Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@23:54:29 GMT

حنای یزد در سایه‌ بی توجهی رنگ می‌بازد

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۴۹۵۷۷

حنای یزد در سایه‌ بی توجهی رنگ می‌بازد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ اگر به شهر یزد سفر و از خیابان کاشانی گذر کرده باشید حتما بوی خوش حنا از کوچه‌ مازاری‌ها به مشامتان رسیده است ، البته شاید این بو برای خیلی‌ها نا آشنا باشد، چرا که امروزه به این گیاه پر خاصیت کمتر توجه می‌شود.

مازاری، کلمه‌ای نه چندان آشنا، نام یکی از پیشه‌های قدیمی یزد است که مردمان این دیار بیش از ۷۰۰ سال است که این پیشه را از اجدادیانشان به ارث برده و زنده نگاه داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماز به معنای چرخ نورد است و از آنجایی که سنگ مازاری کار ساییدن برگ خشک شده‌ی حنا را انجام می‌داده از این شغل به نام مازاری یاد می‌شود.

کارگاه‌های مازاری در کوچه‌ی مازاری‌ها قدمتی ۱۰۰ ساله دارند و نسل به نسل این پیشه‌ی اجدادی را حفظ کرده و نگذاشته اند که سنگ‌های آن از حرکت بایستند.

یزد، تنها منطقه مناسب برای ساییدن حنا در کشور

به یکی از کارگاه‌های حناسایی رفتیم اتابکی که نسل پنجمی است این کارگاه را می‌چرخاند در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: حنا در پهنه‌ آسیا فقط در استان یزد و کشور هند تولید می‌شود، اما حنای صد در صد طبیعی را فقط در استان یزد می توان یافت.

اتابکی افزود: برگ خشک حنا به وسیله دوسنگ که یکی به صورت ثابت در زیر قرار گرفته و سنگی که بر روی آن می‌چرخد ساییده می‌شود.

وی ادامه داد: در قدیم این سنگ به وسیله چهارپایانی مثل گاو و شتر چرخانیده می‌شد، اما امروزه و با پیشرفت تکنولوژی این کار به وسیله موتور الکتریکی انجام می‌شود.

با پیشرفت تکنولوژی هرچند چهارپایان جای خود را به موتور‌های برقی دادند، اما همچنان برگ حنا به وسیله همان سنگ‌های قدیم ساییده می‌شود و تاکنون هیچ وسیله‌ی صنعتی نتوانسته جای آن را بگیرد چراکه گیاه حنا به نور و گرما حساس است و در صورت مجاورت با آن کیفیت خود را از دست می‌دهد.

در سال ۱۳۰۲ اولین کارگاه مازاری در کوچه مازاری‌ها بنا شد و اکنون بیش از ۱۰ کارگاه با قدمت ۱۰۰ ساله در کوچه مازاری‌ها مشغول به فعالیت اند.

استان یزد به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیم خاص منطقه محیط مناسبی برای کاشت و پرورش گیاه حنا نیست به همین دلیل این گیاه در شهر‌های جنوبی کشور از جمله کرمان کاشت و برداشت و در نهایت خشک می‌شود و برای سایید و فراوری به مازاری‌های یزد فرستاده می‌شود.

ولی از آنجایی که حنا گیاهی حساس به نور و گرما و البته رطوبت است اقلیم خشک یزد تنها جای مناسب برای ساییدن این گیاه است.

مواد ارگانیک جای خود را به مواد شیمیایی داده اند

حنا از خاصیت دارویی بالایی برخوردار است، به همین جهت در صنعت دارویی، آرایشی و بهداشتی طرفداران زیادی در خارج از مرز‌ها دارد، اما با این وجود مردم کمتر اطلاعاتی از آن دارند و یا با وجود اطلاع از خواص آن باز هم مواد آرایشی شیمیایی را را ترجیح می‌دهند.

رضایی، دارنده مقاله علمی در رابطه با خواص حنا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  مصرف اصلی حنا را برای تقویت و رنگ کردن مو و ناخن دانست و افزود: در حال حاضر حنا به صورت خام در کارخانه‌های شامپوسازی و داروسازی‌ها مصرف می‌شود.

وی اظهار کرد: به دنبال تغییر فرهنگ و آداب و رسوم در کشورمان، مصرف حنا بین مردم به شدت کاهش یافته و جای خود را به رنگ‌های شیمیایی داده است، ولی به‌تازگی اروپایی‌ها به مواد ارگانیک روی آورده ‏‏اند.

وی تصریح کرد: متاسفانه استقبال از این ماده طبیعی در نسل جدید به دلیل بی اطلاعی یا نداشتن تمایل به مصرف آن، بسیار کاهش یافته و جز قشر خاصی که طرفدار مواد طبیعی و ارگانیک هستند، کمتر از آن استفاده می‌شود.


رضایی گفت: به‌تازگی، موفق به تولید رنگ موی طبیعی از حنا با تنوع رنگی شده که به علاقه‌مندان این امکان را می دهد که علاوه بر انتخاب رنگ دلخواه خود، از آن در تقویت مو نیز بهره ببرند.

علاوه بر همه‌ی این‌ها گذر مازاری‌ها و کارگاه‌های آن با این قدمت تاریخی به محلی گردشگر پذیر در استان یزد تبدیل شده است.

استقبال گردشگران از گذر مازاری ها

دانش یزدی کارشناس میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: در سال ۹۱ کوچه‌ی مازاری‌ها و چند کارگاه مازاری که قدمت آن به دوره ی قاجار برمی گردد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دانش افزود: این پیشه و این کارگاه‌های سنتی ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری یزد را دارا هستند در همین راستا اداره میراث فرهنگی یزد گردشگران داخلی و خارجی که به استان یزد سفر می‌کنند را به بازدید از این مکان هدایت می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه با این‌که گردشگران داخلی و خارجی از این کوچه بازدید دارند، وضعیت سیما و منظر آن نابسامان و آشفته بود لذا در راستای تداوم و تقویت مشاغل سنتی و مرمت ابنیه مرتبط با آن ها، گذر مازاری ها با هدف بسترسازی برای تشویق مالکین در حفظ، مرمت و توسعه پیشه حناسابی و ابنیه مربوط بدان، توسط شهرداری یزد و با مشارکت مالکین و کسبه گذر  باز زنده سازی و ساماندهی شد.

وی ادامه داد: مطمئنا گردشگران زیادی از این کوچه، رستوران ها و مازاری های آن بازدید می کنند و این نوع کارها به نفع اشتغال شهر و در جهت رونق اقتصادی کل شهر است.

انتهای پیام/ص

گزارش از؛ سعیده صدیقی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی گزارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۹۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در سایه تهدید بحران سالخوردگی

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت را به عنوان رییس ستاد برگزاری هفته ملی جمعیت در سال 1403" منصوب کرد.در این حکم آمده است؛

جناب آقای دکتر حسین فرشیدی
معاون محترم بهداشت وزارت بهداشت

با توجه به اینکه کشور عزیزمان در تهدید بحران سالخوردگی جمعیت قرار دارد و در راستای تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر افزایش نسل، جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به عنوان یکی از اصلی ترین اولویت های مسئولان کشور و نیز نقش بی بدیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه و در آستانه برگزاری دومین رویداد جایزه ملی جمعیت، به موجب این ابلاغ، به سمت «رییس ستاد برگزاری هفته ملی جمعیت در سال 1403» در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب می شوید.

ضروری است با برنامه ریزی مناسب و منسجم و همچنین جلب مشارکت همه نهادهای ذیربط و مردمی در امر جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، شاهد برگزاری هر چه با شکوه تر این هفته، برای آگاهی‌ بخشی به عموم اقشار مردم، به ویژه دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی سراسر کشور باشیم.

توفیق جنابعالی را از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخت 500 ساله در گیلان قربانی بی‌توجهی (فیلم)
  • سمنان دهه کرامت میزبان خادمان رضوی با اجرای ۱۰۰ عنوان برنامه است
  • ایران قدرتمند و منسجم در سایه‌سار معلمین قوی شکل می‌گیرد
  • ایران در سایه تهدید بحران سالخوردگی
  • تولید بیماری‌های احتمالی برای نسل آینده؛ حاصل بی‌توجهی به مامایی
  • هرمزگان میزبان ۳ گروه از خادمین حرم مطهر رضوی
  • حوادث ناشی از بی‌توجهی به هشدارها در کهگیلویه
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • بخش قابل توجهی از یهودیان از جنایات رژیم صهیونیستی اعلام بیزاری کرده‌اند
  • سایه‌روشن‌های هفته بیست‌وپنجم؛ مدعیان، جام را به هم تعارف کردند!