Web Analytics Made Easy - Statcounter

میرحیدر آملی از بزرگ‌ترین عارفان شیعه است که در جوارش با مدفون دو عارف دیگر بقعه میرحیدر آملی را معروف به سه تن می‌شناسند. ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶ استانها مازندران نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، آرامگاه سیّد حیدر در محله قدیمی آمل واقع است که در گذشته‌های دور نام آن محل "حازمه کوی" بوده است که نزدیک مسجد امام حسن عسکری(ع) آمل واقع در محله پایین بازار آمل می‌باشد و توده مردم این مرقد را به نام سیّد سه تن می‌شناسند و بانی این مرقد سیّد عزیزالدین بهاء‌الدین آملی است که آن را برای مدفن سیّد حیدر ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیّد عزیزالدین از معاریف آمل بوده و ملقب به قطب المحققین و برهان السالکین است و او را پس از مرگ در جوار سیّدحیدر دفن کردند و نفر سوم مدفون در این مقبره امام سید تاج‌الدین فخرالاسلام ابوالقاسم فرزند ابو المحاسن رویانی است.

از این رو این مقبره به آرامگاه سید سه تن اشتهار دارد. مقبره سید حیدر از حیث بنا و ساختمان مربوط به قرن نهم هجری قمری است که بنای آجری است با هشت ضلع و گنبدی هرمی به ارتفاع بیست متر که بر روی صفحه‌ای چهار گوش قرار گرفته است.

این بنا در محیطی تاریخی و قدیمی ساخته شده و یکی از نمادهای معماری و آرامگاه سازی در ایران است، مصالح به‌کار رفته و شیوه معماری با طاق نماهایی که در هر یک از اضلاع کار شده و قرنیس‌های سینه کفتری که بالای طاق‌نماها قرار گرفته و تبدیل چهار ضلع داخلی که با جمع شدن چهار کنج چهار ضلع دیگر ایجاد شده است و مجموعا هشت ضلع شده که کمربند گنبد را تشکیل داده و سقف روی آن قرار گرفته و از خارج گنبد مثمن القاعده شده است.

مجموع این عوامل سبب شده است تا این بنا در میان برج‌ها و مقبره‌های چهار ضلعی و قرنیس‌دار، جلب توجه کند از ماندگاری بیشتری برخوردار باشد، چنانکه در تواریخ آمده است چند بار شهر آمل بر اثر سیل و زلزله و آتش سوزی و هجوم بیگانگان به طور کلی نابود شده است و این آرامگاه از معدود بناهای است که با این حوادث، هم چنان بر پایه‌هایش استوار است گرچه اخیرا از طرف میراث فرهنگی دستی به سر و صورتش کشیده‌اند و متاسفانه بیشتر به حواشی و مسائل پیرامونی این آرامگاه پرداخته شده است.

در سال‌های اخیر در کنار این بقعه تاریخی و باستانی حسینیه‌ای با نام لاله‌های زهرایی احداث شده که در داخل آن پنج شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس مدفون شده‌اند، شهدایی که زیارتگاه بسیاری از آملی‌ها شده تا در کنار آن از بقعه سید سه تن بازدید کردند.

زندگی‌نامه میرحیدر آملی

بهاءالدین سید حیدر بن علی بن حیدر معروف به میر حیدر آملی یا سید حیدر عاملی یا سید حیدر بن علی بن عبیدی حسینی معروف به سید علامّه و مشتهر به صوفی از بزرگان علمای امامیه و از عرفای اثنی عشریه، مفسّر و عارف و جامع علوم شریعت و طریقت و حقیقت و از تبار امام چهارم امامیه امام علی بن حسین علیه السلام در قرن هشتم هجری قمری بوده است.

سید حیدر که در حوالی سال‌های 719 یا 720 هجری قمری در شهر آمل ولادت یافت، چندان برای توده مردم حتی اندیشمندان و تذکره‌نویسان شناخته نبوده است تا اینکه با همّت بلند آقایان پرفسور هانری کربن استاد فلسفه و صاحب کرسی شرق در دانشگاه سوربن و پورفسور عثمان اسماعیل یحیی استاد تحقیقات علمی دانشگاه سوربن و بیروت و با همکاری دیگر محققان ایرانی و اروپایی با چاپ تعدادی از آثار و تالیفاتش به جامعه به ویژه به جامعه علمی و دانشگاهی جهان معرفی شده است.

سید حیدر آملی از خاندان سادات علوی و از علویان مشهور مازندران است که به تشیع شهرت داشتند، سید حیدر در دوران نوجوانی و جوانی چنانکه از نوشته‌ها و تالیفاتش به دست می‌آید پایه‌های آموزشی علوم زمان خودش را با موفقیّت طی کرد و به تصریح خودش چون از کودکی به عرفان شیعی دوزاده امامی علاقه داشت به مطالعه و آموزش مبانی عرفانی در کنار علوم رسمی با جدّیّت پرداخت و در اوان جوانی سفرهای علمی متعددی انجام داد و از آمل به استراباد و سپس به خراسان و سرانجام به اصفهان که مهمترین حوزه علمی آن عصر بود، برای تحصیل علوم رفته تا بر معلومات خودش بیافزاید و تحصیلات علمی را تکمیل کند و پس از پنج سال تحصیل به موطن خویش برگشت.

در همان اوایل جوانی وارد تشکیلات حکومتی و سیاسی سلسله باوندیان شد و نزد سپهبد فخرالدوله حسن، آخرین امیر باوندی، اعتباری یافت و امیران خاندان باوندیان برای وی منزلت ویژه‌ای قائل بودند و بر پایه این موقعیّت او از مواهب زندگی و موقعیّت اجتماعی در حد عالی برخوردار بود، سید حیدر در طی این دوران که 30 سال به گفته برخی از محققان به طول انجامید با تغییر درونی که در وی ایجاد شد با ترک خانواده و اموال و موقعیّت اجتماعی و سیاسی و با پوشیدن خرقه‌ای ژنده به قصد زیارت اماکن مقدسه، آمل را ترک و به تعبیر هانری کربن مرحله دوم زندگی خودش را آغاز کرد.

مرحوم سید حیدر پیش از نگارش مهم‌ترین اثرش ( جامع الاسرار و منبع الانوار ) تالیفات دیگری همانند منتخب التاویل، رساله الارکاب، رساله الامامه، رساله الوجود و تلخیص آن ( نقد النقود فی معرفه الوجود ) و چند رساله دیگر به زبان فارسی به درخواست فارسی زبانان از جمله جامع الحقایق و امثله توحید و غیره به نگارش در آورد که نوعی تلفیق میان شرعیات و باطن احکام و به تعبیر دیگر مقدمه‌ای برای تنظیم و تدوین آثار بزرگتر مثل جامع الاسرار و منبع الانوار و تفسیر قرآن کریم به نام المحیط الاعظم است.

از سال‌های آخر عمر سیّد حیدر و زمان دقیق وفاتش اطلاع کاملی در دست نیست، چون سید حیدر در اواخر عمر بیش از گذشته به تزکیه باطن و تهذیب نفس پرداخته و انزوای کامل را اختیار کرد و ظاهرا بعد از 792 هجری قمری به ملاقات خدایش شتافته است و اطلاعات درستی در اختیار تذکره‌ نویسان قرار نگرفت که آیا سیّد حیدر در اواخر عمرش به زادگاهش آمل برگشته است یا خیر، از این روی در مدفن و محل دفن سید حیدر اختلاف است که آیا مدفن ایشان در آمل است چنانکه اشتهار دارد و یا در حلّه عراق است، بعضی از شاگردان علامه حسن زاده آملی اظهار داشتند که احتمال در حلّه عراق بودن را معظم له ترجیح می‌دهد.

گزارش و فیلم از کبریا مقدس

انتهای پیام/ح

R41358/P1357/S6,74/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۵۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده (+عکس)

مصر باستان یکی از دوره‌های تاریخی است که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است و باستان شناسان تا به امروز همچنان در حال کشف یافته‌های بزرگی هستند. در ادامه سه مورد از بزرگترین اکتشافات مصر باستان در تاریخ مدرن را جمع‌آوری کرده‌ایم.

شهر طلایی اقصر

در آوریل ۲۰۲۱، وزارت آثار باستانی مصر از کشف شهری به نام «ظهور آتن» خبر داد. گفته می‌شود قدمت این شهر گمشده به دوران سلطنت آمنهوتِپ سوم برمی‌گردد که حدود ۳۰۰۰ سال پیش رخ داد.

به گزارش روزیاتو، این شهر در جریان مأموریتی در نزدیکی شهر اقصر کشف شد و کارشناسان آن را مهم‌ترین کشف از زمان یافتن مقبره توت‌عنخ‌آمون توصیف کردند.

این شهر همچنین به «شهر طلایی گمشده اقصر» لقب گرفت و به بزرگترین شهر باستانی که تاکنون در مصر یافت شده است تبدیل شد.

در متون باستانی از «شهر طلایی اقصر» نام برده شده است که باعث شد بسیاری از کارشناسان در طول سالیان در جستجوی آن باشند.

ابوسِمبِل

ابوسمبل مکانی است که به خاطر دو معبد بزرگ سنگ‌تراشی‌شده و برخی از شگفت‌انگیزترین نماهای صخره‌ای که قدمت آن به مصر باستان بازمی‌گردد، شناخته می‌شود.

این بنا توسط رامسس دوم در قرن سیزدهم قبل از میلاد ساخته شد. معابدی با اتاق‌های اسرارآمیز که به قدری پیچیده طراحی شده بود که پرتو خورشید دقیقاً به داخلی‌ترین نقطه معبد بتابد و مجسمه رامسس دوم را دو بار در سال درخشان و روشن کند.

این مکان در سال ۱۸۱۷ کشف شد، اما در سال ۱۹۶۰ به دلیل ساخت یک سد جدید، کل مجموعه منتقل و در زمین‌های مرتفع‌تر بازسازی شد.

مقبره توت‌عنخ‌آمون

«شاه توت» مشهورترین فرعون مصر باستان است. او بیش از ۳۰۰۰ سال پیش از ۱۳۳۲ تا ۱۳۲۳ قبل از میلاد بر مصر حکومت می‌کرد.

توت‌عنخ‌آمون به عنوان «پسر-شاه» نیز شناخته می‌شود زیرا تنها ۱۰ سال داشت که تاج و تخت را به دست گرفت.

پس از کشف مقبره در سال ۱۹۲۲، ۲۷ باستان‌شناس‌ و دانشمند و حتی اعضای خانواده آنها در مدت کوتاهی بر اثر بیماری‌های وحشتناک یا تصادفات عجیب جان خود را از دست دادند. این موضوع باعث شکل‌گیری شایعه‌ای مبنی بر «انتقام توت‌عنخ‌آمون» شد و برخی معتقدند که این مرگ‌ها تصادفی نبوده است.

توت عنخ آمون و بسیاری از اقلام موجود در مقبره او از آن زمان به موزه بزرگ مصر در قاهره منتقل شدند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • محمودآباد میزبان تور بین‌المللی دوچرخه سواری خزر شد
  • ۳ مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده (+عکس)
  • فرودگاه بین‌المللی زاهدان میزبان زائران سرزمین وحی شد
  • جزئیات اعزام زائران مازندرانی به حج عمره
  • اعزام زائران عمره مازندران از ۱۰ اردیبهشت
  • نخستین پرواز اعزام زائران از مازندران به عمره مفرده ۱۰ اردیبهشت
  • اولین پرواز اعزام زائران از مازندران به عمره مفرده ۱۰ اردیبهشت
  • اعزام زائران عمره مفرده از ۱۰ اردیبهشت
  • هفته آینده، نخستین پرواز زائران عمره مفرده از مازندران
  • هیئات مذهبی بازوی قوی در تدوین برنامه‌های تبلیغات اسلامی است