Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر شما اهل شهر سمنان یا حتی استان سمنان باشید، حتما نام کارخانه فروسیلیس ایران و موضوع آلایندگی این کارخانه را شنیده‌اید. ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ استانها سمنان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، کارخانه فروسیلیس ایران در چندسال گذشته به واسطه موضوع آلایندگی که برخی از افراد به آن نسبت می‌دهند و مردم نیز آن را تا حدود زیادی باور کرده‌اند؛ همواره جزو موضوعاتی است که در استان سمنان وجود داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که با وجود همه مطالباتی که در این زمینه بوده است؛ هنوز به اثبات نرسیده یا به عبارت بهتر هنوز مطالعات درست و جامعی درباره آن صورت نگرفته است.

البته کار به همین جا ختم نمی‌شود؛ چراکه  با وجود همه این انتقادهایی که از شرکت فروسیلیس می‌شود؛ مدیران این شرکت در چندسال قبل حتی درخواست توسعه آن را نیز به مسئولان استان سمنان داده‌اند و اگر مقاومت مسئولان محیط زیست در آن زمان نبود؛ الآن سایه سنگین‌تری از شایعات مربوط به بیماری‌های سرطانی ناشی از فروسیلیس بر سر مردم سمنان وجود داشت.

حال باید پرسید که موضوع چیست؟ آیا واقعاً فروسیلیس آلاینده است؟ اگر پاسخ مثبت است؛ چرا جلوی فعالیت آن گرفته نمی‌شود؟ و اگر هم آلاینده نیست؛ چرا جلوی توسعه آن گرفته شده است؟

در واقع پاسخ این پرسش هنوز برای متخصصان امر هم روشن نیست؛ چراکه تا کنون تحقیقات علمی و دقیقی برای آلایندگی شرکت فروسیلیس ایران انجام نشده است و با وجود ده‌ها بلکه صدها جلسه‌ای که در استان سمنان برای بررسی موضوع آلایندگی شرکت فروسیلیس ایران برگزار شده است؛ هنوز هیچ فردی از مسئولان و متخصصیان به درستی نمی‌داند پاسخ این سؤال چیست؟

البته پاسخ‌های غیر رسمی از سوی مسئولان همواره شفاف‌تر و صریح‌تر بوده است؛ اما آن هم به درستی و روشنی بیان نمی‌شود و هر یک قصد دارند با بیان اینکه فشار از بالا زیاد است توپ را در زمین دیگری بیندازند.

خبرنگار دفتر خبرگزاری تسنیم در استان سمنان این موضوع را در بازدید رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان از این دفتر، از نوید دانایی جویا شد که نکات جالبی از این گفت‌وگو حاصل شده است.

یکی از موارد جالب که خبرنگار تسنیم به آن رسیده است؛ محدودیت قانونی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان برای رسیدگی به موضوع آلایندگی شرکت فروسیلیس ایران ـ مستقر در شهرستان سمنان ـ است.

گزارشی از سرطان‌زا بودن فروسیلیس اعلام‌ نشده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با بیان اینکه بررسی میزان آلایندگی شرکت فروسیلیس و تأثیر آن بر سلامت مردم از سوی این دانشگاه بر اساس قانون نیازمند مقدمه‌ای است که این مقدمه هنوز انجام نشده است گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر سرطان‌زا بودن یا آلایندگی کارخانه فروسیلیس سمنان اعلام‌نشده است.

 نوید دانایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: حتی بعد از بررسی در حوزه طب کار در این کارخانه هیچ موردی از سرطان و یا سیلیکوز شدید به علت آلایندگی ناشی از این کارخانه برای کارکنان در محیط کار گزارش نشده است و بررسی‌هایی که توسط طب کار انجام‌گرفته است هیچ‌چیزی را اثبات نکرده است.

 وی با اشاره به اینکه قانون اجازه پیش‌دستی در بررسی موضوع تأثیرات آلایندگی احتمالی شرکت فروسیلیس بر سلامت مردم را به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نمی‌دهد عنوان کرد: باید در مرتبه نخست، مراجع دارای صلاحیت و مسئول، آلایندگی شرکت فروسیلیس را به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کنند تا این دانشگاه بر اساس قانون بتواند تأثیرات آن را بر سلامت مردم بررسی کند.

مسئولیت لغو و اخذ مجوز و راه‌اندازی کارخانه‌های آلاینده  بر عهده محیط‌زیست است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به اینکه بر اساس قانون لغو و یا اخذ مجوز برای راه‌اندازی کارخانه از نظر زیست محیطی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی نیست خاطرنشان کرد: این مجوزها بر عهده سازمان حفاظت محیط‌‌زیست است.

دانایی با اشاره به اینکه محیط زیست برای اعطای مجوز باید موضوعات و جنبه‌های مختلف فعالیت یک شرکت از جمله آلایندگی آن را بررسی کند خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می‌کنند که بر اساس میزان آلایندگی به واحد تولیدی مجوز فعالیت و لغو فعالیت داده شود یا خیر.

 وی به قانون تعریف‌شده سلامت افراد در ایجاد و نظارت بر صنایع تولیدی اشاره کرد و با تأکید بر اینکه لازمه فعالیت هر صنعت رعایت قوانین برای حفظ سلامتی مردم است گفت: یک سری از صنایع تولیدی باید پیوست سلامت داشته باشند تا مشکلات امروزی مانند موضوع فروسیلیس پیش نیاید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به اینکه در این قانون تشریح شده است که برخی صنایع در قالب خرد، کوچک و بزرگ باید پیوست سلامت داشته باشند اظهار داشت: تأیید پیوست سلامت کارخانه و صنایع تولیدی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است.

دانایی بابیان اینکه پیوست سلامت توسط دانشگاه علوم پزشکی بررسی و پیوست سلامت آن تائید می‌شود یادآور شد: کارخانه فرو سیلیس از آن دسته صنایعی است که در قانون، پیوست سلامت برای آن پیش‌بینی‌نشده است.

بررسی پیوست سلامت و آلایندگی فرو سیلیس سمنان در گرو  یک تأیید!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به مصوبه بررسی آلایندگی کارخانه فروسیلیس و چرایی اینکه به چه علت هنوز بخش از این مصوبه اجرانشده است افزود: کارخانه موظف است به دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران که به‌عنوان دانشکده مرجع در مسائل زیست محیطی و آلایندگی است؛ این مسئولیت را بدهد که وضعیت این کارخانه را باهدف میزان آلایندگی تأثیر بر سلامت افراد بررسی کند.

دانایی افزود: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان تنها پس از بررسی موضوع از سوی دانشکده محیط‌زیست و اعلام گزارش این دانشگاه مبنی بر آلایندگی شرکت فروسیلیس می‌تواند به منظور بررسی میزان زیان این آلایندگی به‌سلامت شهروندان به موضوع ورود کند.

وی اضافه کرد: تاکنون نه‌تنها گزارشی از آلایندگی و بیماری‌زا بودن از دانشکده محیط‌زیست تهران به دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اعلام‌نشده است؛ بلکه بررسی آلایندگی این کارخانه توسط دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیاز به مجوز از دانشکده محیط‌زیست تهران دارد.

گزارشی از سرطان افراد شاغل در فروسیلیس وجود ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با بیان اینکه بر اساس مصوبه‌ای در گذشته، قرار بود آثار و علائم بیماری بر روی افراد شاغل در این کارخانه از سوی این دانشگاه بررسی شود خاطرنشان کرد: حتی در حوزه طب کار در کارخانه فروسیلیس هیچ موردی از "سرطان" و یا "سیلیکوز شدید" به علت آلایندگی ناشی از فعالیت در این کارخانه در محیط کار گزارش نشده است.

دانایی بابیان اینکه بر اساس همین مصوبه کارخانه اقدامات مثبتی را انجام داده است خاطرنشان کرد: مستند به آخرین گزارش‌های اعلام شده در کارگروه بررسی آلایندگی شرکت فروسیلیس، تعامل این کارخانه با سازمان حفاظت محیط‌زیست بهتر شده است و بسیاری از ملاحظات زیست محیطی اکنون از سوی مدیران این شرکت رعایت می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بابیان اینکه اگر کسی ادعایی را مبنی بر سرطان‌زا بودن آلایندگی این کارخانه دارد تصریح کرد: حرف‌ها باید بر اساس مستند باشد و مردم شایعه‌سازی نکنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه سرطان یک بیماری چندوجهی و عوامل زیادی در ایجاد آن دخیل است یادآور شد: بی‌تحرکی، تغییر سبک زندگی نوع مواد غذایی و از طرفی استرس، اضطراب‌ها در شکل‌گیری این بیماری مؤثر است.

دانایی با اشاره به رشد و پیشرفت علم پزشکی و شناسایی عوامل فوت‌فوت افراد افزود: علت فوت بیشتر افراد در گذشته، کهولت سن اعلام می‌شد؛ درحالی که امروز با پیشرفته علم این نتیجه حاصل‌ شده است که برخی از این علل مرگ و میر همان سرطان بوده است.

وی با بیان اینکه نباید به خاطر برخی شایعات جو جامعه را ناآرام کرد افزود: بار دیگر تأکید می‌کنم که حرف‌ها و ادعاها باید بر اساس اسناد و مدارک باشد تا از تشویش بی‌مورد جلوگیری شود.

انتهای پیام/ ت

R41366/P1336/S6,64/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۲۴۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان

سرپرست پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی استان ثبت نام کردند و تحصیل خود را از اول اردیبهشت ماه آغاز می‌کنند.

مهران محسنی افزود: این دانشجویان از اتباع کشورهای پاکستان، هند و لبنان هستند که به منظور ادامه تحصیل در رشته‌ پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت‌نام کردند.

سرپرست پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود:هم اکنون با احتساب دانشجویان جدید، ۱۲۵ دانشجوی بین‌الملل در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: امیدواریم این دانشجویان در طول تحصیل، سفیران خوبی از سوی کشور خود در ایران باشند و در پایان دوره نیز خاطرات خوب و به یاد ماندنی‌ از ایران به همراه خود ببرند.

این مسئول اضافه کرد: دانشجویان خارجی پس از فراغت از تحصیل و بازگشت به کشورشان معمولا ارتباط خود را با دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اند حفظ می کنند و به عنوان سفیران فرهنگی ایران، تمدن و آداب و رسوم ما را به هموطنان خود معرفی می‌نمایند.

وی خاطرنشان کرد: ارتباطات بین‌المللی موجب تبادل دانشجو و استاد و منجر به ارتقای آموزش در دانشگاه‌ها می‌شود.

این مسئول گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از ظرفیت ها و زیرساخت های لازم و اساتید توانمند برای جذب دانشجویان خارجی برخوردار است و باید از این ظرفیت‌ها برای رسیدن به اهداف کشور در بخش‌های مختلف استفاده کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • افزایش بیش از ۵ درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی
  • نیاز به ۵۷ هزار تخت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • افتتاح پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان
  • افتتاح پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان با حضور وزیر بهداشت
  • پارک علم و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان رسید
  • جزئیات تغییرات آزمون دستیاران پزشکی اعلام شد
  • برنامه های هفته ملی سلامت در مازندران اعلام شد
  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • افزایش خودسرانه تعرفه‌های درمان خط قرمز علوم پزشکی همدان است
  • سگ‌ها عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد