Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-07@10:40:29 GMT

نقشه حرکت تحول در آموزش و پرورش به نقطه پایانی رسید

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۴۵۱۵۵

نقشه حرکت تحول در آموزش و پرورش به نقطه پایانی رسید

به گزارش خبرگزاری تقریب، «مهدی نوید ادهم» روز دوشنبه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای یکساله وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری اظهار داشت: تحول بنیادین دارای شش زیر نظام است که سه زیر نظام آن در گذشته تصویب شده بود و سه زیرنظام دیگر نیز در زمان وزارت بطحایی به تصویب رسیده است که شامل زیرنظام منابع مالی، انسانی و مدیریت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های شورای عالی آموزش و پرورش تصویب این سه زیرنظام در سال گذشته بود. 
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش یادآور شد: سند تحول به این معنا است که سیستم موجود را دگرگون کرده و سیستم جدیدی جایگزین کنیم زیرا به سیستم موجود آسیب‌های جدی وارد است. البته قدردان زحمات همکاران هستیم اما در مورد ضعف‌های نظام آموزشی نیز انتقادات جدی داریم. 
نوید ادهم اضافه کرد: البته یکی از دلایل موفقیت یا فقدان موفقیت تحول در هر سیستمی از جمله نظام آموزش و پرورش فراهم کردن بستر اجتماعی آن تحول است زیرا اگر مخاطبان که شامل معلمان، مدیران و به ویژه خانواده‌ها هستند با آموزش و پرورش همراهی نکنند موفق نخواهیم بود و شکست خواهیم خورد هر چند که برنامه‌های خوبی داشته باشیم. 
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به کمک رسانه ها برای ایجاد تحول در نظام آموزشی نیاز دارد، اظهار داشت: مفاهیم تحولی را رسانه‌ها باید به زبانی بیان کنند که برای مخاطبان شوق انگیز باشد زیرا اگر خانواده ها همکاری نکنند سند تحول بنیادین نظام آموزشی در ادامه اجرا و فعالیت‌های خود با شکست مواجه می‌شود. 
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تدوین و تصویب اهداف دوره های تحصیلی را از دیگر اقدامات مهم این شورا در یکسال گذشته عنوان کرد و گفت: مصوبه این اهداف مربوط به سال ۷۹ بود که اکنون با وجود سند تحول بنیادین نیاز به بازنگری داشت. 
نوید ادهم افزود: در این رابطه کار سنگینی را با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی انجام دادیم و در نهایت اهداف دوره های تحصیلی پس از بررسی در کمیسیون برنامه نویسی به شورای عالی آموزش و پرورش آمد و در نهایت به تصویب رسید. 
وی به تحولات کمی و کیفی اهداف دوره های تحصیلی اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از اشکالات مهم، فراوانی اهداف مصوبه دوره های تحصیلی در سال های گذشته بوده است، گفت: برای کاهش این اهداف که در سال ۷۹تعداد آنها 302 مورد بود به ۶۷ هدف در سال ۹۷ کاهش دادیم که پراکندگی این اهداف در دوره ابتدایی از ۹۵ هدف به ۲۹ هدف در دوره متوسطه اول از ۱۰۵ به ۱۸ و در دوره متوسطه دوم از ۱۰۲ به ۱۹ هدف کاهش پیدا کرد. 
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: به لحاظ کیفی نیز تحولات جدی در اهداف دوره های تحصیلی اتفاق افتاد و اهداف جدید مبتنی بر ساحت های شش گانه طرح تربیتی تنظیم شد.
نوید ادهم با بیان اینکه در سند تحول نوآوری در اهداف مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار داشت: تمامی اهداف و فعالیتهای آموزش و پرورش معطوف به شش ساحت تربیتی و اهداف مصوب برای دوره های تحصیلی خواهد بود تا زمینه شناسایی و رشد و شکوفایی بچه ها در تمامی ساحت های تربیتی فراهم شود. 
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی دیگر از مصوبات شورای عالی که با استقبال کم نظیر متخصصان مواجه شد حذف آزمون های زائد از دوره ابتدایی بود، گفت: با این مصوبه و اجرای آن بنا داریم محیط آموزش و پرورش را از استرس های ناخواسته دور کنیم.
نوید ادهم تصریح کرد: این مصوبه تاثیر خود را درباره نگاه به مدرسه و کلاس درس گذاشت اما به دلایلی همچون مسائل سیاسی و اجتماعی ریاست جمهوری تاملی درباره تصویب حذف آزمون های زائد از دوره ابتدایی داشت که پس از گفتگو سرانجام ریاست جمهوری نیز با این مصوبه موافقت کرد. 
وی با بیان اینکه اصلی ترین آزمون های زائد برای اینکه بتوانیم فضای اجتماعی را مستعد این اقدام مبارک کنیم، همانا حذف کنکور است، اظهار داشت: سال ها فریاد زدیم که کنکور به شکل امروزی مخل آموزش است به این معنا که تعیین سرنوشت دانش آموزان در ۴ ساعت و با تست های چهار جوابی صورت می‌گیرد که این مسئله برای آموزش و پرورش سم مهلک است و موجب بروز آسیب هایی می شود. 
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد : سند به دنبال شناسایی و رشد دانش آموزان در تمامی ساحت های شش گانه تربیتی است و کنکور صرفا توان علمی و محفوظات دانش‌آموزان را می‌سنجد و توانمندی اجتماعی و شایستگی های سیاسی و اجتماعی آنها را نادیده می گیرد البته این به معنای وجود نداشتن هیچگونه آزمونی برای ورود افراد به کنکور نیست بلکه هدف این است که با به کارگیری دیگر روش ها استرس را در میان دانش‌آموزان از میان برداریم و روش‌های دیگری را جایگزین کنیم. 
نوید ادهم تصریح کرد: می‌توان برای چند درصد رشته های خاص آزمون جداگانه برگزار کرد اما نه به این صورت که اکنون وجود دارد و همه دانش آموزان باید برای ورود به دانشگاه روی صندلی کنکور بنشینند. 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۵۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش حاجی‌میرزایی به اظهارات صحرایی درباره سند 2030: از خدا پروا کنید!

به گزارش جماران؛ محسن حاجی میرزایی وزیر پیشین آموزش و پرورش در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «جناب آقای صحرایی، حفظ صندلی لرزان وزارت و پوشاندن ناکارامدی‌ها ارزش آن را ندارد که شأن و شرافت انسانی خود را پایمال کنیم. آنچه درباره سند ۲۰۳۰ و سند تحول در دولت قبل گفته‌اید نادرست است و تعدی در حق کسانی که دلسوزانه و مجدانه برای تحقق تحول در آموزش و پرورش تلاش کرده اند. از خدا پروا کنید.»

 

 

صحرایی وزیر فعلی آموزش و پرورش در برنامه صف اول گفته است: «دولت سیزدهم دو اتفاق را رقم زد نخست اینکه مرگ سند ۲۰۳۰ را رسماً اجرا کرد چرا که هنوز هم بودند کسانی که در بدنه دولت به سند ۲۰۳۰ اعتقاد داشتند. سند ۲۰۳۰ به عنوان یک رویکرد در دولت پیشین وجود و در وزارت آموزش و پرورش دفتر داشت و حتی ردیف بودجه برای آن تخصیص داده شده بود، در حالی که برای سند تحول بنیادین بودجه نداشتیم.  واقعیت این است که همین امروز هم من نمی‌توانم با جرات بگویم که سند ۲۰۳۰ به طور کامل از بین رفته است چرا که ممکن است در وزارت آموزش و پرورش کسانی باشند که به این سند اعتقاد داشته باشند.»

 

دیگر خبرها

  • بیشترین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره اخیر برای آموزش و پرورش بوده است
  • تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین
  • سند تحول آموزش و پرورش، نیازمند تحول
  • معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش: مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند
  • مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند
  • پیشرفت و تحول در کشور از مدرسه آغاز می‌شود
  • پیام توییتری وزیر سابق آموزش و پرورش به وزیر فعلی آموزش و پرورش : این صندلی ارزشش را ندارد...
  • برگزاری مراسم تجلیل از معلمان نمونه بسجی جهادگر استان در تبریز
  • واکنش حاجی‌میرزایی به اظهارات صحرایی درباره سند 2030: از خدا پروا کنید!
  • وزیر اسبق آموزش و پرورش: آقای صحرایی از خدا پروا کنید