Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@17:45:20 GMT

معرفی شش کارگزار برتر فرابورس به فیاس

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۱۹۲۱۸

معرفی شش کارگزار برتر فرابورس به فیاس

فرابورس ایران به درخواست فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی (FEAS) سه کارگزار برتر خود را در حوزه بازار بدهی و بازار سهام برای حضور در رویداد «کارگزار برتر» بر اساس داده‌های سال 2017 میلادی به این فدراسیون معرفی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرابورس ایران، معیارهایی که از سوی فیاس برای سنجش کارگزاران عضو بورس‌ها ارائه شده بر اساس مدلی است که بورس نزدک ارائه کرده و مطابق با آن پس از ارزیابی‌های صورت‌گرفته و امتیازاتی که کارگزاران عضو فرابورس ایران کسب کرده‌اند، در حوزه بازار سهام به ترتیب کارگزاری‌های مفید، تدبیرگران فردا و بانک مسکن در جایگاه نخست تا سوم بهترین اعضا قرار گرفته‌اند و در حوزه بازار بدهی نیز رتبه‌های اول تا سوم به کارگزاری‌های بانک پارسیان، بانک ملت و بانک سپه اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آیتم‌های مدنظر در این ارزیابی برای تعیین بهترین اعضا در هر بازار (بدهی و سهام) شامل معاملات در بازارهای اولیه و ثانویه، عدم نقض مقررات، مشارکت در فعالیت‌های توسعه‌ای و ارائه راه‌حل‌های آنلاین به مشتریان است که در بررسی معاملات بازار اولیه فاکتورهای مورد بررسی به ترتیب شامل حجم پذیره‌نویسی و حجم عرضه‌های اولیه است. در بازار ثانویه نیز مواردی همچون حجم معاملات، تعداد معاملات، تعداد روزهای معاملاتی، تعداد ابزارهای مالی معامله‌شده و وضعیت بازارگردان مورد سنجش قرار گرفته است. 

بدین ترتیب حداکثر امتیاز کسب‌شده توسط کارگزاری‌ها برای معاملات در بازار اولیه و ثانویه عدد 30 و 60 بوده و این امتیازها برای سایر آیتم‌های عدم نقض مقررات، مشارکت در فعالیت‌های توسعه‌ای و ارائه خدمات آنلاین به مشتریان به ترتیب 5، 3 و 2 است که مجموع این امتیازات به عدد 100 می‌رسد. 

از سوی دیگر بورس‌های عضو فیاس به درخواست این فدراسیون به منظور انتخاب عضو قهرمان باید امتیازات کارگزاری‌های برتر خود را برای بازارهای سهام و بدهی بر اساس چند فاکتور دیگر نیز از جمله سهم بازار محلی، روزهای فعال، تنوع ابزارهای دسته‌بندی‌شده، تعداد معاملات و شاخص کشور به فیاس ارائه کنند که این آیتم‌ها توسط فرابورس ایران محاسبه و ارائه شده است.

در این میان شاخص کشور (Country index) از تقسیم ارزش بازار به GDP کشورها به دست می‌آید که به عنوان یک سنجه برای ارزیابی توسعه‌یافتگی بازار مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارگزارانی که توسط هر یک از بورس‌های عضو فیاس به عنوان کارگزاران برتر معرفی شوند این امکان را دارند تا در کنفرانس سالانه این فدراسیون که با موضوع کاربرد فین‌تک در بازارهای مالی برگزار می‌شود، به عنوان مهمان حضور یابند و از پنل‌ها و سخنرانی‌های تخصصی برگزار شده طی این کنفرانس با موضوعاتی همچون مالی اسلامی، تجارب بورس‌های مختلف در زمینه همکاری‌های فی‌مابین، آخرین دستاوردهای صنعت مالی و بررسی چالش‌ها و مسائل پیش روی این صنعت بهره‌مند شوند. 

این در حالی است که سابق بر این تنها بورس‌های عضو و سپرده‌گذاری‌های مرکزی اوراق بهادار امکان حضور در رویدادهای سالانه فیاس را داشتند اما هم اکنون کارگزاران عضو نیز به عنوان خط مقدم ارائه دهندگان خدمات بورس‌ها می‌توانند با حضور در رویداد سالانه فیاس، از فرصت به وجود آمده در جهت ارتباط با سایر کارگزاری‌ها، تبادل دانش و تجربیات و جذب سرمایه‌گذار استفاده کنند.

لازم به ذکر است در حال حاضر فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی دارای 15 عضو بورسی است که اعضای آن را علاوه بر فرابورس ایران؛ بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالای ایران، بورس اوراق بهادار ابوظبی، کویت، عمان، آتن، بحرین، قبرس، دمشق، گرجستان، عراق، قزاقستان، مسقط و بورس اوراق بهادار تاشکند تشکیل می‌دهند و در نشست سال گذشته این فدراسیون که در ایروان ارمنستان برگزار شد فرابورس ایران به عنوان نائب رئیس کمیته کاری فیاس انتخاب شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: فرابورس کارگزاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۹۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص کل بورس به روند صعودی باز خواهد گشت؟ + فیلم

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازار سرمایه در طول دو ماه اخیر یک روند صعودی را به خود گرفته که موفق شده است در دو ماه اخیر شاخص کل چیزی حدود ۲۰۰ هزار واحد رشد را ثبت کند و سه ریز موج صعودی را شاهد بودیم و به نظر می‌رسید محدوده حمایتی فعلی که تقاطع یک خط روند صعودی داینامیک است و همچنین ترما ۳۴ کندلی می‌تواند نقطه برگشت بازار رو به بالا باشد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بازار نیاز به محرک و اخبار بنیادی دارد تا بتواند دوباره در مسیر صعودی و سقف تاریخی خود در ماه‌های آینده پیش از فصل مجامع حرکت کند خوش بین هستم این اتفاق در دو الی سه ماه آینده خواهد افتاد و ما شاهد حرکت دوباره و رسیدن شاخص کل به محدوده ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خواهیم بود.

میرزایی در رابطه با شاخص کل هم وزن هم اظهار کرد: تا حدی زیادی میان این شاخص با شاخص کل بورس همبستگی وجود دارد. شاخص کل هم وزن فعلا بعد از حرکت‌های صعودی خود در فاز اصلاح موقت بوده هرچند در برابر ریزش در حال مقاومت است، اما انتطار می‌رود در طول هفته‌های آینده شاهد شکست محدوده مقاومتی استاتیک در حوالی ۷۸۰ هزار واحدی باشیم فکر می‌کنم این موضوع هم در هفته‌های آینده رخ دهد و شاخص کل هم وزن که برای سهم‌های کوچک بازار است بتواند حرکت صعودی را داشته باشد هرچند انتطار می‌رود اقبال بازار در موج بعدی صعودی بیشتر به سمت سهم‌های بزرگ باشد.

او افزود: خوش بینی‌هایی در رابطه با افزایش نرخ دلار نیمایی و به دنبال آن فروش شرکت‌های بزرگ وجود دارد همچنین در رابطه با گروه خودرویی دو نماد بزرگ این دو گروه احتمال این که اخبار مثبتی داشته باشند و کمک به حرکت بازار کنند زیاد است به همین دلایل انتظار داریم شاخص کل هم وزن پشت سر شاخص کل حرکت کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • ریزش بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟
  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • ریزش ۲۰ هزار واحدی شاخص کل بورس
  • شاخص کل بورس به روند صعودی باز خواهد گشت؟ + فیلم
  • فرابورس برای پذیرش شرکت‌ها شرط گذاشت
  • حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری در کرمان
  • گزارش روزانه بورس ۱۶ اردیبهشت/ افت ۵ هزار واحدی شاخص
  • اعطای امتیاز ویژه به شرکت‌های برتر حاضر در «ایران هلث»