Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای نخستین بار در کشور، آبیاری تیپ موضعی در چند مزرعه الگویی برنج انجام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عباس زارع مشاور وزیر جهادکشاورزی امروز در باردید از اجرای آبیاری سامانه های نوین آبیاری در مزرعه الگویی برنج و در سایر زمین های زراعی و باغی شهرستان فیروزآباد با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور و در استان فارس آبیاری تیپ موضعی در چند مزرعه الگویی برنج انجام شد، اظهار کرد: از سال ۸۴ تحقیق در این زمینه صورت گرفت و اکنون نتایج نشان می‌دهد، در مزارع برنج در این روش به ازاءی هر هکتار ۱۰ هزار مترمکعب آب مصرف شده و این در حالی است که در روش غرقابی بالغ بر ۲۲ هزار مترمکعب آب به ازاءی هر هکتار مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: میزان تولید در واحد سطح در دو شیوه آبیاری سنتی و تیپ موضعی تقریبا یکسان بوده، بنابراین در مناطقی که با توجه به سیاست‌های وزارتخانه کشت برنج انجام می‌شود، استفاده از این روش میزان مصرف آب را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری بیان کرد: یکی از اقدامات مهم دولت در راستای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و تولید پایدار محصولات کشاورزی با حفظ پارامتر‌های محیط زیست برای بهره‌وری بیشتر از منابع آب و خاک کشور اجرای توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری است.

تجهیز بالغ بر ۲ میلیون هکتار اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری

زارع گفت: بالغ بر ۲ میلیون هکتار اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده، است.

وی ادامه داد: استان فارس به لحاظ کمی و کیفی در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری رتبه اول در کشور داشته به طوری که در سال ۹۶، حدود ۲۴ هزار هکتار اراضی آبی این استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد که رکورد بالایی بود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال جاری هم با آخرین آماری که از سامانه آبیاری داریم حدود ۲۰ درصد از اجرای سامانه‌های آبیاری کشور در استان فارس انجام شده، یعنی ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار از ۵۶ هزار و ۵۰۰ هکتار طرح اجرا شده در کل کشور به استان فارس تعلق دارد.

 زارع با بیان اینکه یکی از اقدامات بسیار خوب در سال‌های اخیر تعادل آبیاری قطره‌ای و موضعی نسبت به آبیاری بارانی در کشور و همچنین در استان فارس بوده ، اظهار کرد: در شهرستان فیروزآباد ۸۰ درصد اراضی زراعی و باغی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده، این در حالی است که نُرم تجهیز به سامانه‌های نوین آبیاری در اکثر شهرستان‌های کشور ۲۰ درصد است.

گفتنی است، بیش از ۷۰ درصد مزارع ذرت شهرستان فیروزآباد به آبیاری نوین مجهز است.

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۷۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین گردهمایی رابطین خبری مدیریت آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی در سراسر کشور به ریاست صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سالن جلسات این معاونت برگزار شد.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم یک مساله مهم در کشور است، گفت: تغییر اقلیم یک چالش بزرگ در بخش کشاورزی محسوب می‌شود که نمونه آن بارش‌های نامناسب در برخی از استان‌ها و آسیب محصولات کشاورزی است.

نیازی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های ما تغییر کاربری شوری و کیفیت نامناسب خاک‌های کشور است؛ همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های آب و خاک از دغدغه‌های این معاونت است.

وی بر انتقال بیش از پیش یافته‌های علمی به مزرعه تاکید کرد و گفت: اختلاف میزان تولید کشاورزان پیشرو تا متوسط عملکرد کشور همچنان بسیار بالا است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با هوشمندسازی آبیاری عنوان کرد: سامانه‌های آبیاری هوشمند باید جایگزین سامانه‌های فعلی شود و باید مطابق با دنیا و به روز پیش برویم.

وی افزود: خدمات فنی و مهندسی و الکترومکانیک‌ها را به ۱۹ کشور صادر می‌کنیم که شامل عراق، ارمنستان و ازبکستان می‌شود.

نیازی با بیان این که ۱۶۸ ایستگاه پمپاژ نیمه‌کاره داریم که برای تکمیل آن به ۳,۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظهار امیدواری کرد؛ این پروژه‌ها را با مشارکت مردمی به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری به پروژه شبکه‌های آبیاری غرب و شمال غرب اختصاص داده شده و امسال هم به فرمان ایشان یک میلیارد دلار اختصاص خواهد یافت.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که خاک برای کشور بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: قانون خاک با آئین‌نامه ۳۱ ماده‌ای تدوین شده است، همچنین دفتر خاک باید در تمام استان‌ها تشکیل شود؛ پروژه‌های آب و خاک باید مکان‌محور شده و به سیستم GIS مجهز شود.

نیازی تاکید کرد: ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است لذا باید در تولید محتوا قوی‌تر و پاسخ‌گوتر باشیم.

کد خبر 6098322

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • نشا کاری ۱۰۶ هزار هکتار از شالیرازهای مازندران
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • سد کنجانچم دشت مهران پرآب شد
  • آب سد سفیدرود رهاسازی شد
  • سد کنجانچم دشت مهران را آبیاری می‌کند