Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:58:00 GMT

خراسان جنوبی به قطب مطالعاتی افغانستان تبدیل شود

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۴۸۵۲۱

خراسان جنوبی به قطب مطالعاتی افغانستان تبدیل شود

بیرجند - ایرنا - مدیر گروه پژوهشی افغانستان دانشگاه بیرجند گفت: مسئولان ایران و افغانستان باید نسبت به اجرای هر چه سریعتر موافقت نامه های امضا شده بین دو کشور اهتمام ویژه داشته و خراسان جنوبی به قطب مطالعاتی افغانستان تبدیل شود.

به گزارش ایرنا احمد بخشی روز دوشنبه در نشست بررسی همکاری های علمی و دانشگاهی خراسان جنوبی و ولایت فراه افغانستان افزود: با تحقق این مهم در کنار اعتماد سازی متقابل زمینه برای حضور بیشتر فراهم می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تاکید کرد: تبدیل خراسان جنوبی به قطب مطالعاتی افغانستان در کنار تلاش های 2 استان همجوار نیازمند همراهی در سطح کلان و کشوری است و از طرفی نیز فرصت خدادای جغرافیا و اصل مجاورت بر اثر غفلت یا کم کاری به تهدید تبدیل نمی شود.
مدیر گروه پژوهشی افغانستان دانشگاه بیرجند اظهار داشت: در این زمینه باید مسئولان 2 استان همجوار پیگیری های لازم را برای راه اندازی پرواز های بیرجند به فراه، کابل و هرات و تامین امنیت لازم برای سرمایه گذاران ایرانی در افغانستان را فراهم کنند.
وی اضافه کرد: همچنین لغو ویزای دو طرفه برای رانندگان ترانزیت کالا، ایجاد کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری ایران در فراه، تکمیل جاده مواصلاتی ماهیرود – فراه، تکمیل و گسترش مراکز فنی و حرفه ای از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه دو کشور واقع شود.
بخشی در ادامه به ظرفیت ها و پتانسیل های خراسان جنوبی در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: می توان در صورت استفاده بهینه و حذف بروکراسی پیچیده اداری این ظرفیت ها را در خدمت کشور در حال توسعه و بازسازی افغانستان قرار داد و در قبل آن دستاوردهای مثبت سیاسی، امنیی، اقتصادی و فرهنگی را برای کشور و استان به ارمغان آورد.
وی بیان کرد: در حال حاضر دانشگاه بین المللی بیرجند با 30 دانشگاه اروپایی، آسیایی و سایر در ارتباط بوده و تبادل استاد و دانشجو دارد.
مدیر گروه پژوهشی افغانستان دانشگاه بیرجند اظهار داشت: برای نخستین بار در دانشگاه بیرجند درس سیاست و حکومت در افغانستان راه اندازی و ارایه می شود اما یکی از مشکلات موجود در روابط دو جانبه سوء تفاهم ها است.
وی تاکید کرد: واژه هایی مانند افغان هراسی و ایران هراسی باید اصلاح، هویت مشترک ایرانی اسلامی و خراسان قدیم توسعه و یگانگی ها مانند قبل افزایش یابد.
بخشی افزود: توسعه روابط همه جانبه بین 2 کشور ایران و افغانستان برای مرزنشینان دو کشور درآمد، رفاه و امنیت را به ارمغان می آورد و فرصت طلایی استان و کشور را احیا خواهد کرد.
وی ادامه داد: امری که در صورت غفلت ما ، کشورهای دیگر که حتی مزیت ها و فرصت هایی مانند ایران را دارا نیستند از آن استفاده خواهند کرد.
مدیر گروه پژوهشی افغانستان دانشگاه بیرجند در ادامه به فعالیت گروه پژوهشی افغانستان در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: این گروه با راه اندازی در سال 82 همگام و همراه با تدوین سند چشم انداز توسعه کشور، افق های ارزشی را به عنوان مبنا در سه حیطه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به عنوان چشم انداز آتی ترسیم کرده است.
وی بیان کرد: در این افق تاکید بر اصل تعامل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با افغانستان مورد توجه قرار گرفته تا منافع جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در سایه انجام تحقیقات کاربردی معنا و مفهموم یابد.
بخشی یادآور شد: اجرای طرح های پژوهشی مورد نیاز کشور و استان در زمینه مسائل افغانستان، بررسی و شناسایی نیازهای پژوهشی، برقراری ارتباط با پزوهشگران، متخصصان، مبتکران و متفکران در مراکز علمی و پژوهشی از جمله اهداف این گروه پژوهشی است.
7557 * 6054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي افغانستان پژوهش دانشگاه بيرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۸۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های بهاری در خراسان جنوبی/کویر به دریاچه تبدیل شد + فیلم

بارش‌های بهاری و شدید در برخی شهرهای خراسان‌جنوبی باعث جاری شدن سیل و مسدود شدن جاده ها و آب‌گرفتگی منازل شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، بارش‌های شدید که از دیروز اکثر شهرهای استان را درگیر کرده بود باعث مسدود شدن جاده در منافع عشایری شهرستان نهبندان شد.

در شهرستان قائنات و نیمبلوک، در منطقه عشایری جانمیزار، چاه جملی و چاه دهنه باعث تخریب ایل راه عشایری شد.

در شهرستان خوسف البته شدت بارش بیشتر بود به حدی که فرماندار شهرستان را مجبور به صدور هشدار قرمز کرد.

در شهر ماژان و خوسف، مسیرهای دولت آباد به سمت مزار امام زاده شاه سلیمان علی در محل رود کاج جاده مسدود است و تمامی نیروهای امدادی و راهداری و مدیریت بحران درتلاش برای بازگشایی معابر هستند.

با توجه به بارندگی‌های اخیر و پیش بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارندگی‌های پراکنده و نیاز به باز کردن معابر شهرستان خوسف در محور ماژان به معدن قلعه زری و بصیران و راههای روستایی، هموطنان تا زمان بازگشایی کامل این مسیر نسبت به تردد در این محور خودداری نمایند.

به گزارش ایمنا، به دلیل شدت بارندگی و فعال شدن رودخانه‌های فصلی احتمال فرونشست زمین وجود دارد و مردم باید از تردد غیر ضرور در نقاط حادثه‌خیز و نیز تردد شبانه در این محورها جدا خودداری کنند.

کد خبر 750389

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی دستگاه لیزیک برای اولین بار در خراسان جنوبی
  • راه‌اندازی دستگاه لیزیک برای اولین بار در خراسان جنوبی 
  • همایش زائران حج تمتع خراسان جنوبی به روایت تصویر
  • پخش دور دوم مناظرات انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف
  • گزارش آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی 
  • مختاران سربیشه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • سیل برخی از راه‌های روستایی و فرعی خراسان جنوبی را مسدود کرد
  • سیل برخی از راه‌های روستایی و فرعی را مسدود کرد
  • بارش‌های بهاری در خراسان جنوبی/کویر به دریاچه تبدیل شد + فیلم
  • لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت