Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ‎تهران- ايرنا- قانون برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف کرد سيگارهاي وارداتي را با همان برند اصلي به توليد داخل تبديل کند، اما مدتهاست راه آن براي داخلي سازي برند «مارلبرو» با بهانه هاي مختلف سد شده است.

‎به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، در تبصره سوم ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه آمده: «دولت مکلف است اقدامات لازم را مشتمل بر کاهش مصرف، توليد سيگار خارجي معتبر با نشان تجاري اصلي در داخل کشور مشروط بر تعهد شرکت يادشده به واردات نداشتن را به عمل آورد به نحوي که تا پايان برنامه، توازن توليد در داخل با مصرف برقرار شود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


‎اين سياست دولت و مجلس البته رنگ «اقدام» به خود گرفته است؛ و سال 1393 بيش از 13.6 ميليارد نخ سيگار وارد شد، اما اين رقم با رشدي سه ميلياردي در سال 1394 به 16.4 ميليارد نخ رسيد.
‎توليد 29 ميليارد نخي در سال 1393 تحقق يافت و سال 1394 توليد سيگار افزايش داشت و با اجراي تبصره قانوني ذکر شده، در سال 1396 به 49 ميليارد و 300 ميليون نخ رسيد. اين امر باعث شد تا واردات سيگار در سال 96 بيش از 76 درصد کاهش پيدا کند.
‎براساس اعلام رئيس مرکز برنامه ريزي و نظارت بر دخانيات کشور، با راه اندازي واحدهاي توليدي جديد و يا استفاده از ظرفيت خالي واحدهاي موجود، در سال 96 واردات سيگار به 3.27 ميليارد نخ رسيد؛ وارداتي که 2 سال پيش به عدد 16.4 ميليارد نخ رسيده بود.
‎براساس آمار موجود، سهم توليدات داخلي در مصرف کشور از 53 درصد در سال 1393 به بيش از 90 درصد در سال 1396 رسيد.
‎واقعيت اينکه مدت هاست موضوع قرارداد با شرکت «فيليپ موريس» و داخلي سازي برند معروف اين شرکت يعني «مارلبرو» که اکنون به صورت قاچاق وارد کشور مي شود، مطرح شده اما همواره با مخالفت هايي روبروست.
‎شرکت فيليپ موريس (Philip Morris)، يک شرکت توليد سيگار و تنباکو است که محصولات خود را با برند مارلبرو توليد و در بيش از 200 کشور توزيع مي کند.
‎«نادر قاضي پور» عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس در گفت و گو با ايرنا خواستار تسريع در روند صدور مجوز اين قرارداد شد و اظهار داشت: دخانيات ايران براي بقاي خودش به اين قرارداد توليد مشترک نياز دارد؛ بنابر اين انتظار مي رود وزارت صنعت در مدت زماني که پيش بيني کرده بود، اين موضوع را حل و فصل کند.
‎روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت صنعت، معدن و تجارت ارديبهشت ماه امسال اعلام کرد: توليد مشترک سيگار شرکت «فيليپ موريس» با بخش خصوصي داخلي با برند مارلبرو در دست بررسي است.
‎قاضي پور اضافه کرد: دستگاههاي امنيتي کشور از سالهاي گذشته تاکنون به صورت مکرر در پاسخ به استعلام هاي مسئولان سابق و فعلي وزارت صنعت، «فيليپ موريس» را شرکتي غيرصهيونيستي اعلام کرده اند، اما به گفته مسئولان مرکز نظارت و برنامه ريزي دخانيات، براي چندمين بار اين موضوع استعلام شده است.
‎عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس افزود: فرايند اين استعلامات از لحاظ قانوني نبايد زياد طول بکشد، اما باوجود اينکه مرکز نظارت و برنامه ريزي دخانيات مدعي است که ظرف چند روز مجوز توليد مشترک را صادر مي کند، با گذشت چند ماه همچنان اين موضوع مسکوت مانده و قاچاقچيان هم از اين مساله بهره برداري لازم را مي برند.
‎وي افزود: چنانچه مجوز توليد مشترک و واردات رسمي براي اين برند صادر نشود، صدهانفر کارگر دخانيات بيکار مي شوند؛ قاچاق سيگار وسيع است و ارز فراواني به اين ترتيب قاچاق خارج مي شود و علاوه براين سيگارهاي قاچاق غيراستاندارد و بي کيفيت، بدون دادن عوارض هاي دولتي وارد کشور مي شود.
‎** توليد مشترک يعني حذف قاچاق
‎«عبدالرضا عزيزي» عضو کميسيون اجتماعي مجلس نيز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا اظهار داشت: چنانچه سيگاري در داخل کشور مورد مصرف قرار دارد، بايد زمينه هاي توليد آن در داخل کشور فراهم و اين مساله باعث مي شود ضمن مبارزه با قاچاق، شرايط ارزآوري آن کالا فراهم شود؛ بنابر اين نبايد بر سر راه اين سرمايه گذاري ها سد ايجاد شود.
‎وي آمار سيگار قاچاق را قابل توجه دانست و گفت: اين موضوع يعني توليد و اشتغال و سودآوري مالي درآن سوي مرزها و براي شرکت هاي برون مرزي است، اما مصرف در داخل کشور صورت مي گيرد؛ پس بهتر است که وقتي درخواست براي مصرف اين برند وجود دارد، مجوز توليدش نيز صادر شود.
‎عزيزي اظهار داشت: داخلي سازي سيگار به امنيت شغلي کارگران دخانيات کمک مي کند و علاوه بر آن، زمينه صادرات به کشورهاي همجوار و ارزآوري را نيز فراهم مي کند.
‎عضو کميسيون اجتماعي مجلس تصريح کرد: اميدواريم هيچ بازار مصرفي براي سيگار در کشور وجود نداشته باشد، اما مصرف ساليانه 60 ميليارد نخ در سال واقعيتي است که بايد مورد توجه قرار گيرد.
‎اقتصام*9189** 1559
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۵۸۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت

با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌های کوچک مردم در توسعه میادین مشترک نفت و گاز، کشور می‌تواند از فناوری‌های نوآورانه و بهترین شیوه‌هایی که این نهادها روی میز آورده‌اند، بهره‌مند شود. این می تواند به بهبود کارایی، کاهش هزینه ها و افزایش رقابت کلی بخش کمک کند. همچنین توسعه میادین مشترک نفت و گاز در کشور می تواند مزایای بی شماری را به همراه داشته باشد. اولاً، می تواند به افزایش تولید نفت و گاز کشور کمک کند و منجر به خودکفایی بیشتر انرژی و کاهش وابستگی به واردات شود. این نه تنها امنیت انرژی کشور را تقویت می کند، بلکه به تقویت رشد اقتصادی نیز کمک می کند.

برای تحقق تداوم رشد اقتصادی پایدار از طریق توسعه میادین مشترک نفت و گاز، ایجاد یک محیط سرمایه گذاری جذاب هم برای بخش خصوصی و هم برای افراد ضروری است. این امر از طریق برنامه هفتم توسعه با بسترسازی برای ورود مردم و توان فنی و مهندسی بخش خصوصی جهت توسعه میادین مشترک نفت و گاز فراهم شده است.

با توجه به اینکه سال 1403 با شعار جهش تولید و رشد اقتصادی کشور با حضور و مشارکت مردم نام گذاری شده است و مهم ترین بخش اقتصادی کشور نیز صنعت نفت و گاز است، باید از مواهب توسعه بدون بودجه دولت با تکیه بر مشارکت مستقیم سرمایه مردم فراهم شود. مسیر تحولی مرتبط با توسعه میادین مشترک نفت و گاز کشور باید با بسترسازی جذاب برای جلب سرمایه‌های مردمی و همچنین توان بخش خصوصی در این بخش باشد. بدون استفاده از بودجه دولت و تنها با تکیه بر مشارکت سرمایه‌های خرد مردمی و توان پیمانکاری بخش خصوصی مسیر توسعه میادین مشترک نفت و گاز جهت توسعه تجارت انرژی کشور و همچنین حل ناترازی گازی صنایع کشور هموار خواهد شد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پیرامون توسعه میادین مشترک نفت و گاز کشور با کمک مردم گفت: یکی از مصوبات مهم مجلس در برنامه هفتم توسعه، مربوط به مشارکت بخش غیردولتی و مردمی در توسعه میادین نفت و گاز کشور بوده است که زمینه تحقق مشارکت مردم در اقتصاد را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: مردمی سازی صنعت نفت و گاز با تکیه بر مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه با اعطای مجوز جهت توسعه میادین مشترک کشور فراهم شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به مزیت مهم حضور بخش خصوصی و مردمی اقتصاد در توسعه بالادست نفت و گاز گفت: در سال جاری باید تمرکز را بر تسهیل فرآیند سرمایه گذاری مردمی تمرکز کنیم؛ مشارکت بخش خصوصی و سرمایه خرد مردم در حوزه بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز کشور از طرفی زمینه حضور مردم و بخش خصوصی در توسعه صنعت نفت و گاز را فراهم خواهد کرد؛ از طرف دیگر تولید نفت و گاز کشور را رقابتی خواهد کرد و افزایش خواهد داد.

وی  گفت: مردمی سازی صنعت نفت و گاز با ماده 15 برنامه هفتم توسعه و مشارکت مردم در جهش تولید نفت و گاز برای دولت نیز بسیار مهم و مثمرثمر است و بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت، امکان توسعه کشور فراهم خواهد شد.

دیگر خبرها

  • کشف محموله سیگار قاچاق در میامی
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • محکومیت بیش از ۳ میلیارد ریالی یک واحد صنفی در رشت
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • محکومیت ۴ میلیاردریالی قاچاقچی سیگار در زنجان
  • کشف ۷۲ هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد 
  • کشف ۳۱ هزار و ۹۲۰ نخ سیگار قاچاق در کرمان
  • افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهاي فافق