Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@21:15:31 GMT

رعایت حقوق متقابل دولت و ملت در منشورحقوق شهروندی

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۴۳۱۹۰

رعایت حقوق متقابل دولت و ملت در منشورحقوق شهروندی

به گزارش خبرنگارمهر، شهیندخت مولاوردی ظهر دوشنبه در همایش آموزشی حقوق شهروندی که در فرهنگسرای کودک و آینده مشهد برگزار شد اظهار کرد: حقوق بشر متفاوت از حقوق شهروندی است و روی سخن حقوق بشر بر حق های مبتنی بر تکالیف جنسیتی، زمانی و مکانی است اما حقوق شهروندی علاوه بر این حق ها بر تکالیف و مسئولیت شهروندان تاکید دارد و در آن به رابطه متقابل بین دولت و ملت و حقوقی که بر هم دارند اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:تاکنون چهار پیش نویس لایحه در مورد حقوق شهروندی تهیه شده که از جمله این لوایح «لایحه جامع شفافیت و لایحه تاسیس نهاد ملی و حقوق شهروندی»است.

دستیار ویژه رئیس جمهور ادامه داد:منشور حقوق شهروندی ۲۲ حق و ۱۲۰ ماده دارد. مفاد این منشور برگرفته از اصول ۱۹ تا ۴۳ قانون اساسی است و برای نخستین بار در نظام جمهوری اسلامی دولتی قوانین پراکنده در خصوص حقوق شهروندی را گردآوری و با تدوین منشور احقاق این حق را به جامعه گوشزد کرد.

وی گفت: بارها از ما سئوال می شود ضمانت اجرایی منشور حقوق شهروندی چیست. همین که پیگیر ساز و کار اجرایی این منشور هستیم خود ضمانتی برای اجرای آن است. از سوی دیگر تعیین و پایش عملکرد همه دستگاههای اجرایی، تدوین آیینها و روشهای غیرقضایی در کمترین زمان ممکن برای احقاق حق مردم، تدوین برنامه توسعه و اصلاح نظام حقوقی توسط دستگاهها، برنامه آموزش و نهادینه سازی منشور حقوق شهروندی از جمله ساز و کارهایی این منشور هستند.

مولاوردی تاکید کرد:  سازمان امور اداری و استخدامی در رابطه با مفاد حقوق شهروندی ۱۴ ساعت آموزش را برای کارکنان و مدیران دولتی در نظر گرفته اما تحقق این آموزش ما را به اهداف خود نمی رساند زیرا باید آموزشهای غیررسمی با همکاری رسانه ها از کودکی آغاز شود.

دستیار ویژه رئیس جمهوری بیان کرد: اگر بخواهیم چشم اندازهای ما در حقوق شهروندی محقق شود باید مسئولیت ها بین دولت، حاکمیت، سمنها و بخش خصوصی و نهادهای مدنی تقسیم شود.

وی افزود: نهادهایی که در پیمایش ملی از نظر شاخص رضایتمندی عمومی نمره خوبی نداشته اند دادگستریها و شهرداری ها بودند لذا پیگیری ترویج شناخت از حقوق شهروندی که به کاهش نارضایتی عمومی کمک کند و در نهایت افزایش و ارتقای رضایت عمومی را در پی داشته باشد بیش از گذشته اهمیت دارد.

کد خبر 4386554

منبع: مهر

کلیدواژه: حقوق شهروندی شهیندخت مولاوردی مشهد مردم علیه احتکار هفته دولت بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان مشهد شهرکرد احتکار شیراز عید سعید قربان خطبه های نماز جمعه سانحه تصادف استانداری سمنان بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۳۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم مشکل جدی کمبود دارو دارند، دولت لاپوشانی می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در حالی که مردم این معضل را با پوست و گوشت خود احساس می‌کنند، مسئولان، مدعی اختصاص ارز به دارو و برطرف شدن مشکلات هستند که به گفته مدیرعامل انجمن تالاسمی این قبیل اظهارات فقط حکم پاشیدن نمک به زخم بیماران دارد.

متأسفانه واقعیتی که مسئولان از آن طفره رفته و سعی در لاپوشانی کردن آن دارند اینست که زخم عفونی تحریم هر روز عمیق‌تر شده و گستره‌های بیشتری از جامعه را زمینگیر می‌کند. متأسفانه نبود ارز، عدم تخصیص به موقع ارز به صنایع دارویی، کمبود شدید نقدینگی در زنجیره تأمین دارو باعث شده مردم نگران افزایش هزینه‌های زندگی و تهدید جدی سلامتشان باشند و تا دیر نشده، نمایندگان مجلس باید در جهت استیفای حقوق مردم، مطالبات عمومی را از مسئولان مجدانه پیگیری کنند.

این روزمامه همچنین نوشت: در این هفته فعالیت «دولت جوابیه» همچنان در زمینه پاسخگویی به رسانه‌ها، که منعکس‌کننده نظرات افکار عمومی هستند، به راه بود و این بار رسانه‌های دولتی و تعدادی از افراد همسو، هجمه سنگینی را به مرکز پژوهش‌های مجلس اصولگرا وارد کردند که نشان می‌دهد عناصری در قوه مجریه تاب پذیرش هیچ انتقاد و حتی بیان آماری از سوی نمایندگان همسو را ندارند، غافل از آنکه عدم قبول واقعیات و نپذیرفتن حقایق، بی‌تردید نتایج تلخی را در پی خواهد داشت که کمترین آن، گشودن در‌ها به سوی انواع بحران‌هاست.

دیگر خبرها

  • رعایت کرامت مرزنشینان و ساحل‌نشینان خط قرمز دولت است
  • دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند
  • برای رفع اشکال کارت منزلت شهروندی چه کار کنیم؟+ نشانی مراکز
  • انفجار در حومه دمشق؛ اسرائیل مدعی رهگیری موشک و حمله متقابل است
  • لفاظی مقام سابق آمریکا در مورد اقدام تنبیهی اخیر ایران علیه اسرائیل
  • کارزار بین‌المللی در اعتراض به اقدامات دولت ایتالیا علیه یک روزنامه/ سه خبرنگار در خطر صدور حکم نُه سال زندان قرار گرفته‌اند
  • مردم مشکل جدی کمبود دارو دارند، دولت لاپوشانی می‌کند
  • حقوق بازنشستگان ۳۵ درصد افزایش یافت
  • ویدیو/ خبر خوش دولت برای بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • افزایش انگیزه سرمایه انسانی، اولویت وزارت نفت