Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفتمین قسمت از برنامه گفت‌وگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان با حضور محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس منتشر شد.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هفتمین قسمت از برنامه گفت‌وگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» با حضور محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی آخرین وضعیت رسیدگی به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان، چگونگی برخورد با مفسدان اقتصادی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. یکشنبه شب ( 4 شهریور ماه)در سایت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد.

گفتنی است برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه بررسی نماید.

این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان تولید می‌شود یکشنبه‌شب‌ها ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه شب روی سایت این مجموعه قرار می‌گیرد. لذا مخاطبان می‌توانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای آن بنشینند.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در این گفت‌وگوی شفاف می‌گوید که برای رسیدگی به اموال نامشروع مسئولان کار خود را از سال 84 آغاز کرده و پس از 10 سال پیگیری توانسته است طرح را به سختی به تصویب برساند.

دهقان همچنین بیان می‌کند که طرح ‌اش برای مبارزه با مفسدان اقتصادی کاملا پخته و کارشناسی شده بود، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام سر و ته آن را زده است.

نماینده مردم طرقبه در مجلس شورای اسلامی میگوید که مطرح شدن طرح مبارزه با مفاسد اقتصادی باعث نگرانی برخی شده اما معتقد است که باید برای رسیدگی به این پرونده ها کار را به قضات کاردان سپرد.

فیلم کامل گفت‌وگوی «10:10» دقیقه با دهقان عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سلام. شب شما بخیر. به 10:10 دقیقه خیلی خوش آمدید. روزهای ویژه‌ای را سپری می‌کنیم. خیلی متشکرم که ما را تماشا می‌کنید. مهمان امروز برنامه ما جناب آقای محمد دهقان، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی، هستند. من خدمت ایشان عرض سلام و وقت بخیر و خوش‌آمدگویی دارم.

دهقان: بنده هم تشکر می‌کنم و سلام عرض می‌کنم خدمت جنابعالی و همه بینندگان عزیز و هم چنین عید غدیر را پیشاپیش به همه مسلمین جهان تبریک عرض می‌کنم.

صد در صد به شفافیت اعتقاد دارم/ طرح رسیدگی به اموال مسئولین بعد از 10 سال پیگیری با سختی تصویب شد

باشگاه خبرنگاران جوان: بسیار سپاسگذارم که دعوت ما را بپذیرفتید. چقدر به شفافیت اعتقاد دارید؟

دهقان: 100 درصد.

باشگاه خبرنگاران جوان: حالا که شما درباره دیگران این قدر شفاف صحبت می‌کنید اگر ما در این برنامه درباره شما شفاف صحبت کنیم ناراحت و دلخور نمی‌شوید؟

دهقان: نه، ان‌شاالله دلخور نمی‌شویم(خنده)

باشگاه خبرنگاران جوان: ان‌شالله. آقای محمد دهقان در ایام گذشته به عنوان یکی از پرچم‌داران مبارزه با فساد اقتصادی در مجلس شناخته شده که به صورت مرتب طرح هایی را آماده می‌کند و برای این موضوع کلی مصاحبه  و درباره آنها صحبت می‌کند؛ اما یک سوال در ابتدای برنامه قرار باشد بپرسم این است که نتیجه این همه طرح و مصاحبه و بعضاً گفت‌وگوهای آتشین چیست؟ چرا مردم هیچ اتفاقی را از این همه طرح و صحبت ندیده‌اند؟

دهقان: نه این که اتفاقی ندیده باشند، شروع کار ما با طرح اعلام اسامی مفسدان اقتصادی بود که البته این تصویب شد و الان هم بعد از محکومیت اعلام فقط می‌شود، البته دو بار طرح دادیم که در زمان رسیدگی هم اسامی مفسدان اقتصادی اعلام شود نه اینکه به "م. و ر" و علائم مخفف اعلام شوند، ولی آن به نتیجه نرسیده بود، تا این که جدیداً با دستور رهبر معظم انقلاب محکمه‌های پرونده‌های مفاسد اقتصادی شفاف منتشر شود، فراهم شده است. این مبارزه بوده و عملا آن کار به نتیجه رسیده است. ما طرح رسیدگی به اموال مسئولین را سال 84 شروع کردیم و بعد از 10 سال پیگیری با سختی تصویب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه شد؟

دهقان: البته قوه قضائیه در این مورد اشکالی دارد و می‌گوید این نیازمند جرم‌انگاری است و بحث فنی دارند که ما هم درباره آن با رئیس قوه قضائیه صحبت کردیم ولی بالاخره قانون آن تصویب شده است، این هم یک نوع مبارزه بود و بستر آن فراهم شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: ولی خروجی آن را کسی ندید.

دهقان: بله. خروجی دیده نشده چون هنوز اجرا نشده است.

مجمع تشخیص مصحلت نظام سر و ته طرح  رسیدگی به اموال مسئولان را زد و طرح را خراب کرد/ معتقدم مجمع مخالف این طرح بود

باشگاه خبرنگاران جوان:  یک اشکالی که وجود دارد این است که طرح‌ها کارشناسی نشده و یا مشکلات دیگری در آن وجود دارد.

دهقان: اتفاقاً همین طرح رسیدگی به اموال مسئولین که سال 84 شروع کردیم زبده‌ترین کارشناسانی که در کشور در این زمینه وجود داشتند همانند مرحوم خبره که قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور بودند، کارشناسانی از وزارت اطلاعات و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در نوشتن آن نقش داشتند و طرح 16 ماده‌ای کاملی را آماده کردیم.

طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام بردند و سر و ته این را زدند و واقعاً غیرکارشناسی کردند، واقعا در مجمع این طرح را خراب کردند. حتی یک فرد عادی وقتی طرح 16 ماده‌ای ما را که در مجلس تصویب شده بود را مطالعه کند و با آنچه در مجمع تصویب شده مقایسه کند، معلوم می‌شود که طرح ما کاملاً پخته  و همه ابعاد دیده شده بود ولی متاسفانه مجمع طرح ما را خراب کرد.

با توصیه رهبر معظم انقلاب مجمع مجبور به تصویب این طرح شد/بررسی به اموال مسئولین هیچگاه عملی نشده است

باشگاه خبرنگاران جوان: مجمع تشخیص مصلحت نظام را کارشناس نمی‌دانید؟

دهقان: به نظر من مجمع با این کار مخالف بود؛ مجمع تحت تاثیر فضای افکار عمومی و  توصیه‌ای که مقام معظم رهبری داشتند که چنین امری در کشور لازم است، مجبور شد زیربار این امر برود و این را تصویب کند ولی چون نتوانست کل این طرح را خراب کند، طرحی با خاصیت کم تصویب کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: منظور از کم کردن خاصیت همان بود که سایتی و محرمانه باشد؟

دهقان: محرمانه بودن آن بحث ندارد، حداقل مسئولین به رئیس قوه قضائیه اعلام کنند و رسیدگی شود. واقعیت این است که از ابتدای انقلاب  اصل 142 قانون اساسی هم اجرا نشده  و رسیدگی به اموال مسئولین با توجه به اینکه اصلی در قانون اساسی درباره این داشتیم، به خوبی انجام نشده است؛ چون اموال مسئولین باید طبق اصل 142 رسیدگی شود ولی هیچگاه رسیدگی نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: برداشت من این است که عملاً طرح شما هیچ خروجی نداشته است.

دهقان: اصل 142 قانون اساسی متاسفانه با اینکه این میزان مهم بوده خروجی مناسبی نداشته است. نمی‌گویم اصلاً خروجی نداشته است، این طرح ما اصل 142 را بر اساس تفسیر شورای نگهبان توسعه داد، ما معتقد بودیم اصل 142 بر اساس اولویت ذکر شده و بقیه را می‌توان در قانون آورد. شورای نگهبان نظر دیگری داشت که به هر شکل نظر شورای نگهبان فصل‌الخطاب در تفسیر قانون اساسی است.

"از کجا آورده‌اید" مطالبه افکار عمومی است/اگر به فساد عادت کنیم بدبینی ایجاد می‌کند

خلاصه مجبور شدیم  تا طرح رابه مجمع بفرستیم. بله، تا الان یک مبارزه بود. اصل این خواسته مهم است که "از کجا آورده‌اید" وسال‌های طولانی در کشور ما به نوعی مطالبه افکار عمومی است. می‌خواستیم این مطالبه بماند و فکر می‌کنم الان بستری فراهم شده که این اتفاق رخ دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر این همه خواسته و مطالبه وجود دارد وقتی به سرانجام نمی‌رسد مردم بدبین می‌شوند.

دهقان: این را قبول دارم، اما بین این ماندیم که خدایی نکرده  عدم شفافیت منجر به فساد شود و به فساد هم عادت کنیم و بعد هیچ مبارزه‌ای صورت نگیرد؛ درست است که بگوییم و اجرا نشود بدبینی ایجاد می‌کند اما این که هیچ چیزی نگوییم و هیچ اتفاقی رخ ندهد، فکر کنیم مردم متوجه نمی‌شوند این از همه بدتر است.

باشگاه خبرنگاران جوان: حرف این است که قبل از اینکه  طرح ها نوشته  و کارشناسی شود اول کارشناسی شود  و بعد مطرح کنید که خروجی لازم، انتهای کار باشد.

دهقان: 100 درصد این راه‌حل بهتری است. به همین خاطر در دنیا معمولاً لوایح را مورد توجه قرار می‌دهند، بهتر این بود که مثلاً قوه قضائیه برای اجرای اصل 142 قانون اساسی که مسئول آن هم خودشان هست، باید لایحه ارائه می کرد ولی این اتفاق نیافتاده است. بهتر بود درباره مبارزه با فساد دولت لایحه ای را ارائه می کرد که بالاخره درگیری بیشتری با فساد دارد چون بیشتر پول و امکانات و اختیارات، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی در دولت است.

وقتی از سوی دولت و مجلس لایحه ای ارائه نمی شود،آیا به عنوان یک نماینده از نمایندگان مردم  نباید احساس مسئولیت کنم؟ بهتر است همه چیز را در حکومت با هم هماهنگ باشیم. بهتر است همه چیز طبق قاعده از طریق دولت و قوه قضائیه انجام شود. وقتی این کار انجام نمی‌شود آیا این مسئولیت از روی دوش ما برداشته می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر بحث اینجا است حالا که این نمی‌آید، قبل از اینکه طرح مطرح شود شما پیش‌قدم شوید و با آنها صحبت کنید، که طرح‌های بعدی این چنین نشود و به نتیجه برسد.

دهقان: همین کار را می‌کنیم. مثلاً در همین طرح رسیدگی به اموال مسئولین و از کجا آورده‌اید، قائم مقام بازرسی کل کشور را درگیر کردیم که نگارش این توسط بنده و کارشناسان بازرسی کل کشور انجام شد و اول سال 86 این طرح در مجلس تصویب شد.

من 100 درصد به این صحبت اعتقاد دارم. وقتی یک طرحی را می‌خواهیم مطرح کنیم خودم به هیچ وجه به تنهایی یک طرح را نمی‌نویسم همچون طرح پر سرو صدای"اعاده اموال نامشروع مسئولین" که سال گذشته در مجلس مطرح شد و 184 نماینده امضا کردند.

برای تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی 14 ساعت با رئیس قوه قضائیه  صحبت کردم

باشگاه خبرنگاران جوان: همین در نهایت در کشوی میز رئیس مجلس می‌رود.

دهقان: خیر. این مبارزه است. همین هم با پیگیری انجام دادیم. با قوه قضائیه و با مسئولین ارشد قوه قضائیه، کارشناسان مرکز، رئیس و مسئولین مجلس گفت‌وگو کردیم. در هر موضوعی گفت‌وگو می‌کنیم که آن فرمایش شما عملی شود.

همین طرح مبارزه با جرائم اقتصادی یا تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی به خاطر اینکه به نتیجه برسد  14 ساعت با رئیس قوه قضائیه صحبت کردیم و ایشان هم وقت گذاشت و با ما صحبت کردند. وزیر وقت دادگستری و معاون حقوقی رئیس‌جمهور را دعوت  و با ایشان صحبت کردیم. هر کسی که فکر می‌کردیم در این زمینه می‌خواهد نظری داشته باشد و می‌خواهد نظر خود را اعلام کند، با او صحبت و بعد طرح را مطرح کردیم.

بحث مبارزه با فساد مخالفان جدی هم دارد/ بعضی نگران خود هستند

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر نتیجه چه شد! وقتی یک طرح کارشناسی‌شده باشد همه قبول می‌کنند.

دهقان: بالاخره بحث مبارزه با فساد مخالفان جدی هم دارد، وقتی می‌گوییم فساد اقتصادی به چه معنا است؟ یعنی تبانی کردن برخی از سودجویان خارج حکومت با برخی از عناصر داخل حکومت برای به یغما بردن اموال عمومی است که این را فساد اقتصادی می‌گوییم. طبیعی است کسانی که درون حکومت هستند بعضی نگران خود هستند. بعضی نگران اطرافیان خود هستند و بعضی فکر آنها نمی‌رسد که این بحث اصلاً به شما ربطی ندارد و نگران خود نباشید. اصلاً بحث فساد اقتصادی را وقتی مطرح می‌کنیم نباید نگرانی ایجاد شود. بحث این است با کسانی که فساد مرتکب می‌شوند برخورد شود. اصلاً قبل از برخورد با فساد  باید پیشگیری شود. باید یک سیستم هوشمند داشته باشیم تا معاملات اقتصادی دولت رصد هوشمند شود واز سوی دیگر یک شفافیتی در کشور ایجاد شود در این صورت فساد در کشور ایجاد نمی‌شود. اگر فساد وجود داشت باید برخورد قاطع صورت گیرد تا عبرت آمیز باشد.

مخالفت علنی از سوی دولت درباره طرح اعاده اموال نامشروع مسئولین نشنیدم

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر الان قوه قضائیه و دولت مخالف هستند؟

دهقان: خیر. الحمدالله الان در خصوص همین طرح مبارزه با جرائم اقتصادی که 4 طرح را با هم ادغام کردیم، یعنی طرح های تشکیل سازمان مبارزه با فساد اقتصادی، اعاده اموال نامشروع مسئولین، نحوه اجرای اصل 149 قانون اساسی  و تشدید مجازات مفسدان اقتصادی در خود قوه قضائیه مطرح شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: من آن تک‌تک‌ها را صحبت کردم. می گویم دولت  و  قوه قضائیه با تک تک آن مخالف است.

دهقان: منظورتان از تک‌تک‌ها چیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان: همین اعاده اموال نامشروع مسئولین!

دهقان: مخالفت علنی از دولت نشنیدیم. ممکن است در دل آنها مخالفت وجود داشته باشد من خبر ندارم و نمی‌توانم قضاوت کنم. این اعاده اموال نامشروع مسئولین اولین بار است. برخی از مسئولین دولت می‌گفتند قانون داریم در حالی که ما با رئیس قوه قضائیه و معاونین ایشان نشستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی معاون پارلمانی دولت مخالفتی سر این طرح نداشته است؟

دهقان: خیر. مخالفتی به هیچ وجه نکردند.برخی ابهامات مسئولین عالی قوه قضائیه و ریاست مجلس داشتند، به سراغ آنهارفتیم و هم چنین شورای نگهبان نظراتی داشتند، با برخی از دوستان شورای نگهبان و با رئیس و معاونین قوه قضائیه جلسه برگزار کردیم. 2 جلسه مفصل و البته جلسات بعد با معاون قوه قضائیه و برخی دیگر از دوستان جلسه برگزار کردیم. در این جلسات سعی شد تامتن را ماده به ماده صحبت کنیم و قبول کنند که این لازم است و بحمدالله این اتفاق افتاد.

باشگاه خبرنگاران جوان: ولی تائید نشد.

دهقان: الان در کمیسیون قضائی تصویب شده است.‌

باشگاه خبرنگاران جوان: این درست است. آن طرح‌هایی که سوا سوا نوشته‌اید الان...

دهقان: همه تصویب شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: الان اجماع شده است...

دهقان: همه در یک طرح مبارزه با جرائم اقتصادی اجماع شده است که هفته پیش در کمیسیون نهایی کردیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: الان این می‌خواهد چکار کند؟

دهقان: 51 ماده است.‌ یک وقت طولانی نیاز دارد.

پیش‌بینی رسیدگی به فسادهای بالای 5 میلیارد تومان در سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی/فساد در تمام دستگاه های زیر نظر دفتر رهبری و قوا رسیدگی می شود

باشگاه خبرنگاران جوان: این طرح را در دو خط بیان کنید طوری که قابل فهم برای عموم جامعه باشد.

دهقان: یک مورد تشکیل سازمان چابک و مقتدر که تمام پرونده‌های دانه‌ درشتان فساد اقتصادی در این سازمان رسیدگی شود،کشف، پیشگیری، پیگیری، برخورد شود یعنی دادگاه‌ها و دادسراها در اینجا شکل می‌گیرند و اینکه تمام اشخاص حاضر در قوا و  دستگاه‌های حکومتی و  نیروهای مسلح و دستگاه‌های وابسته با رهبر معظم انقلاب و زیرمجموعه ایشان از دفتر مقام معظم رهبری به پائین را در اینجا پیش‌بینی کردیم که فسادهای درشت تر از 5 میلیارد تومان به بالا در این دستگاه رسیدگی شود. یعنی مجموعه‌ای باشد که هیچ کاری غیر از رسیدگی به این امور نداشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی قوه قضائیه و سازمان بازرسی از بین می‌روند؟

دهقان: خیر. سازمان بازرسی که ناظر است.

باشگاه خبرنگاران جوان: قوه چطور؟

دهقان: این یک مجموعه است همانند سازمان قضائی نیروهای مسلح که تخصصی است و دادگاه‌های تخصصی شکل می‌گیرد، پلیس تخصصی شکل می‌گیرد و کار اطلاعاتی روی پرونده‌های فساد انجام می‌شود. در واقع یک رصد هوشمند صورت می‌گیرد. پرونده‌ فساد ابتدا چند هزار میلیارد تومان نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: تا الان این کار انجام نمی‌شد؟

دهقان: خیر. اگر می‌شد...

باشگاه خبرنگاران جوان: متولی این چه دستگاهی بوده است؟

دهقان: قوه قضائیه به صورت کلان! قوه قضائیه با 15 میلیون پرونده رسیدگی می‌کند و تعدادی از این هم مفاسد اقتصادی است، در حالی که برای موضوعی که خطری برای کشور ایجاد می‌کند و ممکن است فساد همانند موریانه به جان پایه‌های نظام بیفتد.

باشگاه خبرنگاران جوان: این تشکیلاتی بر قوه قضائیه نمی‌شود؟

دهقان: خیر. این به صورت اختصاصی است. دادگاه‌ها و دادسراها و پلیس تخصصی  برای پیشگیری و برخورد با فساد است.

اختصاص مرکزی برای رسیدگی به وضعیت اموال متهمان در این طرح پیشنهادی

باشگاه خبرنگاران جوان: زیرمجموعه کجا است؟

دهقان: رئیس آن را رئیس قوه قضائیه مشخص می‌کند ولی دستگاه آن مستقل است که رئیس را رئیس قوه قضائیه مشخص می‌کند. یکی از بخش های طرح این است که مرکز کشف دارد. مشکلی هم داشتیم که قبلاً وقتی پرونده‌های فساد رسیدگی می‌شود این اموال متهمان و محکومان بلاتکلیف  و بعضاً حیف و میل می‌شود و بعضاً خود یک فساد دیگر ایجاد می‌کند و کارگران بیکار می‌شوند. مرکزی هم برای رسیدگی به وضعیت اموال متهمان قرار دادیم که مرکز کشف و پیشگیری است. یک مجموعه‌ای که سامانه‌ای درست می‌کند و کلیه اطلاعات مربوط به مسائل اقتصادی در آنجا شکل می‌گیرد و در آنجا مستقر می‌شود که بتوان وضعیت مفاسد را رصد کرد.

این بخشی از این طرح  طولانی اعاده اموال نامشروع مسئولین کشور است. کسانی که از ابتدای انقلاب تاکنون مسئول بودند و الان ظن قوی وجود دارد که اینها اموال عجیب و غریبی پیدا کردند. یعنی مثلاً دادستان مطلع می‌شود که این آقا که مثلاً نماینده مجلس، وزیر و یا قاضی بوده یا یکی از ارکان و مقامات و مسئولین و یا مدیران کشور بوده است یا شهردار و یا شورا بوده و یا رئیس سازمانی که الان پیش‌بینی کردیم، مطلع می‌شود ثروت‌های عجیب و غریبی جمع کرده است.

حقوقم 8 میلیون و 600 هزار تومان است

اینکه من به عنوان نماینده مجلس یا وزیر یا قاضی باشد چقدر حقوق می‌گیرد؟ همه حقوق خودر ا از ابتدای انقلاب تاکنون هم جمع کنیم اگر نماینده مجلس بودم، ماهی 20 میلیون تومان به قیمتی که برخی از وزرا می‌گیرند. الان ما 8 میلیون و 600 هزار تومان حقوق می‌گیریم. حقوق نماینده مجلسی همانند من که 4 دوره نماینده بوده 8 میلیون و 600 هزار تومان  است.

باشگاه خبرنگاران جوان: شاید طرف در جایی سرمایه‌گذاری کرده است. از کجا می‌خواهید این را بفهمید که پول او بیشتر شده است؟

دهقان: اگر ظن قوی پیدا شد که من به عنوان نماینده، آقای وزیر، آقای معاون وزیر، آقای استاندار، آقای قاضی، آقای سرتیپ یا امیر فلان یا هر مقام دیگر و حتی اعضای شورای شهرها هم پیش‌بینی شده است، اگر جرمی مرتکب شده‌ایم دادستان من را دعوت می‌کند و می‌گوید این جرم را مرتکب شدید یا خیر. تفهیم اتهام می‌کند و اگر جرمی را مرتکب نشدم من را رها می‌کنند.

اگر ظن قوی پیدا شد که من اموال نامشروع دارم می‌گوید آقای دهقان در طول 40 سال اگر در انقلاب مسئولیت داشته مگر چقدر حقوق می‌گرفته است؟ اصلاً 10 یا 30 میلیارد جمع کرده باشد، یکباره چطور می‌شود 500 میلیارد تومان جمع کرد؟ من باید ثابت کنم اموال من نامشروع نیست. مثلاً به قول شما من 10 میلیارد تومان داشتم ولی در یک جایی زمینی خریدم و مثلاً در این زمین طلا درآمده است و من این میزان سرمایه جمع کردم.

فیلم کامل گفت‌وگوی «10:10» دقیقه با دهقان عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر می‌خواهم مثال بزنم. اگر طرف آن 30 میلیارد را سکه خریده بود الان 500 میلیارد تومان شده بود.

دهقان: اگر 30 میلیارد، البته کسی از ابتدای انقلاب با پول الان 20 میلیون تومان هم می‌گرفت 10 میلیارد تومان هم نمی‌شود، بالاخره باید زندگی خود را بچرخاند و فرزندان خود را باید به مدرسه بفرستد...

دادستان تشخیص می‌دهد که چه کسی مفسد اقتصادی است/نمی‌توانیم اموال مردم را به ناحق بگیریم/باید معلوم شود من از کجا آورده‌ام

باشگاه خبرنگاران جوان: قبول نمی‌کنید قدری این کار سخت است؟ طرف می‌گوید من سرمایه‌گذاری کردم.

دهقان: این قانون اساسی است و طبیعتاً نمی‌توانیم اموال مردم را به ناحق بگیریم. این دادستان تشخیص می‌دهد. ما نمی‌خواهیم سرمایه‌گذاری مردم را مخدوش کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر همین قانون اساسی می‌گوید همه آدم‌ها از اتهام و خطا مبرا هستند مگر خلاف آن ثابت شود ولی این طرح شما همه اموال را نامشروع می‌داند مگر اینکه خلاف این ثابت شود.

دهقان: خیر. برعکس است.همه اموال مشروع است مگر این که ظن قوی بیاید که بنده هزار میلیارد تومان دارم از کجا آورده‌ام؟ این همان شفافیتی است که از ابتدا دنبال آن بودید و می‌گفتیم می‌خواهیم شفاف باشد. معلوم شود بنده نماینده مجلس،  وزیر و عنصر حکومتی از ابتدای انقلاب در این انقلاب چقدر داشتم و الان چقدر دارم؟ اشکال ندارد، اموال من نامشروع است پس بدهم و اموال مشروع هست هر چقدر داشته باشم، ولی باید معلوم شود من از کجا آورده‌ام.

چقدر مگر حقوق داشتم؟ اصلاً من تاجر باشم و هیچ نقش حکومتی هم ندارم. بالاترین تجار را در امریکا و اروپا پیدا کنید و بگوئید چقدر ثروت دارید؟ مگر چقدر می‌توان ثروت جمع کرد؟ اشکال ندارد ظن قوی ایجاد شد و در عین حال من به دادستان و بازپرس توضیح می‌دهم و می‌گویم این پولی که به دست آوردم مثلاً 100 میلیارد تومان، این 500 میلیارد تومان را به صورت مشروع به دست آورم و از این طریق هم به دست آوردم.

باشگاه خبرنگاران جوان: خیلی از کسانی که اسم آنها به عنوان مفسد اقتصادی مطرح است، به عنوان متهم فساد اقتصادی...

دهقان: شما مخالف اعاده اموال نامشروع هستید؟

باشگاه خبرنگاران جوان: خیر.

دهقان: پس چرا این میزان اصرار کردید؟

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر پیدا کردن آن سخت است.

دهقان: چرا سخت است؟

باشگاه خبرنگاران جوان: الان سه سالی است که فردی  فساد اقتصادی کرده است ولی در دادگاه‌های خود نمی‌توانیم این را اثبات کنیم. من دنبال راهکار هستم و با این طرح مخالف نیستم، من می‌گویم حداقل تلاشی می‌شود مردم بازخوردی ببینند.

دهقان: من الان می‌بینم مسئول حکومتی 500 میلیارد تومان و یا هزار میلیارد تومان ثروت دارد، من به عنوان نماینده حکومت اسلامی از این فرد بپرسم از کجا این ثروت را آورده‌اید؟ دست خالی وارد حکومت شدید و الان هزار میلیارد تومان ثروت دارید. شما چرا می‌گویید نمی‌شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر از من سوال کردید و من می‌گویم فرضاً 8 سال وزیر نبودم و در سال‌هایی که وزیر نبودم شرکت زدم و کار اقتصادی کردم و واردات انجام دادم و یا پزشک بودم بیمارستانی زدم و توانستم این را گسترش دهم و این اتفاق رخ داده است.

دهقان: اگر من در کنار نمایندگی در این مدت ثروتی از پدرم به من رسیده است،  اصلا کسی نباید به من متعرض شود. اگر پدر من شرکتی داشته است و الان ثروت سنگینی از پدرم و یا مادرم و از کسی به من رسیده است و طبیعی است کسی نباید متعرض من شود.

باشگاه خبرنگاران جوان:  این را متوجه هستم و می‌گویم اثبات این قضیه کار سختی است.  فرضاً من وحید ایمانی به عنوان نماینده مجلس از سوی آقای دهقان به عنوان رئیس سازمان مشکوک می‌شوم که من هزار میلیارد را از کجا آورده‌ام. من برای آنها دلیل می‌آورم. کسی که دنبال فساد است بلد است چطور پازل‌ها را کنار هم قرار دهد که در نهایت متهم نشود. ما این را الان می‌بینیم.

دهقان: شما آقای ایمانی اگر نماینده مجلس بودید باید برای من به عنوان بازپرس ثابت کنید که این 500 و یا هزار میلیاردی که دارم از اینجا به دست آوردم. من بازپرس بپتشخیص می‌دهم آیا این اموال مشروع است یا نامشروع است، بازپرس تشخیص می‌دهد. چرا سخت باشد؟ شما باید ثابت کنید. من نیاز ندارم به عنوان بازپرس ثابت کنم که شما این پول ها را از کجا آورده اید.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس من بری نیستم.

دهقان: ظن قوی به وجود آمده است. بر اساس ظن قوی ...

باشگاه خبرنگاران جوان: معیار ظن قوی چیست؟ کسی که بالای 500 میلیارد داشته باشد ظن قوی می‌شود؟

دهقان: اینجا 5 میلیارد تومان گفتیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی هر کسی بالای 5 میلیارد تومان داشته باشد ظن قوی دارید؟

دهقان: خیر. این چنین نیست. شما یک بار طرح را بخوانید شاید موافق ما شدید. من نگران شما شدم که نکند خودتان نگران خود یا اطرافیان خود هستید. (خنده)

باشگاه خبرنگاران جوان: الحمدالله بیکارم جز همین برنامه 10:10 که خدمت شما می‌رسم هیچ شغل دیگری ندارم.

دهقان: شوخی کردم.

باشگاه خبرنگاران جوان: بنده روزها هم در خانه می‌خوابم.

تک تک ماده ها را با مسئولین قوه قضائیه بررسی کردیم/اگر علیه کسی ظن قوی ایجاد شد به این معنا نیست که او مجرم هست

دهقان: برای آن راه‌حل پیش بینی کردیم. با دوستان قوه قضائیه، با کسانی که این را می‌خواهند اجرا کنند، ماده به ماده با برخی از دوستان قوه قضائیه و مسئولین حقوقی قوه قضائیه تک‌تک مواد را با هم کار کردیم. کمیسیون حقوقی و قضائی تعدادی قاضی و تعدادی حقوقدان‌ هستند و با تک‌تک آنها کار کردیم.

طبیعی است که یک نگرانی ایجاد نمی‌کند که هر کسی درون حکومت بود و ثروت داشت یقه او را بگیرند. این چنین نیست. ظن قوی ایجاد شده است. چطور ظن قوی ایجاد شود که جرمی مرتکب شدید شما را احضار می‌کنند؟ ظن قوی وجود دارد؛ شما بر اساس درآمدهایی که به صورت معمول داشتید نمی‌توانستید یکباره 500 میلیارد ثروت جمع کنید. از شما سوال می‌کنند. ظن قوی ایجاد شد اما به این معنا نیست که شما مجرم هستید. این چنین نیست. شما ثابت می‌کنید و می‌گویید درست است که الان 500 میلیارد ثروت دارم ولی این میزان از ارث پدرم به من رسیده است و ربطی به کسی ندارد. کسی هم کاری ندارد. یا می‌گویید من دو میلیارد داشتم و کارخانه‌ای خریدم و ارزش این کارخانه صد برابر شد.

به قول شما سکه خریدم و رانت هم استفاده نکردم و اعمال نفوذ هم نکردم و به صورت طبیعی است پول را خرج کردم و این میزان ثروت جمع کردم. این نگرانی ندارد. بازپرس هم می‌فهمد. همین بازپرسی که حکم می‌کند افراد به زندان بروند همین بازپرس می‌تواند حکم کند به دادگاه بروند و دادگاه حکم کند اموال نامشروع برگردد.

رسیدگی به پرونده های مفسدان اقتصادی را به دست قاضی تازه وارد، نمی‌سپاریم

باشگاه خبرنگاران جوان: باز هم نظر شخصی می‌شود که بازپرس باید در این باره نظر بدهد اما یک دغدغه را بیان کنم.

دهقان: برای اینکه نگرانی وجود نداشته باشد بگویم ما قوی‌ترین، طبیعتاً این سازمان به صورت تخصصی تشکیل می‌شود، قضات قوی باید در این سازمان مستقر شوند، پلیس‌ها و نیروهای امنیتی قوی باید در این سازمان مستقر شوند. طبیعی است که این کار را به دست قاضی که تازه وارد است نمی‌سپاریم.

این کار را به دست کسانی که کاملاً شناسایی شده هستند می‌سپاریم. یعنی موظف هستند این قضات را شناسایی  و به قوه قضائیه پیشنهاد و قضاتی را انتخاب کنند که کاملاً مسلط بر موضوع هستند. قرار نیست اموال مردم به ناحق گرفته شود. قرار است شفافیت درست شود و کسانی که اموال نامشروع از طریق اعمال نفوذ، از طریق رانت و اعمال غیرقانونی یا از طریق جرم مرتکب شدند و به دست آوردند به بیت‌المال بازگردد.این اصل 149 قانون اساسی است.

بررسی پرونده‌های بزرگ تنها با مدیریت مسئولان ارشد قوه قضائیه به نتیجه می رسد/پرونده های بزرگ فقط نیازمند پشتیبانی مسئولان قضایی است

باشگاه خبرنگاران جوان: دوباره می‌خواهم به این سوالم بازگردم. الان فرض کنید آدمی را به عنوان مفسد اقتصادی به قوه معرفی کنید قوه این ادم را بررسی نمی‌کند؟

دهقان: بله. اگر الان من مطلع شوم کسی مرتکب فساد اقتصادی شده یا قوه قضائیه خود مطلع شود طبیعتاً می‌روند و معرفی می‌کنند و بررسی می‌شود. ولی واقعیت کشور این است که پرونده‌های کلان فساد اقتصادی تا الان جز با مدیریت مسئولین ارشد قوه قضائیه به نتیجه نرسیده است.

قوه قضائیه معمولاً برای پرونده‌های بزرگ فساد اقتصادی  فرد برجسته را به عنوان قاضی انتخاب می‌کنند و هماهنگی در قوه قضائیه صورت می‌گیرد که بتواند به این پرونده رسیدگی کرد. پرونده‌های بزرگی که الان در ذهن شما وجود دارد با یک قاضی معمولی ...؛ تصور کنید یک آدم معاون رئیس جمهور است، یک پلیس یا قاضی معمولی بدون پشتیبانی حکومت و بدون پشتیبانی رئوس قوه قضائیه نمی‌توانند به این پرونده‌ها رسیدگی کنند. این واقعیت موجود است که تاکنون نشده است. پرونده‌های بزرگ معمولاً پشتیبانی خود مسئولین قوه قضائیه را می‌طلبد.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی سازمان شما می‌تواند، حتی یک بازپرس در این سازمان شما می‌تواند شخصاً ورود کند و فرضا معاون رئیس جمهور را بگوید متهم هستید و بیاید و قرار است محاکمه شوید؟

دهقان: سازمان قاعده خود را دارد. همین الان این وظیفه او خواهد شد ولی افرادی هستند همین الان در قوه قضائیه اگر دادستان متوجه شود معاون ایشان یا هر کس دیگری و یا هر دادستان در هر جایی که صلاحیت و مسئولیت دارد، می‌تواند افراد را احضار کند. این منع قانونی ندارد.

همین الان اگر بفهمند چه وزیر و چه معاون رئیس جمهور و چه نماینده مجلس طبق قانون، می‌توانند احضار کنند ولی صرفاً احضار کافی نیست. قبل از آن باید رصد شود. کار پوشش اطلاعاتی روی فساد انجام شود. از فساد پیشگیری شود. یک سامانه‌ای وجود داشته باشد که اطلاعات در جایی جمع شود و بعد هم اگر قرار شد با فساد برخورد شود و تصمیم گرفته شد که این فساد شکل گرفته است، به محض این که فساد شکل گرفت طبیعتاً باید آن بازپرس و آن سازمان وارد شوند و در عین حال آنها افراد قوی هستند و  پشتیبانی حکومتی دارند.

بی توجهی به فساد در کشورمنجر به بی اعتمادی بیشتر مردم می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر برای این که این بحث را با هم جمع کنیم، قبل از این بگویم دغدغه من برای مطرح کردن این بحث این بود که من می‌خواهم اگر طرحی فرضاً به مجلس آمد و انجام شد، مردم در نهایت بازخورد آن را ببینند. شما هم همین دغدغه را دارید که در نهایت به چون و چرا و در کشوی فلان مسئول و بایگانی شدن در یک جا منتهی نشود.

دهقان: حرف زدن و مخالفت کردن به بهانه‌های مختلف خیلی راحت است. کار کردن سخت است. این را همیشه در ذهن داشته باشید.

باشگاه خبرنگاران جوان: بله می‌خواهیم اجرائی شود. وقتی اجرائی نمی‌شود مردم بی‌اعتماد می‌شوند. این را قبول دارید؟

دهقان: بله. این قبول است ولی وقتی یک فساد در کشور باشد و هیچ کاری هم نشود بیشتر بی‌اعتماد می‌شوند. این چنین نیست که هیچ چیزی نگوییم.

باشگاه خبرنگاران جوان: خیر. اصلاً حرفم بحث حرف نزدن نیست. حرفم نگفتن نیست.

دهقان: نتیجه صحبت شما همین است.

باشگاه خبرنگاران جوان: من می‌بینم آقای دکتر دهقان 10 سال زحمت می‌کشد و طرح‌های مختلف را می‌آورد و در نهایت یک طرح هم اجرائی نمی‌شود.

دهقان: این حرف شما درست نیست. کجا اجرائی نشده است؟

اگر دغدغه فساد دارید بروید از کسانی که طرح های من را خراب کردند سوال بپرسید

باشگاه خبرنگاران جوان: مثلاً طرح اعاده اموال نامشروع و شفاف‌سازی بحث مسئولین زحمت می‌کشید و در نهایت در مجمع تشخیص مصلحت نظام سایت محرمانه مطرح می‌شود در صورتی که در همه دنیا حتی کشورهای غربی مردم می‌توانند اموال مسئولین خود را ببینند.

دهقان: شما وقتی دغدغه مبارزه با فساد دارید باید از من سوال کنید که چرا طرح دارید یا از آن کسی که طرح ما را خراب کردند باید سوال کنید؟

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر شما بگوئید چرا الان نشده است؟ شفاف بگوئید که فرضاً اشکال ما با مجمع است.

دهقان: من شفاف گفتم. همین را گفتم. من چه گفتم پس؟ من گفتم طرح ما 16 ماده است، کسی می‌خواهد قضاوت کند ابتدای صحبت‌ها را نگاه کند، طرح ما 16 ماده بود. درباره این طرح هم قدری احساس می‌کنم شما این را اجمالی نگاه کردید. اگر یک بار این را بخوانید و بگوئید این جا ایراد دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: طرح را سه ماه پیش خود شما به من دادید. به یاد دارید؟

دهقان: خواندید؟

باشگاه خبرنگاران جوان: بله.

دهقان: کجای این طرح ایراد دارد؟ چند بار باید بخوانید. ما طرح را دادیم که افراد نظر دهند. شما بگوئید این طرح کجا ایراد دارد. این دلیل نمی‌شود کسانی که همانند شما مخالف هستند بهترین راه را انتخاب کنند که این نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: من نمی‌خواهم با شما مناظره کنم.

دهقان: شما مناظره می‌کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان: من ابتدا از شما پرسیدم آمادگی حرف شفاف را دارید و شما گفتیدبله و الان ناراحت شدید.

دهقان: چرا ناراحت شوم؟ شما ناراحت می‌شوید. من می‌گویم اگر این را خوانده باشید...

باشگاه خبرنگاران جوان: من می‌گویم این کار موازی است.

دهقان: حرف شما نادرست است.

باشگاه خبرنگاران جوان:یک سوال بپرسم. آقای دکتر دهقان با سابقه مبارزه با فساد چقدر احتمال می‌دهد این طرح به عمل بنشیند و مردم بازخورد را ببینند؟

دهقان: اولاً صد در صد، افکار عمومی وقتی شما به عنوان صداوسیما حمایت کنید، بزرگ‌ترین وسیله برای رسیدن است. افکار عمومی را به سمت این امر ببرید اگر واقعاً نگران هستید این اجرا نشود، اگر مخالف هستید باید بگویید کجای این طرح ایراد دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: من مخالف نیستم. می‌خواهید بدانید نظر من چیست؟ به نظرم هر کسی که به این مردم خیانت می‌کند، دست‌درازی در اموال بیت‌المال می‌کند و از سفره این مردم را می‌دزدد را باید اعدام کرد.

دهقان: پس تا اینجا با هم موافق هستیم. به این می‌رسیم که شما می‌گویید ممکن است اجرا نشود. باید چه کار کرد که اجرا بشود؟

باشگاه خبرنگاران جوان: چه کار کنیم؟

دهقان: باید افکار عمومی اماده شود. نه به عنوان مجری صداوسیما و جوان خوش‌سابقه مخالفت کنیم و بگوئیم ممکن است اجرا نشود.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما نماینده مجلس هستید و بزرگ‌ترین ابزارهای نظارتی را دارید، دولت اگر انجام نمی‌دهد باید جواب دهد. ابزارهای نظارتی خود را استفاده کنید.

دهقان: این هم نظر شما درست است. ابزارهای نظارتی را استفاده می‌کنیم، وقتی قانون داشته باشیم می‌توانیم از ابزار نظارتی استفاده کنیم، وقتی قانون داشتیم می‌توان گفت چرا این قانون را اجرا نکردید؟ وقتی قانون داشتید می‌توانید مطالبه کنید، حتی صداوسیما و خبرنگاران می‌توانند مطالبه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: ابزار دیوان محاسبات، استیضاح و سوال از وزرا را دارید.

دهقان: دیوان محاسبات کار تفریغ بودجه را برعهده دارد یعنی بودجه‌ای که صداوسیما می‌گیرد اگر قرار است لیوان بخرید و کاغذ خریدید می‌گوید چرا کاغذ به جای لیوان خریداری کردید؟ این بحث است. اگر فسادی هم مطلع شد باید به قوه قضائیه اعلام کند.

 

کسانی که آلوده به فساد هستند حتماً با طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان مخالفت می‌کنند

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما این طرح در آخر اجرا می‌شود؟ آیا همه ارکان نظام پشت این طرح می‌ایستند که به بهترین شکل انجام شود؟

دهقان: 100 درصد اجرا می‌شود. این طرح 100 درصد مخالفینی دارد و مخالفین قدرتمندی هم دارد. کسانی که آلوده به فساد هستند حتماً با این طرح مخالفت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا اعمال نفوذ برای انجام نشدن این طرح نمی‌کنند؟

دهقان:کسانی که آلوده به فساد هستند حتماً اعمال نفوذ می‌کنند. کسانی که نگران خود و اطرافیان خود هستند حتماً اعمال نفوذ می‌کنند که اجرا نشود و تصویب نشود. اما در عین حال افکار عمومی به میان آید حتماً این اجرا می‌شود.

شما متولی این هستید که افکار عمومی را پشت این کار بیاورید. اگر در جایی ایراد می‌بینید اعلام کنید. اگر جایی ایراد دارد ما وظیفه داریم همین الان با اینکه در کمیسیون تصویب شده است دوباره راهکار قانونی پیدا می‌کنیم همین ایرادی که شما به ذهن دارید را بررسی کنید.

فیلم کامل گفت‌وگوی «10:10» دقیقه با دهقان عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس

وضعیت فساد را نگران‌کننده می‌دانم/ اگر با فساد برخورد نشود خطر آن از آمریکا و اسرائیل بدتر است

باشگاه خبرنگاران جوان: من چند بار قسم خوردم در اصل موافق هستم.

دهقان: درست شد،  موافق هستید پس یک دغدغه بیشتر ندارید. این است که این تصویب شود و اجرا نشود. درست است؟ راه‌حل چیست؟

راه‌حل کنار گذاشتن این طرح نیست. راه‌حل این است که همه ما صداوسیما، رسانه ها و همه کسانی که تریبون در دست دارند و همه کسانی که می‌توانند افکار عمومی را آماده کنند واقعاً کاری کنیم که این اجرا شود و البته با این اوضاعی که ما داریم و کار کارشناسی که انجام شده است و اینکه قوه قضائیه را وسط آورده‌ایم، قوه قضائیه هم طبیعتاً درباره ماده به ماده آن بحث‌هایی داشته  و درباره این بحث‌های مفصل شده است.

عرض کردم که 14 ساعت با رئیس و معاونین قوه قضائیه برای این طرح جلسه گذاشتیم و ایشان وقت گذاشتند. بعد برای اعاده اموال نامشروع دوباره دو جلسه سنگین، یکی با کل معاونین قوه قضائیه وقت گذاشتیم. پس این کار کارشناسی شده است.

جدای از مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان و کمیسیون قضائی با خود قوه قضائیه که فردا می‌خواهد این را اجرا کند و رئیس مجلس جلسه برگزار کردیم. رئیس مجلس هم خود یک نظراتی داشته است. چند جلسه قبل درباره سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی با ایشان جلسه گذاشتیم برای طرحهایی که با هم ادغام کردیم دو جلسه مفصل با حضور ایشان تصویب کردیم که در واقع تمام کسانی که دست‌اندرکار تصویب و اجرای این طرح هستند در جریان قرار بگیرند.  من وضعیت فساد را نگران‌کننده می‌دانم و اگر با فساد در کشور برخورد نشود خطر آن از امریکا و اسرائیل هم برای کشور بدتر است.

برای مخالفت با مبارزه با فساد راحت ترین راه این است که بگوییم، نمی‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: حتما باید با آن برخورد شود.

دهقان: برای مخالفت با مبارزه با فساد راحت ترین راه این است که بگوییم نمی‌شود؟ راحت‌ترین راه این است که بگوییم قانون داریم؟

باشگاه خبرنگاران جوان: در مذاکره و گفت‌وگو بین ما خواهش می‌کنم من را در مرزی قرار ندهید که مردم تصور کنند من مخالف مبارزه با فساد هستم. خیر، این چنین نیست. من می‌گویم اگر طرحی قرار است داده شود خیلی علمی و پژوهش‌شده باشد و در نهایت اثر این را در جامعه ببینند. از این بحث بگذریم.

دهقان: خیر. مطالبی بیان می‌کنید و باید جواب این را بگیرید. شما برادر دینی ما هستید و نظری دارید و الان ما را دعوت کردید نظر خود را بیان کنید و ما هم باید جواب بدهیم. درست است؟

برای طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان 5 سال کار کارشناسی شده است/ تشکیل سازمان مبارزه مفاسد اقتصادی از مجلس نهم شروع شد

باشگاه خبرنگاران جوان: بله.

دهقان: 5 سال این طرح کار کارشناسی شده است. همه جا هم اعلام شده است. در سایت‌ها اعلام شده است. اولین قدم تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی است و از مجلس نهم شروع شد. دو سال بنده با همه کارشناسان ذی‌ربط این موضوع از وزارت اطلاعات، از قوه قضائیه ... ابتدا که خواستم شروع کنم با هماهنگی رئیس مجلس بود چراکه وی باید حمایت می‌کرد.

ما از قوه قضائیه تقاضا کردیم که نماینده تام‌الاختیار بفرستند و از ابتدا آنها نماینده به اینجا فرستادند و ما از کارشناسان مختلف استفاده کردیم و روی این 5 سال کار شد. بعد اعاده اموال نامشروع که از سال گذشته شروع شده است که طبیعتاً جلسات متعدد انجام شد.حرف‌هایی که شما می‌زنید راحت‌ترین راه مخالفت است بدون این که هزینه این را بپردازید.

مخالفت می‌کنید بدون این که هزینه این را بدهید. شما مخالف هستید بی دلیل و اینکه کارشناسی نشده است، این جواب دارد، 5 سال کار شده است و شما بدون این که ایراد یک ماده را بیان کنید می‌گویید باید کار کارشناسی شود. کجای این کار کارشناسی نشده است؟

من طراح هستم/فرد دیگری اگر طرح برای مبارزه با فساد دارد، اعلام کند

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر به گمانم ما به نتیجه نمی‌رسیم. من می‌گویم طرحی بدهید و قانونی را تصویب کنید که آخر سر، مردم بازخورد این را ببینند. آنقدر این طرح‌ها آمده و مردم ندیده‌اند ...

دهقان:  من طراح هستم. من یک نماینده مجلس هستم. الان فساد نگران‌کننده شده است. بنده برای مبارزه با فساد این طرح‌ها را دارم. فرد دیگری اگر طرح دیگری دارد اعلام کند. به این وضعیت فساد راضی هستید؟

باشگاه خبرنگاران جوان: خیر.

دهقان: باید کاری انجام دهیم یا خیر؟

باشگاه خبرنگاران جوان: بله.

دهقان: الان بنده از ابتدا که آمدم دکترای حقوق دارم و معدل من در لیسانس 18/17 است، یعنی فردی هستم که درس خود را بلد هستم. 4 دوره در مجلس هستم و خود را لایق می‌بینم که بفهمم اینها به چه معنا است. هم رشته من است و هم کار من است. بنده به این نتیجه رسیدم این کار را انجام دهم. شما بگویید چه دولت، چه قوه قضائیه، چه سایر نمایندگان طرح مبارزه با فساد دارد؟ بردارند و بیاورند و بگویند طرح‌شان چیست.

شما درباره این طرح که مجموع 4 طرح را با هم ادغام کردیم اگر نظری دارید اشکالی ندارد به عنوان کارشناس یا شهروند یا شخصیتی این را بیان کنید، ممکن است بگویید این مورد ایراد دارد تا من جواب دهم. شما با دو الی سه جمله مخالفت خود را اعلام می‌کنید. می‌گویید مخالف هم نیستم. اتفاقاً شما مخالف هستید و با دو الی سه جمله مخالفت خود را اعلام می‌کنید.

یک این که می‌گویید نمی‌شود. چرا نمی‌شود؟ این ناامیدی محض است. دو می‌گویید این وضعیت وجود دارد و کافی است. این وضعیت موجود جواب نداده است و مجبور هستیم کار دیگری انجام دهیم. سوم اینکه کارشناسی شود یعنی کارشناسی نشده است. بگویید کجای این کار کارشناسی نشده است؟

این طور باید با من صحبت کنید نه اینکه کلی مخالفت خود را اعلام می‌کنید و بعد می‌گویید من مخالف نیستم. شما مخالف هستید منتهی نمی‌دانید چرا مخالف هستید. سه دلیل می‌آورید که خارج از مخالفت کارشناسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان: صحبت‌های من و شما را مردم می‌شنوند و قضاوت می‌کنند.

دهقان: بله. حتماً قضاوت می‌کنند.

بحث مبارزه با فساد وضعیت از ضروریات کشور است/اگر کسی بگوید این وضعیت خوب است یا مشکل دارد و یا عقل او نمی‌رسد!

باشگاه خبرنگاران جوان: می‌توانم با توجه به این که وقت ما کم است سراغ موضوع و سوال دیگری بروم؟

دهقان: راجع به این موضوع اجازه دهید جمع‌بندی کنیم. بحث مبارزه با فساد وضعیت ضروری در کشور است و کسی نمی‌تواند بگوید این وضعیت موجود خوب است و اگر کسی بگوید این وضعیت خوب است یا مشکل دارد و یا عقل او نمی‌رسد.

این وضعیت موجود خوب نیست و باید کاری انجام شود. منتها کسانی  ممکن است مخالف باشند و این اشکالی ندارد. مخالفان دو نوع هستند. یک نوع از مخالفت ها کارشناسی است و می گویند این ماده ایراد و اصلاً کلیات مشکل دارد و یکسری مخالفت‌ها از این جنس نیستند و از خود نگران هستند و شما هم این را تصدیق می‌کنید. وقتی پرچم مبارزه بلند می‌شود باعث نگرانی یک عده می‌شود، آنها درون حکومت و دستگاه‌ها  هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: قطعاً صاحب قدرت هم هستند.

دهقان: بله. لذا اینها را از هم تفکیک می‌کنیم. کسانی که با این مخالفت می‌کنند نمی‌گوییم نگران خود است، یکسری از نظرات کارشناسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان: یک جایی به من تکه این چنینی انداختید.

دهقان: آن را شوخی کردم و آن زمان هم گفتم؛  یک تعدادی نظرات کارشناسی دارند و ما استقبال می‌کنیم و هنوز هم آماده هستیم. آدم سالم هستند و می‌گویند این جواب نمی‌دهد. دوستانی که مخالفت کارشناسی می‌کنند و نظر کارشناسی دارند، عرض می‌کنم در سال‌های متوالی طرح ما این بوده است و حال طرح شما چیست؟

ما نمایندگان مجلس غیر از زبان چیز دیگری نداریم/طی سالهای گذشته هیچ طرح جامع مبارزه با فساد دست کسی ندیده‌ام

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر قول دهید مدل من با آنها برخورد نکنید. (خنده)

دهقان: ابزار و برخوردی نبوده است. اگر ما را تحریم کنید یک حرفی است. ما چه چیزی داریم که برخورد کنیم. ما همین زبان داریم و غیر از این چیزی نداریم. در مجلس هم زبان است و با همین زبان حرف می‌زنیم و قانون را تصویب می‌کنیم.

ابزار ما زبان است و با این زبان و عقل و توانی که داریم کار می‌کنیم تا کاری انجام شود. دوستانی که مخالفت کارشناسی دارند از آنها تقاضا می‌کنیم طرح ما خوب نیست، شما 5 سال است می‌گویید خوب نیست و کنار بگذارید و ما کنار گذاشتیم و 5 سال اجرا نکردیم. شما چه کار می‌خواهید بکنید. این حرف منطقی است؟ این را تصدیق می‌کنید؟ من می‌گویم این طرح نه، شما چه طرحی دارید؟ یا می‌گویید به وضعیت موجود راضی هستید و یا می‌گویید کاری شود.

ما می‌گوییم با این کار می توانیم انجام دهیم. شما اگر کار دیگری دارید بگویید چیست؟ شما چه می‌گویید. من تا الان در این سال‌های متمادی هیچ طرح جامع مبارزه با فساد هنوز دست کسی ندیدم که بگویند با این طرح می‌توان جلوی فساد را گرفت. این طرحی که ما کار کردیم تنها ننشستیم که خودمان آن را بنویسیم.

همه کارها را با دوستان مرکز پژوهش‌ها بودیم و با کارشناسان بیرون از مرکز پژوهش‌ها کار می‌کنیم و بعد به مسئولین می‌دهیم و کارشناسان و دستگاه قضائی را درگیر می‌کنیم و می‌گوییم راه‌حل این است. آنها چکش‌کاری می‌کنند و ایرادات را بیان می‌کنند و بحث و گفت‌وگو می‌کنیم و به نتیجه می‌رسیم.

یعنی طرحی که حداقل در دو قوه درگیر شده است و از سطح بالا تا کارشناسی درگیر کردیم و قوه مجریه را هم تلاش کردیم درگیر کنیم. عرض کردم با آقای انصاری جلسه گذاشتیم و تقاضا کردیم و نقطه نظراتی داشت و برخی را قبول داشتیم و برخی را قبول نداشتیم. با وزیر دادگستری جلسه گذاشتیم و بحث کردیم و برخی حرف‌ها را قبول داشتیم و برخی را قبول نداشتیم. با کارشناسان ذیربط در دستگاه‌های مختلف نظارتی جلسه می‌گذاریم و ما این کار را کردیم. دوستان می‌گویند این نه، بگویند چه چیزی؟!

باشگاه خبرنگاران جوان: خیلی ممنون آقای دکتر زحمت کشیدید. از شما هم ممنون هستم که امشب ما را تماشا کردید و پیشاپیش عید باسعادت غدیر خم را خدمت همه شما تبریک عرض می‌کنم و لطفاً پایین همین صفحه کامنت های خود را برای ما بگذارید و ما حتماً می‌خوانیم و از آن در برنامه‌های آینده استفاده خواهیم کرد.

دهقان: از همه متشکرم و همه را به خدای بزرگ می‌سپارم. یا علی مدد و خدانگهدارتان باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی نمایندگان مجلس قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۱۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سی و پنجمین جشنواره ملی تقدیر از کارگران نخبه، گروه‌های کارگری و واحدهای نمونه اظهار کرد: دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند. تولید محور همه تلاش های ماست و محور تولید هم کارآفرینی و کارگر است. نقش کارگران در این زمینه بی بدیل است و باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود تا تولید ما هم در کیفیت و هم کمیت رشد کند.

وی ادامه داد: باید محصولی تولید شود که در دنیا بهترین باشد و تولید این محصولات از کشور ما برمی‌آید. استاندارد کف مشخصات یک کالاست و کالای تولدی ما باید در دنیا برتر باشد. در سریلانکا صدور خدمات فنی و ومهندسی انجام شده و ومهندسان آنجا می‌گفتند، کار بسیار علمی و دانش پایه انجام شده است. این کار چند منطوره بود و سد و نیروگاه ایجاد شده بود. مهندسان ما گفتند شاید اولین کاری است که در آن منطقه انجام شده است.

رئیسی ادامه داد: رهبری حکیمانه فرمودند که در جامعه کارگری نخبگانی داریم که مورد بی توجهی قرار می‌گیرند که باید به این نخبگان توجه شود. باید از ایده پردازی حمایت کرد. ایده پردازی در دانشگاه مهم است، اما کسی که در عمل صاحب ایده شده است، باید مورد حمایت و توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه رشد فرهنگ کار در کشور بسیار مهم است، گفت: باید به کار و کارگر توجه شود. عمل برتر و موثر مهم است. بین نماز اول وقت و نماز قضا تفاوت وجود دارد. تاکید دارم کار زمان شناسانه اهمیت دارد. در زمان دفاع مقدس کارهایی در کارخانه‌ها انجام شد که ما را از کشورهای بیگانه بی نیاز کرد. کارهایی که همراه با خلاقیت و نوآوری بود. کارگران ما سابقه این کارها را نداشتند. الان هم به ما جنگ اقتصادی به ما تحمیل شده است که تاکنون جوانان، کارگران و کارفرمایان ما نشان دادند که همچنان که رزمندگان ما سیلی محکمی به دشمن زدند، کارگران ما هم در عرصه اقتصادی سیلی محکمی به دشمن خواهند زد، دشمنان فکر می کنند با تهدید و تحریم می توانند ما را متوقف کنند.

وی افزود: ما رشد تولید، رشد اقتصادی، رشد نوآوری داریم و در حوزه فناورانه رشد داریم.رشد کمی در شرکت‌های دانش بنیان داریم. جامعه کارگری و کارآفرنی ما پای کار است و این جای تقدیر دارد.
رئیس جمهور با اعلام اینکه لایحه امنیت شغلی کارگران در دولت تصویب شده و در مجلس پیگیری می‌شود تا کار سریعتر به نتیجه برسد، خاطرنشان کرد: ثبات شغلی بسیار مهم است. ما امروز شاهیدم که اشتغال در کشور افزایش و بیکاری کاهش یافته و این جای افتخار دارد. زمینه شغل برای تحصیل کردگان بهتر از قبل فراهم شده است. بیمه کارگران ساختمانی بسیار مهم است. وزیر گفته است که موانع این کار در حال رفع است. بیمه کارگران ساختمانی مورد تاکید دولت است.

رئیسی همچنین با بیان اینکه سازوکار قانونی سه‌جانبه دولت، کارفرما و کارگر خوب است و ادامه یابد تا تصمیم مناسب با تورم گرفته شود و قابل دفاع است، افزود: بانک‌ها با اشتغال، مسکن و ازدواج همراهی کنند. تاکید می‌کنم که در پرداخت وام برای این سه موضوع که به رفع دغدغه جوانان کمک می کند، همراهی کنند. باز هم تاکید می کنم که بانک‌ها مساعدت بیشتری داشته باشند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مسئول بانک رفاه کارگران اعلام کردند که آمادگی دارند که برای تسهیلات مسکن کارگران کمک کنند که من از وی تشکر می کنم تا این دغدغه کارگران را حل کنند. سهم مسکن در سبد هزینه خانوداه زیاد است و بنای دولت این است که با امکاناتی که در کشور وجود داردآن را حل کند. یکی از امکانات مهم کشور، زمین است و ممکن در مرکز استان یا تهران زمین نداشته باشیم، اما آن طرف تر از تهران، تبریز یا مشهد و مرکز استان امکان تهیه زمین وجود دارد. از همه مدیران شرکت‌ها و کارخانجات می خواهم همت کنند تا تعاونی‌های مسکن فعال شوند. وزارت راه و شهرسازی آمادگی برای رفع دغدغه مسکن را دارد. مسکن دغدغه مهمی برای کارگران است و باید این دغدغه رفع شود.

رئیسی در ادامه گفت: مهارت ورزی برای همه لازم است برای هر کاری دانش‌افزایی و مهارت افزایی لازم است. مهارت و دانش باید به روز شود. همواره باید نسبت به کسب دانش اقدام کرد. دنیا هم دنیای اطلاعات، ارتباطات و دانش است. در گذشته حرف دولت الکترونیک مطرح بود و امروز بحث دولت هوشمند مطرح است . در سال های گذشته دولت‌ها نتوانستند دولت الکترونیک را اجرایی کنند  و الان 37 درصد دولت الکترونیک محقق شده است. همه ما محتاجیم که دانش‌مان به روز شود و مهارت افزایی و دانش افزایی برای جامعه کارگران هم اهمتی زیادی دارد.

وی در پایان گفت: هزاران کارگر مشغول به کار شده‌اند و کارخانجات تعطیل دوباره احیاء شده اند. تعطیلی کارخانجات مشکلات زیادی در زندگی کارگران ایجاد کرده است. کارخانه‌های زیادی بودند که از گردونه تولید خارج شده بودند و اما الان به چرخه تولید بازگشته‌اند. قریب به 10 هزار کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل به تولید برگشته‌اند. تاکید کرده‌ام که مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای به هر دلیلی تعطیل شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • عارف: باید مسئولانه در صحنه حضور داشت
  • هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • طرح الزام ثبت رسمی اموال غیرمنقول در آستانه نهایی‌شدن
  • مراحل پایانی طرح الزام ثبت رسمی معاملات غیر منقول در مجمع تشخیص
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • الزام به تنظیم سند رسمی یک جراحی حقوقی ـ اقتصادی ـ اجتماعی
  • اشتباه‌ترین تصور برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند | این فیلم را حتما ببینید
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!