Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@06:38:32 GMT

نقش صنعت گردشگری بر متغیر‌های کلان اقتصادی

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۳۴۴۱۵

نقش صنعت گردشگری بر متغیر‌های کلان اقتصادی

تهران- ایرنا- گردشگری به‌ عنوان صنعتی نوپا با ویژگی‌های بارز و خاص بخش مهمی از فعالیت‌های اقتصادی کشور را به خود اختصاص داده است. لزوم توجه به توسعه این صنعت می تواند سبب ارتقای سطح درآمد و بهبود شاخص های کیفیت زندگی افراد جامعه شود و کشور را به شکوفایی برساند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «نقش گردشگری در افزایش درآمدهای ملی و محلی؛ آوار، دوباره غم بر دوش کرمانشاه و عمل به رسالت الهی ره توشه امام هادی(ع) » از جمله مهمترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که در مطبوعات امروز (دوشنبه) برجسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** نقش گردشگری در افزایش درآمدهای ملی و محلی
توسعه گردشگری در رشد و پیشرفت اقتصادی کشورها نقش بسزایی دارد. صنعت گردشگری می تواند زمینه های پیشرفت را در کشورهای در حال توسعه فراهم آورد زیرا با ایجاد اشتغال، افزایش درآمدهای ملی و محلی، گسترش فرصت های کارآفرینی، سرمایه گذاری و کاهش تنش های سیاسی در دنیای کنونی رهاوردهای بسیاری را به ارمغان می آورد.

روزنامه «دنیای اقتصاد» با درج گزارشی با عنوان «چگونه در بازارهای گردشگری محصولات جدید خلق کنیم؟» نوشت: بهترین محصول، محصولی است که نیازهای خاص مشتری را بهتر می‌شناسد و به او خدماتی می‌دهد که دیگر رقبا به سراغش نرفته‌اند. برای مثال وقتی سال‌های سال مدیر یک هتل یا یک آژانس گردشگری باشید، لازم است به مرور و همگام با تغییرات زندگی مشتریان قدیمی‌تان، محصولات جدیدی ارائه دهید. فرض کنید مشتریان جوان شما حالا به سن تشکیل خانواده و داشتن فرزند رسیده‌اند. آنها ممکن است صاحب فرزندانی باشند که دوست دارند مثل خودشان اهل سفر، دوستدار محیط‌زیست و علاقه‌مند به شناخت فرهنگ‌ها رشد کنند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: در این شرایط راه‌ اندازی تورهای گردشگری مخصوص کودکان و والدین ممکن است بتواند مشتریان قدیمی را برای خرید مجدد از شما ترغیب کند. به‌عنوان نمونه‌ای دیگر، فرض کنید تعطیلاتی طولانی مثل عید نوروز در راه است. در این شرایط بیشتر آژانس‌ها برای سفرهای طولانی و چند روزه پکیج‌هایی را ارائه می‌دهند؛ حال آنکه بسیاری از مردم به دلایل گوناگون به دنبال سفرهای کوتاه‌مدت و یک روزه هستند. به‌عنوان راهکاری دیگر توجه به تغییرات اجتماعی می‌تواند موفقیت‌های بزرگی برایتان حاصل کند. مثلا این روزها بسیاری از مردم به غذاهای کم کالری علاقه‌مندند، برخی گیاهخوار شده‌اند یا حاضرند در قبال دریافت غذاهای ارگانیک مبلغ‌های قابل‌توجهی بپردازند. حالا اگر شما مدیر یک هتل، کافه یا رستوران هستید می‌توانید مثلا با ارائه آبمیوه‌های طبیعی در زمان اولین برخورد و خوشامدگویی به مهمانان جدید یا گنجاندن چند غذای گیاهی در منوی ناهار و شام به این نیاز پاسخ دهید و افراد بیشتری را به سمت خود و محصولات‌تان جذب کنید.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «توریست‌های همسایه در ایران» می نویسد: فعالان اقتصادی معتقدند برخی از این مسافران که از مرز‌های غربی و شرقی وارد کشور می‌شوند نه‌تن‌ها توریست نیستند، بلکه در طول چند ساعت تمام موادخوراکی و کالا‌های اساسی شهر‌های مرز‌نشین را خریداری و از مرز خارج می‌کنند. در شرایطی که رایزن سابق ایران در عراق در گفت ‌وگو با «جوان» ورود توریست‌های کشور‌های همسایه به ایران را یک فرصت تاریخی می‌داند و معتقد است که ایران می‌تواند واسطه خرید و فروش کالا‌های شرق و غرب باشد، فعالان اقتصادی معتقدند برخی از این مسافران که از مرز‌های غربی و شرقی وارد کشور می‌شوند نه‌تن‌ها توریست نیستند، بلکه در طول چند ساعت تمام موادخوراکی و کالا‌های اساسی شهر‌های مرز‌نشین را خریداری و از مرز خارج می‌کنند. این فعالان خروج مواد خوراکی از کشور را تاراج می‌دانند نه فرصت صادراتی.

در ادامه این گزارش آمده است: اخیراً در پی کاهش ارزش پول ملی ایران، اخباری مبنی بر افزایش ورود مسافر و توریست از مرز‌های کشورمان، به ویژه مرز‌های غربی منتشر شده است. موضوع از این قرار است که تعداد سفر‌ها از مرز‌های کرد‌نشین و عرب‌نشین عراق به داخل ایران در یک ماه اخیر افزایش یافته است. برخی از این سفر‌ها که توریستی است و مسافران خارجی با اقامت در شهر‌های زیارتی و سیاحتی مانند شهر‌های شمالی هزینه می‌کنند و باعث رونق صنعت توریسم و گردشگری می‌شود، مشکلی نیست؛ چراکه به گفته کارشناسان رونق این صنعت در ایران می‌تواند حتی جایگزین درآمد‌های ایران از محل فروش نفت باشد، اما موضوع گزارش ما و چالشی که اخیراً ایجاد شده بر سر ورود مسافرانی است که با هزینه اندک وارد شهر‌های مرزی ایران می‌شوند و با خرید انواع موادخوراکی و کالا‌های اساسی که با یارانه دولتی وارد و عرضه می‌شوند، فروشگاه ‌های عرضه مواد‌غذایی در این شهر‌ها را خالی کرده و از مرز خارج می‌کنند.

روزنامه «صبح نو» در گزارشی با عنوان «کلاه گرجی بر سر گردشگران ایرانی» نوشت: گرجستان به یکی از اصلی‌ترین مقاصد سفر و مهاجرت ایرانیان بدل شده است، کشوری در حوزه قفقاز که تعلیق روادید آن بعد از توافق برجام در 26‌بهمن 94 به صورت کامل اجرایی شد و پس از آن بود که به گفته سفیر گرجستان در ایران سفر ایرانی‌ها به این کشور ۶۰۰‌درصد رشد پیدا کرد ونیز به گفته سفیر ایران در گرجستان سفر ایرانی‌ها به این کشور که سال گذشته نزدیک به ۳۵۰‌هزار نفر بود، امسال به یک میلیون نفر رسید. با اعلام این آمار، سوال‌های گوناگونی به ذهن خطور می‌کند که مضمون همه‌شان یک چیز است؛ چرا گرجستان؟ برخی از کارشناسان از منظر اقتصادی موضوع را بررسی کرده و گفته‌اند که شاید بتوان برابری تقریبی نرخ ارز این کشور با کشورمان را که به‌طور غیرواقعی تعیین می‌شود و هزینه سفر را به‌طور مصنوعی پایین‌تر می‌آورد ازجمله مهم‌ترین دلایل این رشد دانست.

در ادامه این گزارش آمده است: امان‌اله قرایی‌مقدم، جامعه ‌شناس به «صبح‌نو» درباره علل هجوم ایرانیان به کشوری نظیر گرجستان می‌گوید: این اتفاق مربوط به فضای موجود جامعه است، از اینکه افراد احساس آرامش و آسایش ندارند و خواسته‌ها و نیازهایشان هم از نظر روحی و روانی و شادی و نشاط و آزادی بیان و پوشش، رفع محرومیت‌ها و محدودیت‌ها برآورده نمی‌شود به کشورهای دیگر کوچ می‌کنند و چون گرجستان از نظر فضا و شکل و امکانات مطبوع است به مقصد ایرانیان بدل می‌شود. این نشان می‌دهد که فضای جامعه نتوانسته امکاناتی را فراهم کند که افراد جامعه احساس آرامش و آسایش کنند، بنابراین کسانی که دست ‌شان به دهن‌شان می‌رسد و من به‌هیچ عنوان این اقدام را تأیید نمی‌کنم برای اینکه مخرب و خانمان‌برانداز است و اقتصاد کشور را نابود می‌کند و فرزندان این افراد ویژگی‌های ایرانی را ندارند و از بسیاری جهات مضرر است، در حال رفتن هستند. موضوع دیگر‌ این است که اصولاً فرهنگ شرقی و غربی باهم فرق می‌کند، در فرهنگ شرقی کسی از وطنش دل نمی‌کند، اما در تفکر غربی افراد بریده می‌شوند اما کشورهایی نظیر ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و گرجستان نزدیک به ایران هستند در اینجاها ساکن می‌شوند.

** دوباره غم زلزله بر دوش کرمانشاه
روز گذشته زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر در حوالی تازه آباد کرمانشاه و در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داد، این زمین لرزه دو کشته و ۲۵۳ مصدوم داشت. خبرها از بسیج عمومی در امداد رسانی به زلزله زدگان حکایت دارد. ایران سرزمینی زلزله خیز است که مناطق مختلف آن همواره در معرض خطر دائم قرار دارند. بنابراین باید با تجهیز کردن، نظارت متعهدانه در ساخت و سازها، تجهیز بیمارستان‌ها، پیش‌بینی برای حوادث غیر مترقبه، تجهیز امکانات امداد رسانی و... در مقابل بلایای طبیعت ایستادگی کرد.

روزنامه «صبح نو» با درج مطلبی با عنوان « زمین لرزه دوباره به جان غرب ایران افتاد» به گفت وگو با هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه پرداخت و نوشت: در پی این حادثه جاده نیز ریزش داشت که بلافاصله آن را رفع کرده‌ایم. وقوع زلزله باعث ریزش کوه در گردنه سیاه طاهر در مسیر ثلاث باباجانی به جوانرود و انسداد آن شد ولی برای دسترسی به مناطق زلزله‌زده جاده فرعی از مکان قابل دسترسی بود. در حدود ساعت دو نیمه شب بود که زلزله در جنوب شرق تازه آباد اتفاق افتاد. این زلزله که 5.9 ریشتر قدرت داشت حدود 25‌کیلومتر با مرکز زلزله‌ای که آبان ماه سال گذشته در این مناطق رخ داد، فاصله داشت. تا این لحظه 255 نفر مصدوم داشته‌ایم که اکثر آن‌ها به صورت سرپایی مداوا شده‌اند. کشته‌های این زلزله دو نفر ذکر شده بود که یک مادر باردار با فرزند هشت ماهه بوده و این فرزند هشت ماهه خود یک کشته به‌حساب آمده و با این حساب آمار کشته‌ها به سه نفر افزایش یافته است. البته می‌توان گفت هر سه فرد فوت شده به صورت غیر مستقیم در این اتفاق جان خود را از دست دادند چرا که آن فرد دیگر نیز مردی 70 ساله بود که به هنگام زلزله دچار حمله قلبی شده و متاسفانه به همین علت جان خود را از دست داد.

در ادامه این مطلب می خوانیم: حدود 10 ماه از زلزله کرمانشاه کرمانشاه می‌گذرد. ساخت و سازها در کرمانشاه کم و بیش ادامه دارد و با این حال نیز یک زلزله دیگر به ویرانی‌ها اضافه کرده و علاوه‌بر آن آرامش نسبی ساکنان آن منطقه را بر‌هم‌زده است. 443 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای احداثی و 365 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تعمیری پرداخت شده است. همچنین تاکنون 150میلیارد تومان کمک بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت شده که با این رقم در مجموع تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات و کمک بلاعوض بین زلزله‌زدگان توزیع شده است. حدود 150میلیارد تومان نیز در قالب خدمات به زلزله‌زدگان ارائه شده که شامل توزیع سیمان رایگان، آواربرداری، نقشه‌کشی، پی کنی و هزینه‌های صدور پروانه است.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «کرمانشاه؛ دوباره زلزله دوباره بی‌خانمانی» نوشت: انگار زلزله در کرمانشاه تمامی ندارد، هنوز کمتر از یکسال از تاریخ زلزله 7.3ریشتری کرمانشاه گذشته است. در این مدت نیز هر از گاهی اخبار متعدد درباره زلزله، هول و هراس ناشی از آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود. روز گذشته نیز زلزله‌ای به بزرگی 5.9ریشتر در حوالی تازه آباد و در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داد. بر اساس گفته‌های زمین‌ شناسان و زلزله‌شناسان زلزله بلای خانمان‌سوز نیست، بلکه مدیریت‌های غیر کارشناسی شده، صرفه‌جویی‌های بیجا در ساخت و ساز و بی‌توجهی به ایمنی در ساخت و سازها باعث شده تا هر لحظه در کشور هول ناشی از وقوع زلزله وجود داشته باشد. در حالی که کشور ژاپن با تدابیر علمی توانسته زلزله را مدیریت کند و خسارت‌های ناشی از آن را به حداقل برساند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: در یکسال اخیر بسیاری از مردم هنوز در چادر و کانکس زندگی می‌کنند، نه آب و نه برق و نه امکاناتی برای زندگی دارند، این مردم بیشتر از یکسال است که در چنین وضعیتی زندگی می‌کنند. یکی از اهالی سر پل ذهاب به خبرنگار «آرمان» درباره خسارت‌های زلزله می‌گوید:‌ به دلیل زلزله‌های پی در پی مردم وحشت‌زده هستند و زندگی در کانکس را بر زندگی در منازلشان ترجیح می‌دهند. بهروز خسروی می‌افزاید: این زلزله ادامه‌دار همچون زلزله 21 آبان هولناک بود، اما چون منطقه زلزله‌زده است، خسارتی به‌دنبال نداشته است. به گفته او هم اکنون ساختمان‌های نوسازی که در طول یکسال اخیر ساخته شده ترک برداشته‌اند و افراد همچنان در کانکس‌ها زندگی می‌کنند. این ساکن سر پل ذهاب درباره سقوط کوه به دلیل زلزله می‌افزاید: بر اثر پس لرزه‌های آینده به شکل کامل کوه فرو می‌ریزد.

روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «زلزله زدگان «باباجانی» کرمانشاه» به گفت وگو با رضا خواجه ای»، رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه پرداخت و نوشت: با توجه به حضور تیم‌های بازسازی در منطقه از دقایق اولیه وقوع زمین لرزه، تیم‌های ارزیاب کارشان را آغاز کرده‌اند. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد، خسارت زیادی به واحدها وارد نشده و تاکنون 4واحد تخریب شده است.

خواجه‌ای افزود: با توجه به اینکه در زلزله آبان ماه سال گذشته بیشتر واحدهای تخریب شده در منطقه ثلاث باباجانی بوده و اغلب این واحدها تاکنون بازسازی یا بهسازی شده، میزان تخریب‌ها زیاد نبوده است. در اصل این 4 واحد نیز قدیمی ساز بوده و هیچ کدام از واحدهای جدید آسیب ندیده است. در همان ساعات اولیه مدارک مالکان خانه‌های تخریبی به ستاد بحران رسیده و در روند بازسازی قرار گرفته‌اند. تیم‌ های ارزیاب تا بررسی‌های کامل در منطقه حضور دارند و آمار نهایی بزودی اعلام خواهد شد، اما ارزیابی اولیه ما این است که میزان تخریب ‌ها کم باشد. هر چند وقوع این زمین لرزه‌ها سبب نگرانی مردم شده، اما این نوید را می‌دهد که با بازسازی و نوسازی واحدهای فرسوده می‌توان تا حد زیادی از آسیب‌های احتمالی در امان ماند.

در ادامه این مطلب آمده است: این زلزله مورد تردید است؛ چراکه عمق این زلزله کمتر از عمق 24 کیلومتری زلزله 21 آبان است. علاوه بر آن گسلش روز 21 آبان 96 یک گسلش فشاری و از نوع راندگی بوده، ولی گسلش بامداد امروز یک گسلش قائم و به صورت امتداد لغز است. این تفاوت‌ ها ما را به این نکته می‌رساند که در منطقه با یک ‌رخداد ثانویه مواجه هستیم که این زلزله ثانویه در همان پهنه زلزله 21 آبان سال 1396 رخ داده است. همین زلزله‌ای که در ساعت 2 و 43 دقیقه بامداد امروز رخ داده، پس لرزه‌هایی داشته است و می تواند ادامه داشته باشد. در این منطقه احتمال این که مجدد از این نوع زلزله‌ها رخ دهد، وجود دارد.

** عمل به رسالت الهی ره توشه امام هادی(ع)
امام علی النقی(ع) دهمین پیشوای شیعیان در 15 ذیحجه 212 هجری دیده به جهان گشود، دورانی که حاکمیت جور عباسیان زمینه های افول ارزشهای اسلامی را فراهم آورده بود و با ایجاد فشار و محدودیت بر خاندان امامت و پیروان آنان، اجازه روشنگری را به امام هادی(ع) نمی داد. دهمین امام پیشوایان توانست با عمل به رسالت الهی خویش و با درایت و بینش توحیدی والاترین معارف توحیدی و اعتقادی را برای مسلمانان تبیین کند و راه سعادت حقیقی را به آنها نشان دهد.

روزنامه «خراسان» در یادداشتی با عنوان «مقابله امام هادی (ع) با انحرافات فکری» نوشت: دوران امامت امام هادی (ع) در شرایطی آغاز شد که استیلای خلفای عباسی بر ممالک اسلامی، شرایط را هر روز برای پیروان و دوستداران اهل‌بیت(ع) سخت‌تر می‌کرد. تنگناها و محدودیت‌های شدیدی که متوکل عباسی برای امام هادی(ع) و پیروانشان ایجاد کرده بود، از یک سو و فعالیت های غالیان که اعتقادات ناب شیعی را هدف تیرهای انحراف خود قرار داده‌بودند، از سوی دیگر، شرایط دوران امامت آن حضرت را بسیار حساس کرده بود. در این بین، امام هادی(ع) با اتخاذ رویکردی قاطعانه در برابر غُلات، به مقابله با اندیشه‌های انحرافی آن ها پرداختند و شیعیان را از معاشرت با آن ها، برحذر داشتند. آن حضرت همچنین، مانند پدران بزرگوارشان، از دعا به عنوان ابزاری برای ترویج فرهنگ ناب اسلامی و معرفی اهل‌بیت(ع) و آموزه‌های آن بزرگواران بهره می‌بردند.

در ادامه این یادداشت که به قلم استاد جعفریان نگاشته شد، می خوانیم: مبارزه با ظلم و ستم :از آشکارترین مفاهیم مقبول شیعه، مبارزه با ستم است. این مطلب به روشنی در دعاهای رسیده از امام هادی علیه السّلام به چشم می خورد. دعایی مانند «دعاء المظلوم علی الظالم»، به طور مستقل، دعایی است که در آن از خداوند علیه ستم ستمکاران و جباران استمداد شده است. این درست است که در دعای مذکور، از میان بردن ستم به خدا واگذار شده است، اما در واقع، می تواند هدف از آن، آگاه کردن مردم از وجود ستم و وجوه مختلف آن در جامعه باشد که این، خود قدم اساسی برای از میان بردن آن است. این دعا پس از ستم و اهانتی که متوکل نسبت به امام علیه السلام روا داشت، از سوی آن حضرت انشا شد که آشکارا جنبه سیاسی دارد. مشکلات درونی جامعه شیعه کمتر از مشکلاتی نبود که از خارج و به وسیله دشمنان بر آن وارد می شد. به ویژه که مشکلات درونی در افزایش مشکلات خارجی تأثیر مستقیم داشت. به همین دلیل، امامان شیعه علیهم السلام، به هر شکل ممکن، سعی داشتند تا دامن تشیع را از لوث غلوّ پاک و غلات را از خود طرد کنند و به این وسیله، راهی برای حل مشکلات درونی پیدا کنند.

روزنامه «ایران» با انتخاب یادداشتی با عنوان «تعلیم مکتب در قالب دعا» که به قلم اسماعیل علوی نگاشته شد، می خوانیم: پیش از این پیامبر اکرم(ص) خبر این ولادت را داده و اوصاف نوزاد را این‌گونه برشمرده بود: «... از صلب او – امام جواد(ع) – فرزندی متولد می‌شود که نه ظالم و نه سرکش است، بلکه نیکوکار و مبارک، پاکیزه و نیکوست... لباس آرامش و وقار بر اندام او پوشانده شده و علوم نزد او به ودیعت نهاده شده است» 0ولادت امام هادی(ع) در روستایی در اطراف مدینه – صریا – و از مادری گمنام –‌ام ولد - از اهالی مغرب زمین و به دور از چشم اغیار حکایت از شرایط خاص حاکم بر آن دوره دارد. در آن دوران جهان اسلام در آستانه تحول مهمی بود که خبر آن به نقل از بزرگان دین به تواتر رسیده بود. براساس این اخبار دوران میلاد مهدی موعود امام زمان(عج) نزدیک بود و این امر مستلزم آماده کردن گروه یاران و شیعیان برای استقبال ازاقتضائات عصری جدید می‌بود. در تعیین روز ولادت امام هادی(ع) شش روایت ذکر شده است، همچنان که در سال ولادت آن حضرت نیز میان 212 و214(ه.ق) اختلاف نظر وجود دارد.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: دلیل نقل روایت‌های مختلف در سال و روز تولد امام هادی(ع) پوشیده بودن خبر آن حتی از برخی یاران و نزدیکان خاندان رسالت است. زیرا دستگاه حاکمه با اطلاع از نزدیک بودن میلاد مصلح جهانی، مهدی موعود(عج) در صدد بود تا از طریق جاسوسان خود، بلافاصله پس از اطلاع، اولاد ذکور از نسل پیامبر(ص) را در نطفه از بین ببرد. از این‌رو امام هادی(ع) دریک روستا و از مادری گمنام و به دور از چشم جاسوسان دستگاه عباسی متولد شد و پدرش- امام جواد(ع)- برای آنکه پیروانش راه را گم نکنند آن حضرت را به «ابن الرضا» ملقب نمود تا نسبتی معنوی میان فرزندش با امام علی بن موسی الرضا(ع) برقرار و خط درخشان امامت از طریق امام هادی(ع) استمرار یابد. امام هادی(ع) از خاستگاه هدایت الهی برخوردار بوده و به‌دلیل بهره‌مندی از تعالیم مکتب اسلام، علاوه برآگاهی بخشی‌های سیاسی و تاریخی جمعی که با امام در ارتباط بودند به تقویت بنیه ایمانی و اعتقادی آنان پرداخت و جمعیت صالحان را شکل داد.

روزنامه «قدس» در مطلبی با عنوان «راهبردهای امام هادی(ع) در برابر جنگ فرهنگی عباسیان» به گفت وگو با حبیب الله احمدی پرداخت و نوشت: متوکل عباسی تریبون های رسمی را در اختیار داشت و با استفاده از این امکان تا توانستند فضایل نداشته عباسیان را مطرح کرده و جایگاه اهل بیت (ع) را زیر سوال بردند. یکی از تربیون ها نمازجمعه بود. ائمه جماعات و خطیب هایی که به نام خلیفه خطبه می خواندند و ثناگوی وی بودند، تا توانستند در زمنیه تبلیغات علیه عترت رسول الله سمپاشی کردند. تریبون دوم متوکل هنر و شعر بود. متوکل شاعران چابلوسی را تطمیع کرده و آن ها نیز در ازای دریافت کیسه های زر و سیم برای متوکل شعر سرودند. یکی از شعرای بنام به نام ابی الجنوب ابیات راوانی در شان متوکل با این مضمون سرود که ملک و پادشاهی متوکل برای دین و دینای مردم سلامت و آسایش است.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: امام هادی(ع) در برابر سیاست بازی متوکل دست به برنامه ریزی سیاسی ، فرهنگ و اجتماعی زد که نتیجه آن گسترش فرهنگ شیعی در سرزمنی اسلامی بود. اما همه همت خود را بر حفظ تشکل همسو با امامت نهادند تا جامه را از نی بحران عبور دهند و موفق شدند. موقعیت اجتماعی امام هادی(ع) شرایط را به گونه ای رقم زد که در تبعید از مدینه به سامرا مانند امام رضا مورد استقبال مردم واقع شدند و نه تنها از شان امام کاسته نشد بلکه در کانون توجه مردم واقع شدند در حالی که دین اسیر سیاست عباسیان شده بود امام هادی تشکل شیعه را حفظ کردند مساله دوم هدایتگری امام برای قیام هایی بود که علیه عباسیان به راه افتاده بود زیرا هدف این قیام ها ستم ستیزی بود که ادعای عدالت محوری متوکل را ناکارآمد می کرد.

پژوهش**9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تحليل روزنامه ها اجتماعي و فرهنگي 5 شهريور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۴۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره‌های آموزشی فعالان صنعت گردشگری در یزد

هما خورشیدی معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: دوره صرفه‌جویی انرژی در تأسیسات گردشگری و دوره بازآموزی راهنمایان گردشگری از سری دوره‌های آموزشی توانمندسازی شاغلان صنعت گردشگری، امروز و فردا در یزد برگزار می‌شود.

وی افزود: این دوره‌ها به صورت رایگان با محوریت این اداره‌کل و توسط مؤسسات آموزشی خدمات گردشگری و باهدف آشنایی با مباحث روز صنعت گردشگری برای شاغلان و فعالان این صنعت برگزار می‌شود و در پایان برای هر کدام از شرکت‌کنندگان گواهینامه صادر می‌شود.

خورشیدی، ضمن اشاره به اهمیت آموزش و بازآموزی فعالان صنعت گردشگری گفت: تأمین نیروی انسانی ماهر یکی از مهمترین بخش‌های تاثیرگذار در حوزه گردشگری است که با حمایت دفتر مطالعات و آموزش گردشگری کشور و به منظور ارتقای سطح شاغلان این صنعت زمینه اجرای دوره‌های توانمندسازی فراهم شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • ارائه توانمندی‌های گردشگری کردستان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • برگزاری دوره‌های آموزشی فعالان صنعت گردشگری در یزد
  • رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت و گاز بود
  • استقبال فعالان عرصه‌های اقتصادی از پروژه‌های تفریحی شرکت توسعه اصفهان
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز بود
  • برنامه‌ریزی برای عملیاتی شدن ۶۴ پروژه کلان استان فارس
  • هنرمندان صنایع دستی در اکسپو ۲۰۲۴/ حضور فارس با بسته‌های گردشگری
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد