Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان بلوچستان گفت: اولین جشنواره ملی موسیقی حماسی و روایی کمالان و دومین جشنواره استانی آواها و نواهای وحدت سیستان و بلوچستان در چابهار برگزار می شود.

حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب به خبرنگار شبستان گفت: از مهمترین نوع موسیقی در بین اقوام مختلف ایران اسلامی موسیقی حماسی و روایی می باشد که انتقال دهنده حماسه ها، داستان ها و به نوعی ادبیات شفاهی آن سرزمین بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حماسه، دلاوری و دلاور مردی ایرانیان در موسیقی پهلوانی و حماسی نمود پیدا می کند و البته این نوع از موسیقی در سیستان و بلوچستان جایگاه خاص و ویژه ایی دارد. چهره هایی همچون ملا کمالان هوت، ملا موسی، ملا غلام قادر، قادر بخش، فیض محمد  در موسیقی حماسی سرآمد بوده اند و در زمان خود با روایت و شرح داستان های حماسی وعاشقانه خود نقش رسانه را ایفا می کردند.

 

وی افزود: در راستای حفظ و اشاعه موسیقی حماسی و پهلوانی در سطح کشور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان با همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار و انجمن موسیقی کشور تصمیم به برگزاری اولین جشنواره موسیقی حماسی و روایی کمالان را دارد و با توجه به برگزاری اولین دوره جشنواره موسیقی آواها و نواهای وحدت در سال گذشته و تاثیر بسیار عمیق آن در بین هنرمندان موسیقی استان و همچنین کشف استعداد های جوان و گمنام در موسیقی استان بنا به ضرورت همزمان دومین دوره جشنواره استانی موسیقی آواها و نواهای وحدت نیز برگزار می گردد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد:شناسایی واعتلای موسیقی حماسی و روایی که در بین اکثر اقوام ایرانی وجود دارد، شناسایی ظرفیت ها و استعدادهای جوان در این نوع از موسیقی نواحی و ایجاد فرصت رشد به آن ها، ایجاد فضایی جهت تبادل اندیشه و فکر بین هنرمندان این نوع از موسیقی ، ایجاد فضای پژوهشی برای پژوهش گران و صاحبنظران موسیقی قومی و نواحی کشور  و کمک به حفظ ادبیات، اشعار و روایت های که به واسطه موسیقی روایی به جا مانده از اهداف برگزاری جشنواره ملی موسیقی حماسی و روایی کمالان است.

 

مسگرانی گفت: جشنواره دو بخش ملی و استانی دارد که در بخش ملی گروه های موسیقی حماسی است که از سراسر کشور دعوت می شوند.

 

وی افزود: این بخش  به صورت غیر رقابتی برگزار می گردد؛ گروه ها با کمک دفتر موسیقی کشور و معاونت هنری هر استان احصا و دعوت می شوند و در طی سه روز در کنار هم به اجرا می پردازند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان نمود: بخش داستانی این جشنواره به صورت گروهی و انفرادی تقسیم می شود.

 

مسگرانی گفت: بخش گروهی رقابتی می باشد که گروه ها براساس فراخوان آثار خود را به دبیرخانه ارسال می کنند و فقط 15 گروه پس از بازبینی آثار به جشنواره راه پیدا می کنند.

 

وی افزود: بخش تک نوازی به صورت رقابتی می باشد که افراد براساس فراخوان آثار خود را به دبیرخانه ارسال می کنند و در هر رشته تک نوازی فقط 10 نفر به جشنواره راه پیدا می کنند.

 

مدیرکل فرهنگ وو ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: رشته های تک نوازی: قیچک بلوچی- قیچک سیستانی- رباب- بنجو- دهلک- دونی- دایره (سیستانی و بلوچی)- دهل و سرنای سیستانی و بلوچی در بخش تک نوازی با هم به رقابت می پردازنند.

 

مسگرانی گفت: تاریخ مراسم افتتاحیه و آغاز بخش رقابت در مرحلۀ دوم 9 شهریور ماه سال 1397 در شهر بندری چابهار می باشد.

 

وی افزود: در این مرحله نفرات و گروه‌های برتر به مدت دو روز با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

 

تاریخ برگزاری مراسم اختتامیه: 11 شهریور ماه سال 1397 در شهر چابهار

 

در این مرحله، مراسم اختتامیه در شهر بندری چابهار برگزار می‌شود و در آن، جشنواره کار خود را با معرفی نفرات یا گروه‌های برگزیده در هر رشته، اهدای جوایز و تجلیل از هنرمندان موسیقی حماسی از هر استان

پایان پیام/291

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته دولت مجلس اردبیل عید قربان مسجد بازی های آسیایی ۲۰۱۸ دولت دعای عرفه مهدویت پژوهش گران موسیقی حماسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۱۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است

امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی در مراسم تکریم، تودیع و معارفه فرماندهان جدید و قدیم پایگاه شکاری برادران شهید دلحامد چابهار که با حضور فرماندهان و جمعی از فرماندهان یگان‌های مستقر در شهرستان کنارک و مسئولان این شهر برگزار شد، گفت: مردم منطقه چابهار و به‌ویژه کنارک از شریف ترین، مهربان‌ترین و وفادارترین مردمان این کشور در استان سیستان و بلوچستان هستند که ثابت کردند در شرایط تحریم استکبار جهانی پای نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و ما به وجود این مردمان افتخار می‌کنیم.

امیرسرتیپ خلبان واحدی در ادامه با بیان اینکه جا به جایی فرماندهان و کارکنان در پایگاه‌ها و یگان‌های نظامی باعث پویایی در آن مجموعه‌ها می‌شود، اظهار کرد: پایگاه شکاری شهید دلحامد چابهار به لحاظ اهمیت و حساسیت یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است و به مدد الهی حضور فرماندهانی لایق، نخبه، کارآمد، توانمند، انقلابی و مسئولیت پذیر در یگان‌های این نیروی الهی باعث پیشرفت نهاجا شده است.

در این مراسم امیرسرتیپ دوم خلبان عبدالله ابکی به سمت فرماندهی جدید پایگاه شهیدان دلحامد منصوب و از خدمات و تلاش‌های امیرسرتیپ دوم خلبان مهدی کرمی تجلیل و قدردانی شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است
  • سعیدی: اگر معادل اختلاس چای دبش صرف زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان می‌شد، دیگر چیزی نمی‌خواستیم
  • برگزاری ۶۰ برنامه فرهنگی در سیستان و بلوچستان
  • حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • اولین محفل شعر ارادت رضوی در هویزه برگزار شد
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • اولین کنسرت در خانه رئال مادرید؛ برنابئو، میزبان فستیوال «دیوانه موسیقی» / عکس
  • غرفه سیستان و بلوچستان در نمایشگاه «اکسپو» با سه محور برگزار می‌شود