Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:49:00 GMT

سد شفارود برای تأمین آب پایدار منطقه احداث می شود

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۴۰۰۶۳

سد شفارود برای تأمین آب پایدار منطقه احداث می شود

رشت - ایرنا - وزیر نیرو در حاشیه بازدید از پروژه در حال احداث سد شفارود واقع در شهرستان رضوانشهر در غرب استان گیلان گفت: این سد با هدف تأمین آب پایدار منطقه ساخته می شود.

به گزارش ایرنا رضا اردکانیان روز دوشنبه در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح مطالبی درباره سد شفارود اظهار داشت: رعایت مسائل زیست محیطی اهمیت زیادی دارد چراکه این مهم، جزو اولین های زندگی همه محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ارتباط با تحقق وعده های داده شده درباره اتمام سد شفارود افزود: انتظار داریم سرعت کار این پروژه بیشتر شود تا نیمه سال آینده، وعده های داده شده درباره افتتاح سد به تحقق بپیوندد.
وزیر نیرو با اشاره به در دست اجرا بودن 355 پروژه در بخش های آب و برق استان گیلان با اعتباری بالغ بر شش هزار و 500 میلیارد تومان، سد شفارود را یکی از مهمترین این پروژه ها ذکر و اضافه کرد: برای پشتیبانی از طرح های عمرانی منطقه، همه مسئولان استان، در سرعت بخشی به این پروژه ها کمک های شایانی انجام داده اند.
اردکانیان در خاتمه اضافه کرد: بانک مرکزی نیز با وجود همه تنگناها، در گشایش اعتبارات مورد نظر همکاری های موثری با ما داشته است.
سد شفارود با هدف تأمین آب مورد نیاز کشاورزی منطقه و جلوگیری از عوارض خشکسالی ها به میزان 45 و نیم میلیون متر مکعب، تأمین آب مورد نیاز زیست محیطی به میزان 33.8 میلیون مترمکعب، تأمین آب شرب به میزان 23 میلیون متر مکعب در سال، تأمین آب مورد نیاز صنایع به میزان 10 میلیون متر مکعب در سال، کنترل سیلاب های فصلی و تولید انرژی برق آبی به میزان سالانه 25.3 گیگاوات ساعت در حال احداث بوده و در حال حاضر از پیشرفت 40 درصدی برخوردار است.
سد شفارود در شش کیلومتری جنوب غربی شهرستان رضوانشهر و 65 کیلومتری غرب رشت بر روی رودخانه شفارود درحال ساخت است که مطالعات آن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انجام و در دهه 60 با بازنگری در این مطالعات، عملیات اجرایی آن در سال 1369 آغاز شده است. از آغاز شروع ساخت این سد با چالش های زیادی مواجه شد و اختلاف نظر بین طرفداران محیط زیست و مجریان ساخت سد شفارود ، ادامه ساخت آن را طولانی کرد.
سد شفارود قبل از دولت یازدهم به دلیل مشکلات مالی پیشرفت فیزیکی خیلی کمی داشت و بیش از 20 سال انجام مطالعات این سد راکد مانده بود که با پیگیری های جدی صورت گرفته در دولت تدبیر و امید، بصورت فاینانس مطرح شد و اولین فاینانسی بود که در کشور راه افتاد ضمن اینکه مشکلات زیست محیطی سد شفارود نیز حل شده است.
رودخانه شفارود با آورد متوسط 174 میلیون متر مکعب در سال، یکی از منابع آب موجود در غرب استان است؛ کارشناسان ساخت سد مخزنی شفارود را برای تأمین آب شرب سالم و مطمئن ساکنان منطقه ضروری و حیاتی می دانند.
شهرستان رضوانشهر در 75 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
پیش از این بازدید، نیروگاه برق آبی سد آیت الله بهجت (شهربیجار) با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید. همچنین خط انتقال از خروجی سد آیت الله بهجت به تصفیه خانه آب استان گیلان با حضور اردکانیان آغاز شد.
بهره برداری از تلمبه خانه فاضلاب شرق رشت، بهره برداری از طرح جامع آبرسانی به 12 روستای شمالی آستانه اشرفیه، بازدید از سدهای شفارود و پلرود و شرکت در جلسه شورای اداری گیلان از دیگر برنامه های سفر وزیر نیرو به استان است.
7293/2007

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد وزير نيرو سد شفارود گيلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۰۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، عباس سارانی در جلسه مدیریت بحران شهرستان زیرکوه گفت: در حال حاضر تمامی سدهای استان در وضعیت پایدار و سالم هستند و ورودی و خروجی به مخازن سدها به صورت لحظه ای کنترل شده و برای مهار سیلاب های احتمالی آمادگی کامل را دارند. 

سارانی با تکذیب خبر شکسته شدن سد در این استان گفت: سازه‌‌های کوچکی که برای مهار آب و سیلاب احداث می‌شود، سد نیستند بلکه بند خاکی نامیده می‌شوند. 

وی با بیان اینکه دو بند خاکی در حاجی آباد بر اثر سیلاب دچار خسارت شدندافزود: این بندها در ده‌های گذشته بنا به درخواست مردم و با مشارکت آنان توسط نهادهایی غیر از وزارت نیرو احداث شده بودند، که این شرکت در خصوص پایداری و بهره برداری اینگونه بندها به متولیان آن تأکیدات و تذکرات لازم را اعلام کرده است.

سارانی با اشاره به بارندگی بی سابقه 60 میلیمتری در 24 ساعت گذشته در شهرستان زیرکوه گفت: در حوزه شهرستان زیرکوه سد مخزنی حاجی آباد با حجم مخزن 4 میلیون و 700 هزار متر مکعب وجود دارد که بر اثر بارش های اخیر 2 میلون و 700 هزار متر مکعب آبگیری شده و برای مهار سیلابهای بعدی هیچگونه مشکلی ندارد.

دیگر خبرها

  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران
  • تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است
  • تأمین آب آشامیدنی پایدار برای روستای «سرپله» آبدانان
  • استقرار جوی پایدار و صاف تا اواسط هفته در گیلان
  • اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد
  • ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند
  • احداث زیرگذر حصه شمالی در ۱۴۰۳
  • احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی