Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا – مجيد صابر مذاکره کننده ايران در جريان امضاي کنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر گفت که امضاي اين کنوانسيون به تحريم هاي دونالد ترامپ ارتباطي ندارد. بلکه مربوط به دو سال پيش بوده و در اين مدت کشورها ذي نفع مشغول بررسي هاي داخلي خود بودند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، صابر در نشست واکاوي کنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر افزود: کنوانسيون حقوقي دريايي خزر محصول 15-16 سال مذاکرات کشورهاي ساحلي خزر است و ماحصل تحريم هاي نيست بلکه 2 سال پيش امضا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به دنبال امضاي کنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر مباحث گسترده اي درباره اين کنوانسيون در فضاي سياسي و رسانه اي کشور شکل گرفت. عمده اين مباحث حول سهم ايران از درياي خزر،منابع بستر و زير بستر، تحديد حدود ،مباحث امنيتي شکل گرفته بود.
در همين راستا عصر امروز (يکشنبه) نشست ` واکاوي کنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر` با حضور الهه کولايي استاد علوم سياسي دانشگاه تهران، محمد سعيد ملک زاده رئيس کل حقوق عمومي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام ،منوچهر متکي وزير اسبق امور خارجه و مجيد صابر مذاکره کننده کنوانسيون و سفير ايران در قزاقستان در محل خانه انديشمندان علوم انساني برگزار شد.
سفير ايران در قزاقستان در اين نشست ادامه داد : معاهدات 1921 و 1940 معاهده اي تيپ (الگو) بود که اتحاد شوروي با ساير کشورهاي همسايه از جمله ايران منعقد کرد و مملو از موارد منفي است بويژه فصول 5 ، 6 و 7 معاهده 1921 که هنرما اين بود که اين فصول را حذف کرديم.
صابر با بيان اينکه يکي از دستاوردهاي کنوانسيون حل کردن مسائل مهم و واگذاري موارد اختلافي به آينده است، افزود: هيچ کشوري نمي تواند از سهم بيست درصدي ايران در منابع زيرزميني بهره برداري کند و مختصات جغرافيايي اين منابع به جز حوزه مشترک البرز(ميان ايران و آذربايجان)هم اعلام شده است و حق استفاده از حوزه هاي مشترک را هم به کسي نمي دهيم.
اين ديپلمات کشورمان اظهار داشت: شوروي از سال 1935 هرکاري دوست داشت در درياي خزر انجام مي داد از اين درياچه نفت استخراج کرد، نيروگاه تاسيس مي کرد يا بسياري از خليج ها را خشک مي کرد و... اما امروز با اين کنوانسيون هر فعاليتي در حوزه محيط زيست وابسته به جلب نظر ماست
اين کارشناس حقوق بين الملل با بيان اينکه فقط روسيه و قزاقستان سهم خود را از خزر مشخص کرده اند، گفت: تا ايران با دو کشور آذربايجان و ترکمنستان قرارداد نبندد سهم آن دو کشور مشخص نمي شود.
سفير ايران در قزاقستان در پاسخ به سوالي درباره سهم کشورها از درياي خزر گفت: روسيه 18 درصد،قزاقستان29 درصد (که مجموعا 47 درصد است) را دارند و 53 درصد مابقي به توافق سه کشور جنوبي وابسته است.
**چهار ايراد به کنوانسيون درياي خزر
ملک زاده با اشاره به ايرادات وارده بر کنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر گفت: مقام هاي وزارت امور خارجه ايران بارها گفته اند که بحث تحديد حدود به بعد موکول شده است و ممکن است 10 يا شايد 50 سال به طول انجامد اين در حالي است که تحديد حدود بستر و زيربستر ميان 4 کشور باقي مانده از اتحاد شوروي خلاف رژيم حقوقي موجود و عليرغم مخالفت جمهوري اسلامي ايران انجام شده و اين کشورها مشغول بهره برداري هستند.
وي افزود: بر اساس بند يک ماده هشتم کنوانسيون، تعيين حدود بستر و زير بستر درياي خزر به بخش ها بايد از طريق توافق ميان کشورهاي با سواحل مجاور و مقابل با در نظر گرفتن اصول و موازين عموما شناخته شده حقوق بين الملل به منظور قادر ساختن آن دولت ها به اعمال حقوق حاکمه خود براي بهره برداري از منابع بستر و زير بستر و ساير فعاليت هاي مشروع مرتبط با توسعه منابع بستر و زير بستر انجام شود.
اين کارشناس مسائل حقوقي ادامه داد: اين موضوع به اين معناست که آنچه که روسيه با قزاقستان، روسيه با آذربايجان و قزاقستان با ترکمنستان انجام داده يا خواهد داد ارتباطي به ما نخواهد داشت و مي ماند تحديد حدود ايران و ترکمنستان و ايران و آذربايجان که شايد 50 سال به طول انجامد.
ملک زاده با بيان اينکه اشکال دوم کنوانسيون ، موکول شدن تعيين خط مبدا به بعد است،اضافه کرد: برابر اعلام مقام هاي وزارت امور خارجه و صراحت ماده يک کنوانسيون روش تعيين خطوط مبدا مستقيم بايد در موافقنامه جداگانه اي ميان همه طرفها تهيه شود اين در حالي است که تعيين آبهاي داخلي و سرزميني و ماهيگيري و پهنه دريايي کشور هم به تعيين خط مبدا موکل شده که ممکن است سالها به طول انجامد.
وي اظهار داشت: بند سوم ماده 7 کنوانسيون مقرر مي دارد تعيين حدود آبهاي داخلي و سرزميني ميان کشورها داراي سواحل مجاور با توافق ميان آنها انجام خواهد شد.
ملک زاده نبود ضمانت اجراي موثر براي کنوانسيون را اشکال سوم دانست و افزود: ماده 21 کنوانسيون مقرر مي دارد هرگونه اختلاف ، تفسير و اجراي اين کنوانسيون مي تواند با صلاحديد طرف ها براي حل و فصل به ساير روش هاي مسالمت آميز حقوق بين الملل پيش بيني شده ارجاع شود و صلاحيت ديوان بين المللي دادگستري و مراجع ديگر پذيرفته نشده است.
وي ايراد چهارم را نسخ ضمني تمام قراردادها و اسناد و مدارک و مکاتبات و رژيم حقوقي موجود برشمرد و اظهار داشت: همه قراردادهاي گذشته ، به ويژه قراردادهاي 1921 و 1940 ، ضمائم اسناد آن نسخ مي شود و از بين مي رود.
**درياي خزر سياسي نه حقوقي
به گزارش ايرنا ، الهه کولايي استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بين الملل با بيان اينکه رژيم حقوقي درياي خزر سياسي است و مساله اي حقوقي نيست، گفت: نگاهي به پيمان ها و روابط نشان مي دهد اين روابط برمبناي قدرت بر کشورهاي ساحلي در تاريخ شکل گرفته است و به موازنه قدرت در اين منطقه ارتباط دارد. اين کنوانسيون پس از 26 سال در شرايطي امضا شد که آمريکا ايران را به تحريم تهديد مي کند.
وي گفت: جاي مذاکره کننده ارشد ايران در دوران اصلاحات (دکتر صفري ) در اينجا خالي است و بايد وي توضيح دهد چه شد که ما از سهم 18 و 19 درصدي به توافق فعلي رسيديم که ادعا مي شود ، مسکوت گذاشته است ولي بر توافق هاي غيرحقوقي و غير قانوني و دوفاکتو کشورهاي حوزه خزر صحه گذاشته شد.
کولايي در ادامه افزود: در نشستي که در سال 2002 برگزار شد رئيس دولت اصلاحات مقابل زياده خواهي نيازوف حاضر نشد جمله اي بگويد. اما در سال 2007 متکي وزير خارجه وقت از سهم يازده درصدي ايران سخن مي گويد.
** واقعيات قدرت در نظام بين الملل
در ادامه اين نشست الهه کولايي گفت: با تحريک احساسات و عواطف نمي توانيم انتظار داشته باشيم رويکرد خردورزانه بر روابط ما با کشورهاي ديگر حاکم شود آن هم در منطقه اي که طي دو دهه رقباي ما سعي کردند تصوير توسعه طلبانه غير واقعي و ايدئولوژيک از کشورما ارائه کنند.
اين استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر امروز اتحاديه اروپا مجموعه اي از کشورها را در يک نهاد فراملي در کنار هم قرار مي دهد به علت اين است که سازو کارهاي آن وجود داشته است.
وي گفت:در سال 1992 و بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، ايران پيشنهاد تشکيل شوراي کشورهاي ساحلي خزر را داد ولي چرا اين پيشنهاد محقق نشد اگر ما به واقعيات منطقه توجه نکنيم، آرزوهاي بلند قابل تحقق نخواهد بود چرا که به سازو کارهاي اين واقعيات توجه نداريم.
کولايي اضافه کرد: واقعيات قدرت در نظام بين الملل ضرورتا در توافقات حقوقي منعکس نمي شود و بايد با پيچيدگي هاي مناسبات قدرت در جهان خود را تعريف کنيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه ما نمي توانيم به تغييرات در نگاه منطقه اي روسيه توجه نکنيم، اظهار داشت: دولت روسيه وقتي ديد نمي تواند جلوي باکو را بگيرد با دولت قزاقستان بخشي از بستر را تقسيم کرد و در سال 2001 و بعد 2003 توافق سه جانبه اي با آذربايجان و قزاقستان امضا کرد.
کارشناس مسائل بين الملل خاطرنشان کرد: بعد از مجلس ششم و همچنين بعد از انتخاب آقاي روحاني در هر دو مقطع به روسيه سفر کردم و ديدم که فضاي داخلي روسيه چقدر نگران تغييرات سياست تهران در قبال مسکو است.
وي يادآور شد: دولت روسيه برخلاف سندي که ( درباره اعتراض به برداشت يکجانبه باکو از منابع نفتي خزر)به سازمان ملل فرستاده بود نتوانست جلوي آستانه و باکو را بگيرد و توافق سه جانبه را امضا کرد اما به لطف خدا در تفسير حاکميت داشتن در زيربستر باهم اختلاف پيدا کردند.
کولايي با بيان اينکه موضوع خزرخواه ناخواه بخشي از کارکردهاي سياسي ما را به نمايش مي گذارد، اظهار داشت: کشوري که به ويژگي هاي ژئوپولتيک موازنه تکيه مي کند ، بايد از منافع قدرت هاي بيروني به نفع خود استفاده کند هر زمان دولت روسيه نسبت به تنظيم روابط ما با غرب به آرامش رسيد، فشارها را افزايش داده است.
اين استاد دانشگاه گفت: کشورهاي آذربايجان، ترکمنستان و قزاقستان هر سه محصور در خشکي هستند اما چرا يک خط لوله از ايران عبور نکرده است.ما نمي توانيم رژيم حقوقي خزر را از ژئوپولتيک و بازي خط لوله ها در خزر جدا کنيم آمريکا حتي در اين راستا طالبان را به قدرت مي رساند و وزارت خارجه آمريکا پشت اين پروژه است تا ايران را دور بزند.
** زمان امضاي کنوانسيون
به گزارش ايرنا منوچهر متکي در ادامه اين نشست با اشاره به مناسبات قدرت بين ايران و قدرتهاي غربي در زمان رژيم سابق گفت، در رژيم سابق آمريکايي ها در صفي آباد بهشهر مستقر بودند و عمق اتحاد شوروي سابق را رصد مي کردند در حالي که حکومت شاه عالي ترين حد روابط را با غربي ها داشت نبايد خط fir (فاير ) را اين طور تعريف مي کردند که مدير وقت حقوقي وزارت امور خارجه چنان نامه اي بنويسد و وقعي هم به آن گذاشته نشود.
وي ادامه داد: در دولت هاي مختلف جمهوري اسلامي از دولت اول مرحوم هاشمي و سه دولت ديگر مجموعا 17 سال غربي ها طوري القا کردند که مناسباتشان با ايران خوب است اما هيچ يک از پروژه ها و دستور کار آنها عليه ايران حذف نشد.
وزير اسبق امور خارجه گفت: اينکه امروز بگوييم بايد صبر کنيم و يا اينکه امضاي اين توافق در موقعيت خوبي نبوده ، اين طور نيست درست است که بايد اين توافق مورد نقد قرار گيرد اما اين نقد مبنا ندارد.
متکي نقطه يابي به صورت فني و تکيه بر اصل انصاف را مبناي سهم 20 درصدي ايران ذکر کرد و گفت: ساحت متخصصاني که عرق کشور و حقوق ملت را دارند از کساني که جنس آنها خارجي است و در نقشه خارجي ها بازي مي کنند جداست و حتما بايد در اين زمينه هوشياري لازم را داشته باشيم.
شبس**سيام**2021**3202**1917
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۲۹۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس

محمد زکی‌زاده، مستند «دریای پارس» به کارگردانی منوچهر طیاب که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است؛ موقعیت جغرافیایی، تاریخ تمدن و فرهنگ‌های گوناگون منطقه خلیج فارس و دریای عمان را به تصویر می‌کشد.

در «دریای پارس» موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیک خلیج فارس و دریای عمان بر اساس تاریخ تمدن عیلام، اکد، سومر، کلده، آشور، بابل، ایران و فرهنگ‌های گوناگون منطقه، مراکز تمدن‌های کهن ایرانی در کرانه خلیج فارس بررسی می‌شود.

این مستند با نام «خلیج فارس» آغاز می‌شود و با نمایش پی در پی نقشه‌های کهنی که از دیرباز از جغرافی‌دانان غربی و مسلمان مانده‌اند بر اصالت این نام صحه می‌گذارد. سپس سفر خود را از جلگه خوزستان آغاز می‌کند و به گشت و گذاری گسترده در جزیره‌های ایران می‌پردازد.

مراسم عاشورای بوشهر، لنج سازی، معابد پالمیری خارک، فجایعی که اروپاییان، دزدان دریایی انگلیس و ... در این مناطق به بار آورده‌اند، چگونگی باز پس گیری هرمز از پرتغالی‌ها از جمله مواردی است که در این فیلم نمایش داده می‌شود.

سابقه تاریخی جزیره خارک، داستان سفر واسکودوگاما پرتغالی و آمدن آلبر کرک به خلیج فارس و آغاز دوران استعمار تا دوران جنگ جهانی اول، مبارزات مردم جنوب علیه استعمار، موقعیت جزایر قشم، کیش، تنب بزرگ، تنب کوچک دیگر سرفصل‌های این فیلم را تشکیل داده است.

منوچهر طیاب مستندساز، نویسنده و منتقد که یکی از چهره‌های تاثیرگذار دنیای مستند به شمار می‌رود، در سال ۱۳۱۶ در تهران به دنیا آمد. او دانش‌آموخته رشته معماری از دانشگاه فنی وین و تحصیل‌کرده رشته کارگردانی سینما و تلویزیون و طراحی صحنه از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنر‌های نمایشی وین بود.

او از سال ۱۳۴۲ با ساخت فیلمی درباره سفال‌های قدیمی ایران به مستندسازی روی آورد و نزدیک به ۱۰۰ فیلم ارزشمند میراث فرهنگی و تاریخی را کارگردانی کرده است. طیاب استاد رشته سینما در دانشکده هنر‌های دراماتیک و تلویزیون، سرپرست رشته سینماتوگرافی و عکاسی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی تهران و عضو هیئت داوران یونسکو در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه لهستان بود و از جمله آثار مستند او می‌توان به «البرز»، «زاگرس گهواره تمدنی کهن»، «نقاشی ایران»، «دروازه ملکوت»، «وانگه روان جهان گله کرد» و ... اشاره کرد.

همچنین همزمان با برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، ضمن نکوداشت منوچهر طیاب و نمایش آثار منتخب وی، از این پیشکسوت سینمای مستند با اهدای نشان فیروزه حقیقت تقدیر شد. طیاب غیر از مستندسازی و عکاسی به عنوان شاخه‌های اصلی فعالیت خود، در حوزه ایرانشناسی نیز نامی آشناست و در زندگی خود به طور پیوسته برای معرفی ایران با ابزار فیلم و مستند تلاش کرد.

بسیاری از مستندسازان طیاب را به عنوان یک ایرانشناس عاشق می‌شناسند که مسیر صادقانه‌ای را در زندگی پیش گرفته و او به همراه ایرج افشار، خسرو سینایی و منوچهر ستوده را از کسانی عنوان می‌کنند که گویی جهان هستی آنها را به عنوان پیامبران فرهنگ برگزیده است.

از جمله آثار منوچهر طیاب که در جشنواره‌های مختلف مورد تقدیر واقع شده‌اند، می‌توان به فیلم‌های «سفال/ سرامیک» (۱۳۴۲) - برنده دلفان نقره، «ریتم» (۱۳۴۳) - فیلم منتخب یونسکو برای تدریس در مدارس سینمایی- دیپلم افتخار از جشنواره وین، «خوزستان» (۱۳۴۳)، «دزفول/ شوشتر» (۱۳۴۴)، «کران تا کران» (۱۳۴۴)، «قالی» (۱۳۴۵)، «جزیره قشم» (۱۳۴۶)، «سپاهی دانش» (۱۳۴۷)، «مسجد جامع اصفهان» (۱۳۴۸) - دیپلم افتخار جشنواره فیلم برلین، «دریای پارس» (۱۳۴۸)، «ایران سرزمین ادیان» (۱۳۴۹) - دیپلم افتخار جشنواره وین، «سیر خط در ایران» (۱۳۴۹)، «سوی شهر خاموش- دزفول» (۱۳۴۹)، «آبادان» (۱۳۵۰)، «سوزنبان» (۱۳۵۰)، «کاریکاتوریست» (۱۳۵۰)، «جنگ خروس» (۱۳۵۰)، «شب‌های تهران- ۷ قسمت» (۱۳۵۰)، «زن‌ها و حرفه‌ها» (۱۳۵۰)، «خیمه شب‌بازی» (۱۳۵۱)، «تیاتر رو حوضی» (۱۳۵۱)، «نمایشگاه نقاش امپرسیونیست‌ها» (۱۳۵۱)، «نمایشگاه جواهرات» (۱۳۵۱)، «نمایشگاه شیشه و سفال» (۱۳۵۱)، «نمایشگاه نقاشی کودکان» (۱۳۵۲)، «کاخ چهل‌ستون» (۱۳۵۲)، «کاخ هشت‌بهشت» (۱۳۵۲)، «کاخ عالی‌قاپو» (۱۳۵۲)، «مسجد شیخ لطف‌الله» (۱۳۵۳)، «معماری دوران صفوی» (۱۳۵۴) - برنده دلفان طلایی، «معماری دوران سلجوقی» (۱۳۵۴)، «معماری دوران ایلخانی» (۱۳۵۴)، «معماری دوران تیموری» (۱۳۵۴)، «معماری آستان قدس رضوی» (۱۳۵۵)، «اصفهان هندسه‌ای بر مقیاس انسانی» (۱۳۵۵) - دیپلم افتخار جشنواره سینمایی مسکو، «ساخت کاشی معرق» (۱۳۵۵) و «تعمیر نقاشی‌های دیواری» (۱۳۵۵) اشاره کرد.

منوچهر طیاب کارگردان نام‌آشنای سینمای مستند ایران بامداد روز سه‌شنبه ۴ شهریور سال ۱۳۹۹ در سن هشتاد و سه سالگی در بیمارستانی در وین از دنیا رفت.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • زیباترین تصاویر از خلیج فارس | ببینید
  • رئیس سازمان ملی استاندارد: امضای ایرانی جهانی شد
  • روایتی از خلیج فارس با عکس‌هایی از مستند «دریای پارس»/ عکس
  • آب‌های نیلگون، روی پرده نقره‌ای
  • «دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • کنوانسیون کارخدمه رانندگان (AETR) با تصویب در پاستور جهت گام آخر به بهارستان ارسال شد
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند