Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-07@02:52:33 GMT

پایانی برای مریخ‌نورد محبوب زمینی‌ها

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۳۴۶۶۲

پایانی برای مریخ‌نورد محبوب زمینی‌ها

شواهد اخیر حاکی از آن است که آپورچونیتی از دست توفان‌های مریخ جان سالم به درنمی‌برد و احتمالاً برای همیشه غیرفعال خواهد شد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ساینس آلرت، مریخ‌نورد آپورچونیتی رکورد طولانی‌ترین زمان اقامت در سیاره سرخ را دارد اما توفان گردوغبار مریخ، آینده این کاوشگر را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آپورچونیتی به اندازه یک کیف گلف است، در ژوئن سال 2003 به فضا فرستاده شد و در ژانویه 2004 روی مریخ فرود آمد. قرار بود این کاوشگر تنها سه ماه روی سیاره سرخ فعال بماند؛ اما 15 سال است که روی این سیاره زندگی می‌کند. این کاوشگر با استفاده از انرژی خورشیدی صدها کیلومتر را در مریخ طی کرده است.

اما به نظر می‌رسد که آپورچونیتی این اواخر دچار مشکل شده است. دو ماهی است که توفان‌های گردوغبار کل سطح مریخ را دربرگرفته‌ است. این مریخ‌نورد در 10 ژوئن به خواب رفت و هنوز ارتباطی با زمین برقرار نکرده است.

توفان گردوغبار هر چند سال یک بار در مریخ روی می‌دهد و این سیاره را با مهی قرمز رنگ می‌پوشاند؛ اما ناسا می‌گوید که توفان اخیر یکی از شدیدترین مواردی است که تاکنون اتفاق افتاده است.

این مه قرمز رنگ مانع از رسیدن نور خورشید به سطح سیاره می‌شوند، همچنین گردوغبار این توفان روی پنل‌های خورشیدی آپورچونیتی را پوشانده است. به همین دلیل پنل‌های خورشیدی این مریخ‌نورد قادر به جذب نور و تبدیل آن به انرژی الکتریکی نیستند.

این شدیدترین توفانی است که آپورچونیتی تجربه کرده است. با این حال سازمان فضایی آمریکا امیدوار است که مریخ‌نورد محبوبش از این حادثه جان سالم به در ببرد و بعد از پایان یافتن این توفان با زمین ارتباط برقرار کند.

انتهای پیام/4056/4021

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۴۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی علت فوت کارگر معدن زغالسنگ کوهبنان توسط دستگاه قضایی

به گزارش خبرنگار مهر، علی محبوب پور، صبح دوشنبه به خبرنگاران گفت: بلافاصله پس از کسب گزارشی مبنی بر وقوع حادثه و فوت یکی از کارگران معدن زغالسنگ رسیدگی به موضوع در دستور کار دستگاه قضائی قرار گرفت و صورتجلسه با حضور شاهدان و همکاران فرد متوفی تنظیم گردید.

وی افزود: تحقیقات مقدماتی درباره علت فوت این فرد در حال انجام می‌باشد و نظر قطعی، پس از اعلام نظر پزشکی قانونی و بازرسان مربوطه و اداره کار اعلام خواهد شد.

محبوب پور، بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در معادن تاکید کرد و گفت: در صورت اثبات تخلف، قصور و کوتاهی از جانب کارفرمایان و مسئولان مربوطه با افراد خاطی برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

کد خبر 6098009

دیگر خبرها

  • پنج نشانه‌ای که شاید وجود موجودات فرازمینی را ثابت کند
  • بررسی علت فوت کارگر معدن زغالسنگ کوهبنان توسط دستگاه قضایی
  • آغاز عملیات آسفالت معابر کوی نورد اهواز
  • ماه در وضعیت اوج زمینی قرار می‌گیرد
  • امید برای یافتن حیات در زیر مریخ زنده شد 
  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش هفتم) + دانلود جدول رصد
  • تقویم نجوم 1403 (بخش هفتم) + دانلود جدول رصد
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • ماه و سیاره مریخ به یکدیگر نزدیک می‌شوند
  • از وطنم ایران تا شب‌نورد؛ با تارِ لطفی + فیلم