Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@18:10:50 GMT

احتکار برای خودروساز توجیه اقتصادی ندارد

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۵۰۰۴۲

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی احتکار خودرو برای خودروسازان توجیه اقتصادی ندارد و طرح این مساله با توجه به استقرار سازمان بازرسی در شرکت ها، غیرمنطقی است.

به گزارش دوشنبه تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، سعید باستانی افزود: سازمان بازرسی در سه ایستگاه برای نظارت بر کار خودروسازان مستقر شده است و بنابراین در این زمینه نظارت مستقیم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

باستانی ادامه داد: با توجه به حجم تولیدی خودروها، این مساله در شرایط کنونی نه تنها نمی تواند به عنوان مشکل اساسی بازار خودرو مطرح شود بلکه منطقی نیز به نظر نمی رسد زیرا در واقع سازمان بازرسی در خودروسازی مقیم است و همه فعالیت ها را زیر نظر دارد؛ بنابراین اتهام احتکار خودرو منطقی نیست.

وی گفت: تغییراتی که در بازار خودرو اتفاق افتاده است با افزایش قیمت تفاوت دارد اما بالا رفتن قیمت‌ خودروهای داخلی بعد از تغییر نرخ ارز طبیعی است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بخش زیادی از قطعات خودروهای تولیدی وارد می شود و این باعث تاثیرگذاری نرخ ارز بر بازار این خودروهاست.

«قطعات داخلی نیز از نظر مواد اولیه به خارج از کشور وابسته‌است».

باستانی یادآوری کرد: برای نمونه مواد اولیه ساخت فرمان که یک قطعه داخلی به شمار می رود در داخل کشور وجود ندارد، یا قطعاتی که بیشتر در سپر خودروها وجود دارد از مواد پلیمری، فولاد، مس، آلومینیوم و غیره ساخته می شود که به صورتی که بتوان از آنها در این صنعت استفاده کرد در داخل وجود ندارد و تولیدکننده مجبور به وارد کردن آنهاست.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایران خودرو و سایپا روزانه بیش از سه هزار خودرو تولید می کنند که عملیات تجاری سازی و واگذاری آنها به مشتری حداکثر هفت روز طول می کشد.

با توجه به پیش فروش بخشی از تولیدات ایران خودرو و سایپا که تا پاییز 1398 ادامه دارد، موضوع انبار خودروهای پیش فروش شده، منطقی به نظر نمی رسد. 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۵۰۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروهای غرق شده در پارکینگ کارخانه خودروسازی در بم | ویدئو

دریافت 4 MB

به گزارش همشهری آنلاین، تصاویر منتشر شده در فضای مجازی استان کرمان از آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه یک شرکت خودروسازی در بم را ببینید.

کد خبر 847260 منبع: ایرنا برچسب‌ها سيل خبر مهم استان‌ کرمان باران ايران خودرو خودرو - ایرانی حوادث ایران

دیگر خبرها

  • انبار دپوی باتری خودرو در بابل کشف شد
  • پتانسیل بازار آفریقا برای خودروهای اقتصادی سایپا
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • شناسایی و انهدام باند قاچاق خودرو‌ در مازندران
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت +جدول
  • مطالبه برخی امتیازات سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری گرگان منطقی نیست
  • خودروهای غرق شده در پارکینگ کارخانه خودروسازی در بم | ویدئو
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • خودروهای مشهور با فروش غافلگیرکننده، از بیتل تا ماتیز و پژو 206 (+عکس)