Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به‌ گزارش ‌اتاق خبر، به نقل از ایسنا، خیرالله خادمی، امروز (دوشنبه) در نشست خبری با بیان این مطلب، اظهار کرد: بخش زیادی از   قراردادهای تامین مالی پروژه‌های زیر ساختی ایران با چین نهایی شده است که هیچ یک از آنها پس از تغییرات شکل گرفته در اجرای بر جام با مشکلی مواجه نشده‌اند و در حال‌ حاضر نیز پیگیری‌ها برای نهایی شدن هر یک از آنها ادامه‌ دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه‌ داد: قراردادهای پروژه‌های ریلی مانند کرمانشاه ــ خسروی، شیراز ــ بوشهر و طرح‌هایی مانند خط ریلی سنندج، رشت و انزلی بخشی از پروژه‌هایی هستند که مذاکرات برای نهایی کردن فاینانس آنها ادامه‌ دارد. در کنار آن در طرح‌هایی که ما برای ساخت و تکمیلشان نیاز به مشارکت طرف خارجی داریم، خوشبختانه بخش‌های مهم و کلیدی از سوی ایرانیان قابل ساخت هستند و از این رو تحریم‌های فعلی که در قیاس با تحریم‌های قبل گستردگی سابق را ندارد، چندان برای این پروژه‌ ها خطرناک به شمار نمی‌رود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در ادامه‌ با اشاره به تخصیص حدود ۷۸ درصد از منابع اعتباری تصویب شده برای این شرکت در سال جاری، اظهار کرد: البته این رقم در قیاس با سال گذشته کاهشی حدود ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. ما سال قبل حدودا چهار هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که از این رقم چهار هزار و ۹۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت. البته نزدیک به ۹۰ درصد آن مربوط به اسناد خزانه می‌شد و تنها ۳۶۰ میلیارد تومان منابع نقد در اختیار ما قرار گرفت.

خادمی افزود: در سال جاری نیز با وجود کاهش اعتبارات ما ۷۸ درصد از بودجه خود را تحویل گرفته‌ایم که باز هم تنها ۱۵۴ میلیارد تومان آن نقدی بوده و بخش قابل توجهی از طریق اسناد خزانه دو ساله به شرکت ساخت تحویل شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که یکی از اصلی ترین اولویت‌های شرکت ساخت تبدیل جاده‌های شریانی کشور به بزرگراه یا آزادراه است، در این باره توضیح داد: ما در حال‌ حاضر ۳۵ هزار کیلومتر جاده  شریانی داریم که ۷۵ درصد از ترافیک کشور بر روی آن تشکیل شده است. این خطوط برای این که از نظر تصادف و تلفات شرایط بهتری پیدا کند، باید به راه‌های بزرگراهی و آزادراهی بدل شود که خوشبختانه تاکنون یازده هزار کیلومتر آن اجرایی شده است،  ولی برای مابقی نیاز به منابع اعتباری خواهیم داشت. کاهش منابع اعتباری ما در سال جاری این نگرانی را به وجود آورده که بخشی از پروژه‌های مهم برای تکمیل به زمان بیشتری احتیاج داشته باشند که در صورت عدم تغییر ‌آن  قطعا برخی از برنامه‌ها  با تاخیر اجرایی می‌شوند.

وی درباره آخرین وضعیت ساخت پروژه‌ های ریلی اولویت دار کشور نیز، تصریح کرد: یکی از این طرح‌ها اتصال چابهار به شبکه ریلی و سسپس استان خراسان رضوی است. خوشبختانه زیر سازی مسیر چابهار ــ زاهدان، پیشرفتی ۳۱ درصدی داشته است و با توجه به امیدواری‌هایی که برای رسیدن فاینانس به این پروژه‌ وجود دارد امید داریم که کار طبق برنامه پیش برود. یکی از طرح‌های مهم مسیر ریلی شیراز ــ بوشهر است که در صورت پیگیری تنها با ردیف بودجه به سال‌های طولانی برای تکمیل نیاز دارد، اما خوشبختانه مذاکراتی برای تامین فاینانس آن داشته ایم که در هفته‌های قبل برخی از تشریفات اداری و قانونی آن طی شده است و  امیدواریم که به زودی نتیجه‌ بخش شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور  در ادامه این نشست با اشاره به دو پروژه‌ ریلی که از راه آهن به این شرکت دوباره بازگشت، اظهار کرد: یکی از این طرح‌ها راه آهن سنندج و دیگر طرح راه آهن قزوین به رشت و سپس انزلی بود که با پیگیری‌های صورت گرفته بار دیگر ساخت آنها به ما واگذار شده است. البته بخش مربوط به آستارا همچنان در اختیار راه‌آهن خواهد بود که برای دریافت فاینانس با آذربایجان ادامه‌ پیدا می‌کند.

خادمی در ادامه‌  و با اشاره به این که پروژه‌ های اولویت دار ریلی که در سال ۹۶ باقی‌ مانده بودند امسال افتتاح خواهند شد، خاطر نشان کرد: پس از راه‌آهن همدان و کرمانشاه امسال خط ریلی ارومیه، خط دوم تبریز، راه‌آهن رشت و خط اتصال ایران به افغانستان به بهره‌برداری خواهد رسید که مجموعا ۵۳۰ کیلومتر ریل جدید را به ایران ‌اضافه می‌کند. در کنار آن پیگیری‌ها برای ساخت راه‌آهن شهرهایی همچون اردبیل نیز ادامه‌ دارد که البته نتیجه‌بخش شدن هر یک از آنها منوط به تامین منابع اعتباری لازم خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت ساخت آزادراه‌های مهم کشور نیز، توضیح داد: خوشبختانه آزادراه اصفهان ــ شیراز پیشرفت خوبی دارد و می‌توان امیدوار بود که در نیمه سال آینده به بهره‌برداری برسد. کنار گذر جنوبی تهران نیز با سرعت  کار خود را ادامه‌ داده و این پروژه‌ نیز در کوتاه ترین زمان ممکن به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی  آزادراه همت ــ کرج  نیز که تنها پانزده کیلومتر طول دارد به دلیل نیاز به تملک واحدهای مسکونی موجود در مسیر منابع اعتباری نقد می‌خواهد که اگر آن تامین شود امکان بهره‌برداری آن حتی تا پایان سال جاری نیز وجود دارد، اما در غیر این صورت باید برنامه‌ریزی های دیگری را در نظر گرفت.

خادمی درباره وضعیت بدهی این شرکت به پیمانکاران نیز خود، گفت‌: طبق برآوردهای فعلی ما حدود پنج هزار میلیارد تومان به پیمانکارانمان بدهکار هستیم که از این رقم حدود سه هزار میلیارد تومان آن به پروژه‌ های راه‌های روستایی باز می‌گردد که با توجه به اهمیت آنها امیدواریم که دولت و مجلس شورای اسلامی نسبت به ارائه کمک های لازم در تسویه آنها یاور ما باشند. در کنار آن نیز حدود دو هزار میلیارد تومان که به دیگر پیمانکارانمان بدهکار هستیم که تلاش شده با ارائه اسناد خزانه به آنها بخشی از این رقم جبران شود و در آینده همین فرایند ادامه‌ خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: وزارت راه و شهرسازي زيرساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۲۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: تحریم در ایران هرگز به نتیجه نرسید و پس از این هم نمی‌رسد

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی گواه تحریم‌ناپذیر بودن جمهوری اسلامی ایران است، گفت: تحریم در ایران اسلامی با اراده پولادین مردم هرگز به نتیجه نرسیده است و پس از این هم نخواهد رسید.

به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی امروز (شنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه) در آیین گشایش نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی با تأکید بر اینکه برگزاری این نمایشگاه گواه تحریم‌ناپذیر بودن ایران است، بیان کرد: تحریم در ایران اسلامی با اراده پولادین مردم هرگز به نتیجه نرسیده و پس از این هم نخواهد رسید. برگزاری این نمایشگاه همچنین نشان‌دهنده آن است که طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران هرگز به نتیجه نرسیده است و نخواهد رسید و ایران اسلامی با وجود ذخایر مادی و معنوی، نیروی انسانی کارآمد با اراده، مبتکر و خلاق می‌تواند در عرصه‌های مختلف نوآوری‌های متعدد و متنوع به دنیا عرضه کند.

وی این نمایشگاه را رونمایی از دستاوردها و توانمندی‌های جوانان کشور در تلاش برای تبدیل تحریم‌ها و تهدیدها به فرصت توصیف کرد و گفت: به تعبیر دیگر ترجمان این نمایشگاه و رویداد بزرگ اقتصادی آن است که ما توانستیم و باز نیز می‌توانیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اگر زیاده‌خواهی سلطه‌گران نباشد، امکانات و منابع خدادادی برای رفع نیازهای بشر و رسیدن او به کمال و رفاه کافی و مناسب است، تصریح کرد: متاسفانه جریان تحریم‌ها جلوه‌ای از ظلم و زیاده‌خواهی سلطه‌گران است که وقتی علیه ملتی اعمال می‌شود، نه صرفاً در مسیر رسیدن به اهداف آن ملت، بلکه در مسیر رسیدن همه ملت‌ها به اهداف‌شان مانع ایجاد می‌کنند، این حقیقت تحریم است و تحریم در واقع جنگی از نوع غیرنظامی برای جلوگیری از دستیابی ملت‌ها به آرمان‌ها و اهداف‌شان است.

رئیسی با بیان اینکه ملت ایران با توکل بر خدا و تکیه بر داشته‌های داخلی تحریم‌ها را به اعتراف مقام‌های رسمی آمریکایی پشت سر گذاشته است، افزود: آمریکایی‌ها اعتراف کردند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران مفتضحانه شکست خورده و این دستاورد حاصل تلاش جوانان با اراده ما در عرصه تولید و فعالیت اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه برای رونق فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از خام‌فروشی به ایجاد زنجیره کامل تولید نیاز داریم، اظهار کرد: ایجاد زنجیره کامل تولید، افزون بر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالاتر می‌تواند به خود تولید نیز رونق و تنوع بیشتر ببخشد و امکانات و ظرفیت‌های محقق کردن این هدف از مواد اولیه مورد نیاز تا دانش و علم و نیروی انسانی متخصص و کارآمد کاملاً در کشور وجود دارد.

رئیس‌جمهوری به توانمندی ایران در زمینه صدور خدمات فنی - مهندسی اشاره کرد و گفت: امروز ایران با اتکا به توان متخصصان و مهندسان خود در ۲۰ کشور جهان در حال اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ است که می‌توان از این توان و ظرفیت برای توسعه دیگر کشورها نیز بهره‌ برد.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی (ایران اکسپو ۲۰۲۴) ایران از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که شرکت‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله پتروشیمی، صنعت، صنایع غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع دستی و گردشگری، محصولات و توانمندی‌های خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند.

دیگر خبرها

  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • رئیسی: تحریم در ایران هرگز به نتیجه نرسید و پس از این هم نمی‌رسد
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده
  • ژاوی: دروغ می‌گویند، غرامت نمی‌خواستم
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است