Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرناپلاس- بامداد امروز چهار شهریورماه، زلزله‌ای که بر اساس اعلام مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران بزرگای آن 5.9 ریشتر و عمق آن هشت کیلومتری زمین اعلام شد، تازه‌آباد ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را لرزاند.

شدت این زلزله به‌حدی بود که در استان همجوار مانند ایلام و کردستان و حتی چند استان در کشور عراق احساس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



زلزله مذکور، تا لحظه تنظیم این گزارش، دو کشته و 241 مصدوم به‌جای گذاشته است. همچنین پس از این زلزله، پس‌لرزه‌های فراوانی در منطقه به‌وقوع پیوسته است که چهار پس‌لرزه، بزرگای بیش از چهار ریشتر داشته است.
پس از زلزله صبح امروز، چند سؤال مطرح است که آیا این زلزله یکی از پس‌لرزه‌های زلزله 7.3 ریشتری آبان‌ماه کرمانشاه است یا یک زلزله مستقل است؟ آیا امکان زلزله‌هایی با قدرت مشابه باز هم در منطقه وجود دارد؟ و سؤال دیگر این که چرا مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بزرگای زلزله را 5.9 ریشتر اعلام کرده است، اما در سایت مرکز جهانی زلزله، بزرگای آن 6.1 اعلام شده است؟ دلیل اختلاف در اعلام بزرگای زلزله صبح امروز چیست؟

** وقوع 15هزار پس‌لرزه بزرگ‌تر از 2 ریشتر از 21 آبان 96 تاکنون
مهدی زارع، استاد زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در مورد زلزله صبح امروز به ایرناپلاس می‌گوید: پس از زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان‌ماه کرمانشاه، 15 هزار پس‌لرزه بزرگ‌تر از 2 ریشتر به ثبت رسیده است که حدود 130 پس‌لرزه بیش از 4 ریشتر بوده است.
وی ادامه داد: یکی از مسائل پس از زلزله 7.3 ریشتری این بود که ما شاهد پس‌لرزه‌های 6 ریشتری نبودیم و عمدتاً زلزله‌ها چهار تا پنج و یا حداکثر بین پنج تا 6 بود و این در حالی است که با توجه به شرایط منطقه، انتظار پس‌لرزه‌های 6 ریشتری را داشتیم.

** تناقض در اعلام بزرگای زلزله
صبح امروز در حالی که سایت مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران بزرگای زلزله را 5.9 ریشتر اعلام کرده است، سایت جهانی زلزله‌نگاری بزرگای زلزله را 6.1 اعلام کرده است. زارع در مورد این اختلاف می‌گوید: اندازه بزرگای گشتاوری زلزله را هم در پژوهشگاه زلزله و هم‌مرکز اروپایی زلزله، 6.1 محاسبه کرده است. این اختلاف برآورد، ناشی از این است که مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله را به‌صورت محلی محاسبه می‌کند. ولی واقعیتش را بخواهید، از لحاظ فیزیکی، فرقی بین 5.9 و 6.1 نیست و کمی خطای محاسباتی می‌تواند آن را جابجا کند.
به گفته زارع در مواجهه با این زلزله 6.1 ریشتری، دو سناریو قابل‌بررسی است: یکی اینکه آیا این زلزله پس‌لرزه زلزله 7.3 است یا یک اتفاق ثانویه.
«عمق این زلزله کمتر از زلزله 21 آبان‌ماه است. نکته دیگر اینکه زلزله 21 آبان‌ماه یک زلزله از نوع راندگی و یک چالش صفحه افقی با زاویه 16 درجه است در حالی که زلزله امروز، صفحه قائم و امتداد لغز است. از نظر مکانی نیز این زلزله در شمال زلزله قبلی بوده است.»
استاد زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در مورد سناریوی دیگر زلزله صبح امروز، احتمال رخداد یک رویداد ثانویه در شمال پهنه گسلش ازگله را منطقی‌تر می‌داند.

** پتانسیل بروز زلزله 6 ریشتری تا 9 ماه آینده
وی در مورد اینکه آیا خطر احتمال بروز زلزله باقدرت مشابه در منطقه ثلاث و اطراف آن وجود دارد نیز می‌گوید: تعداد زلزله‌های 6 ریشتری در تعیین اینکه هنوز خطر وجود دارد یا خیر، تعیین کننده است ولی می‌توان (نه به صورت شفاف و دقیق) گفت که پتانسیل اتفاقات مشابه حداقل در 9 ماه آینده وجود دارد.
زارع در واکنش به شایعات در فضای مجازی مبنی‌بر پیش‌بینی این زلزله و تأثیرگذاری آن روی سایر گسل‌های فرامنطقه‌ای گفت: هیچ‌کس از زلزله بامداد امروز مطلع نبود و پیش‌بینی زلزله امکان‌پذیر نیست. همچنین این زلزله تنها می‌تواند روی گسل‎های منطقه تأثیرگذار باشد کما اینکه می‌توان احتمال داد که زلزله صبح امروز در اثر تحریک زلزله 21 آبان‌ماه رخ داده باشد.

*اداره کل اخبار چندرسانه‌ای* ایرنا پلاس**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي زلزله تازه آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۲۲۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ارزیابی اولیه از خسارت زلزله امروز در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: براثر زمین‌لرزه بعد از ظهر امروز، گچ‌ برخی خانه‌ها در روستاهای اطراف شهر تیتکانلو ریخت.

شفیق در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: به‌جز گچ‌ریزی تعدادی از ساختمان‌های روستایی، این زلزله هیچ خسارت مالی و جانی به‌دنبال نداشته است.

وی یادآوری کرد: ساعت ۳۷: ۱۵ امروز (۱۴ اردیبهشت ماه) زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر در عمق هشت کیلومتری به وقوع پیوست. این زمین‌لرزه در شهرستان‌های شیروان، فاروج و بجنورد احساس شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انجام ارزیابی اولیه از خسارت زلزله امروز در خراسان شمالی
  • زلزله ۴.۲ ریشتری در خراسان شمالی هیچگونه خسارتی در پی نداشت
  • زلزله ۴.۲ ریشتری «تیتکانلو» در شهرستان فاروج را لرزاند
  • زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر تیتکانلو خراسان شمالی را لرزاند
  • زمین لرزه فاریاب خسارتی نداشت
  • زلزله چهار وهفت دهم ریشتری درفاریاب
  • زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب را لرزاند
  • زمین لرزه ۴.۷ ریشتری در فاریاب استان کرمان
  • وقوع زمین لرزه ای به قدرت ۴.۶ ریشتر در سیرچ کرمان
  • جزییات زلزله ۴.۶ ریشتری در کرمان