Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@11:25:31 GMT

چشم اميد ترکيه به جذب سرمايه گذاران چيني

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۴۵۹۹۲

چشم اميد ترکيه به جذب سرمايه گذاران چيني

خبرگزاري آريا - آنکارا- ايرنا- ترکيه در پي بروز تنش با آمريکا و افت ارزش پول ملي خود، در صدد جذب سرمايه گذاران کشورهاي عربي و شرقي است و در اين زمينه چشم اميد زيادي به جذب سرمايه از کشور چين دارد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، بروز تنش اخير ميان آنکارا و واشنگتن بر سر محکوميت حبس کشيش آمريکايي در ازمير و اقدام متقابل دو کشور در تحريم وزراي کشور و دادگستري همديگر و نيز اعمال تعرفه هاي متقابل براي کالاهاي وارداتي از سوي دو طرف، نگراني جدي در بازارهاي مالي و پولي و سرمايه گذاري ترکيه ايجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخي از تحليل گران معتقدند که با ادامه روند کنوني افت ارزش لير و بي ثباتي اقتصادي، روند سرمايه گذاري خارجي در ترکيه به شدت کاهش خواهد يافت چرا که ترکيه با اغلب کشورهاي صاحب فناوري و سرمايه از جمله کشورهاي اروپاي غربي، آمريکا و کشورهاي عربي خاورميانه روابط سرد و گاهي پرتنش دارد.
مقامات ترکيه نيز به رغم تلاش براي عادي نشان دادن اوضاع، نگاه خود را از کشورهاي صاحب سرمايه غربي به سمت شرق متمايل کرده و در صدد جذب سرمايه از کشور چين و کره و نيز قرار گرفتن در بلوک هاي اقتصادي جديد با محوريت چين هستند.
بر اين اساس رجب طيب اردوغان رييس جمهوري ترکيه در اجلاس ماه گذشته گروه کشورهاي بريکس در آفريقاي جنوبي در ديدار با رييس جمهوري چنين تلاش کرد که آنها را براي حضور در بازار سرمايه گذاري ترکيه ترغيب کند و در همين زمينه چندين تفاهم نامه امضا شد.
*****
همکاري هاي تجاري و سرمايه گذاري ترکيه و چين
حجم روابط تجاري ميان دو کشور ترکيه و چين در سال هاي اخير به ميزان قابل توجهي افزايش يافته و از يک ميليارد دلار در سال 2000 به حدود 30 ميليارد دلار کنوني رسيده است.
ترکيه و چين در سال جاري ميلادي هم عزم خود را جزم کرده اند تا براي مقابله با حملات اقتصادي آمريکا و نوسان نرخ ارز در بازارهاي داخلي خود و نيز مقابله با تحريم هاي خارجي، با استفاده از ارز ملي به تجارت بپردازند.
مقامات ترکيه همچنين در حال بررسي راهکارهاي تجارت با پول ملي خود با کشور چين هستند تا علاوه بر مقابله با تاثيرات سوء نوسان نرخ ارز، حجم روابط تجاري خود را نيز گسترش دهند.
بر اين اساس دو کشور چين و ترکيه توافق کرده اند که تجارت دوجانبه با استفاده از يوان به عنوان پول ملي چين و ليره به عنوان پول ترکيه انجام شود.
براي تحقق اين هدف دو کشور توافق کرده اند که گردشگران چيني با استفاده از خدمات اپليکيشن چيني وي چت، از خدمات گردشگري ترکيه استفاده کرده و هزينه هاي خود را با پول ملي يوان چين بپردازند.
پس از به وجود آمدن تنش بين ترکيه و آمريکا، نرخ دلار در بازار ترکيه رو به افزايش گذاشت و ترکيه براي کاهش فشار اقتصادي اين تنش ها، اقدام به مبادله مالي با ارز ملي چين را سرعت بخشيد تا علاوه بر ارائه خدمات آسان به گردشگران چنيني از طريق نرم افزار وي چت در ترکيه، بخشي از فشار نوسان ارز را کنترل کند.
بر اين اساس، با انجام اقدامات لازم و زيرساختي بانکي، گردشگران چيني پس از اين مي توانند با استفاده از ارز ملي خود به خريد و فروش در ترکيه بپردازند و براي تحقق اين امر از سال گذشته بانک هاي `تجارت و صنعت` چين و نيز بانک `چين` اقدامات خود را براي معامله به پول ملي آن کشور آغاز کرده و در هفته هاي اخير اقدامات خود را سرعت بخشيده اند.
رجب طيب اردوغان رييس جمهوري ترکيه نيز چند روز پيش برنامه 100 روزه دوره جديد رياست جمهوري خود را تشريح و در جريان آن اعلام کرد که در طول سال آينده ميلادي، با همکاري متقابل و با انجام پرواز شرکت هواپيمايي چاينا ساترن به ترکيه، 500 هزار گردشگر چيني به ترکيه سفر خواهند کرد.
رسانه خبر.7 گزارش داد که بر اين اساس، چيني ها که 78 درصد خريد اينترنتي خود را از طريق نرم افزار وي چت انجام مي دهند، در ترکيه نيز به شيوه کشور خود مي توانند از خدمات تجارت آنلاين با بهره گيري از اين نرم افزار و پول ملي خود به خريد و فروش بپردازند.
ترکيه برنامه ريزي کرده است که با تسهيل در ارائه خدمات مالي و مبادله پولي و ارائه خدمات گسترده به گردشگران، تا سال 2023 بيش از يک ميليون گردشگر چيني را جذب کند.
دولت ترکيه همچنين براي سال جاري جذب 250 هزار گردشگر چيني را برنامه ريزي کرده و براي اين کار اقدام به اطلاع رساني در کشور چين از طريق برگزاري نمايشگاه ها و کارگاه هاي گردشگري با هدف معرفي جاذبه هاي گردشگري ترکيه کرده است.
رجب طيب اردوغان رييس جمهوري ترکيه دو هفته پيش گفت که `کشورهاي ايران، چين و روسيه در جنگ اقتصادي در کنار ترکيه هستند.`
وي با اشاره به عزم دو کشور براي تجارت با پول ملي خود، هدف ترکيه از توافق با چين براي تجارت با پول ملي دو کشور را مصون ماندن از نوسانات نرخ ارز، جذب گردشگران پرشمار چيني و نيز تامين انرژي عنوان کرد.
اردوغان با اشاره به مذاکره کشورش با چين براي تجارت با پول ملي افزود: تجارت با پول ملي اثر نوسانات نرخ ارز را به کمترين حد ممکن مي رساند.
*****
انرژي، حمل و نقل و گردشگري مهمترين بخش سرمايه گذاري چين در ترکيه
چين و ترکيه در بخش ها و حوزه هاي مختلفي با يکديگر همکاري دارند ولي در چند زمينه مهم از جمله انرژي، حمل و نقل و گردشگري دو کشور قراردادهاي مهمي را به امضا رسانده اند.
وبسايت خبر.7 ترکيه حدود يک ماه پيش طي گزارشي اعلام کرد که ترکيه که براي ساخت سه نيروگاه هسته اي با چين به توافق اوليه دست يافته و قرار است هزينه ساخت اين سه پروژه را به پول ملي يوان چين پرداخت کند.
بر اساس توافق انجام شده بين ترکيه و چين، قرار است که چين سه نيروگاه هسته اي با 30 ميليارد دلار سرمايه گذاري در ترکيه بسازد که تامين مالي اين سه پروژه با پول ملي يوان چين انجام خواهد شد.
دو کشور چين و ترکيه در حال همکاري و مطالعه درباره محل و شرايط احداث اين سه نيروگاه هسته اي هستند ولي تاکنون جزئياتي از همکاري خود در اين زمينه را منتشر نکرده اند.
همچنين چين براي اجراي پروژه نيروگاه بادي به قدرت 170 مگاوات در استان آيدين و مانيساي ترکيه توافقنامه 226 ميليون دلاري امضا کرده است.
سازمان دولتي توسعه و سرمايه گذاري چين اين نيروگاه ها را تا سپتامبر سال 2020 احداث کرده و تحويل دولت ترکيه مي دهد.
همچنين روزنامه يني شفق ترکيه چند روز پيش طي گزارشي نوشت: پس از اعلام دو برابر شدن تعرفه واردات فولاد و آلومينيوم توليد ترکيه به آمريکا از سوي ترامپ، پيام هاي متعدد براي حمايت از اقتصاد ترکيه ارسال شد و بسياري از شرکت هاي بين المللي سرمايه گذار نيز با مشاهده تسهيلات ارائه شده براي سرمايه گذاري، براي حضور در ترکيه اعلام آمادگي کردند.
بنا به اعلام اين رسانه، در طول 45 روز گذشته تعدادي از شرکت هاي چيني، قطري ، آلماني و حتي آمريکايي اقداماتي را براي سرمايه گذاري 21 ميليارد دلاري در ترکيه آغاز کرده اند.
به نوشته يني شفق، قرار است شرکت علي باباي چين يک ميليارد دلار در بخش راه آهن ترکيه سرمايه گذاري کند.
ترکيه که در حال نوسازي و توسعه خطوط ريلي خود است، قصد دارد با همکاري کشور چين، بخش اعظمي از شبکه ريلي خود را نوسازي کرده و به قطارهاي پرسرعت مجهز کند.
*****
وضعيت سرمايه گذاري خارجي در ترکيه
موسسه بين المللي تامين مالي(IIF) دو ماه پيش طي گزارشي ترکيه را با پيش بيني جذب 51.3 ميليارد دلار سرمايه خارجي، پيشتازترين کشور جهان اعلام کرد.
ترکيه در سال گذشته 39.1 ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب کرده بود ولي بر اساس پيش بيني اين موسسه، اين رقم در سال جاري 51.3 ميليارد دلار خواهد بود.
بانک جهاني هم در بازنگري آماري خود، پيش بيني ميزان رشد اقتصادي ترکيه از 3.5 درصد را به 4.5 درصد افزايش داده است ولي مقامات ترکيه تا يک ماه پيش رشد 7.4 را پيش بيني مي کردند که با بروز بحران ارزي يک ماه اخير، تحقق اين هدف بعيد به نظر مي رسد.
ترکيه سالانه حدود 160 ميليارد دلار صادرات و حدود 200 ميليارد دلار دارد و با 30 ميليارد دلار مبادله اقتصادي، از شرکاي مهم تجاري چين به شمار مي رود و با توجه به حجم وسيع تجارت بين ترکيه و چين، مقامات آنکارا برنامه اي جدي را براي توسعه تجارت با پکن تدوين و اجراي آن را آغاز کرده اند.
گزارش از: حسن فاخري
خاورم/1905
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۵۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: در ابتدای سال شاهد آب‌گیری خوب دریاچه ارومیه هستیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی و تدابیر انجام گرفته از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه این آب‌گیری و احیای دریاچه در ایام گرم و کم‌بارش سال نیز ادامه پیدا کند تا شاهد چهره زیبای دریاچه ارومیه باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، رسول اصغرزاده در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی ضمن تبریک روز شوراها اظهار کرد: در کنار بارش رحمت الهی شاهد احیای دریاچه ارومیه با تدابیر مسئولان استانی به ویژه شخص استاندار آذربایجان‌غربی به عنوان دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه هستیم.

وی افزود: در ابتدای سال شاهد آب‌گیری خوب دریاچه ارومیه هستیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی و تدابیر انجام گرفته از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه این آب‌گیری و احیای دریاچه در ایام گرم و کم بارش سال نیز ادامه پیدا کند تا شاهد چهره زیبای دریاچه ارومیه باشیم و لطف پروردگار متعال شامل حال همه ما شود.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در ادامه با تشکر از معاونت هماهنگی امور عمرانی و مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان‌غربی در به سرانجام رساندن موضوع سرمایه‌گذاری شهرستان خوی گفت: با اینکه موضوع سرمایه‌گذاری پروژه آناآتا در شهرستان خوی مربوط به شورای اسلامی شهر ارومیه نمی‌شود اما شاید زحماتی که در طول بیش از ۷۰ روز به سرانجام رسید، نتیجه و خیر و برکات آن شامل حال کل استان آذربایجان‌غربی به ویژه ارومیه شود.

اصغرزاده با بیان اینکه باید سرمایه‌گذاران داخلی را برای کمک حال دولت به میدان بکشیم، تصریح کرد: برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی به حمایت‌های معنوی مسئولان کشوری و استانی به ویژه شخص استاندار نیاز است و از این رو، این موضوع باید در بدنه‌های مدیریتی و دستگاه‌های اجرایی و نیز شهرداری تقویت شود.

وی با بیان اینکه بروکراسی و پروسه‌های اداری موجب فرار سرمایه‌گذاران از شهر ارومیه می‌شوند، عنوان کرد: گاهی مواقع مشاهده می‌شود که سرمایه‌گذاران به خاطر طولانی بودن پروسه اداری و حتی سنگ‌اندازی‌ها و تصمیمات کارشناسی نادرست از سرمایه‌گذاری در شهر ارومیه و حتی استان ناامید می‌شوند و از این رو از استاندار آذربایجان‌غربی خواستار توجه و رفع مشکلات در این حوزه هستیم.

کد خبر 748744

دیگر خبرها

  • مجلس آینده آمیخته‌ای از تجربه و نگاه‌ نو است
  • ظرفیت‌های صادراتی سیستان و بلوچستان کانون توجه سرمایه گذاران
  • حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور سرمایه‌گذاران در غرفه استان فارس قابل توجه بود
  • معرفی ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • افزایش نقش چین برای استخراج معادن افغانستان
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی