Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@13:01:00 GMT

تشخيص و درمان سرطان چشم

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۴۹۹۱۲

تشخيص و درمان سرطان چشم

خبرگزاري آريا -

شايع‌ترين تومور چشمي ميان بزرگسالان ملانوماست
سرطان چشم يا نئوپلاسم چشم (به انگليسي: Eye neoplasm) در چشم‌شناسي تومورهاي مربوط به چشم و قسمت‌هاي مرتبط با آن را شامل مي‌شود. سرطان چشم مي‌تواند بر تمام قسمت‌هاي چشم تأثير بگذارد و همچنين ممکن است از چشم شروع شده يا از متاستاز (گسترش سرطان از اندام‌هاي ديگر به چشم) به وجود آيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رايج‌ترين متاستاز سرطان‌هايي که به چشم منتشر مي‌شود سرطان پستان و سرطان ريه است. از ديگر سرطان‌هاي عامل مي‌توان به سرطان پروستات، سرطان کليه، سرطان غده تيروئيد، سرطان پوست، سرطان روده بزرگ، سرطان خون يا لوسمي اشاره کرد که کمتر رايج هستند.
سرطان چشم از جمله بيماري هايي است که اگر به موقع تشخيص داده شود، مي توان آن را به طور کامل درمان کرد اما در صورت عدم توجه به علائم و نشانه ها و تشخيص ديرهنگام، درمان تاثير چنداني نخواهد داشت و حتي در مواردي منجر به تخليه چشم خواهد شد.
بر اين اساس لزوم آگاهي از علائم و نشانه هاي اين بيماري و اهتمام ويژه هر يک از افراد جامعه به معاينات دوره اي چشم پزشکي به ويژه در صورت مشاهده اين علائم، مانند ساير بيماري ها امري ضروري به نظر مي رسد.
انواع سرطان چشم :
سرطان چشم به دو صورت خوش‌خيم مانند تراتوم و بدخيم مانند ربدوميوسارکوم بوجود مي‌آيد.
بدخيم سرطان پلک که به آن سرطان‌ سلول‌پايه‌اي مي‌گويند، در اطراف چشم رشد مي‌کند اما به‌ندرت به قسمت‌هاي ديگر منتشر مي‌شود.
ملانوماي چشمي چيست؟
شايع‌ترين تومور چشمي ميان بزرگسالان ملانوماست. ملانوما نوعي اختلال است که در سلول‌هاي پوستي توليدکننده ملانوم (رنگدانه‌هاي مسئول رنگ پوست) ايجاد مي‌شود.
چشم نيز سلول‌هاي توليدکننده ملانين دارد و مي‌تواند به ملانوما مبتلا شود، به طوري که بعد از پوست، چشم شايع‌ترين محل بروز ملانوماست.
معمولا ملانوماي چشمي در ناحيه‌اي از چشم ايجاد مي‌شود که در ظاهر قابل مشاهده نيست. در ضمن اين نوع سرطان معمولا علائم و نشانه‌هاي زودهنگام ندارد و اين قضيه تشخيص آن را مشکل مي‌کند.
ملانوماي چشمي ممکن است در هر ناحيه از چشم ايجاد شود. ملانومايي که در قسمتي از چشم شامل مشيميه، مژه و عنبيه به وجود مي‌آيد، از بقيه انواع شايع‌تر است.
مشيميه لايه‌اي از پوشش دور چشم است که رنگ تيره آن مانع انعکاس نور به داخل چشم مي‌شود. اجسام مژکاني در مشيميه رشد مي‌کنند و با تغيير شکل لنز، فوکوس چشم را تنظيم مي‌کنند.
عنبيه ديسک شفاف و رنگي جلوي چشم است که ميزان نور ورودي به چشم را کنترل مي‌کند. در همه اين ساختارها رنگدانه‌هاي ملانين وجود دارد، پس مي‌توانند به ملانوما مبتلا شوند. احتمال ابتلا به ملانوما با افزايش سن بيشتر مي‌شود.

سرطان چشم تومورهاي مربوط به چشم و قسمت‌هاي مرتبط با آن را شامل مي‌شود
علائم سرطان چشم:
سرطان چشم هميشه داراي علائم آشکار نيست و در برخي مواقع تنها آزمايشات دقيق پزشکي مي‌تواند ابتلاي فرد به بيماري را شناسايي کند.
از جمله علائم اين بيماري مي‌توان ديدن هاله يا سايه، واکنش پذيري شديد به نور يا ديدن خط و نقطه در افق بينايي(به اصطلاح مگس پران)، ضعف بينايي، از دست دادن ديد محيطي، چشمک زدن چشم، ايجاد توده در اطراف کره چشم را نام برد.
به وجود آمدن هر نوع ضايعه‌اي که تاکنون وجود نداشته همانند زگيل در پلک، چشم يا صورت که در حال رشد باشد يا شروع به خونريزي يا ترشح کردن کند، مي‌تواند از علائم سرطان چشم باشد.
سرطان‌هاي که در نواحي چشم، تومور اربيت، مجاري اشکي، پلک‌ها و نواحي صورت به وجود مي‌آيند گروه متفاوتي از انواع سرطان‌ها را شامل مي‌شوند که برخي از آن‌ها خيلي راحت قابل درمان بوده و برخي مشکل و پيچيده هستند.
از دست رفتن بينايي بدون درد به عنوان شاخص‌ترين علامت ابتلا به سرطان چشم به شمار مي‌رود. شايع ترين تومورهاي چشمي در داخل کره‌ي چشم ظاهر مي‌شوند که شامل ملانوم و لنفوم است اين تومورهاي چشمي از ملانوپيست‌ها که مسئول توليد رنگدانه‌ها مي‌باشد سر چشمه مي‌گيرند و سلول‌هاي رنگدانه دار در مشيميه، عنبيه و يا جسم مژگاني چشم را درگير مي‌سازد.
ممکن است سرطان چشم نواحي پلک که متشکل از پوست، عضله و اعصاب است را فرا بگيرد که به مراتب نادرتر است.
عموما سرطان‌هاي ثانويه‌ي چشمي از سرطان اوليه شايع تر است، اختلال يا زوال بخش‌هايي از ميدان ديد محيطي و با مشاهده‌ي جرقه‌هاي نور يا لکه‌ها و خطوط شناور در مبتلايان به سرطان چشم شايع است.
وجود لکه‌هاي تيره و رو به رشد در عنبيه از برخي از علائم سرطان چشم قلمداد مي‌گردد عموما افرادي که داراي رنگ چشم روشن هستند بيشتر از افراد داراي چشم‌هاي تيره يا قهوه اي در معرض سرطان چشم هستند.

سرطان چشم اگر به موقع تشخيص داده شود مي توان آن را به طور کامل درمان کرد
عوامل سرطان چشم :
موارد مختلفي به عنوان عوامل خطر ساز براي ابتلا به اين سرطان مرگبار برشمرده مي‌شوند که از آن جمله مي‌توان فاکتورهاي ژنتيکي را نام برد، رنگ چشم يکي از اين موارد است.
براساس تحقيقات افرادي که داراي رنگ چشم آبي يا سبز هستند بيش از ساير افراد در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند.
همچنين افراد سفيد پوست بيش از ساير نژاد‌ها دچار سرطان چشم مي‌شوند.
براساس تحقيقات همزمان با بالا رفتن سن خطر ابتلا به سرطان ملانوم چشم افزايش مي‌يابد، برخي از افراد نيز اين بيماري را به صورت اختلالات پوستي به ارث مي‌برند و از بدو تولد مبتلا به اين سرطان هستند.
يکي ازعلائم خطرزا براي ابتلا به اين بيماري قرار گرفتن در معرض نور اشعه ماوراي بنفش uv است، همچنين استفاده از تخت‌هاي برنزه کننده نيز مي‌تواند شرايط مساعد براي اين بيماري را مهيا کند.
پيشگيري از سرطان چشم :
از آنجايي که تاثير تابش مستقيم نور آفتاب در بين عوامل محيطي در بروز سرطان هاي چشمي از ساير عوامل محتمل تر به نظر مي رسد، بهتر است افراد به ويژه آنهايي که در مناطق گرمسير زندگي مي کنند يا افرادي مانند کشاورزان که به دلايل شغلي مجبورند ساعت‌ها زير تابش نور آفتاب باشند، حتما از عينک‌هاي آفتابي استفاده کنند.

افراد سفيد پوست بيش از ساير نژاد‌ها دچار سرطان چشم مي‌شوند
تشخيص سرطان چشم :
در اثر سرطان ملانوما چشم شروع به رشد کرده و از حد عادي خود بزرگتر مي‌شود، اين بيماري مي‌تواند باعث آسيب چشمي دائمي، جداشدن شبکيه و حتي از دست دادن بينايي و با سرايت به ساير بخش‌هاي بدن، چون کبد، ريه و استخوان باعث مرگ شود.
کارشناسان توصيه مي‌کنند به ويژه اگر سابقه ابتلا به اين نوع خاص از سرطان در خانواده وجود دارد و فرد علائم غيرعادي در چشم خود مشاهده مي‌کند سريعاً به متخصص مراجعه کند.
جراح چشم با معاينه، انجام آزمايش، بررسي سوابق خانوادگي، دريافت اطلاعات در خصوص شيوه زندگي فرد، مواد غذايي و داروهايي که مصرف مي‌کند مي‌تواند ابتلا يا عدم ابتلاي فرد به بيماري را شناسايي کند.
در صورت مثبت بودن ابتلا به سرطان از پزشک متخصص درباره شيوه درماني، ميزان وسعت يافتن بيماري، مراقبت‌هاي حين درمان، آسيب رسيدن يا نرسيدن به بينايي و مواردي از اين دست سئوال بپرسيد.
پزشکان با آزمايش‌هاي مختلفي از جمله تاباندن نور ليزر بر چشم، بررسي عروق خوني، سونوگرافي چشم، تماشاي چش با دوربين فيلتردار، نمونه گيري از بافت چشم با يک سوزن بسيارنازک و در نهايت CT SCAN مغزي بيماري را شناسايي مي‌کنند.
کارشناسان توصيه مي‌کنند به دليل حساسيت بالاي چشم برکيفيت زندگي افراد، حتماً به طور منظم چک آپ‌هاي پزشکي را انجام دهيد و در صورت مشاهده هرگونه علائم غير عادي به پزشک مراجعه کنيد، زيرا مراجعه با تاخير به پزشک مي‌تواند باعث آسيب ديدن شديد و حتي مرگ شود

همزمان با بالا رفتن سن خطر ابتلا به سرطان ملانوم چشم افزايش مي‌يابد
درمان سرطان چشم :
دارو درماني و جراحي از جمله موارد درمان اين سرطان است که اگر در مراحل اوليه انجام شود نيازي به تخليه کامل چشم وجود ندارد و بيمار مي‌تواند بهبود يابد.
اگر اندازه تومور کوچک باشد در مراحل نخستين صرفا تحت نظارت متخصصين قرار مي‌گيرد و عمل جراحي به تعويق مي‌افتد درمان و نابودي تومور عموما به اختلال و زوال بينايي در چشم مبتلا منجر مي‌شود.
معمولا در اعمال جراحي قسمت‌هايي از عنبيه و مشنيه بر داشته مي‌شود و در صورتي که اندازه تومور بسيار بزرگ باشد کل کره‌ي چشم با عمل جراحي خارج مي‌شود پرتو درماني نيز از موثرترين تدابير درماني به شمار مي‌رود که براي جراحي تومورهاي کوچک، متوسط و بزرگ بکار مي‌رود عمل کرايوتراپي نيز در نابودي تومورهاي کوچک کاربرد مطلوبي دارد.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته
منابع:fa.wikipedia.org
mashreghnews.ir
yjc.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۴۹۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که یک آزمایش انجام شده توسط ابزار هوش مصنوعی روی یک قطره خون خشک شده می‌تواند سه نوع سرطان مرگبار را تشخیص دهد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: محققان چینی دریافتند این ابزار می‌تواند سرطان روده، معده و پانکراس را در عرض چند دقیقه شناسایی کند.

به نوشته روزنامه سان، این مطالعه که در نشریه «نیچر ساستینبیلیتی» (Nature Sustainability) منتشر شده ، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه یک آزمایش جدید می‌تواند با استفاده از عملکردهای خون خشک شده سه بیماری مرگبار را غربالگری کند. در این آزمایش از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل نشانگرهای زیستی در خون استفاده می‌شود.

محققان شرکت کننده در این مطالعه تخمین می زنند که اگر این آزمایش‌ها در کشورهای کمتر توسعه یافته انجام شود، نسبت موارد سرطان روده تشخیص داده نشده می تواند از ۸۴ به ۲۹ درصد کاهش یابد.

این محققان اعلام کردند این آزمایش با استفاده از توانایی هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به کاهش موارد تشخیص داده نشده سرطان در کشورهای کمتر توسعه یافته در سراسر جهان تا ۵۵ درصد کمک کند. رومین وانگ، نویسنده اصلی این تحقیق، از دانشگاه شانگهای جیائو تونگ، گفت: بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان نرخ بالایی از عدم تشخیص بیماری سرطان را تجربه می‌کنند. این نیاز به ابزارهای تشخیصی را نشان می‌دهد که دقت و مقرون به صرفه بودن را افزایش دهد. رویکرد ما امکان تشخیص سرطان های متعدد را در عرض چند دقیقه با هزینه مقرون به صرفه می‌دهد.

اگر سرطان زودتر تشخیص داده شود، نرخ بقای بیماران بسیار بیشتر خواهد بود، به همین دلیل محققان دائما به دنبال بهبود روش‌های آزمایش این بیماری هستند. اکثر آزمایش‌های خون فعلی برای این بیماری‌ها از خون مایع برای شناسایی نشانگرهای سرطان استفاده می‌کنند که به اندازه کافی برای تشخیص هر یک از سرطان‌های روده، معده و پانکراس به صورت جداگانه قدرتمند نیستند. دکتر چائویوان کوانگ، از کالج پزشکی آلبرت انیشتین، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: استفاده از خون خشک شده می‌تواند بازی را تغییردهد.

او گفت که خون خشک شده را می توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع‌آوری، ذخیره و حمل کرد. دکتر کوانگ به لایو ساینس گفت: این می‌تواند به در دسترس بودن آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان در سراسر جهان کمک کند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899356

دیگر خبرها

  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها