Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@14:51:46 GMT

فواید شگفت انگیز روغن ماهی

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۵۶۸۳۲

فواید شگفت انگیز روغن ماهی

بر اساس نتایج مطالعات انجام شده روغن ماهی دارای خواص ضدالتهابی بوده که می‌تواند به درمان بیماری‌های دارای التهاب مزمن نظیر چاقی، دیابت و افسردگی کمک کند.

گروه اجتماعی/ سازمان بهداشت جهانی مصرف ۱ تا ۲ وعده روغن ماهی در هفته را توصیه می کند چراکه اسیدهای چرب امگا۳ موجود در ماهی فواید متعددی برای سلامت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اهمیت اسید‌های چرب امگا۳، به پنج فایده اصلی روغن ماهی در ادامه اشاره می‌شود.

فواید روغن ماهی

برای سلامت قلب مفید است: اسید‌های چرب امگا۳ با افزایش HDL (کلسترول خوب) و کاهش میزان اسید‌های چرب کبد، روند سنتز اسیدچرب را کُند کرده و مانع از آنزیم‌های تولیدکننده تری گلیسیرید در خون می‌شوند. مطالعات متعدد نشان داده اند افرادی که زیاد ماهی مصرف می‌کنند با نرخ کمتر ابتلا به بیماری‌های قلبی مواجه هستند.

به کاهش التهاب کمک می‌کند: مطالعات زیادی اثبات کرده اند روغن ماهی دارای خواص ضدالتهابی بوده که می‌تواند به درمان بیماری‌های دارای التهاب مزمن نظیر چاقی، دیابت و افسردگی کمک کند. روغن ماهی به شکل چشمگیری موجب کاهش درد مفاصل، سفتی ماهیچه‌ها و نیاز دارویی در افراد مبتلا به آرتروز می‌شود. آرتروز یک بیماری التهابی است که منجر به درد شدید در مفاصل می‌شود.

به کاهش وزن کمک می‌کند: روغن ماهی از طریق فعال سازی پروتئینی موسوم به UCP ۱، چربی سفید را به چربی قهوه‌ای تبدیل می‌کند. بافت چربی قهوه‌ای به مراتب سودمندتر از چربی سفید است چراکه می‌تواند کالری بیشتری بسوزاند. برخی مطالعات هم نشان داده اند که مصرف مکمل روغن ماهی در کنار رژیم غذایی یا ورزش، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. مطالعه‌ای بر روی ۲۱ نفر نشان داد مکمل‌های روغن ماهی موجب کاهش اندازه دور کمر و نسبت اندازه کمر به ران می‌شود.

به تقویت بینایی کمک می‌کند: مطالعات نشان داده اند افرادی که از دوره کودکی به قدر کافی امگا۳ دریافت نکرده باشند با ریسک بیشتر بیماری چشمی روبرو هستند. همچنین با افزایش سن، میزان بینایی کاهش می‌یابد که منجر به «دژنراسیون ماکولا» ناشی از سن می‌شود. مطالعات نشان داده است که روغن ماهی به پیشگیری از بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند.

سلامت مغز را بهبود می‌بخشد: یکی از شایع‌ترین فواید روغن ماهی از منظر عموم، توانایی آن در تقویت سلامت مغز است. روغن ماهی از بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند و مطالعات و تحقیقات زیادی نشان داده اند افرادی که ماهی می‌خورند با روند کُندتر کاهش عملکرد مغزشان در دوره سالمندی مواجه هستند./ رکنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۵۶۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم

به گزارش خبرآنلاین، پزشکان و متخصصان، نوشیدن نوشیدنی‌های داغ با دمای مطلوب بین ۵۴ تا ۷۱ درجه سانتی‌گراد را توصیه می‌کنند؛ زیرا دمای بالاتر از این می‌تواند باعث سوختگی شود.

همچنین برای اینکه نوشیدن آب‌ گرم فواید بیشتری داشته باشد و مقداری ویتامین C هم دریافت کنید، می‌توانید مقداری آب‌لیمو به آب گرم اضافه کنید.

این مطلب به پنج فایده باورنکردنی نوشیدن آب گرم می‌پردازد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

۱. رفع گرفتگی بینی

یک فنجان آب گرم، بخار ایجاد می‌کند؛ نگه داشتن یک فنجان آب داغ و استنشاق عمیق این بخار ملایم ممکن است به انبساط سینوس‌های مسدودشده و حتی تسکین سردرد سینوسی کمک کند.

از آنجایی که در سرتاسر سینوس‌ها و گلو، غشاهای مخاطی وجود دارد، نوشیدن آب گرم ممکن است به گرم شدن آن ناحیه و تسکین گلودرد ناشی از تجمع مخاط کمک کند.

۲. بهبود عملکرد هضم

نوشیدن آب به عملکرد بهترِ دستگاه گوارش کمک می‌کند. هنگامی که آب در معده و روده شما حرکت می‌کند، بدن بهتر می‌تواند مواد زائد را دفع کند. برخی بر این باورند که نوشیدن آب گرم به ویژه برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش مؤثر است؛ به عبارتی آب گرم به حل کردن و تجزیه غذای مصرفی کمک می‌کند.

۳. تقویت عملکرد سیستم عصبی مرکزی

عدم دریافت آب کافی، می‌تواند اثرات منفی بر عملکرد سیستم عصبی شما داشته باشد و در نهایت بر خلق و خو و عملکرد مغز تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آب می‌تواند فعالیت سیستم عصبی مرکزی و همچنین خلق و خو را بهبود بخشد.

۴. رفع یبوست

کم‌آبی یکی از علل شایع یبوست است. در بسیاری از موارد، نوشیدن آب راهی مؤثر برای تسکین و پیشگیری از یبوست است. هیدراته ماندن به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند و دفع آن را راحت‌تر می‌کند.

نوشیدن آب گرم به طور منظم می‌تواند به منظم نگه داشتن حرکات روده شما کمک کند.

۵. هیدراتاسیون یا آبرسانی بدن

اگرچه برخی شواهد نشان می‌دهد که آب خنک برای آبرسانی مجدد بهتر است، اما نوشیدن آب در هر دمایی به هیدراته نگه داشتن شما کمک می‌کند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که زنان روزانه دو و نیم لیتر آب و مردان روزانه سه و نیم لیتر آب دریافت کنند. این مقادیر، آب دریافتی از مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات را نیز شامل می‌شود.

همچنین اگر باردار یا شیرده هستید، درگیر فعالیت های شدید یا کار در محیط های گرم هستید، به آب بسیار بیشتری نیاز دارید.

سعی کنید روز را با یک وعده آب گرم شروع کنید و با یک وعده آب گرم به پایان برسانید. بدن شما برای انجام هر کار اساسی به آب نیاز دارد، بنابراین ارزش آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

منبع: Healthline

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896120

دیگر خبرها

  • فواید یک ویتامین برای زنان
  • باور کنید این قاب شگفت‌انگیز در خوزستان است!
  • یافته‌های جدید و شگفت‌انگیز درباره ملکه زنبورها
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • پنج فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)
  • تمساح خونی و رکورد شگفت‌انگیز یک فیلم اولی
  • تمساح خونی و تأثیر جواد عزتی بر فروش 100میلیاردی/ رکورد شگفت‌انگیز یک فیلم اولی
  • با خواص شگفت انگیز کاهو آشنا شوید! از تقویت اسپرم تا پیشگیری از سرطان
  • نقاشی و رنگ آمیزی گرافیکی شگفت انگیز (فیلم)