Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در جلسه استیضاح در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت گفت: خدا را سپاس‌گذارم که امروز عملکرد خود و بخش اقتصاد کشور را بازگو می‌کنم. هیچ زمانی نگفتم فقط در دایره مسئولیت خود پاسخگو هستم. من به عنوان عضوی از دولت پاسخگو هستم هرچند بخشی از مسئولیت من نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ابراز امیدواری کرد که خسارت زلزله شب گذشته کرمانشاه کم باشد و به بیمه مرکزی دستور داد کار را دنبال کند.

کرباسیان با بیان اینکه سوالات نمایندگان کلی است و برخی موارد در سوالات استیضاح نبود، گفت: در مورد گروه اول سوالات که به کلیت اقتصاد برمی‌گردد؛  پرسش‌هایی درباره اداره امور کشور و تدوین سیاست های مالی و تدوین و ساماندهی اقتصاد کشور مطرح شد .

وی تاکید کرد: اگر حوادث غیرارادی نبود، می‌توانستیم نشانه‌های روند بهبود اقتصاد کشور را ملاحظه کنیم. من به همه حق می‌دهم نگران وضعیت موجود باشند. سوالاتی که مردم از شما می‌پرسند از من نیز می‌پرسند؛  من در جریان دغدعه‌ها هستم و می‌دانم سفره‌های مردم با وضعیت اقتصادی تناسب ندارد. مطالبات مردم را محترم می‌دانم؛ اما باید بین نوسانات ارزی به عنوان یک رخداد با مسیر ملی اقتصاد تفاوت قائل شد. من قبول دارم از ابتدای بهار وضعیت ما تحت تاثیر اثرات روانی تحریم و سوءاستفاده‌های داخلی دچار نوسان شد اما به آن معنا نیست که اقتصاد بی معنا شده؛  باید بین رخداد و مسیر کلی تفکیک قائل شد.

وزیر اقتصاد گفت: من متاسفم که مجبورم  به جای اینکه توان خود را بر بهبود معیشت بگذارم، باید به خنثی‌سازی اقدامات معاندین بپردازم. ریشه تلاطم موجود نه صرفا ساختار اقتصادی داخل بلکه متاثر از بدعهدی نظام سلطه است. من یک سال است این مسئولیت را برعهده گرفتم و نباید انتظار داشت که بتوانم مسائل تاریخی را حل کنم.

وی گفت: این تهدیدات برای کشورهای ترکیه و روسیه هم پیش آمد؛ تازه آنها نه تهدید به قطع نفت شدند و نه بستن سوئیفت. آنها به محدودیت صادرات محصولات پتروشیمی تهدید نشدند؛ اما اثرات تحریم در این کشورها به مراتب مخرب‌تر بود. ظرف مدت کوتاهی ۳۰ درصد از ارزش پول ترکیه کاهش یافت. تورمی که روسیه تحمل کرد قابل تحمل در بسیاری دیگر از کشورها نبود. اگر همدل بودیم تحمل همه چیز ساده‌تر بود.

وی گفت: رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۹۶ ۳.۷ و بدون نفت ۴.۶ بود. یعنی پیشی گرفتن رشد اقتصادی بدون نفت از رشد با نفت درست است از رشد سال اول برنامه پایین‌تر بود اما علائم خوبی داشت دنبال می‌شد. این آمارهای بین‌المللی است. دوستی گفت آمارها غیر واقعی است این آمارها برای مراجع بین المللی است.

وزیر اقتصاد گفت: در سال ۹۶ نرخ رشد سرمایه ناخالص مثبت شد و با ۱.۴ درصد برابر شد. یعنی رونق بازگشت.

وی با بیان اینکه من تنها کسی هستم که ۲۸ کتاب در زمینه اقتصادی تالیف و ترجمه کردم بدانید که می‌دانم و عمل به آن داشتم، گفت: روند تراز تجاری مثبت شد. تا اول شهریور ماه سال جاری صادرات غیرنفتی به بیش از ۱۹ میلیارد رسید و واردات ۷ درصد کاهش یافت، یعنی ما مازاد تزار تجاری داریم. در شاخص جهانی نوآوری کشور جهش ده پله‌ای داشت. به واسطه تلاش دستگاه‌ها و گمرک و وزارت‌خانه‌ها شاخص جهانی لجستیک کشور ۳۲ رتبه بهبود پیدا کرد. رتبه ما در کارایی گمرک بهبود یافت.

وزر اقتصاد گفت: چه از منظر مراجع بین‌المللی و چه داخلی در مجموع سال ۹۶ جزو سال‌های خوب کشور بود و ما داشتیم به آستانه چهل و یکمین سالگرد انقلاب می‌رسیدیم.

وی با اشاره سوالی درباره اقتصاد شیشه‌ای برای تحقق برنامه اقتصاد در اتاق شیشه‌ای گفت‌: من براساس برنامه دولت عمل کردم برای اولین بار شفاف شدن پرداخت خزانه‌داری یکی از اقدامات مهم بنده بوده است

ادامه دارد...

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کرباسیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۶۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه بزرگ قرآنی کابل و حمایت از غزه

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کابل، در این نمایشگاه که بزرگترین نمایشگاه قرآنی در سال‌های اخیر در افغانستان است آثار و تولیدات قرآنی در قصر «دارالامان» کابل به نمایش گذاشته شد.

عبداللطیف نظری معاون وزارت اقتصاد افغانستان در مراسم آغاز به کار این نمایشگاه گفت: افغانستان برای اینکه قرآنی بماند، بهای سنگینی داده است. تعدادی از قاریان و هنرمندان قرآنی و گروه تواشیح «سبطین» از کشورمان میهمانان ویژه نمایشگاه قرآنی کابل هستند.
فلسطین یکی از بخش‌های مهم نمایشگاه قرآنی کابل است، در بخشی از این نمایشگاه که نماد قدس در آن ساخته شده است، مردم را با درد و رنج غزه بیشتر آشنا می‌کند.
«جامعه افغانی، تربیت قرآنی» عنوانی است که برای این نمایشگاه انتخاب شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اظهارات:

عبدالطیف نظری - معاون وزارت اقتصاد افغانستان 

دیگر خبرها

  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟
  • اسرائیل: در پاسخ به تصمیم ترکیه اقدامات «مهم و عملی» اتخاذ کرده‌ایم
  • نمایشگاه بزرگ قرآنی کابل و حمایت از غزه
  • وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت باید حساب‌های بانکی خود را مسدود کند
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • اعتراض طلافروشان به سامانه تجارت است نه سامانه مودیان
  • محرومیت‌زدایی امیدبخش بسیج سازندگی در کردستان + فیلم
  • بازگشت بیش از یک میلیارد و ۹۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به خزانه
  • اخطار به صاحبان خانه‌ های خالی برای پرداخت مالیات
  • ◄ آمارهای رفع نقاط پرحادثه راه‌ های کشور شفاف است