Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@05:14:47 GMT

نیل سایمون در ۹۱ سالگی به مرگ تلخند زد

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۳۳۶۳۲

نیل سایمون در ۹۱ سالگی به مرگ تلخند زد

نیل سایمون، نویسنده برنده جایزه پولیتزر در سن ۹۱ سالگی به سبب عارضه ذات‌الریه درگذشت. ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر ادبیات و نشر نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، CNN شب گذشته خبر داد نویسنده، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس شهیر آمریکایی که برای آثار کمدیش به شهرت رسیده بود و به عنوان یکی از موفق‌ترین نویسندگان تاریخ آمریکا شناخته می‌شود در طول درمان ذات‌الریه‌اش در بیمارستان پرسبیترین نیویورک درگذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیل سایمون به مدت شش دهه یکی از پایه‌های سرگرمی در آمریکا بود. از اولین موفقیتش در برادوی با «در بوق خود بدم» (1961)، کمتر زمانی را می‌توان یاد داشت که آثار او روی صحنه یا بر پرده نقره‌ای ظاهر نشده باشد. او به همراه وودی آلن فعالیت خود را با نوشتن در گروه سید سزار آغاز کرده بود.

در اواخر دهه شصت او همزمان چهار نمایش در برادوری روی صحنه داشت. فهرستی جزیی از آثار او نشان از اهمیت او بر تاریخ تئاتر آمریکا دارد. پابرهنه در پارک، زوج ناجور، هتل پلازا، عاقبت عشاق سینه‌چاک، زندامی خیابان دوم، خاطرات ساحل برایتون، گمشده در یانکرز و خندیدن در طبقه بیست و سوم مهمترین آثار این نویسنده بزرگ است. سیمون در طول دوران حرفه‌ایش بیش از 30 نمایشنامه نوشت و فیلمنامه‌هایی برای آثاری چون خارج از شهرها،‌ دختر خداحافظی و درست شبیه دوران قدیم را نگاشته است.

سایمون در 1991 برنده جایزه تونی شد و برای «گمشده در یانکرز» جایزه پولیتزر را برنده شد.

اهمیت نیل سایمون در ایران نیز بسیار بوده به نحوی که در هر فصل تئاتری شهر تهران آثاری از این نویسنده طناز روی صحنه رفته است. هم‌اکنون اشکان خطیبی نمایش «پزشک نازنین» سایمون براساس داستان‌های کوتاه چخوف در تماشاخانه دیوار چهارم در حال اجرا دارد.

انتهای پیام/

R1369/P1439/S4,34,35/CT10 واژه های کاربردی مرتبط ادبیات نمایشی تئاتر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ادبیات نمایشی تئاتر ادبیات نمایشی تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۳۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان

رئیس حوزه هنری اصفهان با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار تا پایان تیر است گفت: نخستین دوره جایزه ملی داستان و بازآفرینی پاییز امسال در حوزه هنری اصفهان برگزار می‌شود.


احمد نوری با اشاره به اینکه مواجهه خلاق با پیشینه فرهنگی و تمدن، شاخص ارزیابی آثار ارسالی به نخستین دوره «جایزه ملی داستان و بازآفرینی» است افزود: برای خلق داستان‌های ریشه‌دار و موافق سلیقه روز ِمخاطبان باید به سمت بازآفرینی حرکت کنیم، با توجه به اینکه داستان یک مقوله مهم و تاثیرگذار است که کالا‌های مرتبط با آن مانند فیلم، سریال و انیمیشن در زندگی روزمره نقش محوری دارد و از سو دیگر هجمه فرهنگی نیز با داستان یا هنر‌های مرتبط با آن شکل می‌گیرد.


وی ادامه داد: بخش رقابتی این رویداد که ارسال آثار برای آن آغاز شده شامل تولید و بررسی داستان، رُمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه ِکوتاه، جُستارنویسی و طرح داستان است و بخش ترویجی این جشنواره نیز با برگزاری کارگاه‌های هنری و داستانی است در شهر‌های مختلف ادامه می‌یابد.


نوری گفت: هیچ محدودیتی برای شرکت کنندگان وجود ندارد و همه علاقه‌مندان به نویسندگی در رده‌های سنی مختلف می‌توانند در این جایزه ملی شرکت کنند.

رییس نخستین دوره «جایزه ملی داستان و بازآفرینی» با بیان اینکه با توجه به میزان استقبال امکان تمدید مهلت برای دریافت آثار وجود دارد، افزود: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا تیر امسال به دبیرخانه جشنواره به نشانی dastanvabazafarini.ir ارسال کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • عکس| ترانه علیدوستی در ۲۰ سالگی
  • بزرگداشت «فرانتس کافکا» در جشنواره کارلوی واری
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • جین کمپیون جایزه افتخاری جشنواره لوکارنو ۲۰۲۴ را می‌گیرد
  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • تقدیر از «جین کمپیون» با یوزپلنگ افتخاری لوکارنو
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو