Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شیبانی رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در نشست خبری چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما و سومین نمایشگاه کتب علوم پزشکی، دومین نمایشگاه نشریات سلامت محور و هفتمین همایش طلای سبز با اشاره به وضع کنونی صنعت داروسازی، گفت: اگرچه مشکلات بسیاری در صنعت داروسازی وجود دارد اما نمایشگاه ایران پارما به منظور نشان دادن توانمندی‌ها و پتانسیل صنعت داروسازی برگزار می‌شود تا مسئولان به این باور برسند که صنعت دارو پتانسیل بالایی دارد و اگر حمایت‌ها از صنعت داروسازی صورت نگیرد این صنعت دچار مشکلات بسیاری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: صنعت داروسازی ما بیش از 70 سال سابقه دارد و قبل از انقلاب رونقی نداشت و تنها چند کارخانه داروسازی چند ملیتی فعالیت می‌کردند و 75 درصد داروها وارداتی بود بعد از انقلاب صنعت داروسازی ما موفقیت بسیاری داشت که از جمله آن می‌توان طرح ژنریک یا نظام نوین دارویی اشاره کرد.

شیبانی با بیان اینکه 100کارخانه داروسازی شیمیایی، 97 درصد داروی مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند، گفت: اگرچه برخی داروها وارد کشور می‌شوند اما این بدان معنا نیست که صنعت داروسازی ما توان تولید این داروها را ندارد بلکه به دلیل صرفه اقتصادی این داروها تولید نمی‌شوند.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان اینکه‌ تا 4 سال پیش توسعه صنعت داروسازی به خوبی انجام می‌شد، گفت: متأسفانه امروز به دلیل مشکلات ریالی، ارزی و بروکراسی‌های اداری از دو سال پیش صنعت داروسازی رشد و توسعه نداشته است و اگر در صنعت شاهد رشد و توسعه نباشیم آن صنعت موفق نخواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه ما به شدت نگران وضع صنعت داروسازی در کشور هستیم، گفت: اگر سیاست‌ گذاران اقدام عاجلی برای حل مشکلات صنعت داروسازی نکنند صنعت دارو به زودی نابود خواهد شد و در نتیجه آن داروهای تولید داخل را باید از خارج کشور وارد کنیم.

شیبانی دارو را یک کالای حیاتی دانست و اظهار کرد: امیدواریم مسئولان به این باور برسند که دارو فراتر از یک کالای استراتژیک و اساسی بوده و کالای حیاتی است زیرا دارو جایگزینی ندارد اما مواد غذایی در صورتی که یک ماده کمبود بروز کند امکان جایگزینی آن وجود دارد اما جایگزینی دارو ممکن نیست.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ادامه داد: ما بحران‌های دارویی و تحریم‌هایی را در گذشته پیش رو گذاشتیم اما اکنون شرایط بسیار سخت‌تر و غم انگیز‌تر از گذشته است صنعت داروسازی ما در وضع خوبی قرار ندارد و نیازمند رسیدگی است.

وی تصریح کرد: در زمان جنگ علی رغم مشکلات 10 کارخانه جدید ساخته شد اما متأسفانه دو سال است که صنعت داروسازی ما آجر روی آجر نگذاشته است و صنعتی که توسعه نداشته باشند مانند صنعت داروسازی باید به حالش گریست.

شیبانی افزود: داروسازان و صنایع داروسازی دستخوش سیاست‌گذار‌ی، ناباوری‌ها و تصمیمات سلیقه‌ای شده است امیدواریم مسئولان از الان به این باور برسند که صنعت داروسازی مشکلاتی دارد و این مشکلات را درمان کنند روزی که مسئولان به این باور می‌رسند خود نوعی موفقیت محسوب می‌شود.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با تأکید بر اینکه داروسازان و صاحبان صنایع داروسازی هیچ تقصیری در وضع کنونی صنعت ندارند، گفت: متأسفانه خطوط برخی کارخانه‌ها در حال تعطیلی است.

وی ادامه داد: صنعت داروسازی مانند کسی است که سکته قلبی است و در اورژانس به سر می‌برد و باید آن را احیا کرد.

شیبانی با اشاره به تخفیف ارز دولتی به دارو گفت: گفته می‌شود برای دارو ارز دولتی می‌دهند اما در عمل این اتفاق نیافتاده است اکنون تنها به ماده موثره دارو ارز دارو تخصیص پیدا می‌کند اما مواد دسته بندی ماشین آلات و سایر هزینه‌های تولید دارو با ارز آزاد تأمین می‌شود اگر قرار است ماده موثره با ارز دولتی وارد شود و بقیه هزینه‌ها با ارز آزاد تأمین شود باید این هزینه‌ها در قیمت دارو لحاظ شود.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی یادآوری کرد: مشکلات کنونی صنعت داروسازی ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و ناشی از مشکلات داخلی و بی‌توجهی مسئولان است.

در حال تکمیل...