Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@17:21:52 GMT

رباط تاریخی عباس آباد مرمت و بازسازی شد

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۳۹۰۹۵

رباط تاریخی عباس آباد مرمت و بازسازی شد

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تایباد گفت: مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در توسعه فرهنگی کشور نقش بسزایی دارد.

به گزارش قدس آنلاین، عبدالرحیم تاج محمدی، اظهار کرد : در راستای بازسازی بناهای تاریخی شهرستان تایباد و گسترش فرهنگ گردشگری در این منطقه مرزی مجموعه تاریخی عباس آباد با قدمت دیرینه از دوره صفویه مرمت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اتمام عملیات اجرایی کاهگل کشی پشت بام این بنا در مساحت ۲۵۰۰ مترمربع، افزود:عملیات کاهگل کشی و اصلاح ناودانهای این اثر تاریخی با اعتبار ۱۵۰ میلیون ریال در سال جاری آغاز شد و پس از انجام کار مداوم به اتمام رسید.

تاج محمدی بیان کرد: همچنین عملیات خاکبرداری از داخل حجره ها و اصطبل‌ها و انجام آجر فرش حیاط مرکزی این مجموعه تاریخی با اعتباری به ارزش ۳۳۰ میلیون ریال در حال انجام است.

وی به موقعیت گردشگری این بنا اشاره کرد و افزود: این رباط در میانه دشتی وسیع به فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر تایباد و بر کناره راه قدیمی این شهر به تربت جام واقع شده است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد گفت: اثر تاریخی عباس آباد در زمان آبادانی و رونق خود از جمله کاروانسراهای معتبر خراسان محسوب می گردید که به دلیل فضاهای متعدد و دارا بودن امکانات رفاهی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و از یادگاری های معماری دوره صفویه در خراسان رضوی است.

وی اظهار کرد: این مجموعه تاریخی شامل رباط، قلعه و محوطه تاریخی مربوط به اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی است. این اثر تاریخی شهریور ۱۳۷۸ با شماره دو هزار و ۳۸۶ در  است فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و افتخاری برای مردم این خطه مرزی است.

تاج محمدی در ادامه به شناسایی ۲۵ اثر تاریخی در بخش های مرکزی و میان ولایت اشاره و بیان کرد: اطلاعات این آثار پس از تایید کمیته ثبت استانی به منظور ثبت در فهرست آثار ملی به کمیته ثبت کشوری سازمان میراث فرهنگی ارسال می شود. تاکنون ۹۵ اثر تاریخی در تایباد شناسایی و ۴۵ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تایباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۳۹۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری مهر، احسان زهره وندی از برگزاری ۱۵ جلسه شورای فنی استان و ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی طی سال ۱۴۰۲ خبر داد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: بیش از ۲۰۷۲ اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت میراث ملی شده است.

وی با اشاره به وسعت و تعدد آثار تاریخی در خراسان رضوی افزود: بیش از ۸۲۵ نفر ساعت در شورای فنی خراسان رضوی پیرامون مسائل مرمتی و حفاظتی میراث فرهنگی بحث و بررسی شده است.

زهره وندی تصریح کرد: انجام طرح پژوهشی مطالعات راهبردی پهنه تاریخی شهرستان نیشابور اولین طرح و پروژه پارکینگ (ساختمان چند منظوره) واقع در بافت تاریخی تربت جام آخرین طرحی بود که در شورای فنی میراث فرهنگی خراسان رضوی بررسی و به نتیجه رسید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بیشترین تعداد طرح‌های بررسی شده در شورای فنی میراث فرهنگی خراسان رضوی در شهرستان‌های نیشابور و مشهد بوده است.

کد خبر 6081869

دیگر خبرها

  • منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز
  • تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه
  • تعیین ردیف بودجه برای حفظ و مرمت آثار تاریخی اراک
  • کسب رتبه سوم چهارمحال و بختیاری در مرمت بنا‌های تاریخی
  • هزینه۱۳ میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه
  • ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد