Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:17:43 GMT

پرواز ققنوس در میان شعله ها

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۴۳۵۴۲

پرواز ققنوس در میان شعله ها

تهران- ایرنا- آتش در جنگل های کشور دیگر به سوزاندن و خاکستر کردن درختان بسنده نمی کند و گویی قلب هایی را نیز که برای این جنگل ها می تپند، نشانه گرفته است غافل از اینکه ققنوس ها دوباره از خاکستر خود بلند می شوند.

شریف باجوَر فعال محیط زیستی بود که به صورت تخصصی در زمینه اطفای حریق جنگل ها فعالیت می کرد و به گفته برخی از دوستانش، تحت هر شرایطی به تماس های تلفنی مربوط به آتش سوزی پاسخ می داد و در نهایت نیز جان در راه هدف گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شنبه سوم خرداد حوالی ظهر بود که دود غلیظی از سوی جنگل های مریوان دیده شد اهالی دو روستای سلسی و پیله که آتش سوزی در نزدیکی آنها رخ داده بود، بی تاب از دست دادن درختانی که حکم ریه های منطقه آنها را داشت، رهسپار منطقه گرفتار حریق شدند.
باجور نیز به همراه سه فعال دیگر ققنوس وار برای مقابله با آتش راهی شدند و دل به جنگل زدند، مسیری که بازگشت نداشت.
جنگل، بیش از 374 هزار هکتار از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان را تشکیل می دهد. جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد، بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع است و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
در آتش سوزی روز شنبه حدود 15 هکتار از جنگل و تن های 'شریف' امید حسین زاده، رحمت حکیمی نیا، محمد پژوهی و باجور سوخت.
باجور متولد 1350 'همیشه خنده بر لب داشت و کارنامه محیط زیستی مهم و درخشانی به جا گذاشته است'، این را ایرج قادری عضو انجمن سبز چیا به خبرنگار ایرنا گفت و تاکید کرد که باجور به شدت معتقد به عدم خشونت، مهربانی و مهرورزی بود.
قادری گفت: باجور عضو هیات مدیره انجمن سبز چیا و مسوول کمیته بحران و مقابله با آتش سوزی جنگل های این انجمن بود که به صورت کاملا تخصصی در زمینه مهار آتش سوزی جنگل ها فعالیت می کرد.
وی افزود: بحرانی ترین مساله ما در استان کردستان آتش سوزی جنگل ها است هر چند باجور در مقابله با جنگل خواری، جمع آوری زباله و شکستن تفنگ شکاری نیز فعالیت داشت اما تخصصی ترین کاری که انجام می داد حمایت از حیوانات و اطفای حریق جنگل ها بود.
وی با اشاره به اینکه باجور کارهای شاخص زیادی انجام داده است، گفت: او فعالی بود که برای حمایت از حیوانات با پای پیاده از مریوان به سمت جوانرود می رفت؛ همچنین در حمایت از زمین و حقوق بشر از مریوان تا تهران را رکاب زده بود.
قادری تصریح کرد: شاخص ترین خصوصیت باجور این بود که در هر حالتی لبخند به لب داشت و به ندرت عصبانیت او دیده می شد و همیشه در کمال احترام، تبسم و لبخند با اطرافیان روبرو می شد.
وی گفت: شریف به حدی به محیط زیست و روند اطفای جنگل ها تاکید داشت که همیشه پاسخگوی تماس های تلفنی مربوط به این امر بود و به گفته برخی از دوستان، اگر شریف زیر دوش حمام هم باشد به این گوشی خود جواب می دهد.
این عضو انجمن سبز چیا اظهار داشت: روز گذشته با حضور بیش از 10 هزار نفر پیکر باجور و سه همراه دیگرش تشییع شد و فرماندار و امام جمعه مریوان یک روز عزای عمومی اعلام کرد.
علمی 9014**2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست اتش سوزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۳۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ سد کردستان سرریز شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: در پی بارش‌های مناسب اخیر، سدهای قشلاق و آزاد سنندج - عباس‌آباد و سبدلو بانه - زیویه کامیاران - زریوار و گاران مریوان- چراغ ویس سقز سرریز کرده‌اند. - اخبار استانها -

آرش آریانژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج با اشاره به اینکه در پی بارش‌های مناسب اخیر، حجم ذخیره آب مخازن سدهای استان کردستان به 72 درصد رسید، اظهار داشت: تاکنون 8 سد در کردستان سرریز شده و برای روزهای آینده نیز هواشناسی استان هشدار سطح نارنجی اعلام کرده است.

وی افزود: تاکنون سدهای قشلاق و آزاد سنندج - عباس‌آباد و سبدلو بانه - زیویه کامیاران - زریوار و گاران مریوان-  چراغ ویس سقز سرریز کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان با بیان اینکه در پی بارش‌های اخیر، حجم آب از 71 درصد به 72 درصد رسید، افزود: حجم آب ذخیره پشت سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است. هم‌اکنون دو سد آزاد و قشلاق 100 درصد پر شده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی جاری 420 میلیمتر، متوسط بارندگی استان بوده، خاطرنشان کرد: در شهرستان مریوان با حدود 1000 میلیمتر و بانه با 800 میلیمتر بیشترین میزان دریافت نزولات آسمانی را شاهد بوده‌ایم.

آریانژاد بیان کرد: با توجه به رواناب‌های خوبی که در سال آبی جاری به مخازن سدهای استان جاری شده، این امر منجر به سرریز 8 سد در کردستان گردید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به سامانه جدید بارشی که از امروز وارد استان می‌شود، اشاره کرد و گفت: نظر به اعلام هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی برای روزهای امروز دوشنبه 17 و سه‌شنبه 18 اردیبهشت ماه سال جاری، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها پیش‌بینی شده است، توصیه می‌شود شهروندان از توقف و اتراق در حاشیه رودخانه و مخازن سدهای کردستان اکیداً خودداری کنند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • فیلم| دریاچه زریبار مریوان سرریز کرد
  • چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از قاچاق چوب + فیلم
  • مقام نظامی لبنانی: حمله احتمالی به رفح جبهه‌های مقاومت را شعله‌ورتر خواهد کرد
  • ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با عاملان آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها
  • دریاچه زیبای زریبار مریوان لبریز شد!
  • ۸ سد کردستان سرریز شد
  • فلر یا شرارهٔ منحرف کننده در هواپیماهای جنگنده چیست؟
  • مفاهیم: فلر یا شرارهٔ منحرف کننده در هواپیماهای جنگنده چیست؟
  • کدام نمایش‌ها در مونودرام خوزستان به صحنه می‌آیند؟
  • هزاره ققنوس با ۸۰۰ عنوان کتاب به مصلی می‌آید