Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، علی مغازه ای پژوهشگر و کارشناس موسیقی اقوام ایران با اشاره به برگزاری یک جشنواره موسیقی حماسی در منطقه چابهار از مدیران و مسئولان دولتی خواست تا در نحوه برپایی این رویدادها توجه بیشتری کنند.

در یادداشت علی مغازه ای آمده است:

«بارها توسط کارشناسان و تحلیلگران و جامعه‌شناسان گفته و نوشته شده که برخی از فعالیت‌های دولتی در حوزه‌های هنری فاقد کارکرد منطقی در مسیر اهداف توسعه‌ فرهنگی و هنری هستند و گاه اگر از نظر فرهنگی زیانبار یا مخرب نباشند، حاصلی به جز اتلاف منابع مالی ندارند که خود زیان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از بارزترین این دسته از فعالیت‌های دولتی که متاسفانه بدون توجه به نقدها و بحث‌های اقتصادی و فرهنگی با شتاب زیاد روبه افزایش و گسترش است در حوزه موسیقی اقوام و نواحی ایران صورت می‌پذیرد. مسئولان دولتی به خصوص در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این ذهنیت و استدلال که موسیقی اقوام ایران که در حال نابودی‌ است و باید به هر شکل ممکن از آن حمایت کنیم تا میراث فرهنگی مردمان ایران از بین نرود و البته بدون توجه به تاثیرات منفی شیوه‌ ورودشان به این بحث مهم، نادانسته و ناخواسته خود، در جهت خشکاندن ریشه‌های اصلی این درخت کهنسال فرهنگی و هنری موثرتر از هر عامل ویرانگر دیگر برمی‌دارند.

شاید در برخورد اولیه خواندن و شنیدن این حرف، برای مخاطب ناآشناتر با زوایای پیدا و پنهان بحث حمایت از موسیقی قومی کشور ایجاد سردرگمی کند که چرا در مخالفت با اقدامات حمایت گرانه صحبت‌های مطرح می‌شود. اما حقیقتِ وضعیتِ کنونیِ موسیقی اقوام و نواحی سویه یا رویه ای دیگر و ماهیتی ناپیدا و پیچیده‌تر از آن دارد که بتوان صرفاً با اتکا به دلسوزی و ابراز نگرانی‌های بدون پشتوانه‌ شناختی و علمی به حفاظت و مراقبت از این بعد مهم فرهنگی اقوام کشور پرداخت.

موسیقی اقوام ایران در واقع امروز گرفتار نگاه‌های غیراصولی و ناکارآمدی شده که هر کسی در نقش حامی و منجی آن به اندازه‌ وسع و امکانات خود اقداماتی را سازماندهی می‌کند و برای ذهنیت و اقدامات و نقش خود نیز جایگاهی مصلحانه و دلسوزانه می‌تراشدموسیقی اقوام ایران در واقع امروز گرفتار نگاه‌های غیراصولی و ناکارآمدی شده که هر کسی در نقش حامی و منجی آن به اندازه‌ وسع و امکانات خود اقداماتی را سازماندهی می‌کند و برای ذهنیت و اقدامات و نقش خود نیز جایگاهی مصلحانه و دلسوزانه می‌تراشد و خود و جامعه را در این باور مستغرق می‌سازد که این موسیقی و این دسته از هنرمندان هویت و تاریخ مملکتِ ما را نمایندگی می‌کنند و ما با این گونه فعالیت‌ها باید هر آنچه در توان داریم برای این موسیقی مظلوم و این هنرمندان معصوم و (...) انجام دهیم و از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

حاصل این نگاه در طول دو دهه‌ اخیر، ظهور و رشد قارچ‌گونه تعداد فراوانی از جشنواره‌های بسیار ضعیف و ناکارآمد در سرتاسر کشور با موضوعیت موسیقی قومی منطقه یا کشور است که در هر کدام از این برنامه‌های فاقد وجوه سازنده و خروجی ملموس، صدها میلیون تومان پول ملی به هدر داده می‌شود و گروهی از کارمندان ادارات دولتی در سوابق و روزمه‌های خود، راه‌اندازی و اجرای جشنواره‌ای را به ثبت می‌رسانند غافل از آنکه هنرمندانی که در این جشنواره‌های موسیقی حضور داشتند، کمترین بهره و نصیب را از بودجه یا جنبه‌های ظاهراً معنوی آن، از جمله نقش و تاثیرگذاری در کیفیت و اجرای جشنواره می‌برند.

البته این یادداشت تنها به بخش حیف‌ومیل مالی و سوءمدیریتِ پیدا و نهانِ این برنامه‌ها می‌پردازد و ابعاد تاثیرگذاری‌های ناروا و سلیقه‌یی بر روی هنرمندان و جریان تحریف و تخریبِ موسیقی اقوام خود بحثی بسیار مهم و مفصل است که از ظرفیت یک یادداشت کوتاه فراتر است.

قصه‌ جشنواره‌ها چیست؟

قصه شکل‌گیری تمام این جشنواره‌ها همواره یکی‌ است. رییس فلان اداره یا فلان نهاد به پیشنهاد یکی دو تن از دوستان یا مشاروان حق‌الزحمه بگیرِ خود، بودجه ای چند صد میلیونی را در کمتر از سه تا چهار روز دود هوا می‌کند و با هزینه‌ ای هنگفت، ادعای حمایت از موسیقی اقوام را که در کمتر از چند ساعت به نمایش می‌گذارد و این اقدام دلیرانه را به مسئولان رده بالای سازمان خود گزارش می‌کند. یعنی بودجه‌ سازمانی یا ملی را در یک کارِ سطحی و عقیم و بی‌ثمر می‌ریزند و تمام ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های دیگر مدیریتی را در پسِ نقابِ داعیه‌داری و طلایه‌داری پشتیبانی از هنرمندان موسیقی اقوام پنهان می‌کنند و دریغ و افسوس از وجود یک ذره تاثیر مثبت در خود موسیقی یا وضعیت هنر و هنرمند منطقه از این برنامه‌های دهان پرکن.  

یکی از همین جشنواره‌ها که در چند روز گذشته با عجله‌یی کم نظیر به جریان افتاده است، جشنواره‌ ای در منطقه‌ آزاد چابهار است که با بودجه‌ ۴۰۰ میلیون تومانیِ اولیه، توسط منطقه‌ آزاد چابهار و همراهی رییس اداره کل ارشاد استان سیستان و بلوچستان طراحی شده است.

بنا بر طرح اولیه، قرار بود یک جشنواره‌ی موسیقیِ حماسی در چابهار با همکاری سازمان منطقه‌ آزاد و اداره کل ارشاد استان طراحی و هر ساله در اسفند ماه برگزار شود اما اوایل یا اواسط مرداد ماه ناگهان کشتی‌بان را سیاستی دگر آمده و یک شبه مقرر می‌شود تاریخ نهم شریور ماه به مناسبت روز تولد یکی از هنرمندان فقید چابهار به عنوان تاریخ دائمی جشنواره در نظر گرفته ‌شود. یعنی بنا بر تصمیم مدیران استان سیستان و بلوچستان، مقرر می‌شود که در کمتر از یک ماه، یک جشنواره‌ ظاهراً بین‌المللی، آماده شود و در ۲ بخش با نام «کمال‌خان حوت» و با موضوعیت موسیقی حماسی بلوچی و «آواها و نواها» آنهم بدون پشتوانه مطالعاتی به اجرا درآید.

متاسفانه این دوستان تصورشان از حمایت از موسیقی به حدی نازل و حقیر و تقلیل یافته است که برگزاری یک جُنگ شادی و اعطای لوح و مبلغ ناچیزی پول به چند هنرمند را به عنوان گامی بزرگ از سوی خود برای تقویت فرهنگ و هنر موسیقی قومی منطقه ای یا سطح کشوری و ملی قلمداد می‌کنند و تمام هزینه‌ ریخت و پاش مالی این جشنواره‌های بی‌مصرف و ناکارآمد را از سهم یا بودجه‌ ملیِ کار فرهنگیِ کشور که متعلق به کل استان و منطقه یا حوزه‌ ریاستی خودشان است، می‌پردازند.

متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان متولی و مادرنهادِ حوزه‌ فرهنگ و هنر هم به همین اقدامات سست و بی‌بنیاد بسنده می‌کند و نه تنها هیچ ساز و کار نظارتی در کیفیت و کمیتِ هزینه و صرف بودجه‌های مصوبِ ادارات کلِ خود در این بخش ندارد، بلکه حتی از بررسی و ارزیابی نتایج این‌همه ریخت و پاش مالی هم غافل است و هیچگونه تحلیل و ارزیابی عملی کارشناسانه که توسط تیم کارشناسی با داده‌های علمی جامعه‌شناختی و آماری به انجام رسیده باشد، در تمام ۴۰ سال گذشته از هیچ یک از این برنامه‌ها ارایه نکرده است.»

کد خبر 4386487 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: چابهار موسیقی نواحی مردم علیه احتکار تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی عزت الله انتظامی فیلم کوتاه سینمای مستند کنسرت موسیقی سریال ایرانی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان مرضیه برومند جشنواره فیلم سلامت جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک درگذشت چهره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۵۹۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد

مدیرکل صدا وسیمای فارس از برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور در شیراز خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، احمد پهلوانیان در جلسه شورای عشایری استان اظهارداشت: تنوع در موسیقی، زبان و گویش‌های مختلف، فرهنگ و آداب و رسوم بسیار متنوع، پوشش‌های زیبای زنان و مردان، غذا‌های سنتی و... در جای جای استان، گویای اقوام مختلف در آن سرزمین است و فارس با این ویژگی، به حق ایرانی کوچک و سرزمین رنگین کمان اقوام است.

وی با تأکید بر وحدت اقوام ایرانی بیان کرد: مؤلفه ایران قوی در سایه «وحدت اقوام ایرانی» شکل گرفته و توسعه وحدت بین اقوام و ترویج این فرهنگ وظیفه همگانی است.

پهلوانیان با تأکید بر ظرفیت‌های اقوام و عشایر در استان یادآور شد: می‌طلبد مدیران ارشد استان و رسانه با هدف ایجاد وحدت، نمایش جذابیت‌ها، فرهنگ، تمدن و هویت اقوام، عشایر و ایلات ساکن در استان و با تکیه بر دو اصل هویت‌محوری و عدالت‌گستری، عملیات رسانه‌ای ویژه‌ای را طراحی کنند.

مدیرکل صدا و سیمای فارس از برگزاری نخستین جشنواره تولیدات رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور در سطح ملی و با محوریت استان فارس در بهمن‌ ماه خبر داد و گفت: برگزاری این جشنواره می‌تواند یک رویداد ارزشمند فرهنگی در پاسداشت اقوام و عشایر و معرفی فرهنگ و هویت این بخش و پررنگ‌تر شدن جایگاه اقوام و عشایر کشور باشد.

وی، معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی، اجتماعی اقوام و عشایر، بسترسازی تقویت وحدت و افزایش تعامل بین اقوام کشور، توجه به اشتراکات فرهنگی، مذهبی و آئینی اقوام ایرانی، توجه به عشایر به عنوان قطب مولد کشور و توجه به نقش تاثیرگذار زنان عشایر در عرصه‌های مختلف و نقش مدیریتی آنان در تحکیم بنیان خانواده را بخشی از اهداف این جشنواره عنوان کرد.

مدیرکل صدا و سیمای فارس افزود: این جشنواره در دو بخش تولیدات مراکز استان‌ها و بخش مردمی مدنظر است که شامل تولیدات رادیویی، تلویزیونی، و مجازی است.

انتهای پیام/424/.

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد
  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • برگزاری جشنواره استعدادیابی «ستاره‌های شهر» در قم
  • معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری و دبیر جشنواره فیلم کوثر
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • سومین جشنواره چند رسانه‌ای گردشگری کشور به میزبانی کرمان برگزار می‌شود
  • معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • جشنواره‌های گردشگری با رویکرد ملی و بین‌المللی تدوین شود