Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-27@18:54:58 GMT

به نظر شما صابون بهتر است یا شامپو؟

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۴۸۱۵۵

به نظر شما صابون بهتر است یا شامپو؟

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، فرض کنید که در داروخانه ایستاده اید و باید بین صابون ، شامپو بدن و ژل حمام یک محصول را انتخاب کنید ، این انتخابی بسیار سخت خواهد بود. سوال این است که چگونه می توانید بهترین صابون را برای پوست خود، انتخاب کنید.

امروزه در بازار انواع شوینده ها با برندهای مختلف وجود دارد و همین موضوع انتخاب محصول مناسب را برای افراد دشوار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درسال های اخیر شوینده های دیگری به غیر از صابون مثل شامپو بدن و ژل شستشوی بدن به صورت گسترده وارد بازار شده است و تبلیغات زیادی بر روی آنها صورت می گیرد. در این مطلب قصد داریم شما را با تفاوت های صابون و شامپو بدن آشنا نماییم.



مراقب تبلیغات گسترده درمورد صابون ، شامپو بدن و ژل های حمام باشید. این پیام ها، اغلب گمراه کننده هستند. بجای توجه به این تبلیغات ، شما باید نوع پوست خود را در نظر بگیرید، آیا پوست شما خشک ، حساس یا چرب است. در حقیقت شیوه ی حمام کردن شما از شوینده ای که استفاده می کنید مهم تر است؛ بهترین روش برای استحمام این است که بجای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید، و بلافاصله پس از حمام ،پوست خود را مرطوب کنید



چه تفاوتی بین شوینده هایی مانند صابون و شامپو بدن وجود دارد؟
راجع به تفاوت صابون های جامد و شامپو بدن باید گفت:صابون های جامد معمولی بعلت هزینه بالا برای افزودن گلیسیرین و درعین حال حفظ حالت جامد آن، عموما فاقد گلیسیرین میباشند و همچنین بخاطر جداسازی ماده مؤثره آنها از روغن دانه های گیاهی بوسیله اضافه کردن نمک های خانواده سدیم، حالت قلیایی و PH در حدود ۸ و ۹ دارند اما شامپوهای بدن با توجه به فرایند تولیدشان و مایع بودن براحتی قابلیت اضافه کردن گلیسیرن را داشته و بالانس PH آنها بخاطر اینکه حالت خنثی دارند بسیار ساده تر و کم هزینه تر می باشد.



ولی توجه کنید هرگز این یک قانون کلی نیست که هر شامپو بدن و یا صابون مایع برای پوست بهتر میباشد.در مورد انتخاب صابون یا شامپو بدنتان حتما بجای توجه به جامد یا مایع بودن، و یا رایحه و اسانس آن به سه نکته فوق توجه نموده و فریب سایر شعارهای تبلیغاتی را نخورید.



تفاوت صابون و شوینده های مایع که به صورت شامپو بدن مصرف می شود در نوع ترکیبات آن است. در صابون از ترکیبات صابونی و ترکیبات حلال در چربی استفاده می شود. اما در ترکیب شامپو بدن از مواد غیر صابونی استفاده می شود که به PH پوست نزدیک تر است.



بین صابون و شامپو بدن اولویت با کدام است؟
بین ترکیبات این دو شوینده تفاوت چندانی وجود ندارد و از نظر تاثیرگذاری روی پوست و میزان شویندگی و تمیزکنندگی نیز در یک سطح قرار دارند.

اما از نظر سهولت مصرف و بهداشتی تر بودن اولویت با شامپو بدن است. زیرا امکان دارد چند نفر به طور مشترک از پن ها استفاده کنند که از نظر بهداشتی چندان مطلوب نیست.

علاوه بر این، قرار گرفتن این پن ها در جاصابونی و در محیط حمام باعث تجمع مقداری آب در داخل ظرف می شود که می تواند محلی برای تجمع آلودگی ها باشد، اما شامپو بدن در داخل بطری های دربسته قرار دارد و تماسی بین مصرف کننده با تمام مایع داخل وجود ندارد، بنابراین از این نظر بهداشتی تر و ایمن تر است.

این تفکر که هرچه صابون یا شامپو بیشتر کف کند کیفیتش بهتر است و احساس تمیزی بیشتری به شما میدهد کاملا برای پوست شما مضر است!

حقیقت این است که هرچه میزان کف کردن بیشتر شود به این معنی است که میزان قلیایی بودن آن بالاتر بوده و علاوه بر کثیفی های سطحی پوست، چربی های طبیعی بیشتری از آن را حل کرده و می زداید که باعث خشکی پوست شما خواهد شد.



آیا صابون های جامد منبع آلودگی هستند؟
این باور اشتباه است. گرچه صابون وقتی خیس می شود و در دستشویی قرار می گیرد محیط مناسب برای رشد میکروب هاست اما چون مواد قلیایی صابون ضد میکروب است امکان رشد میکروب روی صابون به وجود نمی آید. به عبارتی صابون مانند هر محیط دیگری آلوده می شود اما این آلوده شدن به معنی رشد میکروب یا انتقال آن از یک دست به دست دیگر نیست. صابون تنها در شرایطی آلوده می شود که پس از خیس شدن هفته های طولانی استفاده نشود. در این شرایط امکان آلودگی وجود دارد. صابون هایی که در طول روز چند مرتبه از آنها استفاده می کنیم یا در حمام ۳، ۲ روز یکبار برای شستشوی تن استفاده می شوند انتقال دهنده میکروب نیستند.


مناسب ترین مواد شوینده برای بدن
گرچه پوست های چرب، در مقابل تاثیر منفی اکثر شوینده های بدن، مقاوم هستند، با این حال رعایت نکات زیر، ممکن است برای انواع پوست ها مفید باشد:

– شوینده ای ملایم انتخاب کنید که قلیایی نباشید.

– از آب ولرم یا خنک برای حمام استفاده کنید، نه آب داغ

– بلافاصله پس از حمام، از مرطوب کننده استفاده کنید.

– از شستشوی زیاد و مکرر پوست، خودداری کنید، زیرا موجب خشکی پوست می شود.– مراقب علائم خشکی پوست ازجمله پوسته شدن، قرمز شدن و خارش باشید.
 

نمناک

10101

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: داروخانه صابون شامپو حمام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۸۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با مصرف این میوه جوان شوید

ایسنا/خراسان رضوی نتایج تحقیقات نشان داده است که میوه محبوب در نزد برخی افراد در واقع می‌تواند در جوان نشان دادن آنان نقش داشته باشد.

با افزایش سن، غذاهایی که مصرف می‌کنیم می‌توانند بر تناسب اندام، ظاهر، کیفیت زندگی و خطر ابتلا به بیماری ما تاثیر بگذارند. بدن ما برای حمایت از روند طبیعی پیری به مواد مغذی مختلفی متکی است و برخی از مواد مغذی ممکن است به کاهش علائم پیری کمک کنند.

توجه به این نکته مهم است که مصرف غذاهای خاصی شما را به‌طور قابل‌توجهی جوان‌تر نشان نمی‌دهد و تغذیه تنها یکی از جنبه‌های پیشگیری از پیری است، با این حال، افزودن غذاهای غنی از مواد مغذی به رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند که با بالا رفتن سن، بهترین ظاهر و احساس خود را داشته باشید.

یکی از راه‌های شگفت‌انگیز تغییر بدن شما با افزایش سن، در واقع مربوط به پوست شماست ما در مورد چین و چروک، خطوط ریز، لکه‌های پیری، آسیب‌های ناشی از نور خورشید و تولید کمتر کلاژن صحبت می‌کنیم. بنابراین، اگر به شما بگوییم کاری بسیار ساده وجود دارد که می‌توانید برای کند کردن پیری پوست انجام دهید، چه می‌شود و  یا به‌طور خاص بگوییم، این پیشگیری با میوه مغذی و خوشمزه‌ای است که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

منظور ما هندوانه است؛ این میوه‌ مورد استفاده بیشتر در تابستان و میوه رفع تشنگی را می‌توان به‌طور کامل به‌عنوان میوه، به اسموتی‌ها اضافه کرد، یا در سالادها ریخت. هندوانه بومی آفریقا و با سابقه‌ای غنی است که هزاران سال قدمت را در بر می‌گیرد و تقریباً در تمام قاره‌های جهان رشد می‌کند.

هندوانه عمدتاً به دلیل آبرسانی آن شناخته شده است زیرا ۹۲ درصد این میوه از آب تشکیل شده است. همین خاصیت آبرسانی هندوانه به مبارزه با پیری نیز کمک می‌کند. توجه کنید که هیدراتاسیون برای سلامت کلی بدن مهم است و تاثیر خوب آن می‌تواند روی پوست شما نیز ظاهر شود.

دکتر آلوک ویج، متخصص پوست کلینیک کلیولند، ایالات‌متحده توضیح داد که اگر بدن شما کم آب شد، خارجی‌ترین لایه (استراتوم شاخی) حاوی آب کافی نخواهد بود و اگر آن را فشار دهید، پوست به حالت خود باز نمی‌گردد، با این حال، این تنها کاری نیست که هندوانه برای جوان نشان دادن شما انجام می‌دهد.

چگونه مصرف هندوانه می‌تواند به شما کمک کند جوان‌تر به نظر برسید

هندوانه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های ویتامین C، گلوتاتیون، لیکوپن و بتاکاروتن است و این مواد مغذی می‌توانند به سلامت پوست شما کمک کنند. ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن چیزی است که به پوست شما خاصیت ارتجاعی و استحکام می‌بخشد و در عین حال گردش سلولی پوست را نیز افزایش می‌دهد.

گلوتاتیون با بهبود سلامت سلولی، محافظت در برابر استرس اکسیداتیو که منجر به چین و چروک می‌شود و مبارزه با لکه‌های پیری و حلقه‌های تیره زیر چشم، با پیری مبارزه می‌کند.

لیکوپن احتمالاً یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مورد بحث در هندوانه است، عمدتاً به این دلیل که رنگ قرمز مشخصه هندوانه را به آن می‌بخشد. همچنین یکی از خواص این میوه است که با سرطان و دیابت در ارتباط است. وقتی صحبت از پیری می‌شود، لیکوپن وظیفه بسیار مهم محافظت از پوست شما در برابر آسیب‌های خورشید را انجام می‌دهد و این کار با کاهش قرمزی پوست و جلوگیری از اثرات پیری نور انجام می‌شود. شاید قبلاً نیز شنیده باشید که اگر از مصرف ضد آفتاب خودداری کنید، پیرتر به نظر می‌رسید. در حالی که استفاده از کرم ضد آفتاب و کلاه محافظ، هنوز در خارج از منزل ضروری است، مصرف هندوانه نیز می‌تواند لایه‌ای از محافظت برای شما فراهم کند.

بدن شما می‌تواند از بتاکاروتن برای تولید ویتامین A استفاده کند. مشتقات مصنوعی ویتامین A، به نام رتینوئید، همان چیزی است که ما به شکل محصولات ضد پیری روی پوست خود استفاده می‌کنیم. آنها به ترمیم پوست شما کمک، از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری و با آسیب سلولی و پیری پوست مبارزه می‌کنند.

سایر مواد مغذی دوستدار پوست در هندوانه، شامل ویتامین E، ویتامین B۶ و ال سیترولین هستند. ویتامین E در جلوگیری از دست دادن رطوبت، حفظ پوست نرم و محافظت در برابر آسیب سلولی مرتبط، در حالی که ویتامین B۶ برای مبارزه با آکنه مهم است. ال سیترولین به ال آرژنین تبدیل می‌شود و از پوست شما در برابر واقعیت‌های خشن آب‌وهوای امروز و آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کند.

آیا مصرف موضعی هندوانه نیز کمک‌کننده خواهد بود؟

شاید متوجه شده باشید که هندوانه ماده‌ای محبوب در شوینده‌ها و کرم‌های صورت است. استفاده موضعی از این میوه همچنین دارای فوایدی برای پوست است که به شما کمک می‌کند جوان‌تر به نظر برسید. در حالی که ممکن است بتوانید برخی از این فواید را از کرم‌های صورت و شوینده‌های صورت به دست آورید، کارشناسان همچنین استفاده از خود میوه را برای مبارزه با اثرات پیری توصیه می‌کنند.

به گفته دکتر هوارد مراد، متخصص پوست، داروساز و استاد بالینی، آب هندوانه که روی صورت شما مالیده شود می‌تواند به‌عنوان لایه‌بردار طبیعی عمل کند. این متخصص مراقبت از پوست گفت: هندوانه سرشار از اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسید سیتریک و اسید مالیک است که لایه‌بردارهای طبیعی محسوب می‌شوند.

به گفته دکتر مراد، علاوه بر این، خواص خنک‌کنندگی این میوه می‌تواند بثورات گرمایی را تسکین دهد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که پوست میوه را که قبلا در یخچال گذاشته‌اید روی پوست خود بمالید. استفاده از پوست هندوانه برای بیماری‌های پوستی مانند روزاسه و آفتاب سوختگی نیز توصیه می‌شود. روزاسه، بیماری مزمن پوستی شایع است که صورت را درگیر کرده و با گرگرفتگی، قرمزی، جوش، جوش‌های چرکی و عروق خونی منقبض مشخص می‌شود. چشم‌ها اغلب درگیر شده و ضخیم شدن پوست همراه با بزرگ شدن قسمت‌هایی از بدن، به خصوص بینی، در برخی افراد ممکن است رخ دهند.

همانطور که از قبلا نیز می‌دانید، استفاده موضعی از ویتامین A مصنوعی یا رتینوئیدها با بهبود ظاهر خطوط ظریف و چین و چروک همراه است، اگرچه مشخص نیست که هندوانه مستقیما روی پوست می‌تواند این کار را انجام دهد یا خیر.

محصولات مراقبت از پوست حاوی میوه‌هایی هستند که ادعا می‌کنند این کار را انجام می دهند. شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد و این مورد قطعا یکی از درمان‌های ضد پیری کمتر عجیب و غریبی محسوب می‌شود که ممکن است بخواهید آن را امتحان کنید.

لازم به‌ذکر است، در کنار رژیم غذایی مغذی مملو از غذاهای گیاهی کامل، محافظت از پوست خود را با عادات دیگری  مانند استفاده از کرم ضد آفتاب، پرهیز از سیگار، فعال ماندن و استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب نیز در نظر بگیرید.

منابع

https://www.healthline.com

https://www.health.com

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اثر هنری با پوست هندوانه! (فیلم)
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • اعجاز سنگ نمک را بدانید تا از بلای مختلف و انرژی‌های منفی به دور باشید | خود را به آرامش دعوت کنید
  •  مرگ یک سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس اوهایو
  • با مصرف این میوه جوان شوید
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟
  • دی‌بروینه حتی از جرارد و لمپارد هم بهتر است!
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • نمای سنگ بهتر است یا آجر نسوز نما؟
  • خواص جکوزی برای پوست