Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید دانستن این که گنبد هایی از نمک در گوشه ای از کشور پهناورمان ایران وجود دارد و شنیدن این که این تپه ها به طور طبیعی از نمک ساخته شده اند و به سفیدی , شوری نمک هستند هر کسی را به وجد آورد که برای یکبار هم که شده برای دیدن آنها برود. در ادامه با گنبد نمکی جاشک بوشهر بیشتر آشنا خواهیم شد.

موقعیت جغرافیایی گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک نواحی وسیع با ارتفاع زیاد درشمال غرب کوه جاشک, در انتهای جنوبی رشته کوههای زاگرس, بین دو شهرستان دیر و دشتی در استان بوشهر میباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پدیده های نمکی زیبا سطح وسیعی از ارتفاعات زاگرس و ایران مرکزی را پوشانده اند. تعداد این تپه ها نزدیک به 114 تپه میباشد که تعداد زیادی از آنها در هرمزگان و بوشهر میباشد.

دلایلی که باعث جذب گردشگر در این مناطق میشود

یخچالهای نمکی : این یخچالها یکی از اصلی ترین دلایل جذب گردشگر در این منطقه میباشد. این پدیده های طبیعی به علت حرکت مرکز گرای گنبدهای نمکی در جهت شیب زمین در حاشیه تپه ها ی نمکی بوجود می آیند. یخچالهی نمکی در حاشیه شمال غربی گنبدها به وضوح قابل رویت می باشند. این یخچالها به علت شباهت فراوانی که با یخچالهای یخی دارند به این نام نام گذاری شده اند.

نمای سفید و برفی کوهها گنبد نمکی جاشک بوشهر

رنگ سفید نمک به زیبایی و وضوح قابل رویت میباشد. این پدیده زیبای هیجان انگیز را به راحتی میتوان در قسمت شرقی جاده کنگان- بوشهر به صورت کوهی سفید به تماشا نشست.

فرسایش آبی

فرسایش آبی که به مرور بر نمکهای این تپه ها ایجاد شده, شکل توده ای و پنبه ای زیبایی را به بخشهایی از این گنبدهای نمکی بخشیده است. این فرسایش ها به صورت پنجه ای میباشند که برای زمین شناسان بسیار حائز اهمیت هستند.

آبشارهای نمکی گنبد نمکی جاشک بوشهر

آبشارهایی که از نمک درست شده اند یکی از دیدنی ترین منظره ها را به شما هدیه می دهند. این آبشارها بر اثر تبخیره آب در مسیره رودها بوجود آمده اند. پدیده ی آبشارهای نمکی در اواسط بهار تا اوایل پاییز قابل رویت میباشند.

غارهای نمکی

این غارها بر اثر انحلال رسوبات نمکی در نقاط مختلف این تپه ها و گنبدهای نمکی دیده میشوند. در داخل این غارها بلور های نمکی جلوه هایی دیدنی به این پدیده های طبیعی بخشیده اند.

تنوع رنگ گنبدها گنبد نمکی جاشک بوشهر

این تنوع به علت تنوع رنک نمکها و ناخالصی در آنها بوجود آمده است. رنگهای سفید و قرمز و قهوه ای زرد و سیاه و نارنجی زیبایی را به طور کامل در ذهن انسان تداعی میکند.

تخت دیو

این پدیده زیبای فرسایشی به علت اختلاف در میزان فرسایش پذیری سنگها به صورت لایه ها و ستونهای جدا از هم در این تپه ها و گنبدهای نمکی زیبا بوجود آمده.

پوشش گیاهی

به علت آب و هوای خاص این منطقه یعنی باران کم و خاک نا مرغوب و غیر حاصلخیز, پوشش گیاهی این منطقه قابل توجه نمیباشد. این منطقه شامل گونه هایی از قبیل درختان و درختچه های کنار, بنه, کلخونگ, کهور, بادام کوهی وگز و گونه های بوته ای از قبیل: گرامینه و درمنه, خارشتر, گون, افدرا و گیاهانی با طبع شور پسند می باشد.البته خود این گونه ها نیز غنی و با ارزش میباشند.

حیات وحش

گونه های جانوری امروزه در این منطقه شامل کل و بز, روباه, شغال, کفتار و پرنگانی از قبیل باقرقره, کبک, زنبور خورها, تیهو, پرستوها و ... میباشد. البته در گذشته قوچ و میش و آهو هم جزء این حیات وحش در این تپه ها و گنبدهای نمکی بوده است.هر ساله گردشگران و کوهنوردان فراوانی برای دین ای تپه ها و گنبدهای نمکی زیبا روانه بوشهر می شوند و از دیدن این طبیعت زیبا لذت می برند.

منبع: مجله همگردی

کلیدواژه: گنبد های نمکی ایران گردی ایرانگردی تور اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۲۶۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸۸ طرح هادی روستایی در استان بوشهر در حال اجرا است

امیر برومند در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ۱۸۸ طرح هادی روستایی با اعتبار هزار و ۴۱۴ میلیارد ریال در استان بوشهر در حال اجرا است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر گفت: از این تعداد، ۳۸ طرح هادی با اعتبار ۳۳۷ میلیارد ریال از محل عوائد حاصل از فروش زمین‌های روستایی، ۹۰ طرح هادی با اعتبار ۸۳۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای که معادل ۶۵ درصد تخصیص از اعتبارات ابلاغ شده سال جاری و آسفالت معابر به مساحت ۱۶۰ هزار مترمربع در ۶۰ روستا با اعتبار ۲۴۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات قیر رایگان و با مشارکت دهیاری‌ها در حال اجرا هستند.

وی یادآور شد: سال گذشته ۱۴۵ طرح هادی روستایی از محل اعتبارات تملک دارایی با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال در استان بوشهر اجرا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر آسفالت ۸۳۵ هزار متر مربع معابر روستایی استان به طول ۱۰۴ کیلومتر در سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: این طرح‌ها با اعتبار ۵۱.۷ میلیارد تومان از محل قیر رایگان در قالب ۱۰۳ روستا با مشارکت دهیاری‌ها اجرا شده است.

برومند اجرایی شدن ۱۰۸ طرح هادی به مساحت ۱۵۶ هزار متر مربع در روستاها را از فعالیت‌های بنیاد مسکن استان بوشهر در سال گذشته دانست و بیان کرد: این طرح‌ها که شامل زیرسازی، ایجاد جدول، آسفالت، سنگ فرش معابر، و ساخت پیاده‌رو است با اعتبار ۴۷۰ میلیارد ریال اجرا شد.

کد خبر 6091193

دیگر خبرها

  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • همایش روز ملی خلیج فارس در بوشهر
  • ۱۸۸ طرح هادی روستایی در استان بوشهر در حال اجرا است
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • انتخابات مرحله دوم گنبد در ۲۳۰ شعبه برگزار می شود
  • کشف بیش‌از ۱۱۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در آب‌های استان بوشهر
  • رزمایش جهادی بسیجیان مخابرات گلستان بمنظور بازسازی شبکه مخابراتی گنبد کاووس
  • نقاط فلج‌کننده گنبد آهنین برای موشکباران بعدی روشن شد