Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-06@13:23:30 GMT

این ده عامل باعث سنگ کلیه می شود

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۴۸۱۵۳

این ده عامل باعث سنگ کلیه می شود

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، سنگ کلیه زمانی ایجاد می شود که مواد معدنی مانند کلسیم، اگزالات و فسفات در مجاری کلیه متمرکز و به کریستال تبدیل می شوند. اگر می خواهید از تشکیل این سنگ ها پیشگیری کنید، باید از علل ابتلا به این سنگ ها آگاه باشید. در اینجا 10 علت شگفت انگیز که خطر ابتلا به این عارضه را تشدید می کنند، معرفی شده است:

ژنتیک: در برخی از افراد، بدن به دلایل ژنتیکی قادر به جذب اگزالات نیست و این افراد حتی اگر سبک زندگی سالمی هم داشته باشند، در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مصرف نوشابه: اگر فکر می کنید نوشیدن نوشابه ها به هضم موثر غذا کمک می کند، در اشتباهید. بر اساس تحقیقات فروکتوز موجود در این نوشیدنی ها باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه می شود. مصرف روزانه یک قوطی نوشابه خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا 23 درصد افزایش می دهد.


خوردن بیش از حد گوشت: این روند باعث افزایش اسید اوریک بدن شده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را بالا می برد. کسانی که گیاه خوار هستند یا بیشتر ماهی می خورند، 30 تا 50 درصد کمتر در معرض خطر این عارضه هستند.


مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین سی: بر اساس مطالعات اخیر، مکمل های ویتامین سی عامل ابتلا به سنگ کلیه هستند. کسانی که بیش از 7 مکمل ویتامین سی در هفته دریافت می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند. دلیلش هم این است که ویتامین سی در فرم اگزالات دفع می شود و می تواند در مجاری کلیوی به سنگ تبدیل گردد. البته هیچ ارتباطی بین غذاهای طبیعی سرشار از این ویتامین و ابتلا به سنگ کلیه وجود ندارد.


عدم دریافت کافی مرکبات: مرکبات حاوی سیترات هستند؛ ترکیباتی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهند. افزایش لیمو به آب آشامیدنی، راهی آسان برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه است.


تغییرات اقلیمی: افزایش دمای روزانه در شهرهای مختلف، خطر ابتلا به سنگ های کلیوی را افزایش می دهد.



مصرف کم کلسیم: تصور اکثر مردم این است که کاهش مصرف کلسیم باعث کاهش خطر ابتلا به سنگ های کلیوی می شود. این فرض اشتباه است چون بنا به نتایج تحقیقات، افرادی که رژیم های کم کلسیم دارند، بیشتر به سنگ کلیه مبتلا می شوند.


خوردن بیش از حد سبزیجات تیره رنگ: این سبزیجات سرشار از اگزالات هستند و همانطور که گفته شد، این ماده خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. اگر سابقه ابتلا به سنگ کلیه را دارید، این سبزیجات را کمتر مصرف کنید.


کم آبی بدن: ننوشیدن کافی آب خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. اطمینان حاصل کنید که حداقل 2 لیتر مایعات را در طول شبانه روز مصرف می کنید.


مصرف زیاد نمک: مصرف نمک به میزان زیاد باعث افزایش مقدار کلسیم دفع شده توسط کلیه می شد و خطر ابتلا به سنگ کلیه را تشدید می کند. اکثر نمک مصرفی ما در غذاهای فراوری شه پنهان است

 

آوای سلامت

10101
 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: کلیه سنگ گوشت نوشابه ژنتیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۸۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض مصرف زیاد پنیر

 

به گزارش تابناک ،خوراکی پنیر در تمام انواع و شکل ها خوشمزه به نظر می رسد و احتمالاً شما حداقل یک نوع از آن را بیشتر می پسندید .

عصرایران  نوشت: اما به نظرتان آیا مصرف روزانه پنیر خطرناک است و نباید این عادت را داشته باشیم؟

فواید مصرف پنیر به شکل و میزان صحیح
به گزارش نمناک، علاوه بر آنچه در مطلب خواص پنیر خواندید، خوردن پنیر میتواند به چند دلیل برای شما مفید باشد:

رساندن پروتئین به بدن
در هر وعده پنیر بین ۵ تا ۷ گرم پروتئین وجود دارد. در صورتی که یک تخم مرغ ۶ گرم پروتئین دارد و این موضوع نشان می‌ دهد که پنیر تا چه حد پروتئین بالایی دارد و مهمتر از همه این که مواد مغذی آن زیاد است و شما را سیر نگه می دارد.

افزایش کلسیم بدن
یک قاچ از پنیر تقریباً ۱۵۰ الی ۳۰۰ میلی‌ گرم کلسیم دارد و اکثر افراد با استفاده از پنیر؛ کلسیم بدن خود را تامین می‌ کنند و در نتیجه می توانید بفهمید که این ماده چقدر خاصیت دارد و می تواند برای سلامت استخوان هایتان مفید باشد.

تامین ویتامین، مواد معدنی و پروبیوتیک
اصلا نباید تعجب کنید، زیرا پنیر حاوی مقدار زیادی ویتامین آ است که نه تنها برای سلامت چشم اهمیت دارد، بلکه خواص آنتی اکسیدانی هم دارد. همچنین ویتامین ب ۱۲ به عنوان یک ماده کلیدی در آن وجود دارد و حاوی فسفر است که به رشد عضلانی می پردازد و وضعیت بدن شما را بهبود می‌ بخشد. مهم تر از همه اینکه پروبیوتیک نیز دارد.

معایب مصرف روزانه پنیر
خوردن زیاد پنیر مضراتی برای شما به همراه دارد:

وارد کردن مقدار زیادی سدیم به بدن
یک قاچ از پنیر ۴۵۰ میلی گرم سدیم دارد و در نتیجه این مقدار بسیار بالاست و باید مراقب باشید که خیلی در مصرف آن زیاده روی نکنید، زیرا اگر سدیم بالا برود، احتمال ابتلا به مشکلات جسمانی از جمله مشکلات قلبی بالاتر خواهد رفت‌.

وارد کردن مقدار زیادی چربی اشباع شده
چربی اشباع شده چربی است که نباید در مصرف آن زیاده ‌روی کنید. اما اگر هر روز پنیر بخورید، احتمال اینکه این ماده در بدن تان خیلی زیاد شود، افزایش پیدا می‌ کند و این موضوع اصلا خوب نیست.

دیگر خبرها

  • ۷ خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات
  • بهترین زمان استفاده از ویتامین‌ها چه ساعتی است؟
  • عوارض مصرف زیاد پنیر