Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مرحله دوم سیزدهمین دوره آزمون شفاهی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن از روز گذشته شنبه، سوم شهریورماه در سازمان دارالقرآن تهران آغاز شد.

این آزمون یک روند هرساله‌ای است که حفاظ باید در دهه آخر بهمن‌ماه از طریق سایت تلاوت، سازمان دارالقرآن و دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم ثبت‌ نام  و سپس خود را برای آزمون کتبی که معمولاً در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، آماده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای این دوره از آزمون حدود 1600 نفر از استان تهران ثبت‌ نام کردند که 723 نفر برای آزمون شفاهی پذیرفته شدند.

زهره دل‌شب، مسئول آموزش اداره امور قرآنی استان تهران در رابطه با جزئیات این آزمون بیان کرد: آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن سال‌‌های گذشته در رشته‌های 5، 10، 20 جزء و حفظ کل برگزار می‌شد که امسال حفظ سه جزء اول قرآن نیز به این آزمون اضافه شده است.

وی در رابطه با مدارک این آزمون بیان کرد: حافظان 3 جزء و 5 جزء، گواهینامه استانی با امضای مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، اما حافظان 10، 20 جزء و حافظان کل، مدرک کشوری به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور دریافت می‌کنند. همچنین گواهی‌نامه حافظان 10 جزء، معادل مدرک دیپلم، گواهی‌نامه حافظان 20 جزء معادل مدرک فوق دیپلم و گواهی‌نامه حافظان کل که درجه سه محسوب می‌شود، معادل مدرک لیسانس است.

دل‌شب افزود: برخی از این افرادی که قبول شدند، می‌توانند مجدد در آزمون درجه یک تا درجه سه نیز شرکت کنند که گواهی‌نامه درجه یک معادل مدرک دکتری و گواهی‌نامه درجه دو معادل مدرک ارشد است. امکان شرکت در آزمون مرحله سوم، بستگی به نمره‌ای دارد که حفاظ در این آزمون کسب کنند که اگر نمره بالای 90 امتیاز و حد نصاب  در مرحله صوت و لحن را کسب کنند، وارد مرحله سوم آزمون می‌شوند که در صورت قبولی گواهی‌نامه درجه دو که معادل مدرک کارشناسی ارشد است، دریافت می‌کنند.

مسئول آموزش اداره امور قرآنی استان تهران در رابطه با جزئیات آزمون مرحله سوم گفت: آزمون مرحله سوم در رابطه با مفردات قرآن است که کتاب و منابع، قبل از آزمون معرفی می‌شود که معمولاً در بهمن و اسفندماه در محل سازمان دارالقرآن برگزار می‌شود. پذیرفته‌شدگان این مرحله تعداد بسیار اندکی هستند و در استان تهران، معمولاً در درجه یک، یک نفر و در درجه سه، یک الی دو نفر شرکت می‌کنند.

دل‌شب در رابطه با تعداد شرکت‌کنندگان اظهار کرد: از میان افرادی که در مرحله شفاهی پذیرفته شده‌اند، کسانی هستند که انصراف داده‌اند، اما چون به آنها زمان داده‌ایم تا پایان روز، فرصت دارند، شرکت کنند. در این دوره روزانه 100 نفر ظهر و 55 نفر بعد از ظهر شرکت‌کننده داریم.

حد نصاب در آزمون کتبی و شفاهی متناسب با سطح و درجه آن متفاوت است به‌گونه‌ایی که حافظان کل هم که در درجات مختلف شرکت کرده‌اند، اگر در درجه سوم باشند، امتیاز پایین‌تری و اگر در درجه یک و دو باشند، امتیاز بالاتری را باید دریافت کنند. البته در برخی بخش‌ها در درجه سوم امکان تک‌ماده است، اما در درجات بالاتر چنین امکانی وجود ندارد.

با چند نفر از شرکت‌کنندگان و داوران آزمون گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛

نوشین امیدوار، 23 ساله از تهران، حافظ 18 جزء است که در آزمون 10 جزء شرکت کرده است. او که حدود پنج‌سال است، مشغول حفظ قرآن است بر این باور است ک هر کاری سختی‌های خود را دارد. حفظ قرآن اما در کنار سختی‌هایش، شیرین است که البته با توکل به خدا و ائمه(ع) سختی‌هایش نیز آسان می‌شود.

وی در رابطه با درس‌های که از قرآن گرفته است گفت: در طول مدت حفظم، یاد گرفتم عامل به قرآن باشم، زیرا حفظ به تنهای فایده‌ایی ندارد و عمل به قرآن است که نتیجه کار و سختی‌های ما را مشخص می‌کند. خداوند به پیامبر اکرم(ص) هم توصیه می‌کند که اگر رفتار و گفتار نیکویی نداشتی و لطف خدا نبود، نمی‌توانستی کسی را به اسلام جذب کنی.

امیدوار در رابطه با آزمون بیان کرد: داوران، پنج سوال در رابطه با انتقال و انتهای صفحه پرسیدند از آنجایی که بنده در موسسه دارتحفیظ القرآن الکریم حفظ را شروع کردم و در مؤسسه سخت‌گیری بسیاری برای حفظ ما می‌شد، سبب شد تا این مرحله آزمون برایم کمتر سختی داشته باشد.

منصوره عباسی، 22 ساله از تهران حافظ 22 جزء است که در آزمون حفظ 10 جزء شرکت کرده است. وی حفظ‌ش را در مؤسسه دارالتحفیظ آغاز کرده اما دو سال است که به علت مشکلات شخصی نتوانسته این راه را ادامه دهد و فقط محفوظاتش را تثبیت کرده است.

وی قصد دارد، اگر شرایط مساعد شود تا حفظ کل پیش برود، البته بیشتر به داور مسابقات شدن علاقه دارد، اما چون نتوانسته حفظ کل را تمام کند هنوز به آرزویش نرسیده است. اما حفظ این مقدار از قرآن هم برایش بی‌تأثیر نبوده است و بر روی تمام زوایای زندگی شخصی‌اش تأثیر گذاشته و با حفظ قرآن در مسائل دینی جدی‌تر شده است.

عباسی دومین بار است که در آزمون شفاهی شرکت کرده‌ و اعتقاد دارد که آزمون کتبی سخت‌تر از آزمون شفاهی بود و بی‌دقتی و عدم تمرینش سبب شد تا نتواند در این آزمون موفق باشد.

محبوبه فروزان‌نژاد، 34 ساله، یک سالی است که در مؤسسه دارالتحفیظ کار حفظ قرآن را آغاز کرده است و از کار مؤسسه و اساتیدش بسیار رضایت دارد و توانسته در این مدت هفت جزء را حفظ کند و برای اولین بار در آزمون شفاهی پنج جزء شرکت کند. او این فضا را فضای متفاوتی می‌داند که قرار گرفتن در این جو، باعث فراموش شدن و استرس افراد می‌شود.

فروزان‌نژاد بیان کرد: این استرس به علت این است که اولین بار است در آزمون شرکت کرده‌ام و البته این جو و استرس برای همه پیش می‌آید چه برای من که اولین بار است در این آزمون شفاهی شرکت کرده‌ام و چه یک حافظ بین‌المللی که چندین بار در آزمون‌های مختلف شرکت کرده است. خود ما هم بی‌تقصیر نیستیم؛ چراکه همیشه محفوظاتمان را برای خودمان، استاد یا دوستمان خوانده‌ایم و الان که در فضای متفاوت و برای داوران متفاوت می‌خوانیم، استرس سختی دارد.

فروزان‌نژاد اظها کرد: در این مدت، دریافتم تمام بخش‌های قرآن، زیباست و انسان در هر شرایط غم و شادی که باشد برای همان حالش در این کتاب آیاتی است و همیشه قرآن، همراه حس و حال ماست و در هر حالی که باشی قرآن برایت مزه دارد.

وی در توصیه به کسانی که هنوز سمت قرآن نرفتند، گفت: این افراد خلأ بسیار بزرگی در زندگی خود دارند که بعدها متوجه خواهند شد، زیراکه حفظ قرآن برکت و نور است.

اشرف ولی‌زاده،‌ 50 ساله، یکی دیگر از افرادی بود که در آزمون شرکت کرده است. ولی‌زاده دو سالی است که حفظ را آغاز کرده و 12 جزء قرآن را حفظ کرده است و در آزمون 10 جزء شرکت کرده است.

وی ادامه داد: کار حفظ را از جلسات خانگی شروع کردم و تا پنج جزء را در منزل و مابقی را طی دو سال در مهدالقرآن امام مهدی(عج) حفظ کردم. در این مدت در تمام آزمون‌هایی که از آنها باخبر می‌شدم، شرکت می‌کردم، زیراکه هم سبب تثبیت محفوظاتم می‌شد و هم انگیزه‌ام برای ادامه حفظ افزایش پیدا می‌کرد.

وی‌ بیان کرد: دو فرزند دارم و این حفظ بر روی فرزندانم هم تأثیر دارد، البته به صورت حرفه‌ای کار نمی‌کنند، اما همین که در خانه قرائت می‌کنم و فرزندان می‌بینند، الگو قرآنی برایشان هستم. همچنین زمانی که فرزندم داوطلبانه از من حفظ تحویل می‌گیرد یعنی اینکه به این راه علاقه دارد و قرآن تأثیرش را گذاشته اما به علت مشغله شغلی نتوانستند حرفه‌ای کار کنند و همین که صوت قرآن در منزلمان طنین‌انداز می‌شود، نعمتی است که خداوند به ما عطا کرده است.

این شرکت‌کننده در پایان هدفش از حفظ را اینگونه بیان کرد: هدف ما از حفظ باید تدبر و تفکر در آیات و پی‌بردن به قدرت خداوند باشد و حفظ تنها، اثری ندارد. در طول زندگی باید تک تک آیات را به کار ببریم تا جامعه اسلامی داشته باشیم که این امر را باید مانند پیامبر(ص) از خانواده آغاز کرد تا به جامعه برسیم تا اسلام در کشور ما و تمام کشورها منتشر شود.

مریم تقی‌زاده، حافظ کل قرآن از شش سالگی فعالیت قرآنی داشته و از سال 89 داور طرح اعطای مدرک است، یکی دیگر از افرادی است که با او به گفت‌وگو پرداخته‌ایم. وی در رابطه با نحوه داوری این دوره بیان کرد: در این دوره آزمون شفاهی حسن حفظ حافظان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که باید از مجموع 100 امتیاز بسته به اجزائی که شرکت کرده‌اند، نمره حد نصاب را کسب کنند. در این دوره حافظان در جایگاه حاضر می‌شوند که بعد از معرفی، اعلام کد ملی و میزان محفوظاتشان 3 تا 10 سوال بسته به مقدار محفوظاتشان پاسخ می‌دهند به‌طور مثال حافظ سه جزء دو سوال و حافظ کل، 10 سوال را پاسخ می‌دهند که اگر مجموع امتیازات منفی کسب شده کمتر از حدنصاب ما باشد، فایل صوتی ضبط شده برای داوری مرحله بعدی که حسن وقف و ابتدا، تجوید و صوت و لحن است، ارسال می‌شود که برگزیدگان تا پایان سال می‌توانند در مراحل بعدی نیز شرکت کنند.

تقی‌زاده تصریح کرد: نکته جالب این طرح اعطای مدرک که از سال 86 برگزار می‌شود، این است که در مرحله اول داوران حسن تلاوت در محل آزمون حضور دارند و در پایان افرادی که حسن تلاوتشان تأیید می‌شود، فایل صوتی‌شان در مرحله بعدی تلاوت نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که با این کار در زمان و هزینه صرفه‌جویی قابل توجهی انجام می‌شود.

این داور مسابقات گفت: توجه بیشتر به جزئیات، تغییر حد نصاب‌ها در حسن حفظ و افزوده شدن حفظ سه جزء به آزمون از جمله تغییراتی است که در آیین‌نامه ایجاده شده که فرصتی را به حافظان تازه کار داده تا در این آزمون شرکت کنند و سبب ایجاد انگیزه برایشان باشد لذا حدنصاب‌ها نیز تغییر کرده است به صورتی که در سال گذشته کسی که حافظ کل بود به ازای هر پاسخ، غلط 10 امتیاز از او کم می‌شد، لذا سوالات بیشتری می‌پرسیدیم که شخص بتواند، امتیاز کسب کند، اما در این آیین‌نامه تبصره اضافه شده است که اگر حافظ آمادگی پاسخ به سوال را ندارد و یا 20 درصد از یک سوال را نتواند پیوسته پاسخ دهد، سوال حذف و حافظ مردود حسن تلاوت اعلام می‌شود که این سخت‌گیری به‌خاطر این است که مدرکی که اعطا می‌شود، مدرک حافظ کل است و اگر سوالی را جواب ندهد یعنی سه جزء را حفظ نکرده و این ایرادی بود که همه ساله اساتید و داوران از آزمون می‌گرفتند و الان که اهمیت مدرک بالاتر رفته به جزئیات بیشتر توجه می‌شود. البته اگر حافظ عبارتی را اشتباه بخواند برای اصلاح به او کمک می‌کنیم و این شخص باید با کسی که اصلاً نمی‌تواند پاسخ دهد، تفاوت داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این آزمون، حافظ بودن دوستان را می‌سنجیم که هرچه محفوظات بیشتر باشد، دقت آزمون و سخت‌گیری نیز بیشتر می‌شود، زیرا کسی که قرار است دکترای علوم قرآنی را بگیرد، باید تلاش بیشتری کند. استرس و سختی در کار نیست دوستان با آرامش در آزمون شرکت کنند و بدون استرس همانگونه که به استاد حفظشان تحویل می‌دادند به ما هم تحویل دهند، ان‌شاالله که نتیجه تلاش‌شان را ببینند.

تقی‌زاده اظهار کرد: حساسیت‌ها در آزمون دارالقرآن و هم در آزمون‌های سازمان اوقاف و امور خیریه بالاست، زیراکه مدرک اعطا شده درجه بالایی دارد و به عنوان مقطع تحصیلی حساب می‌شود، لذا هر کدام در جایگاه خود از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار هستند.

الهام ماندگارمهر، داور حسن حفظ، آخرین فردی بود که با او به گفت‌وگو پرداختیم. وی حافظ کل است که از سال 88 مشغول داوری مسابقات اعطای مدرک است. در این آزمون حسن حفظ را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم که سختی و آسانی در آزمون نسبی است و ممکن است سوالی برای شخصی آسان و برای شخصی سخت است و تنها تفاوت این آزمون با مسابقات دارالقرآن در نحوه برگزاری است که نحوه اجرای آزمون و اجرای مسابقات با یکدیگر متفاوت است.

لازم است در حاشیه این آزمون، کمی از انتظار و معطلی متسابقین سخن گفت. روال این دوره از آزمون دارالقرآن به گونه‌ای بود که با همه متسابقانی که قرار است صبح تا ظهر آزمون بدهند، تماس تلفنی حاصل شده و همه را برای ساعت ۷:۳۰ صبح فرا خوانده‌اند و بعد از نام‌نویسی در برگه‌ای که از قبل مشخص شده بود، در نمازخانه سالنی که آزمون برگزار می‌شد به انتظار نشستند تا اسامی طبق فهرست نام‌نویسی 10 نفر به 10 نفر قرائت شوند و حفاظ به طبقه مورد نظر بروند و مجدد در سالن نام‌نویسی کنند و به انتظار بنشینند تا یکی بعد از دیگری به کلاس‌هایی که با نام شهیدان رضا سخاوتی، حسن محمدی، محسن مهرنواز و ... نام‌گذاری شده‌اند، حاضر شوند و به سوالات پاسخ دهند.

 

یادآور می‌شود، در مکان آزمون پنج سالن و در هر سالن دو داور آماده برای برگزاری سیزدهمین دوره، ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن طی چهار روز هستند و در روز پنجم مصادف با چهارشنبه، هفتم شهریورماه، آزمون اعطای مدرک ویژه آقایان در همین مکان برگزار خواهد شد.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: گروه فعالیت های قرآنی ارزیابی و اعطای مدرک حافظان قرآن سیزدهمین دوره ایکنا قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۲۴۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین مهلت انتخاب محل آزمون پذیرش دستیار فوق تخصصی اعلام شد

داوطلبان آزمون چهل و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار فوق تخصصی تا فردا ۲۷ اسفند ماه جاری فرصت دارند محل آزمون خود را ثعیین کنند.

به گزارش ایسنا، داوطلبان چهل و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار فوق تخصصی رشته‌های بالینی تا فردا یکشنبه ۲۷ اسفند جاری فرصت دارند از طریق مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی محل آزمون خود را تعیین کنند. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته محل باید با وارد کردن کد رهگیری و  با در نظر گرفتن جدول ظرفیت نهایی آزمون و جدول ظرفیت پذیرش بومی با اولویت مناطق محروم نسبت به انتخاب اولویت‌های محل تحصیل خود اقدام کنند.

بر اساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی، جدول ظرفیت پذیرش بومی با اولویت مناطق محروم که نشان دهنده نیاز هر استان یا شهرستان به سهمیه بومی مناطق محروم در رشته‌های مختلف مورد نیاز است از طریق سایت این مرکز قابل دسترسی است. داوطلبان با سهمیه بومی که مبادرت به انتخاب کد رشته محل‌های مناطق محروم می‌کنند، لازم است علاوه بر انتخاب دانشگاه محل تحصیل، محل تعهد خود مبتنی بر استان محل تعهد را نیز انتخاب کنند.

داوطلبان دارای سهمیه بومی باید توجه کنند تنها در صورتی می‌توانند رشته محلی را به صورت محروم انتخاب کنند که در جدول ظرفیت پذیرش بومی با اولویت مناطق محروم، استان محل تعهد ایشان در رشته آنها اعلام نیاز کرده باشد و می‌توانند محل تحصیل را به دلخواه در تمامی دانشگاه‌های اعلام شده انتخاب کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حافظ ۹ ساله قرآن در استهبان مدرک کارشناسی دریافت کرد + فیلم
  • آیلتس آنلاین تضمینی | آیلتس آکادمیک تضمینی ، راهنمای اخذ مدرک صفر تا صد
  • برگزاری نوزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • اعطای مدرک کارشناسی به حافظ ۹ ساله قرآن کریم در استهبان + فیلم
  •  اسامی برگزیدگان دوازدهمین دوره ارزیابی قاریان قرآن اعلام شد
  • ثبت‌نام کارشناسی بدون آزمون پیام نور از امروز شروع شد
  • ثبت نام در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان ۳۰ درصد افزایش یافت
  • آخرین مهلت انتخاب محل آزمون پذیرش دستیار فوق تخصصی اعلام شد
  • ثبت نام کارشناسی بدون آزمون پیام نور از امروز
  • آغاز ثبت نام کارشناسی بدون آزمون پیام نور از امروز