۲۰۰ فیلم در نظرخواهی چهل سال سینمای کودک و نوجوان
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۱۷۷۵۰
به گزارش ایلنا، بیش از ١٢٠ منتقد و نویسنده سینمایی، از میان ٢۰٠ فیلم سینمای کودک و نوجوان تولید و اکران شده چهل سال بعد از انقلاب برترینهای خود را انتخاب کردهاند.
۲۰۰ فیلمی که در این نظرخواهی شرکت داده شده به شرح زیر است؛
خانه دوست کجاست- عباس کیارستمی/ آلبوم تمبر- کیومرث پوراحمد/ گاویار- کیومرث پوراحمد/ ماهی- کامپوزیا پرتوی/ گال -ابوالفضل جلیلی/ نیاز- علیرضا داوود نژاد/ چکمه - محمد علی طالبی/ ایلیا نقاش جوان- ابوالحسن داوودی/ دره شاپرکها - فریال بهزاد/ راز چشمه سرخ- علی سجادی حسینی / خمره - ابراهیم فروزش/ مشق شب - عباس کیارستمی/ آهوی وحشی- حمید خیرالدین/ بازی بزرگان- کامپوزیا پرتوی/ خانه در انتظار- منوچهری عسگری نسب/ پایان رویاها- محمدعلی طالبی/ بیست و یک روز بعد- محمدرضا خردمندان/ کلید- ابراهیم فروزش/ سایههای هجوم- احمد امینی/ عیالوار- پرویز صبری/ مریم و میتیل - فتحعلی اویسی/ نان و شعر- کیومرث پوراحمد/ افسانه دوخواهر کامپوزیا پرتوی/ بادکنک سفید- جعفر پناهی/ پایان کودکی - کمال تبریزی/ تیک تاک- محمدعلی طالبی/ دت یعنی دختر- ابوالفضل جلیلی / دره هزار فانوس -احمد رضا گرشاسبی/ عبور از تله- غلامرضا رمضانی/ کلاه قرمزی و پسرخاله- ایرج طهماسب/ کوچه و موزه- کاظم بلوچی/ کوه جواهر - عبداله علیمراد/ به خاطر هانیه- کیومرث پوراحمد/ قصههای بازار -عبداله علیمراد/ شاخ گاو- کیانوش عیاری/ بچههای آسمان- مجید مجیدی/ تعطیلات تابستانی- فریدون حسن پور/ کیسه برنج- محمد علی طالبی/ خواهران غریب -کیومرث پوراحمد/ پدر - مجید مجیدی/ مادرم گیسو- سیامک شایقی/ ماه مهربان- قاسم جعفری/ مسافر جنوب- پرویز شهبازی/ مینا و غنچه - محمدحسین پور/ یک داستان واقعی- ابوالفضل جلیلی/ کمین- حمید خیرالدین / قله دنیا- عزیزاله حمیدنژاد/ تنگنا -علی درخشی/ بالهای سفید- مهدی و ناصر هاشمی/ پسر مریم -حمید جبلی/ موشک کاغذی- فرهاد مهرانفر/ دبستان حاجی باشی - مهرداد اسکویی/ یکی کم است- عبداله علیمراد/ تولد یک پروانه- مجتبی راعی/ چرخ - غلامرضا رمضانی/ ابراهیم- حمیدرضا محسنی/ دان- ابوالفضل جلیلی/ سفرشبانه- خسرو معصومی/ شهردار مدرسه -محمد باقر خسروی/ مرد کوچک- ابراهیم فروزش/ ننه لالا و فرزندانش- کامپوزیا پرتوی/ رنگ خدا -مجید مجیدی/ دختری با کفشهای کتانی - رسول صدرعاملی/ کودک و سرباز- رضا میرکریمی/ زمانی برای مستی اسبها-بهمن قبادی/ بچههای نفت-ابراهیم فروزش / مربای شیرین- مرضیه برومند / خوابهای دنبالهدار- پوران درخشنده/ آوازخوان - کاظم معصومی/ تارزن و تارزان - علی عبدالعلی راد/ تو آزادی- محمدعلی طالبی/ پاتال و آرزوهای کوچک- مسعود کرامتی / علی و دنی -وحید نیکخواه آزاد/ پرنده باز کوچک- رهبر قنبری/ روز کارنامه- مسعود کرامتی /کولی- علی شاه حاتمی / کلاه قرمزی و سروناز- ایرج طهماسب / دهقان فداکار- سیروس حسن پور / پروانهها بدرقه میکنند- محمدابراهیم معیری/ سفر به شرق- سیدمهدی برقعی/ من و نگین دات کام- حسین قناعت/ بهشت جای دیگری است- عبدالرسول نگین/ رسم عاشق کشی- خسرو معصومی/ کفشهای جیرجیرکدار- شاپور قریب / گربه آوازهخوان- کامپوزیا پرتوی/ چشم تنگ دنیادار- نورالدین زرین کوب / ساکنین سرزمین سکوت-سامان سالور / آلبوم- رضا حیدرنژاد/ بازی- غلامرضا رمضانی/ پشت پرده مه-پرویز شیخ طادی/ دونده- امیر نادری/ گلنار-کامپوزیا پرتوی سفر جادویی- ابوالحسن داوودی/ جنگ کودکانه- ابوالقاسم طالبی/ حیات- غلامرضا رمضانی/ دزد عروسکها- محمد رضا هنرمند/ باشو غریبه کوچک- بهرام بیضایی/ دربه درها- امیر حسین صدیق/ روزی که حسنی مرد شد- کیانوش و کورش دالوند/ شکوفههای سنگی- عزیزاله حمدنژاد/ لاک پشتها هم پرواز میکنند- بهمن قبادی/ موشو- محمدرضا عالی پیام/ مرثیه برف- جمیل رستمی/ دیشب باباتو دیدم آیدا- رسول صدر عاملی/ چوپان دروغگو- سیروس حسنپور/ ماجراهای اینترنتی- حسین قناعت/ نصف مال من نصف مال تو- وحید نیکخواه آزاد/ بچههای ابدی- پوران درخشنده/ اتوبوس شب- کیومرث پوراحمد/ قفل ساز-غلامرضا رمضانی/ تصمیم کبری - سیروس حسنپور/ گوشواره- وحید موساییان/ هامون و دریا- ابراهیم فروزش/ زمانی برای دوست داشتن- ابراهیم فروزش/ کودک و فرشته- مسعود نقاشزاده / خاله سوسکه- نادره ترکمانی / پرواز مرغابیها- علی شاه حاتمی/ نخودی- جلال فاطمی/ خانه امن است- ناصر وفایی/ راز دشت تاران- هاتف علیمردانی/ دختران- قاسم جعفری/ آهوی پیشونی سفید- سید جواد هاشمی/ سلام بر فرشتگان- فرزاد اژدری/ فیتیله و ماه پیشونی- آرش معیریان/ صدای پای من- مهرداد خوشبخت/ یک فراری از بگبو- هاتف علیمردانی/ مصائب چارلی- علیرضا سعادت نیا/ رویای سینما- علی شاه حاتمی/ باد و مه- محمدعلی طالبی/پرواز بادبادکها- علی قویتن/ شیر تو شیر- ابراهیم فروزش/ فرزند خوانده- وحید نیکخواه آزاد/ قبیله من- غلامرضا آزادی/ مروارید- سیروس حسن پور/ بازگشت به آینده- علی عبدالعلی زاده / روییدن در باد - رهبر قنبری/ بچههای جسور- حجت سیفی/ آدم آهنی - رحیم بهبودی فر/ بزرگ مرد کوچک- صادق صادق دقیقی/ دامنههای سفید- ابراهیم معیری/ گورداله و عمه غولی- نادر ترکمانی/ چتر سبز- ناصر وفایی/ آقای مدیر- رضا حیدر نژاد/ گنجشکک اشی مشی- وحید نیکخواه آزاد/ گنجشکک اشی مشی- مسعود کرامتی/ گنجشکک اشی مشی- غلامرضا رمضانی/ فصل بلوغ- رهبر قنبری/ سفر زمان- شهاب رضوریان/ تنهای تنهای تنها- احسان عبدی پور/ عملیات مهد کودک- فرزاد اژدری/ تابستان طولانی-علی خزاعی/ آفتاب – مهتاب زمین- علی قویتن/ رابطه- پوران درخشنده/ پرنده کوچک خوشبختی- پوران درخشنده / بهشت اینجاست- حمید سلیمیان/ شهر موشها- محمدعلی طالبی/ شیرک - داریوش مهرجویی/ چون باد- محمدعلی سجادی / کارگاه۲- بهروز غریبپور/ لنگرگاه- کیومرث پوراحمد/ مدرسهای که میرفتیم- داریوش مهرجویی/ دخترم سحر- مجید قاری زاده/ علی و غول جنگل- مسعود رسام- بیژن بیرنگ/ بهترین بابای دنیا- داریوش فرهنگ/ بدوک- مجید مجیدی/ من ترانه ۱۵ سال دارم- رسول صدرعاملی/ رقص خاک- ابوالفضل جلیلی/ مخترع ۲۰۰۱- امیر توسل/ جعبه موسیقی- فرزاد موتمن / رویای خیس-پوران درخشنده/ سینه سرخ- پرویز شیخ طادی/ شرم-کیومرث پوراحمد/ صبح روز بعد-کیومرث پوراحمد/ سرخی سیب کال- محمدعلی طالبی/ یکی بود یکی نبود- ایرج طهماسب/ کاکلی- فریال بهزاد/ آتش در خرمن-سعید حاجیمیری/ حسنک- مهستی بدیعی/ شهر در دست بچهها- اسماعیل براری/ کاکادو-تهمینه میلانی/ دشت ارغوانی-نادر مقدس/ عصیان-حمید خیرالدین/ ماه پیشونی-علی اکبر کوهکی و جواد ارشاد/ مصائب عاشق فقیر-حسینعلی لیا لستانی/ آینه-جعفر پناهی/ لاک قرمز-سید حاتمی/ بزرگ خیلی بزرگ -فرزین مهدیپور/ طالع سعد- مهستی بدیعی/ من بن لادن نیستم-احمد طالبینژاد / فرار از اردو-غلامرضا رمضانی/ نگاهی دیگر-حسین مختاری/ قول-محمدعلی طالبی/ ننه نقلی-پرویز صبری/ قهرمانان کوچک-حسین قناعت/ سفر به شرق - مهدی برقعی / دبستان شوک- کاظم معصومی/ کلاه قرمزی و بچه ننه-ایرج طهماسب/ حسرت-محمد حسنزاده / آوا - سیامک کاشفآذر.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سی و یکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به برترینهای چهل سال سینمای کودک و نوجوان در بخشهای مختلفی چون بهترین فیلم کودک، بهترین فیلم نوجوان، بهترین کارگردان سینمای کودک و نوجوان، بهترین فیلمنامه سینمای کودک و نوجوان، بهترین بازیگر کودک و بهترین بازیگر نوجوان جوایزی اهدا میکند.
این نظرخواهی توسط انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با همکاری دبیرخانه جشنواره سی و یکم فیلم کودک و نوجوان انجام میگیرد.
فیلمهای پیشتاز در آرا نویسندگان و منتقدان دوشنبه معرفی میشوند و آخر هفته هم کاندیداهای بخشهای مختلف اعلام میشود.
منبع: ایلنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۷۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چطور پرویز دهداری و سعید پورصمیمی ۴۰ سال بعد به هم رسیدند؟
همشهری آنلاین: پورصمیمی با بازی در فیلم برادران لیلا (سعید روستایی/۱۴۰۲) از شعاع توجه افکارعمومی به مرکز آن رسید. وقتی فایل فیلم در نوروز فسیلی سینماها از سیستمهای خانگی ملاحظه شد و در شبکههای اجتماعی در پستهای فراوان محل مناقشه، همه از دور و نزدیک از مرد ۸۰سالهای گفتند که در میان انواع بازیگر جوان و میانسال فیلمی پربازیگر کم نیاورده. از محافل سینمایی و سیاسی گرفته تا محافل جنبشهای زنمحور همه با تحسین و تقبیح دستپخت روستایی از کهنهکاری در برابر چینش قارداش علیواری گفتند که از فرهاد اصلانی تا مهدی حسینینیا در برابرش رجز خواندند و او از پس یکیکشان در صحنههای خلوت و شلوغ برآمد. در روزگاری که همه از ۶۰سالگی به بعد دنبال مجله جدول و سودوکو میگردند تا مبادا نشانی خانهشان را گموگور و اسرار حجله را پیش خانواده عروس بازگو کنند، چنین دلاوریای تنها از آدمی برمیآمد که هزاران لیلا و واویلا دیده و کمنیاورده. او با یک اوج تمامعیار شروع کرده بود و نمیتوانست یک سانتیمتر از خطمقدم عقبنشینی کند. او در تمام سالهای طوفانی مثل بمبک لنج خورشید بالاخره به ساحل برگشته است.
با حذف بسیاری از معیارها و تعطیلی بسیاری از استودیوها پس از انقلاب در نیمهاول دهه۶۰ با راهافتادن تولید به سبک جدید دولتی، تعاونی کارگردانان جوان و سالخورده برای پیدا کردن بازیگران دوران جدید راهی سالنهای نمایش تهران شدند تا از تاریک و روشنای صحنههای نمایش برای نقشهای فیلم تازه خود ترکیب را کامل کنند.
پورصمیمی نام شناختهشدهای در تئاتر مدرن ایران در دهه ۱۳۵۰ برای وارد شدن به سینمای دهه ۱۳۶۰ در فیلمی حاضر شد که ۲ بازیگر اصلیاش چهرههای معروفی از تئاتر مشهد و مرکز بودند. ناصر تقوایی، مثلث خورشید و فرحان و ملول را با ارجمند و نصیریان و پورصمیمی پرکرد. این نخستین حضور سینمایی او بود و درحالیکه تولید طولانی فیلم هر بازیگری را در آن ساحل مفلوک برای تداوم احساس نقش به فلاکت میانداخت، پورصمیمی با گوهری از غوص برگشت که تا ابد نگین انگشتری نقشدوم تردست را به نام او سند زد اما نیمهدوم دهه۶۰ زمین و زمان صحنهای فراهم کرد تا او فاصله خود را از همه دورودورتر کند.
سعید پورصمیمی با ۳ نقش تاریخی در سینمای دهه ۱۳۶۰ نمادی از تحول در بازیگری سینمای ایران شد. او با این ۳ نقش، بازیگری براساس الگوهای روایی را که در سینمای عامهپسند به یک روش تبدیل شدهبود را با سنتهای شخصیتسازی در تئاتر متحول کرد. گسترش ایدههای شخصیتپردازی با کمترین جلوهگری اما عمیق و مؤثر با امکانات بدنی و بیانی. برای چنین چالشی پورصمیمی به اندازه کافی باتجربه و به میزان لازم آماده بود.
در سینمای عامهپسند ایران در هر دوران کنار ستارهها تعداد مشخصی بازیگر برای نقشهای دوم وجود داشت که از فیلمیبهفیلم دیگر حاضر میشدند. آنها شخصیت- بازیگرانی شناخته شده بودند که تماشاگران از روی فهرست منتشر شده میتوانستند بدون دیدن فیلم نقشهای آنها را بهدرستی حدس بزنند؛ بازیگرانی که نقشهای دوم مثالی از برادر و پدر و پدربزرگ تا خواهر و مادر و مادربزرگ از دلال و خلافکار و قاتل تا رفیق بامعرفت و کاسب محل و جاهل منطقه را بازی میکردند. پورصمیمی در نیمهدوم دهه ۱۳۶۰ با ۳ نقش دوم در۳ فیلم «ناخداخورشید»، «تحفهها» و «پردهآخر» با بازی تحسینشده و سیمرغگرفته در ۳ نقش ملول، توسل و جامی پرونده نقش دوم را به شکلی بست و بهنوعی باز کرد. سینمای نیمهصنعتی ـــــ نیمهاستودیویی ایران که از بسیاری از جاذبههای روایی محروم شده بود حالا باید به روشهای دیگری صحنه خالیشده را از احساس پرمیکرد. وردست، خانهزاد و تردست در ۳ فیلم تاریخی به پورصمیمی اجازه داد که پیشنهادی برای همه نقشدومهایی باشد که شاید خمیرش بیشتر از نقشاول آب میخورد.
مدیران تولید فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی هربار که با نقشی سخت روبهرو میشدند که در مدت کوتاهی باید گذشته یک شخصیت را در فیلم جاری میکرد، شماره سعید پورصمیمی را میگرفتند. شاید شیرینکاری تاریخ باشد که ۲نقشاول(تکدرختها و ایران سرای من است) در ۲ فیلم متفاوت از ۲ کارگردان از ۲ نسل دور از هم (سعید ابراهیمیفر و پرویز کیمیاوی) به تاریخ سپرده شد. اگرچه آبادانیها و تاغروب تا حدودی جورکش نقشهای اول پورصمیمی برای بازتاب در میان مردم بودند اما هیچکدام به اندازه بازی در سریال فراوان دیدهشده حمید لبخنده، پورصمیمی را به میان مردم نبرد. اگر ایرج راد و آزیتا لاچینی در نقش والدین مریم، نماینده تشخص بودند سعید پورصمیمی و ثریا قاسمی در نقش والدین محمد نماد صمیمیت بودند. مردمی که با این شخصیتها زندگی کردهاند از پورصمیمی بسیار یاد میکنند. با همین یاد و خاطرات است که چشم تماشاگران در بین همه بازیگران جوان دنبال پورصمیمی است تا ببینند او برای بازی در نقش پرویز دهداری از چنته تجربهاش در ۴ دهه چه دستاوردی برای سینمای ایران رقم خواهد زد.
کد خبر 840956 منبع: همشهری آنلاین برچسبها بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران مجله سینمای ایران