Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:22:37 GMT

سند تحول راهنمای عمل آموزش و پرورش دولت دوازدهم است

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۱۵۹۹۳

سند تحول راهنمای عمل آموزش و پرورش دولت دوازدهم است

تهران-ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: مساله ای که در روزهای آغازین خدمت من در دولت دوازدهم همواره بر آن تاکید کرده و بار دیگر تکرار می کنم این است که سند تحول، راهنمای عمل ما برای رسیدن به آموزش و پرورش مورد انتظار است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، «سید محمد بطحایی» روز یکشنبه در آئین افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای یکساله آموزش و پرورش اظهار داشت: این سند از دو مسیر باید حرکت کند؛مسیر اول تحول در محتوا و کیفیت برنامه ها و مسیر دوم تحول در ساختار مدیریت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر آموزش و پرورش در باره مسیر اول این گونه توضیح داد: اتفاقاتی باید در آموزش و پرورش حاصل شود که خروجی آن، انتظارات جامعه را برآورده کند و دانش آموزان تا حدودی به آنچه که مورد انتظار جامعه است، دست یابند.
وی ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاهی فرصت مناسبی برای مرور کارها و فعالیت هایی است که در یک سال از عمر دولت دوازدهم رقم خورده است.
وی اظهار داشت: بهره مندی از این عملکرد برای چشم انداز آینده و این مساله که از مهر 97 چه عملکردی پیش رو داریم، می تواند دستاورد دیگری از برگزاری این نمایشگاه باشد.
به گفته بطحایی، اولین مسیر برای تحول، تحول در محتوای آموزشی و پرورشی بوده است که تلاش های خوبی در یک سال گذشته صورت گرفته که در این نمایشگاه ارائه شده است.
وی حذف آزمون در راستای تحول در محتوا را از شاخص ترین اقدامات در سال گذشته عنوان کرد و گفت: برگزاری آزمون های مختلف یکی از موانع سیطره آموزش است به گونه ای که پرورش را به حاشیه برده و بخش زیادی از برنامه های پرورشی را تحت الشعاع قرار داده بود.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: فشارهای زیادی به دنبال این تصمیم به نظام آموزش و پرورش وارد شد اما باید مقاومت کنیم. چون معتقدیم آنچه که میان آموزش و مسائل پرورشی فاصله ایجاد کرده برگزاری آزمون های مختلف است که حذف این آزمون ها را از دوره ابتدایی شروع کردیم و با همکاری تمامی همکاران پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشتیم.
بطحایی عنوان کرد: البته اتفاق نامبارک که بر این دیدگاه حاکم شده نمی تواند به سرعت رفع شود و به زمان نیاز دارد.
به گفته وی حذف کتاب های کمک آموزشی که زحمات برنامه درسی را به هدر می دهد به ویژه در ابتدایی از دیگر اقداماتی است که آغاز شده زیرا این کتاب ها تمامی زحمات مولفان و کارشناسان را به باد می دهد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تنها منبع موثق کتاب های درسی است و ما به منبع دیگری در برنامه درسی نیاز نداریم.
بطحایی افزود: اصلاح تکالیف نوروزی از دیگر اقداماتی که در ابتدای سال جاری انجام شد و بچه ها بعد از سال ها دریافتند تنها تکالیف حل مساله نیست بلکه جمع آوری گلبرگ های موجود در باغ ها و بوستان ها، داستان نویسی و خاطره نویسی نیز می تواند یک تکلیف باشد.
وی با بیان اینکه این طرح هر چند نقایصی داشت اما نوروز امسال شروع شد، گفت: بحث کاهش رقابت های فردی و جایگزین شدن رقابت گروهی از دیگر اقدامات است که با جدیت برای سال تحصیلی جدید دنبال خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش گفتمان سازی در جامعه را از دیگر اقدامات و برنامه های مهم برشمرد و اظهار داشت: باید شرایط به گونه ای باشد که خانواده ها و جامعه از مسئولان آموزش و پرورش مطالبات این چنینی داشته باشند که البته ما توانستیم این گفتمان را ایجاد کنیم زیرا تاکید بر یک سری فرایندها و غفلت از موارد دیگر در آموزش و پرورش درست نیست.
بطحایی یادآور شد: در سند تحول، 6 ساحت تربیتی مدنظر قراردارد بنابراین نباید صرفا بر حافظه محوری تاکید کنیم زیرا مدرسه جای زندگی کردن برای بچه ها و لذت بردن از دوران کودکی است.

* اجرای سند تحول با تحول در محتوا و مدیریت آموزش و پرورش
وی با تاکید بر اصالت گفتمان تربیتی مدرسه محوری افزود: این گفتمان در آموزه های دینی ما ریشه دارد که طی یک سال گذشته برای دامن زدن به آن بسیار تلاش کرده ایم و امروز به مطالبه جامعه و کارشناسان امور تربیتی تبدیل شده است‌.
بطحایی ادامه داد: در این سال بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دو مسیر تاکید کرده ایم، مسیر اول ایجاد تحول در محتوای درسی و بخش دوم تحول در ساختار مدیریت است.
به گفته وی در مسیر دوم یعنی اصلاح مدیریت در آموزش و پرورش مهم ترین استراتژی مدرسه محوری است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در این زمینه همچنین ۴ برنامه را اجرا می کنیم که اولین آن نظام انتخاب و انتصاب مدیران است، در این زمینه کسانی که شرایط مدیریت مدرسه را دارند نامزد شده و بعد از بررسی و سنجش افراد مورد تایید انتخاب می شوند.
وی ادامه داد: دومین برنامه سنجش صلاحیت های حرفه ای مدیران مدارس، کنترل و تضمین کیفیت مدارس با دو سامانه طراحی شده و تفویض اختیار به مدیران از دیگر برنامه هاست.
بطحایی با اشاره به تلاش ها برای اجرای سند تحول تصریح کرد: با وجود این برنامه ها نباید فراموش کرد که معلم مهم ترین مولفه در نظام آموزش و پرورش است و هم در زمینه تحول محتوا و هم تحول ساختار مدیریت نقش اساسی دارد باید مشکلات معلمان را دنبال کنیم اما نباید زیاد به زبان آوریم همانطور که این سال ها در مورد معیشت معلمان زیاد صحبت شده ولی گام های عملی زیادی برداشته نشده است.
عضو دولت دوازدهم همچنین با اشاره به گستردگی جامعه ذینفعان آموزش و پرورش گفت: یکی از مهم ترین اقدامات در این زمینه ایجاد بستر ارتباطی و تعاملی (تلویزیون تعاملی) برای ارتباط بین اعضای این جامعه است که بسیاری سوءتفاهم ها را رفع می کند و بخش هایی از آن افتتاح شده و بخش های جدیدی نیز در این هفته رونمایی می شود.
وی با اشاره به شایعات در زمینه های مختلف گفت: روزی نیست که از معلمان در نقاط مختلف کشور پیامی در مورد این شایعات نداشته باشم که مثلا حقوق تابستان ما پرداخت می شود یا یک ردیف حقوقی کاهش می یابد و نظایر آن.
وی تاکید کرد: از همه مدیران در همه سطوح می خواهم از این بستر ارتباطی و تعاملی برای گفت وگو با جامعه ذینفعان بهره ببرند، همچنین در ابتدای جلسات شورای معاونان هر بار یکی از برنامه های ضبط شده تلویزیون تعاملی نمایش داده می شود تا حرف های مدیران مدارس را به صورت مستقیم بشنویم.
نمایشگاه دستاوردهای یکساله وزارت آموزش و پرورش همزمان با هفته دولت در دبیرستان ماندگار البرز دایر شد.
علمی **9157**1883 **1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمی آموزشی آموزش و پرورش سند تحول بنیادین دولت دوازدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۵۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان مرحله استانی مسابقات ورزشی کارکنان دولت در کرمان

مرحله استانی مسابقات ورزشی کارکنان دستگاه‌های اجرایی در سه رشته داژبال آقایان و بانوان، تنیس روی میز بانوان و شنای آقایان به میزبانی کرمان برگزار شد.

در پایان نتایج زیر حاصل شد:

داژبال آقایان
تیم اول: اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان 
تیم دوم: اداره راهداری راور 

داژبال بانوان 
تیم‌اول: دانشگاه علوم پزشکی کرمان 
تیم دوم: مرکز بهداشت زرند 
تیم سوم: آموزش و پرورش سیرجان 

تنیس روی میز انفرادی بانوان
مقام اول: سعیده سهرابیان از دادگستری سیرجان
مقام دوم: سمیه محمدی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان
مقام سوم: لیلی علیزاده آموزش و پرورش زرند 

تنیس روی میز تیمی
مقام اول: آموزش و پرورش زرند 
مقام دوم: آموزش و پرورش ناحیه ۲
مقام سوم: دادگستری سیرجان

شنای آقایان
رده سنی ٣٠ سال و کمتر 
مقام اول: علیرضا اثنی عشری
مقام دوم: صلاح الدین ضیاالدینی

رده سنی ٣١تا٣٥ سال
 مقام اول: عباس مهاجر

رده سنی ٣٦ تا ٤٠ سال
 مقام اول: محمد حسین پذیرفته
مقام دوم: حمیدرضا حمیدی

رده سنی ٤١ تا ٤٥ سال 
مقام اول: علی رمضانی

رده سنی ٤٦تا ٥٠ سال
 مقام اول: حمیدکاظمی


رده سنی بالای ٥٦ سال
 مقام اول: علیرضا قابلی

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • ریل جذب در آموزش و پرورش توسط فرهنگیان جوان انقلابی تغییر کرد
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال
  • تصویب نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است
  • پایان روز دوم مسابقات ورزشی کارکنان دولت در کرمان
  • پایان مرحله استانی مسابقات ورزشی کارکنان دولت در کرمان
  • استاندار جدید مازندران فردا معارفه می‌شود