Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ امروزه بحران آب مشکلات گوناگونی را در مناطق مختلف کشور با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور به وجود آورده است. با توجه به اینکه حدود 90 درصد از تولیدات کشاورزی ایران حاصل اراضی فاریاب است، کمبود منابع آب، کاهش توسعه کشاورزی و افزایش خسارت در آینده را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین، استفاده از روش ها و فناوری هایی برای بهبود مدیریت بهره برداری از آب ضروری به نظر می رسد. یکی از این راه کارها، گسترش و توسعه فناوری های نوین آبیاری در میان کشاورزان است.


بهره‌گیری از آبیاری‌های نوین در بخش کشاورزی و توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار می‌تواند نقش مهمی در افزایش بهره‌وری داشته باشد.
این درحالیست که در استان زنجان بیش از 50 درصد از باغات و مزارع استان همچنان با روش سنتی آبیاری می شود .

کشاورزان زنجانی نوسانات بازار و گرانی تجهیزات سیستم های آبیاری تحت فشار را عمده ترین علت برای عدم استقبال از سیستم آبیاری نوین می دانند این درحالیست که بعضی از اراضی استان همچون 1600 هکتار از زمین های پایین دست سد کینه ورس با صرف هزینه های زیاد به سیستم های آبیاری نوین تجهیز شده اند ولی این لوله ها در حالی در معرض فرسودگی و نابودی قرار گرفته اند که هنوز طعم آب را نچشیده اند.

 


عباسی کارشناس کشاورزی زنجان به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛گفت : قنات ها به دلیل مصرف بیش از اندازه و وجود تعداد زیاد چاه های مجاز و غیرمجاز و نیز برداشت بیش از حد آب و همچنین استفاده از روش های سنتی برای آبیاری مزارع کشاورزی در چند سال اخیر افت چشم گیری داشته است.

 

وی ادامه داد: اگر بخواهیم منابع آبی استان را حفظ و صیانت کنیم و کشاورزی پایدار داشته باشیم چاره ای جز اجرای سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی نداریم.

عباسی هدف از اجرای سامانه های نوین آبیاری را ذخیره سازی و استفاده بهینه از منابع آبی و جلوگیری از افزایش سطح کشت محصولات کشاورزی ذکر کرد.

 چراغی یکی از کشاورزان استان زنجان است که به اهمیت سیستم های آبیاری نوین به خوبی واقف است او 40 هکتار از زمین های خود را به آبیاری نوین تجهیز کرده است .

وی افزايش عملکرد و بهبود کيفيت محصولات و کاهش هدر رفت آب در مزارع خود را مدیون سیستم آبیاری نوین می داند.

 


داوودی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛گفت: سطح اجرای آبیاری های نوین طی سال گذشته در استان زنجان بیش از 8 هزار هکتار است، از این سطح هم اکنون 5 هزار هکتار به طور کامل اجرایی شده و 3 هزار و 860 هکتار دیگر نیز در حال اجراست.

داوودی خاطرنشان کرد: سال گذشته از 85 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای توسعه آبیاری های نوین در اراضی کشاورزی استان زنجان حدود 53 درصد معادل 48 میلیارد تومان محقق شد و امسال نیز از 32 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده طی مرحله اول برای استان تاکنون 5 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.


مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان یادآور شد: در حال حاضر برای تجهیز هر هکتار اراضی کشاورزی به آبیاری های قطره ای و تیپ مبلغ 10 میلیون تومان و آبیاری بارانی مبلغ 6.5 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض دولتی به کشاورزان پرداخت می شود.

وی همچنین با اشاره به تجهیز1600 هکتار از زمین های پایین دست سد کینه ورس به سیستم های آبیاری نوین می گوید:10 میلیارد تومان از سال 88 تا سال 94 هزینه اجرای این پروژه بوده است که با اتمام خط انتقال آب سد کینه ورس به این مزارع کشاورزان می توانند از مزایای این طرح بهره مند شوند.

محمدی کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزی در این باره به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛می گوید: در استان زنجان 183 هزار هکتار باغ و مزرعه داریم که از این میزان 113 هزار اراضی زراعی و 70 هزار هکتار اراضی باغی هستند.

وی با بیان اینکه با توجه به مطالعات انجام شده نزدیک به 12 هزار هکتار از اراضی استان مستعد اجرای آبیارهای نوین است ادامه داد: از این میزان نزدیک به 42 درصد از این طرح اجرا شده و قابل بهره برداری است و نزدیک به 5 هزار هکتار نیز در دست اجرا است که امیدواریم تاپایان سال زراعی جاری به بهره برداری برسد.


محمدی بهره وری آب ،نیروی کار کمتر، کاهش علفهای هرز، بهبود کمی و کیفی در تولید محصول، افزایش بهره وری، ،کاهش هزینه در واحد سطح ازمزایایی سیتم آبیاری نوین برشمرد.

وی ادامه داد: در سیستم آبیاری تحت فشار برای تولید یک کیلوگرم محصول نزدیک 1/2 متر مکعب آب لازم است در صورتیکه در روش سنتی برای تولید این مقدار 3 متر مکعب آب مصرف می شود و این نشان از اهمیت و حیاتی بودن موضوع سیستم های آبیاری نوین دارد زیرا در غیر اینصورت شاهد مرگ تدریجی آب و در نهایت زمین های کشاورزی خواهیم بود.

کشاورزان ابهری نیز به شدت از  عدم  انتقال آب سد کینه ورس به زمین هایشان  گلایه مندند، یکی از این کشاورزان به خبرنگار ما گفت : چند سالی است که کشاورزان این منطقه منتظر رسیدن آب سد کینه ورس به داخل لوله ها و در نهایت استفاده از آن در زمین های کشاورزیشان هستند ولی این امر نه تنها هنوز محقق نشده است بلکه در برخی جاها لوله ها بدون اینکه مورد استفاده قرار گیرند از بین رفته اند.

نظری کارشناس طرح های عمرانی آب منطقه ای زنجان به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛گفت:مرحله دوم طرح سد کینه که شامل خطوط انتقال و شبکه آبیاری زهکشی است عملیات اجرای آن 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تخصیص اعتبارسال 96- 97 عملیات اجرایی آن انجام می شود در 22 بهمن سال جاری آماده بهره برداری خواهد شد و کشاورزان می توانند از مزایای این طرح بهره مند شوند.


وی تصریح کرد: مساحت این شبکه هزارو588 هکتار است که بین دوشهرستان ابهر و خرمدره تقسیم خواهد شد.

زهرانصیری

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزان بحران آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۱۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم قربان پور ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات موثر اداره امور اراضی جهاد کشاورزی اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات مجموعه جهاد کشاورزی واگذاری ۱۵۲ هکتار از اراضی دولتی به طرح های مختلف کشاورزی و غیره بوده است.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد: در سال جاری باهدف آموزش بهره برداران بیش از ۲۵۰ نفر روز دوره آموزشی برگزار شده و بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از اراضی به طور موثر پیمایش شده که منجر به صدور ۸۰ مورد اخطاریه و ۴۰ مورد اعمال قانون تبصره ۲ ماده ۱۰ وتعداد ۶ مورد ماده ۳ طبق قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری ۱۸ مورد نقشه تجمعی پلاک های دارای رفع تداخلات با سطحی بالغ بر ۳هزار و ۵۰۰ هکتار تهیه شده و۶۳۰ نفربهره بردار با سطحی برابر ۳۵۰ هکتار به اداره ثبت اسناد و املاک جهت سند دار کردن اراضی معرفی شده اند.

قربان پور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۰ مورد ثبت پرونده حقوقی و تعداد ۱۷۳ مورد از پرونده های سنوات گذشته را در سامانه ثبت کرده ایم.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر خاطر نشان کرد: همچنین طرح های اجرا شده در قالب تبصره یک ماده یک ۹ مورد و ۱۳ مورد نیز در قالب طرح های واگذاری اراضی ملی انجام شده است.

کد خبر 6093028

دیگر خبرها

  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • احیا و مرمت قنات مدوئیه
  • انتقال فناوری به حوزه کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران