Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، جلسه علنی استماع دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص صدور دستور موقت در پرونده شکایت ایران علیه ایالات متحده دیوان بین‌المللی دادگستری بابت نقض تعهدات عهدنامه مودت روابط اقتصادی و حقوقی کنسولی دقایقی پیش(12:30به وقت تهران و 10 به وقت لاهه) در کاخ صلح لاهه هلند آغاز شده و جلسات این دادگاه به مدت ۴ روز تا پنجشنبه ادامه خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا بابت تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه کشورمان طبق برنامه راس ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران آغاز شد و هم اکنون در حال برگزاری است.

تیم حقوقی جمهوری اسلامی ایران که از امروز کار دفاع از شکایت کشورمان علیه آمریکا را در دادگاه لاهه آغاز کرده شامل دکتر محسن محبی رئیس مرکز حقوقی بین المللی ریاست جمهوری، دکتر حسین سادات حقوقدان از وزارت امور خارجه (عضو تیم مذاکرات هسته‌ای) و آقای زاهدین رئیس دفتر حقوقی ریاست جمهوری مستقر در لاهه است.

عبدالقوی احمد یوسف، رئیس دادگاه لاهه

در ابتدای این جلسه دقایقی به یادبود کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل که چندی پیش درگذشت اختصاص یافت و حضار به احترام وی یک دقیقه سکوت کردند.

در ادامه رئیس دادگاه قضات مامور رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا را معرفی کرد و بدین ترتیب قاضی پراوار از جانب آمریکا و قاضی جمشید ممتاز از جانب ایران مامور به رسیدگی به این پرونده شدند.

منشی دادگاه در ادامه شکایت ایران از اقدام آمریکا در خروج از برجام و از سرگیری تحریم ها را قرائت کرد. در این شکایت خواسته شده تا ضمن صدور مجوزهای لازم برای فروش هواپیماهای مسافربری، سایر تحریم ها نیز کنار گذاشته شوند و آمریکا گزارشی از اقدام های خود را به دیوان ارائه دهد.

 

در این جلسه محسن محبی نماینده ایران 3 ساعت برای طرح شکایت خود فرصت دارد.

احمد یوسف، رئیس دادگاه لاهه، در شروع جلسه دادرسی، موضوع جلسه را رسیدگی به شکایت ایران در خصوص نقض قرارداد دوجانبه ۱۹۵۵ از سوی آمریکا از طریق اعمال تحریم‌های یکجانبه و لغو توافقات تجاری از جمله مجوز فروش هواپیمای مسافربری به ایران اعلام کرد.

محسن محبی، وکیل دولت ایران در دادگاه لاهه، با حضور در پشت تریبون، موضوع شکایت ایران از آمریکا را اقدامات اخیر واشنگتن در اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران با وجود پایبندی به برجام عنوان کرد.

وی ابتدا از طرف دولت ایران یاد کوفی عنان را گرامی داشت و تصمیم سران آمریکا در برقراری مجدد تحریم های علیه ایران را یادآور شد و تصریح کرد که با وجود اقدام های دیپلماتیک ایران، فوریت برقراری تحریم های آمریکا موجب شد تا تهران به دیوان دادگستری بین المللی شکایت برد.

نماینده ایران همچنین از تاخیر ۴۰ روزه دادگاه لاهه در برگزاری جلسه رسیدگی به شکایت ایران گلایه کرد.

محسن محبی در ادامه خطاب به رئیس دادگاه لاهه اظهار داشت که ایالات متحده صراحتا اعلام کرده است که هدف از تحریم‌های اخیر وارد آوردن فشار حداکثری به اقتصاد ایران است.

وی تاکید کرد که فرهنگ ایرانی یک فرهنگ مقاوم در برابر فشارهای خارجی است و در برابر فشارهای اخیر آمریکا نیز مقاومت خواهد کرد اما این فشارها در نهایت باعث آسیب رسیدن به معیشت مردم عادی ایران منجر خواهند شد.

نماینده ایران در ادامه، تصمیمات آمریکا را مغایر با قوانین بین‌المللی خواند و از دادگاه بین‌المللی دادگستری (لاهه) خواستار رسیدگی به آنها شد. وی در این باره تصریح کرد: عملکرد ایالات متحده، مبانی حقوق بین‌الملل و حاکمیت قانون در روابط بین‌الملل را به چالش می‌کشد و این مسئله قطعا به نفع صلح و امنیت بین‌المللی نیست، بلکه کاملا بر عکس باعث تشدید بی‌ثباتی در جهان می‌شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۱۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات پیش روی طرح راه آهن خراسان جنوبی روی میز بررسی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، عملیات اجرایی راه آهن خراسان جنوبی ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ آغاز شد.

طرحی که ۱۳ قطعه دارد و عملیات اجرایی اش در برخی قطعات در حال اجراست و در مابقی قطعات نیز به زودی آغاز می‌شود.

 برای شتاب گرفتن این طرح امروز جلسه‌ای در دفتر معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.

در این جلسه مقرر شد زیرسازی این طرح که عملیات اجرایی آن سال گذشته آغاز شده تا دو سال آینده به اتمام برسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شکایت فعالان حقوق بشر از مقامات صهیونیست به دادگاه لاهه
  • مشکلات پیش روی طرح راه آهن خراسان جنوبی روی میز بررسی
  • سهام استارباکس ۳۱ درصد ضرر کرد
  • شیرازی‌ها به دادگاه عالی ورزش شکایت می‌کنند/ تیم مهمان نباید تاوان برگزار نشدن بازی را بدهد
  • دیوان لاهه درباره «تهدید به انتقام‌جویی» علیه این مرجع بین‌المللی هشدار داد
  • درخواست دادگاه لاهه برای پایان تهدید و ارعاب در خصوص جنگ غزه
  • هشدار دادگاه لاهه به اسرائیل درباره ارعاب دادگاه و کارکنان
  • آیا در دادگاه لاهه عزمی برای محکومیت نتانیاهوی جنگ‌طلب وجود دارد؟
  • هاآرتص: تحریم مردمی رستوران‌های اسرائیلی را ورشکست کرد
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود