Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@21:35:22 GMT

آتشفشان اتنا در جنوب ایتالیا فعال شد

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۱۹۴۶۷

آتشفشان اتنا در جنوب ایتالیا فعال شد

رم - ایرنا - 'اتنا' بلندترین کوه آتشفشان اروپا واقع در جنوب ایتالیا، از شب گذشته فعال شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، فعالیت تازه کوه آتشفشان اتنا واقع در جزیره سیسیل در جنوب ایتالیا، از شب گذشته و از دهانه جنوب شرقی با فوران گدازه و مواد مذاب آغاز شد.
این پدیده اکنون تحت نظارت قرار دارد و فعلا در قله کوه است ولی انتشار خاکستر آتشفشانی می تواند بر روی فعالیت فرودگاه کاتانیا تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مواد مذاب تا ارتفاع 150 متر نیز پرتاب شده اند. نخستین علایم بیداری مجدد اتنا از ماه جولای گذشته آغاز شد و ستاد مقابله با بلایای طبیعی نیز سطح هشدار را بالا برد اما فعلا تخلیه مناطق مسکونی در دستور کار نیست.
موسسه ملی ژئوفیزیک ایتالیا اعلام کرد که آتشفشان اتنا فعالیت خود را با فوران مواد مذاب از دهانه جدید شمال شرق از سر گرفت ولی این فوران فعلا خطری ایجاد نکرده است.
اتنا آخرین بار در ماه اوریل2017 ( فروردین 1396) بیدار شده بود. این کوه که یکی از فعال ترین آتشفشان ها دراروپا است، 500 هزار سال قدمت دارد. سازمان یونسکو کوه آتشفشان اتنا درجزیره سیسیل ایتالیا را به عنوان یکی از آتشفشان های نمادین و فعال جهان به رسمیت شناخته و در فهرست میراث جهانی گنجانده است.
آتشفشان اتنا از قدیمی ترین آتشفشان های جهان است. دهانه قله، مخروط های خاکستر، گدازه ها و دالان گدازه این آتشفشان همچنان در تحقیقات و برای آموزش مورد استفاده پژوهشگران قرارمی گیرد.
اتنا همچنین درعلم آتشفشان شناسی، ژئوفیزیک و سایر رشته های زمین شناسی مورد استفاده قرار می گیرد. شهرت، اهمیت علمی و ارزش های فرهنگی و آموزشی آتشفشان اتنا از ارزش جهانی برخوردار است.
مساحت این کوه یک هزار و 570 کیلومتر مربع، قطر آن حدود 45 کیلومتر، محیط آن 65 کیلومتر و ارتفاعش با توجه به فعالیت مدام آن متغییر بوده و درسال 2011 میلادی برابر با سه هزار و 340 متر و درسال 2010 میلادی معادل سه هزار و 350 متر بوده است.
اروپام**461**1485

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آموزش اتنا آتشفشان ايتاليا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۱۹۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟

محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آنها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، ‌نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.

به گزارش ایسنا، باستان‌شناسان می‌گویند ویرانه‌های یک ویلای رومی در نزدیکی «وزوو» در ایتالیا، که زیر بقایای ویلای دیگری که چندین سال بعد روی آن ساخته شد، مدفون شده بود، ممکن است همان مکانی باشد که «آگوستوس»، ‌نخستین امپراتور روم در آن آخرین نفس‌هایش را کشید.

«لایوساینس» در این‌باره نوشته است ویلای قدیمی‌تر تا پیش از قرن یکم میلادی مورد استفاده قرار می‌گرفت و به نظر می‌رسد بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» ‌در سال ۷۹ میلادی از بین رفته باشد و بعدها، یک ویلای دیگر در قرن دوم میلادی روی آن ساخته شده است.

محققان دانشگاه توکیو برای بیش از ۲۰ سال در این محوطه مشغول فعالیت بوده‌اند و اکنون امیدوارند کاوش‌های آتی بتواند تایید کند که ویلای قدیمی‌تر قطعا محل درگذشت «آگوستوس» در سال ۱۴ میلادی بوده است.

«ماریکو موراماتسو»، ‌باستان‌شناس دانشگاه توکیو که سرپرستی پروژه کاوش در این محوطه را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با «لایوساینس» توضیح داد که این محوطه با اطلاعاتی که توسط مورخان رومی مشهور نوشته شده است و در آن به درگذشت «آگوستوس» در سال ۱۴ میلادی در ویلای خانوادگی خود در نزدیکی «نولا» اشاره شده است، مطابقت دارد. با این حال، موقعیت مکانی دقیق این ویلا مشخص نیست. شهر امروزی «نولا» ‌در  ۸ کیلومتری شمال شرقی این محوطه باستان‌شناسی در «سوما وسوویانا» در دامنه‌های شمالی «وزوو» ‌واقع شده است.

ویلای قرن دومی که در «سوما وسوویانا» واقع شده است بر اثر فوران «وزوو» ‌در قرن پنجم میلادی نابود شد و بقایای مدفون آن در سال ۱۹۲۹ میلادی پیدا شد. این مکان به عنوان مکان احتمالی ویلای «آگوستوس» شناسایی شد، اما فقدان بودجه باعث شد کاوش در این مکان ادامه پیدا نکند.

در سال ۲۰۰۲، ‌ گروهی از دانشگاه توکیو و باستان‌شناسان منطقه، کاوش در این مکان را آغاز کردند و تعداد زیادی مجسمه مرمرین و دیگر آثار تاریخی را در آن پیدا کردند، اما بررسی‌های بیشتر نشان داد که قدمت این آثار تاریخی به فوران آتشفشان پس از سال ۷۹ میلادی بازمی‌گردد.

اکنون باستان‌شناسان همزمان با حفاری در عمق بیشتری از لایه‌های این محوطه، ویرانه‌هایی از بخش‌هایی از ویلای قدیمی‌تر را پیدا کرده‌اند که پیش از فوران آتشفشان ساخته شده بود و زیر لایه‌هایی از سنگ و خاکستر ناشی از آتشفشان مدفون شده است.

علاوه‌بر این، ادامه تحقیقات نشان داد که آن فوران همچنین بخش‌هایی از دامنه‌های شمالی این آتشفشان را ویران کرده است. تاکنون گمان می‌رفت فوران سال ۷۹ میلادی بیشتر شهرهای جنوبی همچون «پمپئی» را تحت‌تاثیر قرار داده است.

به گفته «موراماتسو»، ‌اکنون شواهد واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد فوران سال ۷۹ میلادی یک ساختمان در زیر ویلای قرن دومی را نابود کرده است.

این گروه تحقیقاتی اکنون امیدوار است بتواند بودجه‌ای را برای کاوش‌های بیشتر فراهم کند تا ثابت کند این ویلایی بود که آگوستوس در آن درگذشته است.

«آگوستوس» که با نام «گایوس اکتاویوس» در سال ۶۳ پیش از میلاد در رم متولد شد از بستگان دور و فرزندخوانده‌ «ژولیوس سزار» بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟
  • (ویدئو) فوران یک آتشفشان در اندونزی و تخلیه ساکنان
  • فیلم/ فوران آتشفشان در اندونزی
  • فعالیت سامانه بارشی در جنوب استان تا ساعتی دیگر
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل دانشجویی و ۱۰۰ تشکل فعال استادی در دانشگاه آزاد
  • فوران دوباره کوه «روآنگ» در اندونزی
  • احتمال طغیان رودخانه‌ها در غرب، جنوب‌غرب، فلات مرکزی و شرق کشور
  • یک‌هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار در شهرک‌های صنعتی قم فعال هستند
  • تمامی مدارس نوبت عصر خوزستان فعال هستند
  • دانشمندان سن آتشفشان‌ها را در قمر آیو تعیین کردند