Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-05-01@14:30:10 GMT

«جان مک‌کین»، سناتور آمریکایی درگذشت

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۱۷۰۹۲

خبرگزاری ایسنا: جان مک‌کین در یک سال گذشته با سرطان مغز پیشرفته دست و پنجه نرم می‌کرد.

مک‌کین که از چند ماه پیش به علت سرطان مغز کنگره را ترک و مشغول معالجه شده بود، روز جمعه گفت دیگر تمایلی برای ادامه درمان ندارد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که در سال ۲۰۰۸ با جان مک‌کین برای ورود به کاخ‌سفید رقابت کرد با صدور بیانیه‌ای به مرگ او واکنش نشان داده و نوشت: من و جان مک کین از دو نسل متفاوت، دو دیدگاه متفاوتیم و در بالاترین سطح سیاسی روبروی هم رقابت کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در یک چیز با هم مشترک بودیم. در ایدئولوژی که چندین نسل آمریکایی و مهاجران برای آن جنگیده و جان فدا کرده‌اند. این عقیده که آمریکا سرزمینی است که همه چیز در آن ممکن است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم که بارها از آقای مک کین به تندی انتقاد کرده بود و حتی دوران اسارات او به عنوان سرباز جنگی در ویتنام را به سخره گرفته بود، در توییتر به خانواده مک‌کین تسلیت گفته است.

این در حالی است که منابع نزدیک به سناتور مک‌کین قبلا گفته بودند، او وصیت کرده از ترامپ در مراسم خاکسپاری‌اش دعوت نشود.

خانواده مک‌کین جمعه با صدور اطلاعیه‌ای گفته بودند: او که تا همین الان هم فراتر از انتظارها برای زنده ماندن جنگیده و پیروز شده، حالا تصمیم گرفته که به روند درمان سرطان خود خاتمه دهد.

مک‌کین، ۸۱ ساله، ژوئیه سال گذشته و در حالی که برای یک جراحی ساده و برداشتن یک لخته خون بستری شده بود، با تشخیص یک تومور مغزی بدخیم و پیش‌رونده روبه‌رو شد.

او در طول چهار دهه فعالیت سیاسی خود دو بار برای ورود به کاخ‌ سفید نامزد شد اما نتوانست وارد کاخ‌‎ سفید شود. با وجود این، از او به عنوان یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سیاسی آمریکا که مردم به چشم یک "رهبر" به او نگاه می‌کردند، یاد می‌شود.

جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری، سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا و میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا با انتشار بیانیه‌های مجزا نسبت به مرگ مک‌کین ابراز تأسف کردند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم درگذشت مک‌کین را تسلیت گفته و از او به عنوان یک وطن‌پرست شجاع یاد کرده است.

خالد بن سلمان، سفیر عربستان در آمریکا نیز در واکنش به مرگ مک‌کین در توییتر نوشت: تسلیت خالصانه خود را به ملت آمریکا که سناتور مک‌کین را از دست دادند، اعلام می‌دارم.

وی افزود: مک‌کین قهرمانی بود که در طول زندگی‌اش به کشورش خدمت کرد و همواره حامی امنیت و صلح جهانی بود. او همچنین دوستی بزرگ برای عربستان بود. به طور قطع ما هم او را از دست دادیم.

جان مک کین در سال ۱۹۳۶ در یک پایگاه نظامی آمریکا در پاناما به دنیا آمد. پدر و پدربزرگش هر دو ژنرال چهار ستاره نیروی دریایی بودند.

او در ۱۷ سالگی وارد دانشکده نیروی دریایی شد و بعدها به عنوان خلبان در جنگ ویتنام شرکت کرد. در سال ۱۹۶۷ پس از هدف قرار گرفتن هواپیمای جان مک کین بر فراز هانوی، با دست و پای شکسته به اسارت درآمد.

ویتنامی‌ها خیلی زود فهمیدند که اسیر جدیدشان پسر فرمانده ناوگان آمریکا در خاور دور است و خواستند آزادش کنند ولی جان مک کین زیر بار این آزادی تبلیغاتی نرفت و ۵ سال در اسارت ماند.

پس از آزادی، مک کین ارتش را با درجه سرهنگی ترک کرد تا وارد دنیای سیاست شود. او در سال ۱۹۸۲ وارد مجلس نمایندگان شد و از ۱۹۸۷ نمایندگی آریزونا را در سنا برعهده داشت. جان مک‌کین دو بار برای رسیدن به کاخ‌سفید تلاش کرد.

بار اول در سال ۲۰۰۰ در حالی که می‌تاخت تا در رقابت‌های داخلی حزب جمهوری‌خواه اوج بگیرد، انتشار شایعه‌ای که او را به داشتن یک فرزند نامشروع متهم می‌کرد، باعث شد بازی را به جرج دبلیو بوش واگذار کند.

هشت سال بعد، جمهوری‌خواهان او را به نامزدی خود برای انتخابات ۲۰۰۸ انتخاب کردند تا جانشین جورج بوش شود و روبه‌روی باراک اوبامای دموکرات و جوان بایستد.

این بار نارضایتی از جمهوری‌خواهان به خاطر جنگ عراق و رویارویی با باراک اوباما، نامزد تازه نفس دموکرات‌ها که صحبت از امید می‌کرد باعث شکست او شد.

با وجود این دو شکست، جان مک‌کین در چهار دهه حضور سیاسی‌ توانست محبوبیت ویژه‌ای برای خود دست و پا کند و تمامی پرچم‌های آمریکا از دقایقی پس از مرگ او نیمه افراشته شدند؛ حتی پرچم بالای کاخ‌سفید که سناتور مک‌کین تا آخرین روز یکی از زهردارترین منتقدان آن باقی ماند.

 

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۷۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاف‌های بایدن به روایت آمار/ کارکنان کاخ سفید جورکشِ جو!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در سخنرانی‌های عمومی بارها و بارها دچار اشتباه و گاف کلامی شده است به طوری که تحلیل رونوشت‌های کاخ سفید نشان می‌دهد که مشاورانش تنها در سال جاری دست کم ۱۴۸ بار مجبور به اصلاح گاف‌های او شده‌اند!

این تحلیل و بررسی که تارنمای خبری محافظه‌کار «دیلی کالر» مجری آن بوده است، پس از ارزیابی به این نتیجه رسید که بایدن در سال ۲۰۲۴ به ازای هر روز، بیش از یک بار گاف داده است. این تحلیل ۱۱۸ بیانیه، سخنرانی و نشست مطبوعاتی را شامل می‌شود که کاخ سفید رونوشت آن را منتشر و کارکنان دفتر ریاست جمهوری متعاقباً آن را اصلاح کردند.

به نوشته دیلی کالر، این اصلاحات طیف وسیعی از گاف‌ها از جمله اشتباهات غیرارادی (تلفظی، ارائه اطلاعات غلط و …) تا اضافه کردن کلمات و تغییر معنای کلی حرف‌ها را در بر می‌گیرد.

به عنوان نمونه، زمانی که باید در جریان یکی از سخنرانی‌هایش گفت که «همه آمریکایی‌ها علیه طرح نجات او رای دادند»، در حالی که باید می‌گفت «همه جمهوری‌خواهان»!

در مثالی دیگر، او گفته بود که «باید از هرگونه تهدید علیه دموکراسی دفاع کرد» در حالی که کلمه اصلاح‌شده در رونوشت کاخ سفید، این بود: «باید هرگونه تهدید علیه دموکراسی را شکست داد». رونوشت تنها یکی از سخنرانی‌های بایدن (نطق وضعیت کشور ماه گذشته)، ۱۳ اصلاحیه داشت!

از جمله گاف‌های غیرارادی می‌توان به ادعای «۷۵۰ میلیون آمریکایی (دوبرابر بیشتر از جمعیت واقعی آمریکا) واکسن کووید -۱۹ دریافت کردند» اشاره کرد. او همچنین به افراد مسن مبتلا به دیابت گفته بود «کهن‌سالان معلول»!

بایدن ۸۱ ساله هم‌اکنون مسن‌ترین رییس جمهور تاریخ آمریکاست و در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امسال، در پایان دوره دوم ۸۶ ساله خواهد بود. نظرسنجی ماه گذشته نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد که ۷۲ درصد آمریکایی‌ها از جمله بیش از نیمی از دموکرات‌ها معتقدند که بایدن برای انجام وظایف رییس جمهوری، بیش از حد پیر است.

کد خبر 6094209

دیگر خبرها

  • گاف‌های بایدن به روایت آمار/ کارکنان کاخ سفید جورکشِ جو!
  • پل آستر نویسنده معروف آمریکایی درگذشت
  • ماجرای حمله پوتین به بزرگترین ایالت بکر آمریکا!
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است / حمایت مالی آمریکا متوقف شود
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است
  • سندرز: متهم کردن اسرائیل به کشتار فلسطینیان یهودی‌ستیزی نیست بلکه تبیین حقیقت است
  • متهم کردن اسرائیل به کشتار ۳۳ هزار فلسطینی، یهودی‌ستیزی نیست