Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@09:50:15 GMT

سؤال از رییس جمهوری؛ آری یا خیر؟

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۳۷۶۲۷

سؤال از رییس جمهوری؛ آری یا خیر؟

در شرایطی که رییس جمهور کشورمان باید فردا سه شنبه-۶ شهریور- برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان با محوریت نابسامانی های اقتصادی کشور در مجلس حضور پیدا کند، فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس دیدگاه‌های مختلفی پیرامون این قضیه مطرح کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نظام های سیاسی که سیستم تفکیک قوا وجود دارد، وظایف هر یک از قوا در قانون اساسی مشخص شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس در جمهوری اسلامی ایران نیز قانون اساسی شرح وظایف و اختیارات قوا و در ضمن مسئولیت هر قوه را تعیین کرده است. در این راستا مسئولیت اجرای قانون اساسی، انتخاب و عزل وزیران، ریاست هیئت وزیران، توشیح قوانین و عهدنامه‌ها برخی از مهمترین مسئولیت‌هایی است که بر عهده رییس قوه مجریه یا رییس جمهور است.

از سوی دیگر طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی علاوه بر وضع قوانین، حق نظارت مستمر بر اجرای قوانین را هم برعهده دارد(اصل ۷۶) و در راستای این حق «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند(اصل ۸۴).» در نتیجه نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی نیز به استاد قانون و آیین نامه، می توانند از اختیارات قانونی خود استفاده نموده، وظیفه نظارتی خود را به انجام برسانند.

حال در شرایطی که نوسانات نرخ ارز و دلار و گرانی هایی که به تبع آن ایجاد شده، نوعی نابسامانی را در عرصه اقتصادی کشور رقم زده است و دو وزیر دولت روحانی را از طریق استیضاح از کار برکنار کرده است، ۸۰ نماینده مجلس نیز با امضای طرح سوال از رییس جمهور و طی مراحل آیین نامه ای، درخواست حضور رییس قوه مجریه در مجلس و پاسخگویی به سوالاتشان در صحن علنی مجلس را مطرح کرده اند؛ طرحی که از زمان اعلام وصول در مجلس، اما و اگرهای بسیاری به دنبال داشته و قرار است فردا (سه شنبه- ۶ شهریور)  شکل عملیاتی به خود بگیرد.

نمایندگان بدون توجه به شرایط و نظر دولت سؤالات خود را طرح می‌کنند

حمید رضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با انتقاداتی که در فضای رسانه ای در خصوص زمان یا شرایط طرح سوال از رییس جمهور مطرح شده است، گفت: نمایندگان مجلس، سؤال از رییس جمهور را چند ماه پیش یعنی زمان بروز مشکلات اقتصادی و نوسان‌های شدید ارزی و مسائلی که به دنبال آن اتفاق افتاد، شروع کردند. 

وی تأکید کرد: اگر این مسائل رفع شده بود، چه بسا خود این نمایندگان نیز می‌گفتند شرایط فعلی برای طرح سؤال مناسب نیست، اما به لحاظ اینکه در این چند ماه هیچ یک از این مسائل رفع نشده، نمایندگان در نظر دارند بدون در نظر گرفتن شرایط و نظر دولت سؤالات خود را مطرح کنند.

نماینده مردم اصفهان با ابراز امیدواری برای اینکه کار نظارتی مجلس در فضای کاملا منطقی، با آرامش، رعایت انصاف، عدالت و تقوا صورت گیرد و رییس جمهور نیز پاسخگو باشد، تأکید کرد: در شرایط فعلی مهم این است که رییس جمهور قبول کرده در مجلس حاضر شود.

آیا مجلس به وظایف خود عمل کرده است؟

محمد کیهانی، رییس حزب ندای ایرانیان، شعبه اصفهان نیز به خبرنگار ایمنا گفت: نظارت و مورد پرسش قرار دادن یک رکن رکین مانند ریاست جمهوری هر چند یکی از حقوق نمایندگان است، اما در مقابل یک انتظار و سؤال نیز برای مردم ایجاد می کند که آیا مجلس خود قبل از اینکه وضعیت کشور به این سمت و سو برود و اوضاع تا به این حد وخیم شود، به وظایف خود به صورت کامل عمل کرده است یا خیر؟!

مردم نا امید نیستند؛ بلکه عصبانی هستند

کیهانی افزود: نقد عمده ای که بر عملکرد دولت وارد است، به حوزه اطلاع رسانی، به ویژه صحبت رو در رو با مردم بر می گردد که دولت در آن دچار مشکل است.  از رییس جمهور تقاضا می کنیم حال که نمایندگان مجلس خواستار پاسخگویی وی شده اند، از کلی گویی پرهیز کند و به صورت شفاف به سؤالات نمایندگان پاسخ دهد تا ذهن مردم روشن شود.

وی تأکید کرد: مردم و اکثر طرفداران دولت بیش از اینکه ناامید باشند، عصبانی هستند و این عصبانیت با شفافیت و بیان واقعیت‌ها کاهش پیدا می کند. مردم در طول سال های گذشته همراهی خود را با نظام و دولت های مختلف اعلام کرده اند و حال نوبت دولتمردان است.

ضعف مدیریتی داریم و رییس جمهور باید پاسخگوی آن باشد

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس نیز در این رابطه به ایمنا گفت: در حال حاضر نوعی سردرگمی در تیم اقتصادی دولت وجود دارد و ما نمی دانیم که تصمیم گیرنده اصلی دولت در موضوعات اقتصادی چه کسی است؟ چندین سال است شرایط بانک مرکزی به نحوی است که مردم و نمایندگان به عملکرد آن اعتراض دارند، ولی تغییری در آن مشاهده نمی شود، وزیر اقتصاد هم گفته است که بانک مرکزی تحت نظر من نیست.

وی تصریح کرد: بنابراین قطعاً در مقطع فعلی ضعف مدیریتی داریم. تمام اقداماتی که خارج از کشور علیه ما انجام می‌شود می تواند  ۵ یا ۱۰ درصد تأثیرگذار باشد، ولی۹۰ تا ۹۵ درصد مشکلاتی که پیش آمده مربوط به داخل کشور و ناشی از ضعف مدیریت است. در نتیجه به نظر نمایندگان مجلس رییس جمهور باید در این خصوص جوابگو باشد. متاسفانه اعتماد بین مردم و مسئولان از بین رفته است و رییس جمهور باید با یک جراحی بزرگ که انشالله انجام خواهد داد، این اعتماد از بین رفته را برگرداند.

پیگیر پاسخگویی دولت هستیم، اما استعفا نه!

محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان گفت: دولت باید با فرمایشات مقام معظم رهبری به صورت تکلیفی برخورد کند و وارد فاز تحلیلی نشود که سخنان ایشان نیز جز حمایت از دولت نبود پس آنها باید رهنمون ها را به گوش جان بشنوند.

وی با بیان اینکه برخی به دنبال استعفای دولت هستند، اظهار کرد: اگر کسی می گوید دولت باید استعفا دهد حرف بی اساس زده است و حتی ما که منتقد دولت بوده و با حمایت دولت هم به مجلس نیامده ایم، به هیچ عنوان پشت دولت را خالی نکرده و با طرح این مباحث مخالفیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح موضوع ناکارآمدی دولت اشتباه است؛ چرا که دولت باید بماند، پاسخگو باشد و بر آن نظارت شود؛ همه باید به دولت کمک کنند و دولت نیز مسئولیت خود را به مرحله اجرا درآورد.

رییس جمهور عوامل بحران زا را معرفی کند

فضل الله صلواتی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز با بیان اینکه زمان طرح سؤال از رییس جمهور را مناسب نمی داند، گفت: با این وجود حال انتظار داریم با توجه به اینکه رییس جمهور باید در جلسه مجلس حاضر شود و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد، در رابطه با گروه‌هایی که در ایجاد مشکلات و گرفتاری‌ها دخالت داشته‌اند، دولت در سایه و این مسایل صحبت کند، باید بگوید عوامل فساد در جامعه و عوامل بحران چه کسانی بوده اند و چه افرادی تلاش دارند جامعه را به سمت اضمحلال پیش ببرند.

در این موقعیت سوال از رییس جمهور به صلاح نیست

مرتضی طهرانی دبیر منطقه‌ای حزب اتحاد ملت ایران نیز در رابطه با طرح سؤال از رییس جمهور گفت: کلیت طرح سوال از رییس جمهور حق قانونی نمایندگان ملت است، اما در این موقعیت که کشور در معرض تهدید و تحریم‌ و آماج حملات خارجی است، نیاز است که انسجام ملی حفظ شود، بنابراین افرادی که در صدد حفظ انسجام ملی هستند، بایدهمگی در یک هدف مشترک، متحد باشند. از این رو،  به نظر من در این موقعیت مطرح کردن طرح سوال از رییس جمهور به صلاح نیست.

گزارش از پاتریک ساهاکیان- خبرنگار سیاسی ایمنا

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اقتصاد ایران سوال از رئیس جمهور شفافیت فساد اقتصادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۷۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران،  رحمت عباس‌نژاد سرستی در نشست هم‌اندیشی نمایندگان و منتخبان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی با هیاُت رئیسه دانشگاه مازندران به ماموریت‌های توسعه استان مطابق سند آمایش آموزش عالی در استان اشاره کرد وگفت:  جایگاه برتر صنعت دانش‌بنیان، مدرن و دوستدار محیط زیست در کشور، تامین حیات و بقای محیط زیست شکننده و منحصر به‌فرد استان، کاهش اتکای اقتصاد استان به رشد بخش مستغلات و بازار زمین، مدیریت و حکمرانی سیاسی _ اداری شمال کشور، مدیریت و نظارت بازرگانی در سطح فراملی و ملی در شمال کشور و مرکزیت گردشگری طبیعی، ورزشی و فرهنگی در سطح ملی و شمال کشور ازجمله ظرفیتهای موجود برای دستیابی به توسعه بیشتر مازندران است.

دکتر عبدالوحید فیاضی منتخب مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این‌که برای بهبود وضعیت استان و کشور و ماموریت‌هایی که در این زمینه بر دوش داریم، باید وارد یک تعامل و مراوده شویم، گفت: آن تعامل، منجر به پیشرفت خواهد شد و ما را به مدار توسعه‌یافتگی نزدیک می‌نماید.

دکتر فیاضی با تاکید بر این مطلب که دانشگاه مازندران با پیشینه بسیار خوب و عناصر کارآمدی که از نخبگان علمی هستند، برای کشور ما کارساز است، تصریح کرد: باید مراتب مراوده و ارتباطات ما با دانشگاه معنادار و هدف‌مند باشد و برای خارج‌شدن از بن‌بست، باید مشکلات را مشخص کرده و راهبرد‌های برون‌رفت از آن را نیز مشخص نماییم و وارد گردونه‌ای شویم که با کار تعاملی، مشکلات و مسایل جامعه و کشور را حل نماییم.

دکتر غلامرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست به مسایل و مشکلات استان اشاره کرد و گفت: مازندران عقب‌افتادگی‌های جدی دارد و مشکل اساسی که به نظر بنده سد راه پیشرفت و توسعه استان است موضوع بین سازگاری محیط زیست و پیشرفت و توسعه استان است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به پیشرفت‌های علمی که در کشور در حال انجام است و در سطح دانشگاه‌ها هم بسیار مشهود و محسوس می‌باشد، انتظار می‌رود برای حل مشکلات و مسایل استان نیز به طور جدی دانشگاه‌ها وارد عمل شود.

دکتر شریعتی خاطرنشان کرد: از دانشگاه مازندران با توجه به امکانات و عناصر علمی موجود در آن، انتظار می‌رود مشکلات محیط زیستی و پسماند و ... را حل نماید. دانشگاه مازندران باید شجاعت و جسارت لازم را برای حل معضلات استان با کمک صنعت داشته باشد. ما دانشگاه را برای حل علمی مشکلات نیاز داریم.

دکتر احمد فاطمی منتخب مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این نکته که دانشگاه باید نشاط و امید را به جامعه تزریق کند، گفت: دانشگاه باید جامعه‌ای را که دارای رخوت است، امید را در آن جامعه تقویت نماید.

دکتر فاطمی با انتقاد از برخی از مسوولان به دلیل مواجهه غیراصولی با حضور دانشجویان در فعالیت‌های سیاسی صحیح گفت: اساتید دانشگاه با طرح و ایده به میدان بیایند. از دانشگاه می‌خواهیم در بخش‌های مختلف اقتصادی، گردشگری، پسماند و ... ورود کند و در حل معضلات استان مشارکت فعال داشته باشد.

دکتر حسن حسن‌نتاج منتخب مردم بابل در این نشست با تاکید بر این‌که حل نظام مسایل و مشکلات اساسی کشور باید علمی باشد نه هیاتی و گعده‌ای، گفت: دانشگاه ظرفیت خوبی است که متاسفانه از این ظرفیت، هم در استان و هم در کشور غافلیم.

دکتر حسن‌نتاج یکی از ایرادات دانشگاه‌ها را تقسیم شدن آنها دانست و افزود: از نکات مهم و قابل تامل در دانشگاه‌ها این است که اعتماد به نفس در میان دانشجویان از بین رفته است. اساتید دانشگاه‌ها باید تلاش کنند تا حس خودباوری در بین دانشجویان شکوفا شود که در غیر این‌صورت، قطعا با مهاجرت بیشتر نخبگان مواجه خواهیم بود.

منتخب مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، یکی از چالش‌های اصلی استان مازندران را فقدان زیرساخت‌های لازم برای توسعه و پیشرفت عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: مجمع نمایندگان استان، ظرفیت بسیار خوبی است که می‌بایست آن را جدی گرفت و از این فرصت در راستای تامین زیرساخت لازم به خوبی استفاده نمود.

دکتر علی‌اصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: این جلسات می‌تواند در گام اول، دل‌ها را به یکدیگر نزدیک نماید که با این‌کار، افکار هم می‌تواند به تعالی بیاندیشد. افکار مختلفی که موجب خیر و صلاح مملکت و تعالی استان بشود.

دکتر باقرزاده با تاکید بر این نکته که مازندران را به عنوان یک کلان‌شهر می‌شناسیم، اظهار داشت: در بحث منطقه آزاد، تمامی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی پای کار آمدند و من معتقدم که تمام نمایندگان استان می‌بایست با اتحاد، برادری، وفاق و همدلی و به صورت یکپارچه برای توسعه و تعالی استان مازندران تصمیم بگیرند و عمل کنند.

 ایزدی‌فرد معاون دانشجویی دانشگاه مازندران به اهداف این معاونت در دانشگاه اشاره کرد و افزود: عمده هدف ما در معاونت دانشجویی دانشگاه، سلامت دانشجویان است.

دکتر مرتضی علویان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران با تاکید بر این‌که دانشگاه مادر استان می‌تواند مدیریت کلان استان را برعهده بگیرد، گفت: بسیاری از طرح‌های ما در مازندران، فاقد پیوست فرهنگی است در حالی‌که پیوست فرهنگی بسیار مهم و کارساز است.

دکتر قشقاوی منتخب مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی نیز که به‌عنوان یکی از مازندرانی‌ها در مجلس حضور دارد، میهمان این نشست بود، بزرگ‌ترین عامل افزایش سکته و سرطان، بی‌توجهی به معضل زباله است که باید حسابی و جدی در این خصوص فکر کنیم، اظهار داشت: خوش‌بختانه زمینه فراهم است و فقط اهتمام ویژه مسوولان را لازم دارد. متاسفانه استان ما به خاطر بی‌توجهی به بازیافت و زباله در مرز سرطان‌پروری قرار دارد.

دکتر قشقاوی با بیان این‌که در این دوره از مجلس شورای اسلامی، افراد قوی و باسابقه‌ای از استان مازندران به مجلس راه یافتند، اظهار داشت: به فضل الهی، حضور شما نخبگان و افراد قوی در مجلس باعث شکوفایی بیشتر استان مازندران شود.

دکتر علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست به توانمندی‌های استان مازندران اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های استان مازندران بسیار بالاست. نادیده گرفتن استان مازندران در سطح ملی نیز، اشتباه بزرگی است. در هیچ کجای کشور نمی‌توانید این امکانات و ظرفیت‌هایی که در مازندران است را مشاهده کنید. ما در مازندران هم دشت داریم، هم کوه، هم دریا، هم جنگل و ...

کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی افزود: جایی که می‌تواند از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوبی استفاده کرده و مشکلات استان را برطرف نماید، دانشگاه است. در گذشته، مسوولان استان، دانشگاه‌ها و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها را ندیدند که امروز ما در حوزه پسماند مشکل داریم. اگر کارگروه‌های تخصصی آن زمان ایجاد می‌شد، اکنون ما این مشکلات را نداشتیم.

دکتر بابایی کارنامی در بخش دیگری از سخنانش به استفاده درست از نخبگان دانشگاهی در سایر کشور‌ها اشاره کرد و افزود: ما در حوزه‌های مختلف از دانشگاه‌های خود غافل شدیم. اکثر کشور‌هایی که موفق هستند به این خاطر است که دانشگاه‌های خود را وارد اتاق‌های فکر خود کرده‌اند. در بحث اقتصاد دریامحور هم نتوانستیم تا به امروز از این ظرفیت‌های علمی موجود در دانشگاه‌ها استفاده نماییم. ان‌شاءالله با تشکیل مجمع نمایندگان استان، باید به سرعت برنامه ریزی کرده و از این استراتژی در راه اعتلای استان بهره بگیریم.


دکتر یحیی کامیابی معاون اداری، مالی و پشتیبانی دانشگاه نیز در این نشست، با تاکید بر این‌که ۹۰ درصد اعتبارات صرف دستمزد و حقوق می‌شود، گفت: در سال گذشته با کمک نمایندگان استان به‌ویژه نماینده شهرستان بابلسر، اعتبار دانشگاه مازندران افزایش یافته است و انتظار داریم برای کسب موفقیت‌های بیشتر، کمک‌های بیشتری به دانشگاه مازندران شود.

دکتر کامیابی با گلایه از این‌که مسوولان استان، ۳درصد بودجه متوازن ما را به سایر دستگاه‌ها اختصاص می‌دهند، اظهار داشت: ما انتظار داریم که این اعتبار به دانشگاه‌های استان مازندران نیز اختصاص یابد.

دکتر جمال قاسمی معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به کارکرد کشوری و جهانی دانشگاه‌ها گفت: ما نباید به دانشگاه‌ها نگاه محلی داشته باشیم که بعضا به دانشگاه‌ها آسیب خواهد رساند. نگاه ما این است که اثرپذیری علمی دانشگاه باید در جامعه احساس شود.

دکتر قاسمی افزود: دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت، از وظایف مهم مجلس شورای اسلامی است. از نمایندگان انتظار داریم که راه برون‌رفت کشور ما از مشکلات موجود را که توجه ویژه به دانش بنیان و دانش‌پایه است در دستور کار قرار دهند. زیرا اگر از فرصت‌ها استفاده نکنیم، همان فرصت‌ها بعدا به چالش تبدیل خواهند شد.

دیگر خبرها

  • رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال دخالت نظامی در اوکراین خبر داد
  • تقاضای سروری از مردم درخصوص دور دوم انتخابات
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده
  • مردم با مشارکت حداکثری نمایندگان را پرقدرت راهی مجلس کنند
  • حضور پرشکوه مردم در آزمون بزرگ انتخابات
  • دولت رئیسی می‌خواهد کارگران را از مشارکت در تعیین دستمزدشان کنار بگذارد
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • تصویب لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت