Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@14:21:57 GMT

دومین جلسه تاریخ شفاهی محسن رفیق دوست برگزار شد

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۴۲۴۵۶

دومین جلسه تاریخ شفاهی محسن رفیق دوست برگزار شد

وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس گفت:آن زمان جدای از اینکه به جوانان برای حضور در نوک پیکان اعتماد کرده بودیم به ملت هم به‌عنوان صاحب حق اعتماد کرده بودیم.

به گزارش ایسنا، امروز دوشنبه پنجم شهریور ۱۳۹۷ دومین جلسه تاریخ شفاهی سرتیپ پاسدار محسن رفیق‌دوست وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس، هم‌زمان با هفتاد و نهمین سالروز تولدشان توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محسن رفیق‌دوست با ابراز تأسف از اینکه نسلی که در کمال ناباوری در سال‌های دفاع مقدس، بزرگ‌ترین بحران را از سر مملکت با بهترین وجه رد کرد، اکنون در کشور جایگاهی ندارد، بیان کرد: البته همه همانند من سن بالایی ندارند و اکثر همکارانم در وزارت سپاه حدودا ۶۰ سال سن دارند، یعنی اکثر این افراد در سنی هستند که می‌توانند کمال مدیریت را داشته باشند ولی متأسفانه از وجودشان استفاده‌ای نمی‌شود.

وی با یادآوری اینکه در دوران دفاع مقدس باوجود تمام مشکلات توانستیم به خودکفایی ازجمله در حوزه نظامی دست پیدا کنیم، گفت: همان‌طور که گفته می‌شود در حال حاضر در سال، ۱۰۰ میلیارد دلار ارز داریم و هزینه کشور هم ۷۰ میلیارد دلار است ولی نتوانسته‌ایم کشور را اداره کنیم؛ درحالی‌که کشور در سال ۶۴ یا ۶۵، کشور ۶.۵ میلیارد دلار ارز داشت و از این مقدار کمتر از ۲ میلیارد و ۷۰۰ دلار را برای جنگ و بقیه را برای خرید گندم تخصیص دادند. ما با این میزان بودجه توانستیم جنگ را اداره کنیم و کارخانه بسازیم و خودکفایی نظامی ایجاد کردیم.

وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس با اشاره به یکی از اقداماتی که در شرایط تحریم و اوضاع بد اقتصادی وجود داشت، بیان کرد: اسلحه و مهماتی که در دوران جنگ به آن نیاز داشتیم، حدود ۱۲ میلیون گلوله توپ بود که حداقل نیازمند ۳ میلیارد دلار بودجه بود و بیش از یک سال و نیم نیز باید برای این تجهیزات زمان صرف می‌شد تا به کشور وارد شود. درحالی‌که به ما برای تأمین این گلوله‌ها، فقط چهار ماه فرصت داده بودند و حدود ۴۹۰ میلیون دلار ارز را برای این کار دیده بودند.


رفیق‌دوست افزود: ما تصمیم گرفتیم خودمان این کار را انجام دهیم به همین دلیل تمام کارخانه‌هایی که ریخته‌گری در وسعت بالا انجام می‌دادند، با ما همکاری کردند. سپس ۳۰۰۰ دستگاه کپی تراش که هزینه هر یک عدد، هزار دلار می‌شد از خارج وارد کردیم و این دستگاه‌ها را به ۳۰۰۰ تراشکار در داخل دادیم و از آن‌ها خواستیم تا گلوله‌ها را برایمان کپی تراشی کنند. این کار انجام شد و به قول رئیس اتحادیه ریخته گران در آن زمان، این حرکت، صنعت تراشکاری در ایران را به‌اندازه ۲۰ سال جلو برد.


وی تأکید کرد: در شرایط کنونی هم دولت می‌تواند با استفاده از تجربیات اساتید دانشگاه‌ها و کارشناسان خبره از این شرایط سخت عبور کنند. تحریمی که اکنون است به‌مراتب برای ما در زمان جنگ بدتر بود.نتیجه آن تحریم‌ها این شد که بچه‌هایی که در جنگ بودند، تمام تهدید را به فرصت تبدیل کردند و ما با دست‌خالی شروع کردیم و در اواخر جنگ موشک ۱۱۰ کیلومتری به سمت دشمن پرتاپ می‌کردیم. آن نسل، ایران باور، خداباور و امام باور بود و اکنون هم این افراد، ایران باور، خداباور و رهبری باور هستند ولی خیلی از افرادی که اکنون دست‌اندرکار هستند متأسفانه آمریکا باور هستند و همواره می‌گویند ما نمی‌توانیم و نگاه به آمریکا دارند.


رفیق‌دوست بابیان اینکه در دوران دفاع مقدس به نسل جوان اعتماد شد، گفت: در آن زمان فردی مانند محمدباقر قالیباف یا قاسم سلیمانی یکی در سن ۱۹ سالگی و دیگری در سن ۲۰ سالگی به فرماندهی می‌رسند. ما هنوز جوان باور هستیم و معتقدیم وقتی اطلاعات جوانان را بالا ببریم ۱۰۰ تا ملاحظه‌ای که محسن رفیق‌دوست دارد، جوان ندارد.آن زمان جدای از اینکه به جوانان برای حضور در نوک پیکان اعتماد کرده بودیم به ملت هم به‌عنوان صاحب حق اعتماد کرده بودیم. به‌عنوان لجستیک جنگ می‌گویم اگر مردم ما را پشتیبانی نمی‌کردند ما نمی‌توانستیم گام روبه‌جلو برداریم. خیالمان نسبت به آذوقه جنگ راحت بود و به دنبال اسلحه و مهمات بودیم و بخشی از پول خود را از مردم تأمین می‌کردیم اکنون هم اگر جوان‌ها را باور کنند و مردم را قبول داشته باشند، چراکه مردم در حال حاضر گرفتار دولت هستند و نمی‌توانند کاری انجام دهند؛ در این صورت حتما می‌توانند از این شرایط با سربلندی بیرون بیایند.

وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه کار دولت برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل و بازرسی است؛ به معایب اقتصاد دولتی پرداخت و بیان کرد: اکنون مطرح می‌شود که حداقل ۸۵ درصد اقتصاد در دست دولت است؛ این اقتصاد باید صد در صد در دست مردم باشد و نه اینکه ۸۵ درصد. امروز وقتی صحبت از خودکفایی نظامی می‌گوییم کذب نیست و همه آن‌ها را شاهد هستند ولی چرا ما مثلا در تولید دانه‌های مرغی خودکفا نیستیم چون دولت این کار را بر عهده دارد.اکنون هرکسی هر کاری می‌خواهد انجام دهد به خاطر بروکراسی‌های اداری که دولت ایجاد کرده، یا در مسیر کسب اجازه دولتی پشیمان می‌شود یا آن سرمایه‌ای که تهیه‌کرده جای دیگر می‌رود یا از مزیت نسبی می‌افتد.


وی ضمن بیان اینکه رشوه، رانت و فساد برای اقتصاد دولتی است، درعین‌حال تأکید کرد: اگر مسائل اقتصادی بر دوش مردم باشد، مردم کلاه‌برداری نمی‌کنند و تنها راه، خروج دولت از اقتصاد است و راه آن‌هم اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند و بر آن تأکیددارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام امام خميني ره دفاع مقدس محسن رفیق دوست مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۲۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت

آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاکید کرد.

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

رئیسی در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکار‌های جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمان‌بندی مشخص تدوین و اعلام کرده و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند.

رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت همچنین ضمن تبریک فرارسیدن روز کارگر و روز معلم، نقش کارگران و معلمان در پیشرفت و آبادانی کشور را اساسی و مهم توصیف و تصریح کرد: مبنای خلقت عالم بر تعلیم و تربیت استوار است و لذا همه ما در هر زمان و با لحاظ برخورداری از هر سطحی از دانش، همچنان نیازمند دانش‌افزایی و علم‌آموزی بیشتر هستیم.

در جلسه امروز هیات دولت وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هفته گذشته، هفته درخشش ورزشکاران کشورمان در میادین بین‌المللی بود، قهرمانی تیم ملی فوتسال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، قهرمانی تیم ملی وشوو در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، قهرمانی تیم ملی دختران کمتر از ۱۸ سال در تورنمنت کافا در تاجیکستان، قهرمانی تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در رقابت‌های مدارس جهان، قهرمانی، شکستن رکورد و کسب مدال طلای خانم عیدیان در ماده ۴۰۰ متر دو با مانع قهرمانی آسیا، نائب قهرمانی تیم ملی تپانچه بادی کشورمان در مسابقات جام جهانی کره جنوبی و نائب قهرمانی تیم شطرنج امید کشورمان در مسابقات شهر‌های آسیا را از جمله این موفقیت‌ها برشمرد که باعث شادی و شعف عمومی در کشور شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با اعلام خبر دستیابی به فرمولاسیون، فرآیند و فناوری استحصال کود «تریپل سوپر فسفات» به عنوان یکی از کود‌های مهم و بسیار پرکاربرد در کشاورزی گفت: سالانه نیاز به واردات ۲۵۰ هزار تن از این نوع کود داشتیم که خوشبختانه تولید آن در کشور بومی‌سازی و خط تولیدی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن راه‌اندازی شده که تا ۲۰۰ هزار تن قابل افزایش است و می‌تواند سالانه تا ۳۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت از تولیدات داخل، زمینه رونق تولید داخلی این محصول فراهم شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • یادواره شهدای کارگر مازندران برگزار شد
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • سالفه دریانوردان، دورهمی اهل دریا با داستان‌هایی از قشم تا هند و آفریقا
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود
  • توضیح درباره یک خبر از دوران دفاع مقدس و محسن رضایی
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد