Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، در راستای راه اندازی بخش آثار هنرمندان صنایع دستی وهنرهای سنتی در موزه مشکین فام که در خانه تاریخی فروغ الملک قرار دارد، آثار مسعودشیشه گر(کاشیکار)، ورامینی(معمار)، حمید رستم پور(آینه کار)، حسینعلی صرافت(کاشیکار)، جواد شبیه(سنگتراش) و محسن شیرجنگ(آهنگر و فلزکار) به این موزه اهدا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن مشکین فام در این باره به خبرنگار مهر گفت: با حضور و حمایت استادان برجسته شیراز و اهدای آثار بسیار ارزشمند خود به موزه هنرمشکین فام به مرور این بخش تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه حمید رستم پور هنرمند آینه کار با اهدای قاب آینه کاری نفیس دراندازه بزرگ  ساخته شده در دهه ۷۰ خورشیدی یکی از هنرمندانی است که به پرباری و راه اندازی بخش آثار هنرمندان صنایع دستی وهنرهای سنتی موزه کمک کرد، افزود: استاد رستم پور که متولد  ١٣٣٢ در شیراز است، ازهنرمندان آینه کاری این شهر به شمار می رود که فعالیت خود را ازنوجوانی نزد آینه کار برجسته شیرازی استاد محمدحسن ظریف صنایعی  و فرزندان او استادان محمد و محمود ظریف صنایعی آغاز و پس از فراگیری به همکاری با آنان پرداخت، که از نمونه های آن می توان به همکاری در آینه کاری حرم شاهچراغ(ع) وحرم سیدمیرمحمد(ع) اشاره کرد.

مشکین فام تصریح کرد: ازکارهای شخصی و مستقل ایشان می توان به سفر به کشورهای ناحیه خلیج فارس و اقامت ٢٠ ساله در این کشورها و فعالیت در آینه کاری ٤ درب ورودی قصر عامر و حسینیه عجمی ها در کشورعمان و حسینیه پاکستانی ها و حسینیه جهرمی ها درکشور قطر اشاره کرد.

این در حالیست که به گفته مسئول موزه هنر مشکین فام استاد حسینعلی صرافت، هنرمند کاشیکار(کاشی معرق  وگره کار) یک قطعه کاشی معرق همراه با ابزار و وسایل کاشی تراشی به موزه هدیه کرد.

مشکین فام با بیان اینکه هنرمند یادشده متولد سال ١٣١٠ شیراز است، افزود: صرافت از استادان برجسته کاشیکاری با بیش از ٧٠ سال سابقه در زمینه مرمت و کاشیکاری اماکن متبرکه ازجمله: مرمت و بازسازی کاشی های سردر شاهداعی الله و حرم سیدتاج الدین غریب(همراه بااستادغلام خلقی)، ساخت واجرای کاشی های گره کاری سردر آستانه حضرت سید علاالدین حسین همراه با استاد عوض مقرنس بند است.

وی به اجراهای مستقل کاشی کاری گنبد آستانه سیدعلاءالدین حسین، گنبد بقعه قدمگاه و گنبد امامزاده ای در شهرستان خرامه توسط این پیشکسوت هنر سنتی فارس اشاره کرد و افزود: حضور و حمایت استادان برجسته شیراز و اهدای آثار بسیار ارزشمند آنان به موزه هنر مشکین فام در راستای تکمیل و راه اندازی بخش آثار هنرمندان صنایع دستی وهنرهای سنتی ادامه دارد.

این در حالیست که اشیا موجود در موزه هنر مشکین فام شامل صدها قطعه هنری است که طی بیش از نیم قرن تهیه و گردآوری شد و شامل دو بخش عمده آثار هنری خانواده مشکین فام و آثار هنرمندان معاصر فارس است که بر حسب نوع اثر هنری یا تکنیک و دوره آفرینش در قالب بخش‌هایی با آثار حجاری و نقش برجسته، خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، هنرهای تجسمی و… تقسیم‌بندی و به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه فروغ الملک مربوط به اواخر دوران قاجار است و در بافت قدیمی شیراز، در محله سنگ سیاه و پشت امامزاده بی‌بی دختران واقع شده است.

کد خبر 4384798

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز صنایع دستی موزه مردم علیه احتکار هفته دولت بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان شهرکرد احتکار مشهد عید سعید قربان شیراز خطبه های نماز جمعه بیرجند سانحه تصادف لیگ برتر فوتبال ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۶۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت پیشکسوت صنعت چلنگری 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: استاد عباس نجفی، گنجینه زنده بشری و هنرمند برجسته و پیشکسوت صنایع دستی در رشته آهنگری سنتی درگذشت.   حسین ایزدی افزود: این هنرمند به‌عنوان آخرین گنجینه زنده بشری برای حفظ، احیا و ثبت‌ملی هنر و فن چلنگری مازندران در فهرست آثار ناملموس کشور بسیار تلاش کرد.   او با اشاره به تسلط این هنرمند پیشکسوت به تکنیک خاص در جلنگری، گفت: آهنگری سنتی با استفاده از جوش گِل رس به هم و ساخت ابزار و ادوات کشاورزی یکی از شاخص‌های هنری این هنرمند در ساخت محصولات بوده است.   مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران آهنگری را یکی از کهن‌ترین روش‌های فرم دهی فلزات برشمرد و افزود: چلنگری، نوعی آهنگری سنتی است که در آن اشیاء سبک وزن مانند میخ طویله، میخ سرکج، داس، انبر، سیخ، سه پایه، منقل، نعل اسب و جوالدوز ساخته می‌شد   مرحوم عباس نجفی در سال ۱۴۰۰ به عنوان گنجینه زنده بشری در رشته جلنگری، آهنگری سنتی به شماره ثبت ۱۳۴ در فهرست ناملموس ملی ثبت شده است.

دیگر خبرها

  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند
  • هنرمندان صنعتگر کردستان حمایت می‌شوند
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان
  • درگذشت پیشکسوت صنعت چلنگری 
  • درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران
  • برپایی بازارچه هفتگی صنایع‌دستی و سوغات در موزه صنایع‌دستی گلستان
  • اعطای درجه به هنرمندان صنایع دستی و هنر‌های سنتی با رویکرد تخصصی
  • ابلاغ آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی، هنر‌های سنتی و میراث‌داران تمدنی
  • آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی، هنر‌های سنتی و میراث­‌داران تمدنی