Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > موسیقی - ایلنا نوشت: درحالی‌که مهران مدیری در تازه‌ترین کنسرتش قطعه «سوغاتی» را به صورت باکلام اجرا کرد، ناصر چشم‌آذر (تنظیم‌کننده این قطعه) هیچ وقت نتوانست برای اجرای آن به صورت باکلام مجوز بگیرد.

مهران مدیری در تازه‌ترین کنسرتش که چهارشنبه سی‌ام مرداد و پنجشنبه اول شهریور 97 در برج میلاد برگزار شد، ترانه‌ای را خواند که خاطرات بسیاری را زنده کرد؛ ازجمله خاطره اجازه نیافتن ناصر چشم‌آذر برای اجرای همان اثر با حضور خواننده و درنهایت بسنده کردن او به اجرای موسیقی بی‌کلام «سوغاتی» در کنسرت‌هایش.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیری پیش از خواندن ترانه «سوغاتی» گفت: ترانه‌ای را که می‌خواهم برایتان بخوانم برای اولین بار است که دارد خوانده می‌شود و در این همه سال اصلا خوانده نشده است.

این صحبت‌های مدیری با تشویق ممتد تماشاگران همراه شد و او گفت: چقدر همه‌مان از این ترانه خاطره داریم؛ نسل قدیم، نسل وسط و نسل جدید. ما به اردلان سرفراز، شاعر نازنین این ترانه زنگ زدیم و از او اجازه گرفتیم و او با بزرگواری گفت بخوانید. تنظیم این اثر هم از دو عزیزی است که روح هر دویشان شاد باشد؛ محمد حیدری و ناصر چشم‌آذر.

خانواده زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر در متنی که در همین خصوص نوشت: ‎«پیدا کردن و دسترسى به آثار ناصر چشم‌آذر و خانواده او که همواره میراث‌دار آثارش بوده و هستند، اصلا کار سختى نیست!

‎ناصر چشم‌آذر براى اجراى یکى از ترانه‌هاى معروف و پرطرفدارش به نام «سوغاتى» در کنسرت خود، مدت‌ها دوید و تلاش کرد تا بتواند آن را با خواننده مورد نظرش در برج میلاد اجرا کند که بى‌ثمر ماند و به او اجازه داده نشد. درنهایت تنها موسیقى بى‌کلام آن به صورت ارکسترال اجرا شد و متاسفانه براى همین اجرا هم مورد مواخذه قرار گرفت تا بهانه‌اى باشد که از اجراى کنسرت بعدى‌اش در سالنی که مدنظر ایشان بود، ممانعت شود. این بى‌معرفتى یکى از همان موانع بى‌دلیل و سلیقه‌اى بود که در زمان خودش روح مرحوم را خراشید و به شدت دلش را شکست.

‎اما حالا چه اتفاقى افتاده است که مهران مدیرى مى‌تواند به راحتى و باکلام آن را در همان برج میلاد اجرا کند و به قباى هیچکس هم برنخورد؟!

‎سوال اینجاست که چطور براى صاحب اصلى اثر اجازه اجراى باکلام داده نشد ولى براى دیگران امکان‌پذیر شد؟! اما موضوع اصلى، رنجش خاطر مولف اثر نیست چراکه در طول دوره هنریشان از این بى‌عدالتی‌ها بسیار دیدند و دل شکسته شدند که این اتفاقات در واقع فقط براى بزرگان فرهنگ و هنرمندان راستین این سرزمین بوده است و بس.

‎موضوع اصلى این است که مهران مدیرى دیگر چرا، بدون کسب اجازه از خالق اثر «سوغاتى» را اجرا کرده است؟! مگر آن رفته، وارث و باقى ندارد؟! اگر تنظیم یک ترانه رکن اصلى یک اثر باشد، مگر نه اینکه این هنر ناصر چشم‌آذر بوده که همراه صداى خواننده، شعر زیباى ترانه و سازنده ملودى، سرایش آن را تبدیل به آوازى جاودانه کرده که تا هنوز جارى و زنده باقى بماند؟!

‎انتظار مى‌رفت که مهران مدیرى به عنوان هنرمندى تاثیرگذار در سطح جامعه، این رفتار فرهنگى را مى‌داشت تا به پاس حفظ زحمات خالق اثر و تاثیر او در موسیقى این سرزمین هم که شده احترام را مراعات مى‌کرد تا حرکت او الگویى باشد براى سایرین در آینده تا جان کلام این حرفش در همان شب که «فقط خودمان باید به داد خودمان برسیم» هم در حد یک شعار شبه‌شهروندى باقى نماند و رنگ حقیقت به خود بگیرد.

‎خود استاد در قید حیات که بود تعصب و حساسیت بالایى نسبت به حفظ و رعایت حقوق فرهنگى و معنوى آثار همکارانش داشت و همیشه انتظار داشت جوانان هم، اصول استاد و شاگردى و حقوق پیشکسوتى را رعایت کنند که به آن کمال معرفت مى‌گفت. به امید آینده.»

241241

 

کلید واژه‌ها : مهران مدیری - ناصر چشم آذر - کنسرت -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مهران مدیری ناصر چشم آذر کنسرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۵۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟

مهران مدیری مدتی است با تولید و پخش برنامه «اسکار»، در کنار پیگیری ماجرای اختلافش با صداوسیما بر سر «دورهمی» و اخیرا هم خبر ساخت سریال جدیدش، نگاه‌ها را به خود معطوف کرده است.

به گزارش ایسنا، ماجرای اختلاف نظر میان مهران مدیری و صداوسیما، با امتداد شکایت این سازمان از سازندگان «دورهمی» و جلوگیری از پخش قسمت‌های جدید برنامه  مدیری، به مرحله‌ی تازه‌ای نرسیده اما متوقف هم نشده است.

اختلاف‌نظرها میان صداوسیما و مهران مدیری از آن زمان بار دیگر بالا گرفت که عنوان شد، مدیری قصد ساخت برنامه‌ای با نام «اسکار» را برای شبکه نمایش خانگی دارد و در حالی که مجوز تولید این برنامه از سوی خود ساترا داده شده بود، شائبه‌هایی مبنی بر جلوگیری از پخش وجود داشت. با این وجود و در حالی که بحث‌ بر سر «دورهمی» و شکایت صداوسیما از مهران مدیری ادامه داشت، این کارگردان «اسکار» را ساخت که این روزها در شبکه نمایش خانگی هم در حال انتشار است.

به تازگی هم خبرهایی مبنی بر ساخت سریال جدید مهران مدیری با عنوان «پدر قهوه» عنوان شده اما هنوز به تایید رسمی نرسیده است؛ هرچند این کارگردان از آن دسته افرادی است که معمولا ترجیح می‌دهند پروژه‌هایشان را در بی‌خبری و در عین حال با توسل به انتشار اخبار غیررسمی پیش ببرند.

در اخباری که منتشر شده، عنوان شده است که «پدر قهوه» را می‌توان پروژه‌ی جدید مهران مدیری پس از برنامه‌ی «اسکار» دانست؛ رئالیتی‌شویی که اتفاقا استقبال چندانی هم از آن نشد و حالا داستان سریال جدید، در فضا و ساختاری کاملا متفاوت، حول موضوع مافیای قهوه در ایران می‌گذرد.

گویا قرار است ژاله صامتی ـ بازیگر محبوب سریال زیرخاکی ـ بازیگر نقش اول زن این سریال باشد. مهران مدیری نقش رئیس مافیای قهوه را ایفا کند و سام درخشانی هم یکی از نقش‌های محوری پدر قهوه را بر عهده بگیرد. همچنین از ترکیبی که برای بازیگران در نظر گرفته شده، می‌توان از همین حالا فضای کمدی کار و شباهتش با آثاری چون مرد هزار چهره یا هیولا را متصور شد.

هرچند مدیری حدود ۱۴ سال پیش، سریال «قهوه تلخ» را هم در شبکه نمایش خانگی ساخته بود و حالا نام «پدر قهوه»، این سریال را هم به یاد مخاطبان می‌اندازد؛ سریالی که در قالب سی‌دی و دی‌وی دی منتشر می‌شد و به عنوان پرفروش‌ترین سریال رسانهٔ خانگی لقب گرفت. با این حال ناتمام ماندن انتشار «قهوه تلخ»، برای همیشه برگی پرسش‌برانگیز را در کارنامه این هنرمند و حتی شبکه نمایش خانگی رقم زد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ذوق خانم بازیگر برای ازدواج با مهران مدیری!
  • ذوق خانم بازیگر برای ازدواج به مهران مدیری!
  • (ویدئو) نعیمه نظام‌دوست: دوست دارم با مهران مدیری ازدواج کنم
  • نعیمه نظام‌دوست: دوست دارم با مهران مدیری ازدواج کنم؛ واکنش مدیری را ببینید | ویدئو
  • خواستگاری مهران مدیری از نعیمه نظام دوست
  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • «پدر قهوه»؛ سریال جدید مهران مدیری درباره چیست؟
  • بعد از «اسکار» مهران مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • مقایسه‌های مهران مدیری که مسئولین باید با شنیدنش آب شوند!