Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:36:33 GMT

توسعه متوازن و عدالت آموزشی ارمغان دولت تدبیر و امید

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۳۱۴۰۶

توسعه متوازن و عدالت آموزشی ارمغان دولت تدبیر و امید

مشهد - ایرنا - توسعه متوازن و عدالت آموزشی با هدف تعادل پایدار آن در سطح کشور و توجه به ضرورت آموزش و پرورش در همه مناطق یکی از اصلی ترین راهبردها و هدف برنامه ریزیها و سیاستگذاریهای دولت تدبیر و امید بوده که ظرف پنج سال اخیر جهش مطلوبی در آن تحقق یافته است.

توسعه متوازن آموزشی به این معنا است که بین ایرانیان ساکن در مناطق و نواحی مختلف، قومیتها و نژادهای مختلف، جنسیتها، زبانهای محلی و موارد از این دست چه شهری، روستایی و چه عشایری تفاوتی در سطح توسعه‌ یافتگی زمینه های تعلیم و تربیت وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گرچه در چارچوب قانون اساسی، سند چشم‌انداز 20 ساله و نیز برنامه ‌های پنج ‌ساله توسعه نسبت به این مهم توجه و تاکید شده است اما عملکرد و نتایج مشهود این نوع توسعه در طول فعالیت دولت تدبیر و امید به روشنی به نمایش گذاشته شد.
پوشش تحصیلی دانش آموزان عشایر، دانش آموزان دختر در مناطق محروم، نوآموزان پیش دبستانی و نیز دانش آموزان مقطع ابتدایی از جمله مشکلات حوزه آموزش و پرورش بود که وزارتخانه ذیربط با تاکیدات رئیس جمهوری به این حوزه ها و معضلات، با نگاه برنامه ریزی شده و راهبردمحور وارد عمل شد.
افزایش پوشش تحصیلی دختران ابتدایی در مناطق محروم و بازگشت بیش از سه هزار دانش آموز دختر در مقطع ابتدایی به گردونه تحصیل، افزایش پوشش تحصیلی 11 هزار نفری دانش آموزان عشایری، رشد مراکز شبانه روزی عشایری از170 به 205 واحد آموزشی، تبدیل صدها مدرسه چادری به مدارس کانکسی و یا ساختمانی برای عشایر، پوشش 80 درصدی نوآموزان پیش دبستانی و رشد 16 درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی در سطح کشور همه و همه تنها بخشی از دستاوردهای حاصل اقدامات و تلاشهای دولت تدبیر و امید در این عرصه است.
در کنار برنامه ‌ریزیهای لازم در حوزه آموزش و پرورش عشایری، برنامه ‌ریزی مرتبط با افزایش پوشش تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا آموزش به موقع فرزندان این مرز و بوم علاوه بر کاهش هزینه ‌ها بستر لازم یادگیری و تعلیم و تربیت موثر را فراهم کرده و تربیت نسلی آگاه و دانا را در پی دارد. همچنین هزینه های تحمیلی در برخی بخشهای اجتماعی و اقتصادی را از بین برده یا به حداقل می‌رساند و در نهایت در بالندگی و توسعه کشور تاثیرگذار است.
در این میان خراسان رضوی با یک میلیون و 200 هزار دانش آموز معادل 9 درصد از کل جمعیت دانش آموزی کشور، هفت هزار دانش آموز عشایر شامل 10 درصد کل دانش آموزان عشایری ایران و 17 هزار دانش آموز استثنایی یعنی 13 درصد کل این طیف از دانش آموزان در سطح کشور نمونه ای شاخصی برای ارزیابی عملکرد کلی دولت در حوزه آموزش پرورش است.

* 98 درصد پوشش تحصیلی
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته دولت اظهارداشت: این استان رتبه نخست کشور را در زمینه پوشش تحصیلی افراد لازم التعلیم در مقطع ابتدایی دارد. پوشش تحصیلی کودکان در سن تحصیل در این استان 98 درصد است.
قاسمعلی خدابنده افزود: هم اکنون 712 هزار دانش آموز در شش پایه مقطع ابتدایی در خراسان رضوی تحصیل می کنند که این رقم بیشترین شمار در میان استانهای کشور است. همچنین این استان با 36 هزار معلم و کادر آموزشی مقطع ابتدایی رتبه نخست را در این حوزه دارد و استان پرجمعیت تهران از این حیث در جایگاه بعدی است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: تلاشها برای توسعه پوشش تحصیلی در این بخش برای سال تحصیلی آینده نیز ادامه دارد.

* افزایش 78 درصدی دانش آموزان عشایر
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شمار دانش آموزان عشایر این استان در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید از سال 1392 تاکنون در مقایسه با دوران فعالیت دولت گذشته 78 درصد بیشتر شده است.
ابوالحسن حقیقی افزود: سال 1392 شمار دانش آموزان عشایر در خراسان رضوی سه هزار و 782 نفر بود که با افزایش چشمگیر پوشش تحصیلی در این بخش هم اکنون شمار دانش آموزان عشایر در استان به شش هزار و756 نفر رسیده است.
وی ادامه داد: شمار مدارس عشایری نیز در چارچوب فعالیت دولت تدبیر نسبت به دولت گذشته رشد 45 درصدی دارد. سال 1392 تعداد 142 آموزشگاه عشایری در خراسان رضوی دایر بود اما این شمار هم اکنون به 210 آموزشگاه افزایش یافته است.
معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: همچنین به منظور جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان عشایر در مقطع دوره دوم متوسطه که استان فاقد مدرسه شبانه روزی در این حوزه بود، نخستین آموزشگاه شبانه روزی ویژه عشایر با تلاش دولت تدبیر و امید در خراسان رضوی فعال شد.
وی به افزایش پنج برابری سرانه دانش آموزان عشایر در طول چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید نیز اشاره و بیان کرد: رشد 900 درصدی شمار آموزشگاههای عشایر در جشنواره بازیهای بومی محلی در راستای توسعه عدالت و کیفیت آموزشی با توجه دولت به عرصه ورزش دانش آموزی رخ داد.
حقیقی افزود: سال 1392 تنها 10 آموزشگاه عشایری در این جشنواره شرکت داشتند اما این شمار هم اکنون به 154 آموزشگاه در کل خراسان رضوی افزایش یافته است. همچنین شاخص توسعه فعالیتهای ورزشی ویژه معلمان عشایر نیز با افتتاح سالنهای ورزشی متعدد در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: در نخستین سال فعالیت دولت یازدهم هیچگونه سالن ورزشی ویژه معلمان عشایر وجود نداشت اما هم اکنون یک باب معلم سرا و یک سالن چندمنظوره خاص مناطق عشایری در خراسان رضوی فعالیت دارند.

* رشد پوشش پیش دبستانی
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه گفت: 8.51 درصد رشد پوشش تحصیلی پیش دبستانی طی سال 1392 تا پایان سال 1396 در این استان ثبت شد و با توجه ویژه دولت به این بخش درصد پوشش تحصیلی از 37.53 به 46.4 درصد رسیده است.
وی به اقدامات برای افزایش سطح پوشش این بخش اشاره و بیان کرد: سال 1392 آغاز فعالیت دولت یازدهم شمار نوآموزان پیش دبستانی در خراسان رضوی 18 هزار نفر بود اما هم اینک این جمعیت به 60 هزار نوآموز افزایش یافته است.
حقیقی افزود: توسعه کمی و کیفی در آموزش و پرورش با رویکرد و توجه ویژه به آموزش پیش دبستانی در مناطق محروم و کلاسهای چندپایه در سال آینده تحصیلی نیز مورد توجه می باشد زیرا آموزش پیش دبستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است بنابراین باید همه توجهات و برنامه ریزیها به این بخش معطوف شود.
وی پیش بینی کرد سال آینده تحصیلی خراسان رضوی در زمینه پوشش نوآموزان پیش دبستانی به میانگین کشوری برسد. هم اینک سه هزار و 325 مرکز پیش دبستانی دولتی و غیردولتی زیر نظر آموزش و پرورش در این استان فعالیت دارند.

* آموزش و پرورش استثنایی
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این استان همچنان رتبه نخست شناسایی و پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی در سطح کشور را دارد.
مهین توکلی افزود: هم اکنون 17 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در خراسان رضوی زیر پوشش تحصیلی، توانبخشی و حمایتی آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند. از این تعداد هفت هزار و800 دانش آموز استثنایی در130 مرکز آموزش مستقل و 64 کلاس خاص تحصیل می کنند.
وی ادامه داد: همچنین دو هزار و 200 دانش آموز با توجه به خفیف بودن معلولیت و ناتواناییهایشان به صورت تلفیقی در مدارس عادی خراسان رضوی مشغول تحصیل هستند. همچنین هفت هزار دانش آموز استثنایی از 57 مرکز این استان خدمات آموزشی و توانبخشی دریافت می کنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: از شاخصهای مهم و مورد تاکید سازمان آموزش و پرورش استثنایی شناسایی و جذب حداکثری دانش آموزان می باشد که این مهم در خراسان رضوی به خوبی محقق شده است.

* جذب 85 درصدی بازماندگان از تحصیل
مدیر‌کل آموزش و پرورش خراسان‌ رضوی نیز به اجرای سه مرحله طرح پالایش در این استان اشاره و بیان کرد: 85 درصد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در خراسان رضوی طی پارسال شناسایی و جذب کلاسهای درس شدند.
خدابنده افزود: براساس آمار، چهار هزار و 875 بازمانده از تحصیل در گروه سنی شش تا 11 سال در سال تحصیلی اخیر وارد کلاس درس شدند. امسال نیز چهارمین مرحله طرح پالایش و شناسایی در خراسان رضوی انجام می شود که امیدواریم بسیاری از دانش آموزان باقیمانده جذب کلاس درس شوند.
وی ادامه داد: خراسان رضوی جزو استانهای برتر در شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل است. دانش آموزان گروه سنی شش تا 11 ساله هر سال از سوی سازمان ثبت احوال معرفی شده و با استفاده از 'سامانه دانش آموزی سناد' حضور این گروه در کلاسهای درس کنترل می شود.
مدیر‌کل آموزش و پرورش خراسان‌ رضوی گفت: هم اینک با استناد به کد ملی و آدرس پستی اعلام شده اشخاص از سوی سازمان ثبت احوال و با اعلام این اطلاعات به مدیران مدارس در هر منطقه نسبت به شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل اقدام می شود.
7496/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آموزش و پرورش هفته دولت خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۱۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سعادتی شامگاه پنج شنبه در نشست خبری دومین جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی موسوم به رینوفست، گفت: آموزش و پرورش همواره بر ترویج نوآوری و فناوری میان دانش‌آموزان که آینده‌سازان کوچک کشور هستند، تاکید داشته و اقدامات مؤثری را انجام داده که یکی از این اقدامات، اعلام حمایت از برگزاری رویداد رینوفست است.

وی از استقبال ۷۴۵۰ دانش‌آموز از رویداد فناوری و نوآوری رینوفست در سال گذشته خبر داد و افزود: با توجه به پایه‌گذاری این رویداد طی سال گذشته، امسال آموزش و پرورش تلاش می‌نماید ظرفیت را برای جامعه ۷۳۳ هزاری دانش‌آموزی استان و جامعه بزرگ دانش‌آموزی کشور مهیا نماید. این رویداد با اهداف آموزش و پرورش هم راستا بوده و گامی بنیادین در راستای تحقیق اهداف عالیه نظام آموزشی است.

وی با تبیین اهمیت فناوری و نوآوری در نظام آموزشی، خاطرنشان کرد: برای تقویت و داشتن برنامه بلند مدت فناورانه در حوزه آموزش عمومی باید از همان مقطع ابتدایی شروع کرده و در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با اشاره به رویکرد تحولی آموزش و پرورش، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه دستگاه تعلیم و تربیت بر نوآوری کارآفرینی و خلاقیت نیز در کنار سایر ویژگی‌های یادگیری تاکید شده است و ما تلاش داریم تا این بستر را خارج از کلاس درس و آموزش رسمی و در بستر فوق برنامه ایجاد نمائیم و برگزاری جشنواره فناوری و نوآوری دانش‌آموزی و ایجاد مدارس خلاق نیز در همین راستا انجام می‌شود.

سعادتی با اشاره به آثار علمی و تربیتی و آموزشی برپایی رویدادهای فناوری و نوآوری، بیان کرد: ما به رینوفست توجه ویژه‌ای داریم و خود را موظف می‌دانیم تا از طرح‌های فناورانه دانش‌آموزان حمایت کنیم، چرا که امیدواریم روزی برسد که این جشنواره به رویدادی بین‌المللی تبدیل شود تا با استفاده از این فرصت ضمن تقویت نقاط قوت، نقاط ضعف را نیز شناسایی کرده و جهت برطرف کردن آنها برنامه‌ریزی کنیم. شهر تبریز نیز با توجه به ظرفیت‌ها و سابقه خود این قابلیت را دارد که میزبان رویدادهای ملی و بین‌المللی شود.

مدیر کل دستگاه تعلیم و تربیت استان هدف عمده از برگزاری جشنواره فناوری و نوآوری دانش آموزی را پرورش خلاقیت و ایده‌های دانش‌آموزان دانست و گفت: ارائه این طرح‌ها توسط دانش‌آموزان و بازدید تعدادی دیگر از نمایشگاه رینوفست، ممکن است اثرات آموزشی بلند مدت داشته و آینده فناوری کشور را تضمین کنند.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی در پژوه پژوهش سراهای مدارس نواحی و مناطق متعدد استان، اظهار کرد: پس از برگزاری جشنواره رینوفست در سال گذشته شاهد فعال شدن تعدادی از پژوهش‌سراهای غیر فعال در استانمان بودیم. همچنین تعداد طرح‌های ارائه شده توسط برخی از مناطق کم برخورد برخوردار استان مانند منطقه نظر کهریزی چشمگیر بود و این اتفاق، رویدادی امیدبخش برای دادن انگیزه و ایجاد خلاقیت در بین دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان مناطق محروم به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در سال گذشته به تمامی دان آموزان شرکت کننده در این رویداد گواهی شرکت در دوره و به نفرات برتر جوایز ارزشمندی اهدا شد و امسال نیز برنامه‌های متفاوتی اجرا خواهد شد.

وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه آموزش و پرورش متعلق به تمامی ایرانیان است، خاطرنشان کرد: جهت افزایش مشارکت دانش آموزان در رویداد فناوری و نوآوری رینوفست و تبیین اهمیت موضوع، نیازمند همکاری رسانه‌ها هستیم.

رضا کریملو، مدیرعامل سازمان ربع رشیدی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه رویداد رینوفست نخستین بار طی سال گذشته با انجام تغییر تغییرات صورت گرفته در رینوتکس ۲۰۲۳ به صورت جامع‌تر در بخش نمایشگاهی جشنواره و رویدادهای مختلف برگزار شد، اظهار کرد: این اقدام مورد توجه و استقبال معاونت علمی فناوری و ریاست جمهوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و زون تخصصی و جداگانه‌ای برای دانش آموزان تحت عنوان رینوفست و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: امسال این رویداد در سه مرحله و به صورت سلسله رویدادی برگزار می‌شود و جامعه مخاطبان این رویداد دانش‌آموزان معلمان مربیان و مؤسسات آموزشی می‌باشند، این بستر برای مؤسسات آموزشی نیز فراهم شده است تا توانمندی و دستاوردهای خود را در حوزه نوآوری و فناوری نمایش دهند.

وی با بیان اینکه زمان احتمالی برگزاری رینوفست ۲۰۲۴ مهرماه خواهد بود، اظهار کرد: امسال، خدمات و امتیازات ویژه‌تری برای دانش‌آموزان و مؤسسات آموزشی جهت تقویت حضور خروجی محور بودن رویداد در نظر گرفته شده و بخش تخصصی نیز اضافه شده است.

مدیرعامل سازمان ربع رشیدی با بیان اینکه به دنبال کیفی‌سازی رویداد جشنواره علمی فناوری دانش‌آموزی رینوفست هستیم، خاطرنشان کرد: هدف اصلی در این رویداد، ترویج و تقویت روحیه فناورانه در بین دانش‌آموزان و اولویت یافتن فناوری و نوآوری است، ایده‌هایی که شاید در آینده تبدیل به محصول شوند که در این راستا ریل‌گذاری متفاوتی نسبت به سال گذشته انجام شده است‌.

وی در بخش پایانی سخنانش با ابراز امیدواری نسبت به تداوم مسیر فناوری و نوآوری دانش‌آموزی، بیان کرد: امید است رینوفست ۲۰۲۳ فتح بابی برای تداوم این مسیر باشد، سال گذشته شاهد ثبت‌نام در بیش از ۷۰۰۰ فیلد در بخش‌های مختلف نمایشگاهی، مسابقات و سایر بخش‌ها بودیم و حدود ۱۵۰۰ دانش آموز در این رویداد شرکت کردند.

کد خبر 6088815

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردوهای تربیتی می شوند
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود
  • جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود