Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@22:43:35 GMT

نرخ با سوادی ۸۵.۲ درصد رشد کرده است

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۴۳۹۳۷

نرخ با سوادی ۸۵.۲ درصد رشد کرده است

به گزارش خبرنگار مهر،  علی باقرزاده ظهر دوشنبه در حاشیه نخستین یادواره شهدای سوادآموزی استان زنجان و ۱۷۶ شهید کشور، در جمع خبرنگاران افزود: بیش از ۲۰ استان بالای ۹۶ درصد از باسوادی قرار دارند، ۱۲ استان بالای ۹۷ درصد و استان زنجان نیز جزو ۲۰ استان بالای ۸۶ درصد از باسوادی  هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۷ استان بالای ۹۸ درصد از نرخ باسوادی برخوردارند که این حاکی از رسیدن به نتیجه مطلوب است، ادامه داد: طی پنج سال گذشته نرخ با سوادی ۸۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ درصد رشد کرده که این مقدار ۱۴ برابر میزان رشد سال‌های ۸۵ تا ۹۰ بوده و سه برابر میزان رشد جهانی است.

باقرزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵ درصد شهروندان ۱۰ تا ۴۹ ساله از مهارت‌های پایه سواد برخوردار نبوده و بی‌سواد هستند، افزود: این امار از لحاظ کمی این رقم دو میلیون و ۳۹۰ هزار نفر است که رقم زیادی برای این رده سنی به‌شمار می‌آید. همچنین برخی از اتباع خارجی هستند که سالیانه ۲۵ هزار نفر از این اتباع تحت آموزش قرار می‌گیرند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از رویکردهایی که طی پنج ساله گذشته در بخش سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش با جدیت دنبال شده، برنامه‌محوری بوده که مبتنی بر پژوهش و جامعه‌شناسی است.

باقرزاده با بیان اینکه حدود ۳۵۰ مرکز یادگیری محلی ایجاد شده است که این مراکز، محل توانمندسازی افراد در قالب یادگیری مهارت‌های زندگی فعالیت می‌کنند، گفت: بیش از  ۵۰۰ مرکز هدف‌گذاری شده است تا سال‌های آینده محقق شود و برنامه‌های سوادآموزی از طریق این مراکز اجرا و توسعه یابد.

وی افزود: استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان، آذربابجان‌غربی، کردستان، بخش‌هایی از کرمان و هرمزگان هنوز نیاز به وقت‌گذاری بیشتر جهت ارتقای نرخ باسوادی دارند، با وجود اختصاص یک‌ششم منابع به استان سیستان و بلوچستان و هزینه ۵۰ میلیارد تومانی، نرخ با سوادی ۱۰ تا ۴۹ سال در این استان ۸۳ درصد است.

باقرزاده با بیان اینکه در تلاش هستیم طی مدت دو سال آینده در نیمی از استان‌ها به حد قابل قبولی در نرخ باسوادی دست یابیم، تاکید کرد: مسئله آموزش و توانمندسازی بزرگسالان موضوع دائمی و همیشگی است که نمی‌شود تعطیل کرد.

وی همچنین گفت: در تلاش هستیم از سال‌هایی که برای اجرای برنامه ششم باقی‌مانده، اکثر استان‌ها را به حد نرمالی از باسوادی برسانیم، زیرا رسیدن به رقم صفر به معنای اینکه بی‌سوادی در کشور وجود ندارد، نیست اما در تلاش هستیم این آمار را به رقم قابل قبولی برسانیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تاکید بر اینکه با همه تلاش‌های صورت گرفته آمار نرخ بی‌سوادی در کشور رقم قابل توجهی است، ادامه داد:  سالانه بالغ بر ۴۸۰ تا ۵۳۰ هزار نفر در دوره‌های سوادآموزی ثبت‌نام می‌کنند که حدود ۲۰۰ هزار نفر نیز در برنامه‌های مکمل و فوق‌برنامه از قبیل مسابقات مختلف، طرح‌های خواندن و خانواده و کتابخوانی شرکت می‌کنند.

باقرزاده یادآور شد: در دو سال گذشته ۸۰۰۰ معلول تحت آموزش سوادآموزی قرار گرفتند و با همه تلاش‌های صورت گرفته در پنج ساله گذشته، نرخ با سوادی ۸۵.۲ درصد رشد کرده که این مقدار ۱۴ برابر میزان رشد سال‌های ۸۵ تا ۹۰ بوده و سه برابر میزان رشد جهانی است.
 

کد خبر 4386590

منبع: مهر

کلیدواژه: علی باقرزاده نهضت سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش مردم علیه احتکار هفته دولت بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان مشهد شهرکرد احتکار شیراز عید سعید قربان خطبه های نماز جمعه سانحه تصادف استانداری سمنان بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۳۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنت ۸۲ دلار و ۹۶ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۱ سنت معادل ۰.۸۵ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۹۶ سنت رسید.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، قیمت نفت کاهش یافته و شدیدترین کاهش هفتگی را طی سه ماه گذشته تجربه کرده است. سرمایه‌گذاران در حال بررسی اطلاعات ضعیف اشتغال آمریکا و زمانبندی احتمالی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو هستند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۱ سنت معادل ۰.۸۵ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۹۶ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۸۴ سنت معادل ۱.۰۶ درصد کاهش، ۷۸ دلار و ۱۱ سنت معامله می‌شود.

فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در جلسه هفته گذشته ثابت نگه داشت و سرمایه‌گذاران نگرانند بالا ماندن هزینه‌های وامگیری رشد اقتصاد را در آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا محدود کند.

نفت برنت بیش از ۷ درصد و نفت آمریکا ۶.۸ درصد از ارزش خود را طی یک هفته گذشته از دست داده‌اند.

اطلاعات اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد اشتغال در این کشور آهسته‌تر از حد انتظار در آوریل رشد کرده و رشد سالانه دستمزد‌ها هم پایین بوده است. بدین ترتیب تاجران تخمین می‌زنند بانک مرکزی آمریکا اولین بار در ماه سپتامبر نرخ بهره را پایین بیاورد.

فدرال رزرو در اجلاس هفته گذشته نرخ بهره را ثابت نگه داشت و دلیل آن را تورم بالا اعلام کرد. بالا ماندن نرخ بهره رشد اقتصاد را کند کرده و تقاضا برای نفت را پایین می‌آورد.

شرکت‌های انرژی آمریکا تعداد چاه‌های نفت و گاز فعال خود را برای دومین هفته پیاپی کاهش داده‌اند. تعداد این چاه‌ها در حال حاضر به پایین‌ترین تعداد از ژانویه ۲۰۲۲ رسیده است.

تعداد چاه‌های نفت و گاز آمریکا که اولین نشانه تولید این کشور در آینده است، ۸ حلقه در هفته منتهی به سوم ماه مه کاهش یافته و به ۶۰۵ رسیده است که بزرگترین کاهش هفتگی از سپتامبر ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

تاثیر جنگ رژیم صهیونیستی و حماس در افزایش قیمت نفت از بین رفته، چون دو طرف در فکر یک آتش بس موقت هستند و مذاکرات صلح توسط میانجی‌های بین‌المللی ادامه دارد.

از طرف دیگر، اجلاس بعدی ائتلاف اوپک پلاس که از سازمان کشور‌های صادر کننده نفت و متحدانش از جمله روسیه تشکیل شده قرار است در اول ژوئن برگزار شود.

طبق گفته برخی منابع، اگر تقاضا برای نفت افزایش پیدا نکند، این ائتلاف کاهش تولید داوطلبانه خود را پس از ماه ژوئن هم ادامه خواهد داد.

دیگر خبرها

  • صادق خان باز هم شهردار لندن شد
  • نصب بیش از ۲۸ هزار کنتور هوشمند در استان قزوین
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • ویدیو/ مغز انسان بزرگ‌تر می‌شود!
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • برنت ۸۲ دلار و ۹۶ سنت شد
  • تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید
  • تورم در ترکیه به ۷۰ درصد رسید
  • ۷۰ درصد ازخط متروی کرج ریل گذاری شد
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵ درصد رسید + جدول