Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@20:23:33 GMT

تولید ۴۵ تن انواع گیاهان دارویی در قزوین

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۳۱۶۱۲

تولید ۴۵ تن انواع گیاهان دارویی در قزوین

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سالانه ۴۵ تن انواع گیاهان دارویی در استان تولید می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، علیرضا نوروزیان بیان کرد: در حال حاضر 46 هکتار از اراضی کشاورزی استان به طور سالانه به زیر کشت گیاهان دارویی رفته که از این میزان 45 تن گیاه دارویی تولید می ‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: همچنین سطح زیر کشت زعفران 43 هکتار بوده که 100 کیلوگرم زعفران خشک در این اراضی تولید می شود و 32 هکتار از مزارع کشاورزی استان هم به زیر کشت گل محمدی رفته که از این میزان 20 تن برداشت می شود.

 

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: استان قزوین زمینه و توانمندی مناسبی برای رویش و تولید انواع گیاهان دارویی را دارد که در صورت حمایت بیشتر از توسعه کشت این گونه گیاهان، می توان برای ایجاد اشتغال، تولید، رونق اقتصادی و صادرات غیر نفتی استفاده کرد.

 

وی تأکید کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی در استان می تواند بستر مناسبی را برای اشتغال و صادرات فراهم کند.

 

نوروزیان با بیان اینکه این استان با پیشینه 2 هزار و ۵۰۰ ساله در زمینه گیاهان دارویی و موقعیت آب و هوایی به عنوان یک ویژگی طبیعی مطرح است، اظهار کرد: در ایستگاه تحقیقات زرآباد بخش الموت شرقی حدود ۴۰ گونه گیاهی بومی منطقه به صورت کلکسیون نگهداری می شود.

 

وی توضیح داد: گونه های گیاهی گشت شده در منطقه گل گاوزبان، سیاه دانه، سماق، زعفران، زرشک، شیرین بیان، بابونه و زالزالک است که با توجه به این امر قابلیت سرمایه گذاری و تولید برای بهره مندی بهره برداران و امکان صادرات محصولات در منطقه وجود دارد.

 

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: مناطق قزوین، الموت و آوج مهمترین پرورش دهندگان گیاهان دارویی در سطح استان هستند و بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان به گل گاو زبان و زعفران و کمترین آن به گیاهان جینکو بیلوبا اختصاص دارد.

 

وی اعلام کرد: توسعه همه جانبه گیاهان دارویی نیازمند تدوین راهکارهای علمی و عملی کاشت، داشت و برداشت، ایجاد صنایع تبدیلی، بازار فروش، صادرات و حمایت ویژه است و درحال حاضر تعدادی از شرکت های صادر کننده در استان اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در توسعه کشت گیاهان دارویی را کرده اند که از همین رو جهادکشاورزی استان هم حمایت از بهره برداران و سرمایه گذاران این صنعت را در دستور کار خود قرار داده است.

 

نوروزیان با اشاره به بحران آب موجود و استفاده بهینه از منابع آبی در استان گفت: در سال های اخیر، برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی  موجب کاهش منابع آبی شده که با توجه به این امر کاشت اینگونه گیاهان با نیاز آبی کم می تواند در مدیریت بحران آب هم اثرگذار باشد.

 

وی یادآور شد: به منظور حمایت از تولید و توسعه گیاهان دارویی، یک جلد کتاب پراکنش گیاهان دارویی استان قزوین به نگارش سعید رشوند و همکاران تدوین و به چاپ رسید که در این کتاب بالغ بر 250 گونه گیاهی دارویی استان که مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفته، نگارش شده که قابل توجه علاقمندان و پژوهشگران این عرصه است.

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته دولت عید قربان مجلس اردبیل مسجد دولت مهدویت بازی های آسیایی ۲۰۱۸ کیفیت نان غدیر گیاهان دارویی جهاد کشاورزی بحران آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۱۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت عصر امروز یکشنبه در بازدید از مجتمع کشت و صنعت فجر صفا خرم‌آباد با اشاره به اینکه رویکرد مدیریتی صحیح مهم‌ترین نکته درباره موفقیت این مجموعه است، اظهار داشت: این مدل سرمایه‌گذاری جزو مزیت‌های مهم و اساسی کشت و صنعت فجر صفا است که نتیجه آن افزایش اشتغال، امنیت غذایی، افزایش روحیه و تغییر سبک زندگی را به دنبال دارد.

وی انجام کارهای پژوهشی و تولید محصولات کاملاً ایرانی را از دیگر مزیت‌های این مجموعه عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذار این مجموعه همه اقدامات را با صبر و حوصله و انجام کارهای پژوهشی پیش برده و حتی نژاد دامی که وارد شده، تغییریافته و ایرانی شده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه مجموعه کشت و صنعت فجر صفای خرم‌آباد علاوه بر کشت گیاهان دارویی و فعالیت‌های دامی، گردشگری مدرن را دنبال می‌کنند، افزود: این مجموعه می‌تواند در سطح ملی و بین‌المللی پذیرای مهمانان مختلف باشد نیز باشد.

شفقت با اشاره به اینکه شهرک صنعتی این مجموعه به‌زودی بهره‌برداری خواهد شد بر ایجاد زنجیره ارزش دام و تولید پوست و پشم در کشت و صنعت خرم‌آباد تأکید کرد و افزود: باتوجه‌به سطح اراضی این مجموعه، اگر گیاهان دارویی در این مجموعه کشت و عصاره‌گیری شود مردم نیز می‌توانند در هر جای استان نسبت به کاشت و فروش گیاهان دارویی به کشت و صنعت اقدام کنند که درآمد این امر از تولید برخی محصولات رایج کشاورزی می‌تواند بیشتر نیز باشد.

وی ادامه داد: این قابلیت در شهرهای دیگر لرستان نیز وجود دارد تا جایی که بیش از ۵۰ تا ۷۰ نقطه دیگر استان هم این امکان وجود دارد.

استاندار لرستان، تأکید کرد: جهاد کشاورزی باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری این چنینی را شناسایی کند و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

شفقت بازدید دانشجویان و دانش‌آموزان از مجتمع کشت و صنعت فجر صفا را اقدام مثبتی در راستای اشاعه فرهنگ «ما می‌توانیم» دانست و افزود: این اقدام می‌تواند حتی برای سرمایه‌گذاران دیگر الگوی مثبتی باشد و این مدل مدیریتی تسری پیدا کند.

کد خبر 6091372

دیگر خبرها

  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس