Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:54:30 GMT

سیدعباس صالحی؛ وزیری با چاشنی اعتدال و اخلاق

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۲۳۲۷۰

سیدعباس صالحی؛ وزیری با چاشنی اعتدال و اخلاق

تهران- ایرنا- سیدعباس صالحی به عنوان سکاندار و متولی فرهنگ در کنار شخصیت فرهنگیِ آرام و صمیمی از نوعی نگاه متفاوت به فرهنگ برآمده است تا به دور از هیاهو و سیاسی کاری به تعامل و قانونمداری با رویکردهای اخلاقی در این حوزه بپردازد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ سیدعباس صالحی یکی از افراد فعال در حوزه فرهنگ کشور است که با داشتن تحصیلات حوزوی و دانشگاهی توانسته در طول یک سال حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارنامه ای موفق در این عرصه از خود ارایه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**کارنامه صالحی دریک نگاه
سید عباس صالحی در1342خورشیدی در مشهد به دنیا آمد. وی علاو بر تحصیل در حوزه علمیه دارای دکتری فلسفه است و علاوه بر تالیف مقاله‌ها و کتاب‌ روزنامه‌نگاری هم کرده است. صالحی قبل از حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به ‌عنوان مسوول دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، مدیر مسوول نشریه پژوهش‌های قرآنی، مدیر مسوولی و سردبیری نشریه «پگاه» و به عنوان موسس سایت دین آنلاین فعالیت داشت اما مهمترین مسوولیت وی را باید معاونت امور فرهنگی و سرپرستی این وزارتخانه دانست.

صالحی در دوره معاونت خود اصل شفافیت در کارها لحاظ کرد و اسناد و مدارک هزینه‌ های صورت گرفته از طرف این معاونت را انتشار داد وی سعی داشت تا حد امکان از چرخه نشر، ناشران و اهالی قلم فاصله نگیرد و به انتقادها و مشکلات و پیشنهادهای آنها توجه داشته باشد. صالحی همچنین طرح حمایت از کتاب‌ فروشان در قالب طرح‌های عیدانه، تابستانه و پاییزه کتاب را محقق کرد و با کارهای دیگری که انجام داد باعث ترویج کتاب و کتاب ‌خوانی شد.
بنابراین صالحی نشان داد که اهالی فرهنگ را به رسمیت می شناسد و در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها به طور جدی از مشورت های آنها استفاده می کند.

به این ترتیب کارنامه درخشان سیدعباس صالحی چه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه قبل از آن در حوزه های مختلف فرهنگی باعث شد تا حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات 1396خورشیدی، وی را به عنوان وزیر پیشنهادی خود برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی کند.

**سید عباس صالحی(1396تاکنون)
پس از معرفی سیدعباس صالحی 54 ساله توسط رییس دولت دوازدهم به مجلس، وی اهداف این وزارتخانه را در سه بخش «صیانت و تعالی هویت و سبک زندگی اسلامی – ایرانی»، «حمایت و تقویت آفرینش ‌های فرهنگی و هنری» و «ارایه نقش پیشتاز و الهام‌ بخش فرهنگی ایران در منطقه و جهان» را دسته بندی و به مجلس ارایه کرد. البته این وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم نیز در جلسه علنی 28 مرداد 1396خورشیدی مخالفان و موافقان در مجلس داشت.

**مخالفان وزیر پیشنهادی
صالحی به سبک و سیاق تمام وزیران دیگر در نشست علنی مجلس حاضر شد تا رای اعتماد از آنها بگیرد؛ رای اعتمادی که وی را سکاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می کرد.

قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس یکی از مخالفان بود که صالحی را «نماد تلفیق حوزه و دانشگاه» نامید و او را شخصی دیندار و دارای دغدغه در این حوزه دانست اما از وی خواست موضع سیاسی خود را مشخص کند.
محمود صادقی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس نیز به عنوان مخالف صالحی سخنرانی کرد و مشکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ساختاری دانست که در برنامه ارایه شده وی هیچ طرحی برای حل یا کاهش این مشکل مشاهده نمی شود.
خدیجه ربیعی نماینده مردم بروجن در مجلس نیز به سبب نبود راهکار عملی در برنامه صالحی با این وزیر پیشنهادی مخالفت کرد.

**موافقان وزیر پیشنهادی
جلسه علنی رای اعتماد به صالحی تنها به هیمن مخالفت ها ختم نشد بلکه نماینده ها را موافقت با او نیز سخنانی بر زبان آوردند. در این باره سیده فاطمه ذوالقدر عضو هیأت رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس سیدعباس صالحی یک «وزیر غیرسیاسی و دارای دغدغه فرهنگی» دانست «که با علما و اصحاب فرهنگ و هنر نیز ارتباط بسیار خوبی دارد».

همچنین علیرضا ابراهیمی عضو دیگر هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که صالحی با سابقه چهارسال معاونت فرهنگی در حوزه فرهنگ و ارشاد می‌تواند زمینه‌ساز حرکت فرهنگی در ایران شود.

سیدعلی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در مجلس نیز صالحی را مورد اعتماد اصحاب فرهنگ و هنر، علما، رییس دولت دانست که می تواند به عنوان فردی «قابل اتکا به رتق و فتق امور فرهنگ بپردازد».

سرانجام با این موافقت و مخالفت ها سیدعباس صالحی با 242رای موافق، 25رای مخالف و 21رای ممتنع از مجموع 288رای به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم انتخاب شد.

- عملکرد یکساله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
**مطبوعات و یارانه آن
مطبوعات، تجلّی گاه مطالبه ها و نیازهای جامعه و مظهر رشد فرهنگی و تحمّل پذیری سیاسی در یک کشور است که رواج و گسترش آن ارتباط مستقیمی با آزادی بیان دارد. وضعیتی که در طول 40 سال از عمر نظام جمهوری اسلامی دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده است. دولت حسن روحانی در طول پنج سال از عمر خود نشان داده که به این حوزه نگاه ویژه ای دارد و وزرایی در صدر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده که دغدغه مند بوده اند.

سیدعباس صالحی نیز به عنوان وزیر و متولی فرهنگ و ارشاد اسلامی طی دوره وزارت خود نشان داد که نگاه ویژه ای به ازادی مطبوعات و گسترش آن در کشور دارد. با توجه به آمارها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نیمه مرداد 1396خورشیدی تاکنون برای 15روزنامه، 102هفته نامه، 98 دوهفته نامه، 212 ماهنامه، 28 دوماهنامه، 301 پایگاه خبری،184 فصلنامه، 57 دوفصلنامه و 8 سالنامه مجوز فعالیت صادر شده است.

به این ترتیب مقایسه آمار صدور مجوز نشریه ها و مطبوعات در دوره های مختلف، بیانگر توجه و اهتمام صالحی برای صدور مجوز فعالیت و کاهش زمان انتظار آنها است.
این وزارت خانه از ابتدای امسال تاکنون ٢٠میلیارد برای یارانه مطبوعات در نظر گرفته که ١٠میلیارد آن پرداخت شده است.

**سینما و تئاتر
دولت اعتدال با پیروزی در انتخابات 1392خورشیدی عزم خود را جزم کرد تا نگاهی تفاوت به عرصه هنر و سینما داشته باشد. همین نوع نگاه نیز باعث شد تا بسیاری از هنرمندان و فعالان این عرصه در انتخابات 1396خورشیدی هم از حسن روحانی حمایت کنند حمایتی که در دولت دوازدهم نیز بی پاسخ نماند و عملکرد یک ساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این حوزه نشان دهنده رضایت آنها است. صالحی در طول دوران وزارت خود با اعتقاد بر اینکه سینما ظرفیتی بزرگ و کم نظیر در عرصه فرهنگ است همواره به پیشرفت در این حوزه و در سطح جهان اعتقاد دارد.

صالحی معتقد است نگاه در حوزه سینما تعامل حداکثری با سینمای جهان است و جشنواره جهانی فیلم فجر نیز با همین سیاست حرکت کرده است. وی سینما را فرصتی ملی می داند که اگر از این فرصت استفاده حداکثری شود نه تنها به نفع سینما و فرهنگ و هنر است بلکه به نفع ایران خواهد بود.

همچنین مهمترین اقدام های این وزارتخانه در یک سال گذشته را باید برگزاری جشنواره فیلم فجر و برگزاری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجردانست.
آماده سازی ١٠٠سالن سینما، ساخت سالن ١٩ سینما و بازسازی ١٠سالن سینما از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است.

در زمینه فروش سینما در سال ٩٢ کل فروش سینما ٣٠میلیارد تومان بود اما در سال گذشته این مبلغ به ١٨٠ میلیارد ارتقا یافته و در ماه های اول امسال میزان فروش سینما ١٠٦ میلیارد تومان بوده است که این میزان نسبت به سال گذشته تا همین زمان ٤٠درصد رشد داشته و اتفاقات خوب در بخش زیرساخت‌ها این رونق را ایجاد کرده است.
در حوزه تئاتر ١٠٠هزار اجرا در تماشاخانه‌ها در طول سال انجام شده است.


**کتاب
برگزاری نمایشگاه کتاب به عنوان یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را باید مهمترین اتفاق در حوزه فرهنگی کشور دانست نمایشگاهی که محل و چگونگی برگزاری آن می تواند با حواشی زیادی همراه باشد؛ مساله ای که در دوره های مختلف نیز خالی از این حواشی نبوده و نخواهد بود.

سیدعباس صالحی با علم به مهم و تاثیرگذار بودن حوزه نشر و کتاب و فعالیت های خود در این عرصه نمایشگاه کتاب در 1397خورشیدی را به خوبی برگزار کرد؛ نمایشگاهی که محل آن یکی از دغدغه های شهروندان طی سال های گذشته بود چرا که طی دوره وزارت محمدحسین صفارهرندی این نمایشگاه به شهر آفتاب منتقل شد اما صالحی در نخستین سال حضور خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای سهولت دسترسی شهروندان این مکان را به مانند گذشته مصلی امام خمینی(ره) تغییر داد هرچند این نمایشگاه قبل از آن نیز در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شد.

صالحی در دوره وزارت خود نشان داده که دغدغه های ویژه ای در حوزه کتابخوانی و حتی بخش کودکان و نوجوانان دارد و در این زمینه در کتابخانه‌های عمومی ٦٠درصد جداسازی کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان انجام شده است، در این مدت دوشنبه های کتابخوانی در مهدکودک ها شکل گرفته است زیرا نهادیه‌سازی مطالعه درکودک و نوجوان می‌تواند تاثیرگذار باشد. در این دروه مروجان کتابخوانی در حدود 900 گروه پایش شدند تا به ترویج فرهنگ کتابخوانی به ویژه در روستاها بپردازند.

**شفاف سازی
صالحی که از دوره معاونت فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان داد همواره به اصل شفافیت اعتقادی راسخ دارد و در جلسه رای اعتماد مجلس نیز آن را یکی از برنامه های اصلی خود دانست طی مدت یک ساله ای که سکان هدایت وزارت ارشاد اسلامی را در اختیار گرفته، تاکید ویژه ای بر این امر دارد.
این وزارتخانه در بحث مجوزها و جشنواره‌ها سعی کرده به اتاق شیشه‌ای نزدیک شود تا اقدامات به صورت شفاف در اختیار مردم قرار ‌گیرد جامعه به سوی اعتماد ‌رود.

صالحی به منظور حمایت و تقویت آفرینش های فرهنگی، هنری و رسانه ای، بهبود و ارتقاء بهره وری نظام های حمایتی و نظارتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد سیاست های کلی نظام اداری کشور، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و رویکرد دولت دوازدهم، دستورالعمل شفاف سازی اطلاعات را در جلسه 21 خرداد 1397 شورای معاونان به تصویب رساند تا نشان دهد که دغدغه شفافیت دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید ویژه ای نیز بر شفافیت مالی از میزان هزینه‌ها، حمایت‌ها و درآمدهای معاونت‌های این وزراتخانه دارد. صالحی گفته است در 1397خورشیدی بعد از پایان هر جشنواره‌، نمایشگاه‌ و رویدادی، گزارش کل هزینه‌ها باید حداکثر تا چند روز بعد از پایان آن رویداد مشخص و اعلام شود.

صالحی با شعار «ایران فقط تهران نیست» هفت سفر استانی به غیر از ٢٠ سفر مناسبتی انجام داده و در این سفرها تفاهم‌نامه هایی را با استانداری‌ها به امضا رسانده است. او وزیری اخلاق مدار و بی حاشیه است که در مدت یکسال وزارت کمترین انتقادها را داشته و با اهالی رسانه و هنرمندان رابطه‌ خوبی دارد.

پژوهش9370**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي دولت دوازدهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سيدعباس صالحي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۲۳۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بُن‌ پاشی در نمایشگاه کتاب؟ +توضیحات رئیس نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، یاسر احمدوند رئیس سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران در نشست خبری این رویداد در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا درباره شائبه توزیع بی ضابطه بُن کتاب در دوره  قبلی نمایشگاه گفت: سیستم توزیع بن کتاب اینطور است که یک مجموعه برای مخاطبان یا کارکنانش مبلغی را درنظر میگیرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حداکثر تا بیست درصد از آن مبلغ را اضافه میکند.

وی افزود: مثلاً اگر یک نهاد مبلغ یک میلیارد تومان بن کتاب بخرد، وزارت فرهنگ و اراشد اسلامی هم دویست میلیون تومان به آن اضافه میکند. وی در این باره افزود: این بُن با هدف افزایش سرانه کتابخوانی و خرید کتاب به سازمان‌ها و نهادها اعطا شده است.

احمدوند اظهار داشت: بنابراین تحت عنوان «بُن رایگان» چیزی به نهادها اعطا نشده است، به برگزار کنندگان مبالغ ناچیزی تعلق گرفته که برای تشکر و دیگر فعالیت‌هایشان اما این مبلغ با مبالغی که مطرح می‌شود خیلی فاصله دارد.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • مصائب یک واردات موسیقایی/ رایزنی با ارشاد اقدام با صمت!
  • بُن‌ پاشی در نمایشگاه کتاب؟ +توضیحات رئیس نمایشگاه کتاب
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور
  • برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی