Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها شاهد برگزاری سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی هستیم که با بیش از ۵۰۰ غرفه در فضای ۸ هزار مترمربع تا ۹ شهریور میزبان علاقه‌مندان است. این نمایشگاه درحالی برگزار می‌شود که نوسانات بازار ارز تاثیر بسزایی در قیمت مواد اولیه تولیدات صنایع دستی داشته و تامین مواد اولیه را با دشواری‌هایی همراه ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هما حافظیان‌فر (حصیرباف) ۲۵ سال سابقه فعالیت در عرصه حصیر بافی را در کارنامه خود ثبت کرده و حدود ۴۰ بافنده را در کارگاه‌های خوزستان و استان مرکزی مدیریت می‌کند.

او با اشاره به آنکه بیشترین فروش آثار حصیربافی در نمایشگاه‌های بین‌المللی است به ایلنا گفت: هرچند به صورت عمده نیز فروش داریم اما میزان آن زیاد نیست. از این رو سعی می‌کنیم تا خودمان محصولاتمان را برای فروش به نمایشگا‌ه‌ها ببریم.

به گفته حافظیان‌فر، طی سال‌ جاری و حضور در نمایشگاه‌های متعدد از ارومیه گرفته تا مشهد، ‌فروش آثار او کاهش داشته چراکه میزان بودجه مردم برای خرید صنایع دستی کم شده است: درواقع می‌توان گفت فروش صنایع دستی و حصیر،‌ نسبت به سال گذشته نصف شده است. این درحالی است که در سال‌های گذشته هیچگاه پیش نیامده بود که بار حصیر از نمایشگاه بازگردد بلکه همه آنچه ارائه می‌شد، به فروش می‌رسید.

او ادامه داد: وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست و ما مجبور خواهیم شد از تولیدات بکاهیم. حتا گاهی ناچار هستیم برای آنکه بتوانیم بخشی از هزینه‌ها را جبران کنیم از جیب خودمان هزینه کنیم تا راه برای ادامه فعالیت افرادی که در کارگا‌ه‌ها فعال هستند، بازشود.

این هنرمند صنایع دستی تصریح کرد: برای غرفه ۱۲ متری،‌۲ میلیون تومان اجاره داده‌ام تا کارهای تولیدی، داخل انبار نماند و شاید بتوانیم آنها را بفروشیم این درحالی است که تمام افراد فعال در کارگاه‌های ما؛ زنان سرپرست خانواده هستند و طبق گفته معاون صنایع دستی، قرار بود غرفه‌ها نصف قیمت به ما داده شود اما درحال حاضر تمام مبلغ اجاره غرفه را پرداخت کرده‌ایم. البته همین غرفه سال گذشته یک میلیون تومان بود که امسال با دو برابر افزایش قیمت آن را اجاره کرده‌ایم. این در حالی‌ست که پویا محمودیان (معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی) چندی پیش اعلام کرد: امسال برای اولین بار ۵۰ درصد هزینه اجاره غرفه به زنان سرپرست خانوار در نمایشگاه صنایع دستی از سوی میراث فرهنگی پرداخت می‌شود. این اقدام با دستور ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می‌شود.

حافظیان‌فر در ادامه با اشاره به آنکه مواد اولیه برای بافت حصیر را از خوزستان تامین می‌کند درخصوص مشکلاتی که در این عرصه برای تامین مواد اولیه بوجود آمده است، گفت: شاهد صادرات لیف خرما به خارج از کشور هستیم. این امر سبب شده تا مواد اولیه برای تهیه صنایع دستی حصیربافی در داخل کشور کاهش یابد. در گذشته می‌توانستیم با قیمت مناسب مواد اولیه را تهیه کنیم اما حدود ۲ سال است که در تامین مواد اولیه حصیربافی با مشکل روبه رو شده‌ایم. قیمت‌ها نیز ۲ تا ۳ برابر شده‌است. این امر در افزایش قیمت تولیدات ما نیز تاثیر داشته و حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت داشتیم.

به گفته او، از آنجا که حصیر بافی به صورت موروثی از مادربزرگ‌ها به حصیربافان امروزی رسیده است؛‌ نمی‌توانند دست از این کار بکشند البته با توجه به شرایط موجود ناچار هستند میزان تولید را کاهش دهند.

قیمت مواد اولیه سه برابر و تولیدات‌مان یک سوم شد

گلناز محمدی (فارغ‌التحصیل رشته قلم‌زنی و صنایع دستی) یکی دیگر از غرفه داران سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی است. او ۵ سال است در حوزه ساخت زیورآلات فعال است و مدتی است این هنر را با قلم زنی درهم آمیخته و محصولات جدیدی را تولید می‌کند.

فروش او بیشتر از طریق اینستاگرام و نمایشگاه انجام می‌شود. با این وجود مدتی است با توجه به تحریم‌های اعمال شده، در تهیه مواد اولیه تولید صنایع دستی به مشکل برخورد کرده است: مواد اولیه مانند سنگ، زنجیر و قلاب گوشواره‌ها به سختی پیدا می‌شود اگر هم پیدا شود قیمت آن دو تا سه برابر قبل است.

محمدی با اشاره به آنکه هرچند قیمت مواد اولیه چند برابر شده است اما نمی‌توان قیمت محصول تولیدی را به آن اندازه افزایش داد، گفت: اگر قیمت‌ها را دو برابر کنیم فروش کاهش خواهد داشت و این به نفع ما نیست. ناچار هستیم سود خود را نصف کنیم این درحالی است که ۳۰ درصد کاهش فروش داشتیم. به تبع این کاهش فروش آثار، تولیداتمان نیز به یک سوم قبل رسیده است.

او غرفه خود را یک میلیون و هشتصد هزار تومان اجاره کرده است حال آنکه سال گذشته اجاره همین غرفه یک میلیون و سیصد هزار تومان بود.

مواد اولیه را با ۳ برابر قیمت وارد می‌کنیم

نسیم خواجه نصیری (کارشناس ارشد هنر اسلامی) به صورت حرفه‌ای میناکاری انجام می‌دهد و در حوزه زیورآلات مینا فعال است. این هنرمند جوان؛‌ مینای خانه بندی را که منسوخ شده بود احیا  کرده است. به گفته خودش، حدود ۱۰ نفر در حوزه مینای خانه بندی فعال هستند گرچه تکنولوژی تولید رنگ این رشته منسوخ شده و آنها مجبور هستند این رنگ‌ها را وارد کنند.

او با اشاره به مشکلاتی که در تامین مواد اولیه تولیدات صنایع دستی روبه روست گفت: قیمت رنگ‌هایی که ناچار هستیم وارد کنیم، ۳ برابر شده است. از دیگر سو در حوزه واردات آن نیز با مشکل روبه رو هستیم و ناچاریم از مسافران و دوستان بخواهیم تا رنگ‌ها را برای ما از خارج بیاورند. درعین حال نمی‌توانیم قیمت‌ها را افزایش دهیم و حتا شک دارم بتوانم برای دور بعد به کار خود ادامه دهم یا خیر. با این وجود استقبال از این محصولات خوب است. قیمت کارها از ۴۰ هزار تا ۱ میلیون تومان است و به طور متوسط سالانه حدود ۲۰ میلیون تومان فروش داریم.

او برای اجاره غرفه ۱۲ متری، حدود یک میلیون و هفتصد و هفتاد و شش هزار تومان پرداخت کرده است و البته می‌گوید که هیچ تسهیلات و امکاناتی در اختیار آنها قرار نگرفته است.

قیمت محصولات جدید ۳ برابر ظروف میناکاری قدیمی

جواد رفیعی (مسئول فروشگاه حامد کریمی) نیز با بیان آنکه سعی دارند تا هنر جدیدی در حوزه ظروف مسی ارائه دهند به ایلنا گفت: هرچند هنری که از گذشته در اصفهان رواج داشت، هنر میناکاری است اما از آنجا که رنگ مینا به مرور زمان تغییر می‌کرد و می‌ریخت، به سمت هنری تلفیقی از مس و مینا روی آوردیم که به آن هنر مس و پرداز می‌گویند و حدود ۵ ماه است وارد بازار اصفهان شده‌است و نقش‌های آن به صورت ذهنی و با ترسیم گل فرش کار می‌شود.

او ادامه داد: این هنر بر اثر شستشو و ضربه هیچ آسیبی نمی‌بیند چراکه یک لایه پلی‌استر روی آن کشیده شده و پلی‌استر اجازه نمی‌دهد مس تغییر رنگ پیدا کند و رنگ‌ها نیز ماندگار خواهند شد.

به گفته رفیعی، رنگ‌هایی که در ظروف جدید مسی اصفهان کار می‌شود رنگ‌های خاصی هستند که به دلیل استفاده از پلی‌استر روی آنها با دوام می‌شوند. البته این ظروف که در زمره صنایع دستی اصفهان جای گرفته است، دو تا سه برابر ظروف مسی و مینای قدیمی اصفهان قیمت دارند. به طور مثال اگر یک ظرف مینا کاری ۵۰ هزار تومان باشد قیمت ظرف مس و پرداز، ۱۵۰ هزار تومان است، این درحالی است که نه تنها رنگ‌های جدید در کوره پخت نمی‌شوند بلکه لایه‌ای از پلی‌استر روی آنها را فرامی‌گیرد.

از آنجا که این ظروف جدیدا وارد بازار شده‌است مورد استقبال مخاطب قرار گرفته و به گفته او، طی ۶ ماه گذشته فروش خوبی داشته. عدم سیاه شدن مس به دلیل پلی استری که روی آن کشیده شده نیز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

رفیعی اظهار کرد: با وجود آنکه نوسانات بازار ارز روی قیمت مس در بازار تاثیر گذاشت و  قیمت آن دو برابر شده‌است، اما سعی کردیم از سود فروش بکاهیم و قیمت‌ها را دو برابر نکنیم. در این میان،‌ طی ۶ ماه اخیر ۱۰ درصد روی قیمت صنایع دستی تولیدی افزوده‌ایم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اصفهان صنایع دستی صادرات مینا نمایشگاه بین المللی تهران زیورآلات صنایع دستی اصفهان هنرمند صنایع دستی زیورآلات سنتی سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی مینا کاری حصیربافی تولید صنایع دستی مواد اولیه صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۵۱۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت ها حذف می شود

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در پایان جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره حمایت این معاوت از زنان شاغل در حوزه صنایع دستی گفت: صنایع دستی متولی خود را دارد برای اشتغال بانوان هم بحث تعاونی ها و هم مشاغل خانگی را داریم که تا جایی که بتوانیم هم در بحث تسهیلات هم در بحث مجوزها و بازارچه های فروش حمایتشان می کنیم اما متولیان خاص آن ها باید اقدامات اساسی تر را انجام دهند در استان ها و اعتباراتی که برای آن ها تصویب می کنیم یکی از مباحث بازارچه‌ها است که اقدامات ما در خصوص آن ها برای سرپرستان خانوار و مشاغل خانگی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره درج نام مادران در کارت ملی گفت: در این خصوص مراحلی را پیش رفتیم ولی گفتند این کارت ها دارد منسوخ می شود و اصلا هیچ نامی نمی آید و فقط کد ملی روی کارت ها قرار است درج شود. گفتند اصلا در کارت‌های جدید نه نام پدر و نه نام مادر درج نمی‌شود و این مساله دیگر موضوعیت ندارد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • این خودروی پرطرفدار ۵۵ میلیون تومان گران شد !
  • قیمت خودرو امروز ۳۰ فروردین + جدول
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت‌ها حذف می‌شود
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت ها حذف می شود
  • خزعلی: صدور کارت ملی با نام مادران منتفی شد
  • صنایع دستی روستای قلعه بالا