی که برای زائرین پاکستانی صادر شد 100 هزار بود، 2 سال قبل 150 هزار ویزا صادر شد، سال گذشته به 250 هزار ویزا رسید و قطعا امسال نیز رشد چشمگیری خواهد داشت، بنابر این آنچه در اختیار سفارت است یعنی ایجاد تسهیلات برای صدور ویزا و رایزنی با طرف های ایرانی برای ارائه تسهیلات بیشتر سفر از جمله حمل و نقل در خطوط هوایی، زمینی و دریایی در حال انجام است و طرف ایرانی نیز برای همکاری کاملا اعلام رضایت کرده است و این امر برای تقویت مناسبات میان دو کشور نیز بسیار اهمیت دارد، ولی آنگونه که مطلع هستید مسیر زمینی کویته به تفتان مشکلات خاص خود را دارد و نیازمند توجه بیشتر مسئولین پاکستانی برای حل موانع سفر زوار است.

تسنیم: اخیرا وزیر جدید راه آهن اعلام کرده است حتی اگر ایران بخواهد می تواند کار احیای مسیر ریلی را به ایران واگذار کند آیا سفارت برنامه ای برای اجرای این هدف در نظر دارد؟

هنردوست: طی سفر وزیر محترم راه و شهرسازی ایران به پاکستان که 4 ماه قبل انجام شد، ایشان به صراحت اعلام کردند که ایران آماده مشارکت در راه اندازی خط ریلی گوادر به چابهار است، این یک تحول جدی در ارتباط دو کشور است، هر چند این موضوع به زمان پایان دولت قبلی پاکستان و آغاز به کار دولت جدید در این کشور باز می گردد ولی به دلیل اهمیت فراوانی که در مسیر ارتباط دو کشور دارد به شدت از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران پیگیری می شود، و ما امیدواریم با حمایت دولت جدید پاکستان در مصاحبه بعدی با خبرگزاری تسنیم اعلام کنیم که کلنگ اجرایی شدن این پروژه بر زمین شد.

تسنیم: به نظر می رسد دولت جدید پاکستان در حال شکل دادن محور جدیدی در حوزه ارتباط های بین المللی این کشور است و احتمال دارد چالش های پاکستان و افغانستان و حتی هند کاهش و حساسیت های پاکستان نسبت به روابط ایران و هند کاهش یابد آیا این موضوع می تواند به شکل گیری همکاری جدید منطقه ای منجر شود؟

هنردوست: اگر به اصول سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران توجه شود مشاهده خواهد شد که ما طی 4 دهه اخیر همواره منادی همکاری‌های منطقه‌ای بوده‌ایم، معتقدیم کشورهای بزرگ و مسلمان منطقه از جمله ایران، پاکستان و ترکیه می‌توانند با تقویت همکاری‌ها بر تمامی مشکلات موجود غلبه کنند.

در این زمان کشورهای مهم منطقه نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید از فرصت استفاده کرد زیرا در گذشته ظرفیت‌های فراوانی از دست رفته است و از فرصت‌ها استفاده لازم صورت نگرفته است، این همکاری  می‌تواند مانع دخالت قدرت‌های بزرگ در منطقه شود، ما قصد دخالت در امور سایر کشورها را نداریم ولی اگر نگاهی به حضور ابرقدرت‌های جهان در کشورهای دیگر بیندازیم می‌بینیم بهانه‌ها متفاوت است ولی حاصل آن تنها رنج و عذاب برای مردم آن کشورها بوده است.

از نظر جمهوری اسلامی ایران شیوه مبارزه با کشورهای مستکبر تقویت همکاری های منطقه ای است، ما معتقدیم کشورهای دوست و مسلمان منطقه ظرفیت‌های فراوانی دارند و اگر باهم همکاری کنند هیچ نیازی به قدرت های جهانی نخواهند داشت، از نظر ایران هرگونه تنش در منطقه خصوص میان کشورهای مسلمان به نوعی همکاری با دشمن است، آغاز همکاری های منطقه ای می تواند منجر به آینده ای روشن و نوید بخش برای تمامی کشورها باشد و ما از آن حمایت می کنیم.

تسنیم: جنابعالی شعارهای آرمانی عمران خان و رفتارهای منطبق با آن شعارها را چگونه ارزیابی می‌کنید آیا این دیدگاههای آرمانی می تواند باعث نزدیکی ایدئولوژیک ایران و پاکستان شود؟

هنردوست: اگر واقع نگر باشیم می‌بینیم که هیچ دولتی در پاکستان نمی‌تواند چشم بر خیر خواهی و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران ببندد و ظرفیت های فراوان همکاری مشترک را نادیده بگیرد، رهبر معظم انقلاب نیز همواره به تقویت روابط با کشورهای مسلمان به ویژه پاکستان تاکید دارند، و این کشور را «پاکستان عزیز» خطاب می کنند، ایشان به عنوان یک رهبر دینی نگاهی پدارنه به جهان اسلام دارند و اگر راجع به کشوری چنین عنوانی به کار می‌برند یقینا جزو منویات ایشان است.

لذا با توجه به حسن نظر ایران اسلامی به پاکستان و اینکه با تمام دولت های این کشور خواهان همکاری گسترده بوده‌ایم از دولت جدید و منتخب که در انتخاباتی سالم و شفاف پیروز شد توقع داریم که زمینه های لازم برای بالفعل رسیدن ظرفیت‌های بالقوه را فراهم کند.

تسنیم: با آن که شواهد نشان می‌دهد رویکرد دولت جدید پاکستان نسبت به احیای پروژه خط لوله انتقال گاز مثبت است اما آیا تصور می‌کنید می‌تواند در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کند؟

هنردوست: نباید دشمن را بزرگتر از چیزی که هست جلوه داد، اجازه بدهید به این سوال در دو بخش پاسخ دهم به عنوان فردی که سال ها در حوزه اقتصادی منطقه ای فعالیت کرده ام باید بگویم که هیچ کارشناسی نمی تواند منکر امتیاز عظیم ورود گاز ایران به پاکستان شود، این پروژه می تواند چهره اقتصادی پاکستان را تغییر دهد، ایران و پاکستان ظرفیت عظیم نسل جوان را دارند و کشورهایی جوان به حساب می آیند، ورود گاز ایران به پاکستان تعداد بی شماری شغل ایجاد خواهد کرد، ورود گاز از ایران به پاکستان می تواند منجر به حل مشکل کمبود برق در این کشور شود، ورود گاز از ایران به پاکستان می تواند مواد خامی وارد پاکستان کند که از قِبَل آن چندین رشته شغلی دیگر فعال شوند، لذا جای هیچ شکی نیست که انتقال گاز از ازایران به پاکستان تاثیرات مثبت فراوانی دارد.

انتظار ایران این است که نباید منتظر لطف کشورهای بزرگ باشیم بر اساس مقررات بین الملل هیچ کشوری نمی تواند مانع ورود انرژی به کشوری دیگر شود، انرژی مانند اقلام حیاتی یک کشور است، ما می پذیریم که در مسیر دوستی ایران و پاکستان دشمنانی وجود دارند ولی نباید اجازه داد که این دشمنان برای ما تصمیم بگیرند ما صرفا باید به منافع دو جانبه و مردم دو کشور بیندیشیم.

ایران هیچ گاه تسلیم فشارهای کشورهای خارجی نشده است و ما امیدواریم در سایه توجهات دولت جدید قدم‌های عملی تری در راه تکمیل این پرژوه عظیم برداشته شود.

می‌دانید که ایران تاکنون بیش از 2 میلیارد دلار برای اجرای این پروژه سرمایه گذاری کرده است و با توجه به وضعیت اقتصادی ایران این رقم مقدار کمی نیست، ما بخش اعظمی از تعهدات خود را اجرایی کرده ایم و تنها 180کیلومتر از این پروژه در ایران باقی مانده است و اگر گام مثبتی از سوی پاکستان برداشته شود به سرعت این مقدار باقی مانده را نیز تکمیل خواهیم کرد.

 

گزارش: نوید نقوی

انتهای پیام/.

R36461/P36446/S8,87,91/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۵۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین رونمایی از فصلنامه تاریخی‌سیاسی «ماجرا» با حضور علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت امورخارجه، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری و جواد موگویی سردبیر فصلنامه روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در خانه اندیشه‌ورزان جوان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، جواد موگویی پژوهشگر تاریخ که سردبیری فصلنامه «ماجرا» را نیز برعهده دارد با بیان اینکه تصمیم چاپ فصلنامه «ماجرا» مربوط به سال ۱۴۰۰ بود، گفت: حوادث ۱۴۰۱ انتشار فصلنامه را تعویق انداخت. از طرفی اولین شماره را درباره دکترین نظام درحالی قبل از عملیات طوفان‌الاقصی شروع کردیم که واقعاً نمی‌دانستیم قرار است چه اتفاقاتی رقم بخورد که نکته قابل توجه اینجاست انتشار ماجرا به اتفاقات طوفان الاقصی برخورد. در محافل و فضای مجازی شنیده‌ایم که گفته شده ما این فصلنامه را بعد از حمله به اسراییل شروع کرده‌ایم که باید بگویم چنین چیزی نیست.

وی در ادامه به تشریح رویکرد فصلنامه ماجرا پرداخت و گفت: رویکرد فصلنامه حوادث بعد از انقلاب خواهد بود و علت آن این است که ما در تاریخ‌نگاری بعد از انقلاب غفلت عظیمی کرده‌ایم و تاریخ‌نگاری دهه ۶۰ را در افکار عمومی باخته‌ایم هرچند یک دهه بعد و در موضوع تاریخ‌نگاری دهه ۷۰ مسئله بکر است.

سردبیر فصلنامه ماجرا عدم دسترسی به اسناد را نقطه ضعف برای پرداختن به تاریخ دانست و افزود: وزارت خارجه هنوز اسناد مشروطه، مسئله ملی شدن صنعت نفت و حکومت پهلوی اول و دوم را آزاد نکرده است و دستگاه‌های سندی ما مثل مرکز اسناد خیلی سلیقه‌ای عمل می کنند. عدم بازگویی خاطرات از طرف رجال سیاسی نیز یک مساله مهم است که متاسفانه در کشورمان پابندی به جلسات خاطره‌گویی نیستند و افراد براساس سلیقه خاطرات را می‌گویند و همین باعث می‌شود ما افکار عمومی را از دست بدهیم.

وی با تاکید براینکه دنبال دیده شدن فصلنامه «ماجرا» نیستیم، گفت: ما گام اول را برای پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب برداشته‌ایم و امیدوارم ابعاد این مسئله به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود.

در ادامه، علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت خارجه ابتکار و شجاعت را ویژگی مهم فصلنامه «ماجرا» دانست و با تاکید براینکه ورود به پژوهش درباره امنیت ملی جسارت و شهامت و فکر می‌خواهد، گفت: مجموعه مصاحبه‌ها و تصاویر جمع‌آوری شده در این فصلنامه ارزشمند است که نشان می‌دهد در آینده با سلسله مطالبی روبرو خواهیم بود که می‌تواند نیازهای نسل کنونی و آینده کشورمان و دیگر کشورها را که دغدغه فرایند انقلاب دارند را از دل پژوهش بشناسند.

وی پژوهش تاریخ را یک میدان خطیر دانست و افزود: پرداختن به پژوهش تاریخ یک میدان بسیار خطیر است که فعالیت در آن آسان نیست، چون چندگانگی نگاه و ایده و تفکر در آن جولان پیدا می‌کند و طبیعی است که تلاقی نگاه‌ها در این میدان وجود دارد.

معاون سیاسی وزارت خارجه در ادامه گفت: جای چنین پدیده‌ای در میان منشورات انقلاب اسلامی خالی بود که امیدواریم با ارتقا کیفی مجموعه به محصولات و تولیدات معتبرتر و مستحکم‌تر و قابل اعتنا بیشتری دست پیدا کنیم. آن چیزی که به‌نظرم مهم می‌آید، این است که آن کاری که نتیجه این زحمت و تلاش خودش را نشان دهد، این است که ما به یک الگو و الگوهایی در عرصه حکمرانی جمهوری اسلامی با نگاه رهبر مقام معظم رهبری برسیم تا زمینه ارتقا حکمرانی دینی در کشور صورت گیرد.باقری هدف از پرداختن به تاریخ پژوهشی انقلاب را الگوسازی دانست و گفت: علوم انسانی مثل ریاضی نیست که رابطه علی و معلولی قطعی مشخص را نشان دهد لذا علوم انسانی پیچیدگی و شیرینی خاص خودش را دارد پس ما باید با این نگاه این کار را روشمند ببینیم.

او به تشریح خطرات جدی انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته اشاره کرد و گفت: کارکرد و نتیجه این مجله باید روشن شدن فرایند و ساز و کاری باشد که کشورمان را به این نتیجه رساند که در بیش از سه دهه گذشته از خطرات جدی که می‌توانست کشور را در عرصه دیگری وارد کند، چیست و چه ویژگی‌هایی وجود داشت که ما توانسته این این موفقیت را کسب کنیم.

معاون سیاسی وزارت خارجه با بیان اینکه روایت‌ها معمولاً از تنگناهاست، گفت: فهم من این است که رمز اصلی این موفقیت و کلید واژه اصلی آن حکمت است حکمتی که رهبری و شالوده حکمرانی جمهوری اسلامی در دوره امام (ره) و رهبر انقلاب از آن بهره داشته است.

حکمت علاوه‌بر اینکه دانش و اطلاعات دارد، نور دارد که ناشی از ایمان شخصی و تقوای حاکمیت (سیاسی) است. این تقوا یعنی اینکه به الزامات یک حکومت دینی پایبند باشید.

در ادامه مراسم، منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه کشورمان به ذکر خاطراتی از دوران مسوولیت در وزارت خارجه پرداخت و نگاه مردم نسبت به مجلس شورای اسلامی و دشواری‌های فعالیت در آن را تشریح کرد.در بخش پایانی این مراسم، فصلنامه تاریخی‌سیاسی «ماجرا» با حضور میهانان ویژه رونمایی شد

کد خبر 6092400 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • از ایران تا پاکستان/ شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • تعاون به عنوان رکن مهم مشارکت مردم، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»
  • دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور با رهبر انقلاب
  • بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به منویات اخیر رهبر انقلاب پاسخ دادند
  • گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • شورا‌ها نتیجه انقلاب‌اسلامی برای خدمت به مردم هستند